Budget bil med prestande?

Phenylamine Byggbas
1 september 2008 · 117 Inlägg

Hejhej!
Det är nämligen så att jag funderar starkt på att köpa en bil inom de närmaste månaderna.
Men då min budget inte är allt för stor(gymnasie student) så får inte bilen bli allt för dyr, varken i inköp eller i underhåll.

Det jag letar efter är en bil som har relativt god prestanda, alltså inte en mazda 323 med 90 hk, utan en lite sportigare bil som inte kostar allt för mycket.
Min budget ligger på ca 10 000-15 000 i inköp och sedan ca 1000 kr i underhåll per månad(utan bensin inräknat)!

Kan någon hjälpa mig? Tacksam på förslag!

MilleN
1 september 2008 · 9 108 Inlägg

Kadett GSi 16V är nog ett bra val, 150hk på 1150kg(?) som lätt går att banta ner ännu mer.

Denna kanske kan vara nåt, liite över budgeten men det är ju en del kul gjort med den: http://www.opelsportclub.com/forums/sho … hp?t=53592

TMW-Performance Avstängd
1 september 2008 · 914 Inlägg

Saab OG 900 Turbo... (OG=Old Generation)

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Ompa2000 ...!!!???
1 september 2008 · 257 Inlägg

Lånar tråden lite... 
Vad tros om en Honda Accord årsmodell runt -90?
Är själv sugen på en sådan som gått 21000+ mil, men undrar om det bara är någon skit som kommer kosta mig skjortan?

T.ex finns det något speciellt man ska se upp för förutom rosten?

Tack på förhand /Ompa

Phenylamine Byggbas
1 september 2008 · 117 Inlägg

Jag har funderat på en Opel manta från 82, vet någon om det är en bra bil att utgå ifrån då man ska vässa den lite? 109 hk är ju lite för lite för min smak!

Martin_O Linux user
1 september 2008 · 6 Inlägg

Du har försatt dig i ett moment 22.
Att finna en prestandabil i den prisklassen som inte varit sönderkörd av pubertetsstinna tonåringar är näst intill omöjligt. Att sedan tro att du kan komma undan med driftskonstnader på en tusenlapp i månaden inklusive försäkring när du bor i en storstad som Malmö är en utopi.

//Martin

hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
1 september 2008 · 744 Inlägg

försök få tag i en bmw 325 e30 ? 170hk på runt 1300 kg är inte helt fel sen går den banta + bakhjulsdrift slår aldrig fel wink

LeLuke
1 september 2008 · 185 Inlägg

Phenylamine skrev:
Jag har funderat på en Opel manta från 82, vet någon om det är en bra bil att utgå ifrån då man ska vässa den lite? 109 hk är ju lite för lite för min smak!

Ska själv iväg och titta på en manta denna veckan, 5000 ville han ha för den så kommer troligen slå till. Blir mitt lilla projekt. Tycker också 109 är i minsta laget,men drar ju inte mycket bensin så bra för mig som också är gymnasiestudent.
Svårt att få den på ställ med mindre hästar än en golf gti dock:/

Phenylamine Byggbas
1 september 2008 · 117 Inlägg

Jag glömde att nämna att jag bor 4 mil utanför malmö, i en by med 5000 invånare där inte försäkringarna är allt för höga! Men tackså mycket!smile

Phenylamine Byggbas
1 september 2008 · 117 Inlägg

Nu har jag hittat en Volvo 480-89.. Är det något att ha med tanke på att den inte är "en riktig volvo"?

fish Allfixare
1 september 2008 · 1 475 Inlägg

nä, är bara skit. köp en golf gti 16v. mest prisvärda bil för dom pengarna. driftsäker, tål lite stryl lätt att få tag i grejjer.

TurbOla Reservdansk
1 september 2008 · 6 271 Inlägg

Hur mycket får bilen kosta?

850 T5 är ju en väldigt pigg bil, men i 10 - 15 000kr klassen får du räkna på att den är hyfsat slutkörd.
Men den är relativt lätt att serva själv, och ganska driftsäker i allmänhet, och 850 är en mycket vanlig bil.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Phenylamine Byggbas
1 september 2008 · 117 Inlägg

Kan tänka mig att max lägga ut en 20 000 kr på bilen, men då ska den även vara i ett relativt gott skick. Men en 850 t5 kostar väll mycket mer än 20 000? Frågan är om inte gltn är mer prisvärd, vet du något om den?

DusanMandick Random Hero
1 september 2008 · 4 047 Inlägg

turbola, du tipsar alltid om 850 t5 ? han vill ha en driftsäker o billig bil, 850 t5 drar ju sjuka mängder bensin o de e vanligt att dom går sönder, o ac:n på dom pajar för inget, får ju byta minst ett torkfilter på en 850 varje dag när man jobbar på sommaren,  en peugeot 205 gti är nåt för pojken big_smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Holiace
1 september 2008 · 1 754 Inlägg

Denna tråd passar mig till 100%. 10-15k!

Jag har funderat på Opel GSi 16v, Peugeot 205 GTi eller en Saab 900/9000 +Några andra.

Jag kan inget om allt.
TurbOla Reservdansk
1 september 2008 · 6 271 Inlägg

DusanMandick skrev:
turbola, du tipsar alltid om 850 t5 ? han vill ha en driftsäker o billig bil, 850 t5 drar ju sjuka mängder bensin o de e vanligt att dom går sönder, o ac:n på dom pajar för inget, får ju byta minst ett torkfilter på en 850 varje dag när man jobbar på sommaren,  en peugeot 205 gti är nåt för pojken big_smile

Det är sant att dom är törstiga, men man har ju 225 pållar att mata. smile

Ska han ha en driftsäker, idiotsäker bil ska han satsa en volvo 240 gl.
Kanske inte så sportig, men där behöver du knappt fylla på olja ens när det tar slut. smile


Sportig och driftsäker är lite varandras motsatser, en sportig bil kräver sportig körning som sliter mer.
Dessutom har jag inte kört Golf(annat än morsans dieselknackare med Hollywood-däck big_smile ), eller Peugeot, eller Saab, eller BMW, så jag kan ju inte direkt tipsa om dom. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Masaru hater
1 september 2008 · 656 Inlägg

Civic ESI ^^

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
Phenylamine Byggbas
1 september 2008 · 117 Inlägg

Skoj att höra! Jag vet ju inte att peugeoten är ett hästkrafts monster, men tror du att den klarar sig bra emot en s80 2,4 140 hk?

Holiace
1 september 2008 · 1 754 Inlägg

Saab 9000 2.3T (230hk) lär vara snabbare än en T5...

Phenylamine skrev:
Skoj att höra! Jag vet ju inte att peugeoten är ett hästkrafts monster, men tror du att den klarar sig bra emot en s80 2,4 140 hk?

Peugeoten är (på papper iaf ^^) snabbare från 0-100.

Senast redigerat av Holiace (1 september 2008)

Jag kan inget om allt.
Phenylamine Byggbas
1 september 2008 · 117 Inlägg

Har inte 2,3 an "bara" 200? men Volvo har en helt klart roligare femma att leka med.. och inte lika gubba aktig enligt mig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang