Budget bil med prestande?

Smiley Legitimerad Lamphållare
1 september 2008 · 369 Inlägg

Vill inte verka negativ men peugeut 205 gti har flera nackdelar och jag skulle verkligen inte köpa en, bakaxeln brukar ge sig lite då och då, den är inte specielt pigg, visst den e väl lite piggare än en volvo 740, men roligare nej... har provkört, sen så var de någe i framvagnen som brukar ge sig, han har bytt den 2ggr på 1 år o den var inte allt för billig, det är mycket meka me dom iaf enligt den uppfattningen jag har fått och dom tål inte att busköras för då går dom bara sönder, men visst den toppar 175km/h me 4a pers i, så själv kan du säkert pressa upp han i en 180-190

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Phenylamine Byggbas
1 september 2008 · 117 Inlägg

Okej, tack så mycket! Jag vet ju att 740 är förmodligen en av de mest robusta bilarna som har byggts, svensk kvalité liksom.. Men den är för tråkig, och om man som jag kommer från en by så får man lätt en bond stämpel om man kör en orginal 740

Holiace
1 september 2008 · 1 754 Inlägg
Jag kan inget om allt.
Rille0
1 september 2008 · 2 021 Inlägg

kadett gsi är nog ett bra val, annars så borde du få en subaru legacy turbo för 15 papp, håller bra,snygga, 4wd o 200 häst original, 240 hk med steg 1 chip

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
joacim77
1 september 2008 · 204 Inlägg

bubban skrev:
jag tycker du ska satsa på att hitta en honda crx.
ot´roligt pigga och man åker skönt i dom. dock lite trångt baksäte.

och dem drar ej mycket alls.

Håller helt klart med dig....CRX:en är en snabb, driftsäker och rolig bil för billiga pengar. Alla Honder är  som säkert alla vet ruskigt snabba på bana.... big_smile

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
IceEyes Varningar: För många..
1 september 2008 · 2 552 Inlägg

En gammal Toyota Celica kanske? Sportig, ganska snål och hållbar wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
tsdi Egenföretagare
1 september 2008 · 2 496 Inlägg

Bmw 525 med vanos motor ? men det beror på hur du ska bruka bilen ?

Landsväg så är den inte så törtstig som man kan tro !

men i stan dricker den en del !

Mkt bil för pengarna iallfall. och kör du bara trafik försäkring så kostar det inte heller mkt i månaden smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Stoorn Legitimerad klåpare
1 september 2008 · 212 Inlägg

Bmw 750. Där har du motor så de räcker till å blir över.

Men att klara dig undan billigt de vette fan:P

Opel Vectra (1995)
DirektorIsaksson
1 september 2008 · 191 Inlägg

Jag hade lätt kört på kadett gsi 16v varje dag i veckan av alla bilar som har sagts här i denna tråden=) riktigt sjuka bilar e det till att gåyikes Annars e ju oxå golf 2 gti ett trevligt val=)

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Rquired Allmänt envis
1 september 2008 · 12 512 Inlägg

Brukar i vanliga fall envist hålla fast vid Bmw, men i det här fallet är 205 GTI ett riktigt bra val.
Snål och billig att äga samtidigt som den går som en gokart i kurvor och riktigt bra rätt fram.

Men bmw (jag måste) är erkänt duktiga på att bygga underbara motorer som går riktigt snålt med tanke på effekten. Om du lite i stan kan en bil med stor motor och hög utväxling gå snålare än en med liten motor som låg utväxling. Likaså om man drar på mycket så är en större motor snålare, eftersom den inte behöver jobba lika hårt.

jag (bus)kör tex min hyggligt tunga/snabba bmw på 0,9 blandat.

Så mitt tips: antingen 205 GTI eller en bmw med vanos, dvs början av 90-talet och nyare. Dock så åker kanske bmwn ut på försäkringen, men med tanke på att du skriver 1k/månad så gissar jag att den försäkras på farsan smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
twin_cam Smålänning
1 september 2008 · 7 877 Inlägg

Peugeot 405 Mi16. Pigga som attan, men du kommer drabbas av elfel. Men det ä lätt fixat smile

Saab 9000 turbo, lite bättre lådan än OG900, och nästan samma fina väghållning.

Opel Vectra GT, dom runt 91-95 nånting. Går riktigt bra och är billiga. Riktigt underskattade.

Nissan Pimera GT, samma som Opel Vectra GT, förutom att nissan håller en bättre kvalité.

Sen som alla andra tipsat om: Peugeot 205 GTI eller VW Golf GTI.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
P-H-G Utbildad proffsamatör
2 september 2008 · 782 Inlägg

Colt GTi
Galant GTi
Golf GTi

roxe Jesus didn´† Tap
2 september 2008 · 1 146 Inlägg

skulle satsa på en kadett gsi 16v.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
Thiger_84
2 september 2008 · 509 Inlägg

Lägger också min röst på kadett gsi, polarn körde 14,78 på 402m med en helt orginal kadett gsi som endast var bantad. Körde 14,72 på 402m som bäst med min s40 t4 med steg3 (255hk). Så en gsi går inte dåligt..

tobee
2 september 2008 · 735 Inlägg

Kommer med ett ganska otippat men väldigt vettigt tips till dig! Såg för några månader sen denna film: http://www.garaget.org/video/ws6ktwj3uy4h och blev väldigt skeptisk. Inte fan kan en 115hk corolla vara så pigg??? Av en ren slump hade sambon precis just en sådan så det var bara att gå ut i hallen, grabba hennes nycklar och åka ut på en testtur! wink

Polaren Steifan's 740 GLT 16V blev den givna motståndaren och mycket riktigt: Den smått patetiska lilla corollan var till och med aningen piggare än volvon i lägre hastigheter! Dock var den minimalt slöare 140+ men so what? Kollar ni in Steifans bil så förstår ni också att det är en ovanligt pigg GLT: http://www.garaget.org/video/yp04helqp14m

Den stora poängen är att många corollor av dessa årsm är lugnt körda och har grym kvalitet(Vilket man inte kan säga om de andra bilarna som tas upp i denna tråd, Helt ovettiga för någon med begränsad ekonomi!!!) Håller bättre än alla andra bilar enligt bilprovningens hemsida + att den är billig att försäkra, drar 0.67 blandad och billiga reservdelar om nu oturen ändå skulle vara framme!

I din sits skulle jag inte tveka en sekund. En fin corolla runt årsm 93-95 går att få för 15-20 000:-

För övrigt så tror jag också att en corolla piskar de flesta ovannämnda bilar i prestanda. Särskillt med tanke på att många av dessa redan avverkats av 2-3 kanske ännu fler 18 åringar som gasat hårt men servat dåligt ---> pållar på grönbete

Senast redigerat av tobee (2 september 2008)

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 september 2008 · 10 427 Inlägg

tobee skrev:
Polaren Steifan's 740 GLT 16V blev den givna motståndaren och mycket riktigt: Den smått patetiska lilla corollan var till och med aningen piggare än volvon i lägre hastigheter! Dock var den minimalt slöare 140+ men so what? Kollar ni in Steifans bil så förstår ni också att det är en ovanligt pigg GLT: http://www.garaget.org/video/yp04helqp14m

ppfft.. blåste ju om som ingenting vid 140km/h wink

Volvon går ungefär som en VW Golf II GTI 16v så
en Corolla 115hk är ju ett bra budgetrejsköp wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
tobee
2 september 2008 · 735 Inlägg

steifan skrev:
ppfft.. blåste ju om som ingenting vid 140km/h wink

Äh va lite objektiv för en gång skull:P När vi drog från 30-40 var vi jämnsides vid 180. Corollan drog ifrån 2 billängder till runt 100, jämt skägg 100-typ 140 sen tog volvon in dom 2 billängderna 140-180 och volvon har 10kmh högre toppfart!

Aja riktigt bra snurr är det iaf på corollan. En 0-100-tid går på cirkus 8-9s vilket är ganska förvånande på den bilen. en riktig sleeper:P

Moell
2 september 2008 · 11 Inlägg

Måste slå ett slag för Bmw 318is (års 90) kan inte bli mycket roligare.
136hk på 1200kg.
En rejält pigg 16v motor som drar på som bara den...
Styvare chassi, skivbromsar runt om osv.

Ligger runt 15-20k i pris inte dyra att försäkra heller

Så en sådan helt klart om du letar budget räser big_smile

tobee
2 september 2008 · 735 Inlägg

Moell skrev:
Ligger runt 15-20k i pris inte dyra att försäkra heller

Så en sådan helt klart om du letar budget räser big_smile

Håller med dig till fullo fram till hit. Underbara bilar. Men vet inte om den är så budget faktiskt. Dom växer inte på träd och är väldigt populära i entusiastkretsarna. Dom runt 10-20 är i regel renoveringsobjekt. En original is i bra skick går för minst 25-30. Just nu finns det 1 till salu på blocket och den är i fint skick. Pris: 40 000 dock lite modifierad och påkostad.

discokapten Kapten på disco!
2 september 2008 · 1 729 Inlägg

En fin saab 900ng 2.0Turbo är inte omöjlig att hitta för dom pengarna, där har du iaf en bil ifrån 94 med en hel del säkerhetstänkande och ett jävla ös.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang