Projekt: Volvo 240 Turbo (R-Sport)*Ett beslut är fattat*

Skulle bli ersättaren av "Buken", men blev ett tråkigt kapitel som slutade i tingsrätten då vissa inte ville betala efter att de hade tagit emot den. Var en 83:as DL, omregistrerad med R-sportsats. Hade komplett turboinredning med mera, med mera. Mycket saknad.
  • 0 Följare
  • 181 100 Visningar
  • Projektet avslutat 9 maj 2012
Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2008 · 26 149 Inlägg

Varför projekttråd?
----------------------
----------------------

Hade inte tänkt göra bilen till projekttråd egentligen. Men efter att den har varit uppe ett par gånger på listan över mest sedda bilar, så kom i alla fall funderingen över det fram. Jag menar. Den måste ju i alla fall vara accepterad här på sidan om den nu är på den listan..?
Så. Varför inte. Plus att det är en bra sporre i sidan om man får lite glada kommenterar och ideer under tiden som arbetet fortskrider.

[ ] = inte gjort/inte köpt/
[/] = Håller på och gör/köpt men inte monterat


Bil:
----
----

Volvo 240 DL
Färgkod 197-2 - även kallad svart
B23AT - R-Sportsats. Omreggad med detta.



Vad som är gjort:
---------------------
---------------------


Borttaget:
-----------
Emblem runt om
lykttorkararmar + detaljer


Kaross mm:
--------------
Lackat insatserna i framlyktorna svarta
Bytt baklyktor
Fått ena flygeln utbytt och omlackad
Sänkt <--- 30mm (Lesjöforsfjädrar)
Nya fjädrar fram (Sachs gas)
Bremboskivor fram
Nya dammskydd och nya bromssköldar
Extraljus
Snowcap

Sportratt modell Luisi
Stereo

Under huven:
----------------
Monterat nytt tryckrör och dump "såklart"
Ny silikonslang till bromsservon
Grenrörspackning gånger fyra bytta
Slipade och lackade detaljer


Vad som ska göras:
-----------------------
-----------------------

Just nu:
---------
[/] Lite småfix/ska gås igenom

Inom kort:
------------

[/] Snutradio

Lite längre fram:
-------------------
[/] Nya framdörrar + lackering

[/] Ny slutdämpare (Simons förmodligen)
[/] Nytt slutrör
[ ] Rostlagning
[/] Vinge
[ ] Ny kofångare bak
[ ] Diskret neon
[ ] Dimljus
[ ] Nya Högtalare
[ ] Toning
[ ] Hatthylla
[ ] Board/dekaler
[ ] Nya mattor

[ ] Nya bromsbelägg

Frågetecken:
---------------
[/] GLT-lister?
[ ] Värre kam/grenrör/topp mm?
[/] Byta huv+grill(näbb)?
[ ] Servo?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/452816_igkumm.jpg
[Taget 080321]*Så såg den ut efter köpet..*


Slutligen, innan det börjar:
-------------------------------
-------------------------------


Bilder kommer att uppdateras, både med bättre (systemkamera) och sämre (mobil) kvalitéer.
Text kan komma lite titt som tätt. En massa nytt, men i början plockat från olika ställen
så allt blir samlat på ett ställe, nämligen i tråden.

Idéer och tankar. ALLT är välkommet. Jag kan ta emot negativa kommentarer, men
kom i så fall med nåt konstruktivt?
Tack på förhand.

Senast redigerat av AirOne (18 februari 2009)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2008 · 26 149 Inlägg

Update 1
----------

Urdrag ur "bloggen". Hur köpet gick till:

Så den 19:e denna månad (Mars) satte jag mig på bussen tillsammans med Tomas - "Saab_Bojan" - som resesällskap, på väg upp till Vilhelmina, för att träffa en som varken jag eller Tomas tidigare träffat nån gång, och som förhoppningsvis hade en bil i fint skick. En bil jag - vi - förhoppningsvis skulle köra hemöver. Kändes otroligt.
Minns att jag ibland kände på pengarna som låg i min innerficka. 12k, inslaget i papper. Egentligen inte så mycket pengar att prata om. Jag menar. Många som köper bilar för 30-40k och uppåt utan problem. Men för en som mig som i stort sett aldrig gör större köp än för kanske ett par tusen - var det stort.
GLT:n gick ju på 9k tex.
Och tamesjutton om det inte blev mörkt innan vi kom fram. Jag menar. Det var ju mörkt när jag köpte GLT:n också. Klev ur bussen på stationen och bilen ser svart ut. Precis som GLT:n gjorde när jag köpte den. Redan där kändes det olustigt.
Köpa en bil i mörkret.
Efter en genomgång och en diskussion både mellan köpare och säljare, samt mellan mig och Tomas blev det dags för provkörning. Det första man upptäckte då var att det inte var servostyrning. En 240 Turbo utan servostyrning? Hade dom inte det?
Hursomhaver. Provturen kändes stabil. "Erik" pekade vart vi kunde åka. Inte den längsta turen direkt - bara inom samhället - men inte heller den kortaste. "Lagom", som farmor skulle ha uttryckt det.
Ute var det kallt. Kändes inte direkt i bussen, men medan köpet blev genomgånget inne på den i för övrigt tomma stationen, så kom kylan krypandes genom kläderna.
Och sen skulle vi hem.
Mja. Först åkte vi till Frasses där på plats och åt "middag". Den satt bra, med bilen ståendes på parkeringen på andra sidan vägen. Såg den egentligen inte, men anade konturerna av den. Kunde inte fatta att jag just hade köpt den.
Men sen - efter en tankning - började vi resan hemöver.

Värmen kändes stabil. Ingen stereo - för den hade förmodligen tidigare ägaren plockat ut - så i stället pratade vi en hel del. Ett problem som vi båda hörde var en avgasläcka, förmodligen vid grenröret. Tydligen lätt fixat och inte nåt akut. Men det lät som irritersamt. Som ett dovt knatter vid gaspådrag.
Visserligen pratade vi en hel del på bussen också såklart, men faktiskt blev åtmindstone jag lite förvånad över hur mycket vi hade att prata om. Och att vi faktiskt hade kul ihop, även i trängda situationer, skulle det senare visa sig..

Det första - i alla fall jag - la märke till var att bensinmätaren började dala. Inte mycket men för varje mil vi åkte så gled den längre och längre ner på skalan. Jag reagerade efter kanske fyra mils körning, att mätarnålen visade på halv tank.
Visst. Det är en turbo - och förgasare - men så mycket ska den inte dra.
En bit framöver började tempmätaren även den, dala. Sakta men säkert la vi båda märke till att ljuset i instrumentpanelen började dimmas.
Det var nu man blev riktigt orolig.
"Nu kan jag inte ens slå av helljuset", sa jag vid ett tillfälle när jag skulle blända av för en mötande.
"Tror inte det spelar så stor roll för jag tror inte det lyser nåt längre", fick jag som svar och vi tittade på varann. Vad fasen var det här? Paniken spred sig i bilen.
Vid ett tillfälle stannade vi och slog av ljuset helt, sedan drog i helljusspaken. Då slocknade helljuset. Fick fortsätta på halvljuset. Ett halvljus som vid det här laget mer påminde om en svag gatlykta. Fläkten vreds av.

En dryg kilometer innan Hoting började bilen gå ryckigt och alla lampor på panelen börja glimma. Sedan kom första dödsryckningen. Sedan en till. Svarta moln uppenbarade sig i backspeln, i ljuset från väglamporna.
Rullade förbi en gråsilvrig V70 av äldre modellen, som stod på en M-plats i motsatta riktningen. Parkerar precis efter en svag kurva och provar tändningen. Inte en tillstymmelse till rörelse.
Vi nästan skriker åt varandra. Vad ska vi göra? Vi sitter över 15 mil hemifrån i en stendöd bil och det är kallt som satan där ute. Vad göra?
Jag hoppade ur bilen och sprang till den stående v70:in, medan Tomas letade fram triangeln och eventuella verktyg. Ett batteri blev hittat - en pik om problem?
Men inga verktyg.
Vet inte hur många minutrar som passerade innan vi kom fram till en lösning. Inga verktyg. Familjen som satt i v70:in ville gärna bogsera men ingen av oss hade någon lina. Det kändes hopplöst.
En kvart, 20 minuter kanske passerade innan han plötsligt frågade mig om han skulle blinka åt nån passerade, för att se om denne eventuellt hade någon lina.
Hann inte ens svara innan han faktiskt blinkade till en bil och sa åt mig att sträcka ut armarna för att påkalla uppmärksamheten.
Och jodå. Dom stannade. Och dom hade lina.
Och bogsering vi fick!

Efter mången tack för bogsering och för deras tid och bekymmer, så satte vi oss i bilen för att vänta. Tomas pappa skulle ta med sig en bekant med dennes trailer och hämta oss. Maken till snälla människor. Finns dom verkligen fortfarande?
Såna som reser 15 mil. Klockan var närmare elva på kvällen. Säkert över 15 minusgrader.
Bara att vänta.
Slog på regnumret, på han som hade bogserat oss. Mest för skoj skull. Det komiska i det var att han bodde i Lit nånstans. Lit! Några kilometer ifrån där bilen numer står, hemma på gården!
Imman som bildades på fönsterrutorna blev saktemera till is. För att vi hade lite att göra, och för att vi inte hade något bättre för oss, flyttade vi på bilen. Från ena sidan till den andra. Ur med växeln och så sköt vi på bilen, runt baksidan och in på parkeringen intill. Där satt vi sen i kanske en och en halv timme. Mer eller mindre.
Bara väntade. Pratade. Tråkigt emellanåt förstås, men ändå inte hur tråkigt som helst. Där fanns ju mycket att prata om. Och skriva om. Framrutan blev nedklottrad med text, skrivet i isen på insidan.

Värmen i Caravellebussen var välkommen. Vi båda satt och huttrade, dom femton skumpiga milen som vi hade hemöver. Turbon stod nedhuttrad och skamsen på trailern bakomför. Stirrandes på oss genom bakrutan. Bara att acceptera allmän smutskastning. Bara att ta emot. Vet ju att ingen menade nåt illa.
Vid halv ett-tiden cirkus lastades bilen av i Boda. Snabbt och smärtfritt. Minns inte vad tiden var då jag kröp ner i min egen säng i lägenheten, men inte var den ett i alla fall. En bra bit över det förmodligen.

Det var kallt den där kvällen. Det är det jag minns mest. Hur man huttrade och försökte tänka på annat. Glad att Tomas var med. Inte bara som "tekniskt kunnig", utan också som moraliskt stöd samt support i hämtning med mera.
Och hur sjutton skulle jag ha gjort om jag hade åkt själv?
Hade förmodligen stått kvar där uppe i Hoting, än idag...

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
-Akerfeldt-
6 september 2008 · 2 638 Inlägg

Bra skrivet, kommer att följa utvecklingen av bilen. Alltid trevligt med projekttrådar smile
Lycka till fortsättningsvis!

Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2008 · 26 149 Inlägg

Update 2
----------
Första spadtaget..eller mekandet snarare

Bakgrundsinfo:
Anledningen till varför bilen dog var därför att en bult som håller fast generatorn var av
inne i blocket, och därför skickade inte generatorn på någon laddning. Ett problem som
ingen skulle visa sig vilja vara villig att kasta sig på..ja inte låg jag på latsidan i alla fall
med att fråga folk i alla fall.
Men hjälp skulle komma från oväntat håll.

Skrivet: 080717
-------------------

Så här är det. Sedan ett antal dagar sedan har jag - personligen - skruvat på 240 Turbon. Ticen. Det där aset som bara har stått. Vad man nu ska kalla bilen. Den där som förvånar mig varje gång jag ser på den. Varje gång jag smeker den med blicken så är det alltid nåt nytt man ser.
Känner.
Vill.
Har själv haft lös fläkt, fläktkåpa, kylare och intercooler - och kablage med slangar - vilket i sin tur är rätt otroligt med tanke på min okunnighet. Men viljan blev för stor, och längtan trånande. Vill få igång skrället, så man får ge den vad den vill ha. Vad jag vill ha.
Asfalt.
Efter att grispitten gick av - verktyget alltså - och bulten fortfarande satt där i blocket och hånlog åt mig, så kom hjälp från oväntat håll. David Elofsson i egen hög person, tog över.
Personligen trodde jag att han skulle ge upp efter att en borr gick av efter bara nån minut.
Men icke.
Efter 4 borrar - varav de 3 sista var hans egna - och ungefär fyra andra var nedslitna, och att en skruvmejsel var böjd - så gav bulten upp i en sista suck.
Man tackar!

Nu får man ha förståelse för att jag är okunnig inom ämnet. Att montera generatorn på egen hand tog inte mindre än fyra timmar - varav ungefär en och en halv gick åt till att leta en bult som inte längre ville ligga kvar i min hand under kvällen - och då ingick inte att koppla in den med kablarna baktill. Det fick en kompis göra.
Jag har sen slitit kväll efter kväll - efter jobbet - med detta, faktiskt stimulerande pyssel. Som visserligen tagit längre tid än vad jag trodde det skulle göra. Men. Ändå. Det har i alla fall inte tagit ett år som jag först uppskattade det till?
Hursomhelst.
Det som fattas nu är skärmen, vatten i kylaren och batteriet. Sen ska den kunna starta. Ja skärmen behöver väl inte sitta där såklart, men för att köras menar jag.
Det...och en silikonslang till intercoolerröret. Sen så.
Sen så.
Den som lever får se..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/452830_r1prsx.jpg
[Taget 080322]*Innan jag satte klorna i besten..*


Update 3
----------

Skrivet: 080802

Ja jisses. Slår vad om att - för de kunniga - skulle det gå på ett par minuter. Men för en som mig som inte egentligen kan ett dugg, så tar det timmar. Dagar.

Har fått skärmen i alla fall. Min vän - som har lackat den - sa att han inte hade lagt ner nån tid på den egentligen, och att han hade gjort det så billigt som möjligt. Grejen är den att...med tanke på hur den ser ut - hur skulle den se ut OM han lagt ner tid på den och lagt ner pengar på den?
Monterade skärmen idag.
Och nu är skärmen det snyggaste på hela bilen, lackmässigt...

Så. Nu sitter alla skruvar upptill, plus de två innanför dörren. Framtill var det ett jäkla lirkande innan den ville på plats, men nu sitter skärmen även i två skruvar där, inklusive "blecken".
Men.
En skruvjävel framtill på innerskärmen vill inte på plats. Ska försöka i morgon igen..ska dessutom ta nya bilder..men. Att få den på plats verkar vara ett helvete.
Plus att jag tror jag har gjort ett stort misstag förmodligen.

Skärmen är plockad från den blåa skrotbilen. Klockan var mycket och själva skärmen var inga problem att ta lös, förutom svetsfogen längst fram innanför blinkersen. Förmodligen slog jag inte hårt nog. Men lös kom den.
Fick däremot inte lös fastsättningen till kofångaren på sidan, så efter många svordomar a 'la gigante, så sågade jag av kofångaren helt enkelt.
Detta meddelande jag sen Johan när han fick skärmen, att han kunde plocka lös det om han ville.
Vilket var gjort när jag fick skärmen.
Så nu sitter man där utan den där fästdetaljen bakom kofångaren..så hur fasen ska man göra?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/452839_4z2jjq.jpg
[Taget 080803]*nya skärmen*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/452844_rhe3x1.jpg
[Taget 080803]*skillnad..?*


Update 4
----------

Skrivet: 080803

Idag fortsatte jag skruva. Igen. Såsom många andra gånger. Upptäckte att - för att få fast kofångaren - så måste man ha den där plastgrejen där bulten ska gå in. Och den biten blev ju förstås kastad då skärmen blev skickad på lack givetvis..

Men skärmen är ypperligt fin i alla fall. Men. Så plockade jag plastgrejen från kofångaren på reservdelsbilen..på mitt sätt. Jag sågade av kofångaren så biten följde med på insidan..
Hur som helst. Väl lös skulle den dit på insidan på den riktiga kofångaren. Försökte pilla dit först från utsidan men det gick inte. Provade att krångla mig under bilen - cirka tusen försök - innan jag gav upp. Händerna fick inte plats. JAG fick inte plats.

Så först provade jag att ha lös de två bultarna innanför kofångaren närmast den sidan, för att se om det gick att komma åt lite lättare. Men icke. Detta jobb tog för mig en evinnerlig tid - särskilt eftersom jag inte kom åt som jag ville. Tjurskallen Lars ville nämligen inte hämta domkraften som väger 30 ton ute i garaget..
Aja.
Försökte komma åt de andra två skruvarna men framspoilern slog i skallen alldeles för många gånger. Dessutom droppade det vatten och gud vet vad ner i ansiktet så jag svor till så det säkert hördes över hela Boda - och hämtade domkraften.
Väl upplyft gick det genast mycket bättre att få lös bultarna..

Med bultarna borttagna - alla fyra - så gick det äntligen att lossa på hela paketet, med frontspoiler och allt. Och äntligen gick det att skjuta in plastmuppen i skårorna. Sedan tryckte jag dit hela paketet..rättäde till allt såsom en gubbe gör med kostymen, och satte dit alla bultar..
Sen när man väl låg där kom jag på att det var en skruv som inte satt där..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/452847_5glh4n.jpg
[Taget 080803]*Helheten*

Skruven skall man dra dit genom plåten och in i staget INNAN man monterar kofångaren. Det var nu jag bland annat slog huvudet för 1001:e gången i spoilern och regnet dessutom började falla i oerhörda mängder..
Så jag gav upp.
För idag.


Update 5
----------

Skrivet: 080810

Glädjen.
Jag fick ju ha lös kofångaren 3 gånger innan allt satt som det skulle. Ett jäkla jobb med stag och alltihopa. Men. Helt plötsligt låg man ju där under bilen och insåg att allt satt som det skulle.
Bortsett från en popnit som jag måste få tag i, så satt allt faktiskt. Både kofångare och frontspoiler. Ja jisses.
Och som bilen sen går. Jodå den rör på sig..

Haveriet.
Tog en runda med bilen under gårddagen. Alltså nu när den funkar så är man ju så illa tvungen. Efter en runda nere på byn la jag märke till att ett stort vitt moln uppenbarade sig i backspegeln. Sen började det osa glykol.
Då bilen stannat slog molnen upp mellan springorna till huven. Det sprakade och knastrade, och man anade egentligen det värsta. Men. Så var det dock inte. Visserligen hade den nedre kylarslangen hoppat av, vilket hade resulterat i näst intill total urtömning av kylaren på vatten, men det hade ju kunnat vara värre.
Den kokade aldrig, vilket var skönt. Bara att fylla på med vatten och sen fortsätta köra.
Ska dock byta ut vattnet och blanda i glykol senare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2008 · 26 149 Inlägg

Aker_s40 skrev:
Bra skrivet, kommer att följa utvecklingen av bilen. Alltid trevligt med projekttrådar smile
Lycka till fortsättningsvis!

Tack så mycket, det uppskattas smile
Mjo blir mycket text just nu men jag vill samla ihop allt så det ligger som..ja. I ordning.
Inte alla som vet varför bilen tex har stått i alla dessa månader, och texten ger en förklaring.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2008 · 26 149 Inlägg

Update 6
----------

080810

Låg en natt och läste mitt nya exemplar av Bilsport, och snubblade över en annons
från Radicast, där de meddelade att de äntligen skulle komma ut med nya baklyktor
där hela övre raden är vita.
Och jag visste att dom baklyktorna skulle turbon få stoltsera med, så dessa blev en
snabb beställning. Mitt i natten och allt.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/452850_76umhk.jpg
[Taget 080810]*före..*
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/452851_tv5nl3.jpg
[Taget 080810]*...och efter*


Update 7
----------

080823

Stod som vanligt och kikade under huven. Hade slitit lös vad som var kvar av bromsservoslangen
som var tejpad närmare insuget, och inte alls höll måttet. Den lilla klämman skulle lackas, men
det kändes fjuttigt. Bara den lilla?
Så jag stod och tittade på grenrörsskyddet. Rostbrunt och fult. Nej det kan jag ta av, slipa så gott
det går och lacka det också. Sagt och gjort.
När väl detta var inne i ugnen - för härdning - så hängde inte hjärnan med riktigt när min kropp
även började skruva lös grenröret för att byta packningarna. Hade hjärnan varit med i svängarna
hade denne protesterat. "Alldeles för farligt..du vågar inte..och så vidare.."
Men jodå. Dom blev bytta tro det eller ej...och inte ett läckage efteråt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/452856_z2loy0.jpg
[Taget 080824]*Nya bromsservoslangen*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/452857_hq9rny.jpg
[Taget 080824]*Grenrörsskyddet*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mattsvart
6 september 2008 · 195 Inlägg

trevlig läsning wink.
Vill tipsa om att he på lite silverlack på orangablinkers lamporna bak eller köpa invisible blinkerslampor smile blir grymt snyggt wink

Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2008 · 26 149 Inlägg

Mattsvart skrev:
trevlig läsning wink.
Vill tipsa om att he på lite silverlack på orangablinkers lamporna bak eller köpa invisible blinkerslampor smile blir grymt snyggt wink

Mjo jag ska köpa såna silvriga lampor. Har för mig jag har det på Glt:n och
det blir en djävulsk skillnad smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mack Forum- och sitemoderator
8 september 2008 · 26 149 Inlägg

Update 8
-----------

080907

Var hem till bilen idag en sväng. Inte för att man kunde göra så mycket, då de
imbecillerna på skroten gav mig fel fjäderben, dvs det på fel sida som sagt.
Menmen. Jag hoppas på att de hör av sig i morgon så man kan fortsätta.
Har dock handlat lite nya prylar smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/454568_h0a7no.jpg
[Taget 080907]*Nya prylar köpta. Två sprillans bromssköldar och ett slanggömningskit *

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/454578_d792hk.jpg
[Taget 080907]*Uppdatering av bakändan...så ser den ut med ny regplåt och reflexramp*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
whoiswho
8 september 2008 · 445 Inlägg

vart är besten? Är den bakom skrothögen?

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
_Fredrik
8 september 2008 · 2 788 Inlägg

Lycka till wink

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Mack Forum- och sitemoderator
8 september 2008 · 26 149 Inlägg

Turbosnorren skrev:
vart är besten? Är den bakom skrothögen?

Haha..mja. Beror på vad du menar med skrothögen, men jag tror jag
syftade på motorn smile

Senast redigerat av AirOne (8 september 2008)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
8 september 2008 · 26 149 Inlägg

_Fredrik skrev:
Lycka till wink

Och man tackar.

Ringde förresten skroten idag angående fjäderbenet.
Oj vad dom beklagade sig. Folk hade varit sjuka och så vidare
så ingen hade hunnit med.
...sen att man bara ser dom lata sig varenda gång man är dit..det är ju
en annan historia..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
whoiswho
9 september 2008 · 445 Inlägg

AirOne skrev:

Turbosnorren skrev:
vart är besten? Är den bakom skrothögen?

Haha..mja. Beror på vad du menar med skrothögen, men jag tror jag
syftade på motorn smile

ne jag menade nog bara på att det va en 240:P vad är det för motor då? , jag har inte läst allt för noga.

/snorren

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
11 september 2008 · 26 149 Inlägg

Turbosnorren skrev:

AirOne skrev:

Turbosnorren skrev:
vart är besten? Är den bakom skrothögen?

Haha..mja. Beror på vad du menar med skrothögen, men jag tror jag
syftade på motorn smile

ne jag menade nog bara på att det va en 240:P vad är det för motor då? , jag har inte läst allt för noga.

/snorren

Haha. Det är en B23A som är konverterad med R-sportsatsen, alltså med turbo.
Även reggad med detta, så det står lite konstigt i papprena.
Så korrekta benämningen är väl B23AT, för att vara nogrann.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
11 september 2008 · 3 759 Inlägg

Wwii detta ska följas

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
11 september 2008 · 26 149 Inlägg

Update 9

080910

Var inte tänkt att hålla på så mycket idag, eftersom man skulle få dambesök framåt
kvällen. Men tametusan om man inte stod där i overallen i alla fall och skruvade.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/457389_bszsnq.jpg
[Taget 080910]*En glad undertecknad..*

Var förbi hemmavid och skulle egentligen bara lämna av fjäderbenet och sen åka, men
det blev att man lossade på fjäderspännarna - för att sen fortsätta med att lossa fjädern
på det nya benet..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/457392_debhyq.jpg
[Taget 080910]*Nya dämpare och låsmuttrar*

..och sen fortsatte man ju bara. Benet blev helt ihopsatt med nya fjädern och nya dämparen.
En skiva saknades på det nya fjäderbenet, så denne plockades från det gamla donet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/457393_q3xrgh.jpg
[Taget 080910]*En liten hög med gamla grejer..*

Skivan var förresten helt åt skogen så svår att få av - men med lite vilja så lossnade skräpet.
Nya skivor kommer att inhandlas, så snart ekonomin tillåter.
..lär nog förresten inte bara bli skivor. MEN det är en annan historia.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/457394_2zeonh.jpg
[Taget 080910]*Ihopmonterade..najs. Dock fattas skivan på den ena men den sitter på, då bilden är tagen innan.*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
11 september 2008 · 26 149 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Wwii detta ska följas

Låter trevligt smile
Kom gärna med förslag på vad som ska göras och icke.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mr_EmCom Med.lem
11 september 2008 · 3 759 Inlägg

Köp ventilerade skivor på biltema, kostar typ 900spänn och kommer se ascoolt ut smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
11 september 2008 · 26 149 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Köp ventilerade skivor på biltema, kostar typ 900spänn och kommer se ascoolt ut smile

..förlåt min dumma fråga men..åtmindstone dom främre är väl redan ventilerade..eller
menar du slitzade skivor..? big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang