2422
Sök

Projekt: Volvo 240 Turbo (R-Sport)*Ett beslut är fattat*

Skulle bli ersättaren av "Buken", men blev ett tråkigt kapitel som slutade i tingsrätten då vissa inte ville betala efter att de hade tagit emot den. Var en 83:as DL, omregistrerad med R-sportsats. Hade komplett... Visa mer

Forummoderator
0 Följare
187 041 Visningar
Projektet avslutat 9 maj 2012
Forummoderator
26 471 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
240_Mange skrev:
Hur går det med bilen och allt nu? lite kallt för att skruva eller? tongue
// MVH // Mange

Nejnej. Tror det mer handlar om ekonomin som ställer till det snarare.
Men i morgon ska jag iväg och skruva lös en sak jag får gratis..får se vad övriga
gorgare tycker om det när uppdateringen kommer smile
Tror dock den kan bli rätt poppulär smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

195 Inlägg
28 december 2008
Lägg den på takräcket wink

med lem
63 Inlägg
29 december 2008
Har läst hela tråden nu och jag kan bara ge tummen upp och de e nog den roligaste byggtråden jag läst big_smile
Snowcapen blev grymt bra likadant med xtraljusen, de e porriga wink

Forummoderator
26 471 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
...jag HADE haft en uppdatering nu om det inte hade varit för att en bromsslang skulle känna för att gå av så bilen blev stående utan bromsar..

JLilja Tack så mycket..det värmer smile

Mattsvart Haha..jao nu har man ju takräcke liggandes tack vare dig också så nu kan man lasta mer smile

med lem
63 Inlägg
3 januari 2009
hur går det? blir det ngn uppdaterning snart? är nyfiken xD

Forummoderator
26 471 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
JLilja skrev:
hur går det? blir det ngn uppdaterning snart? är nyfiken xD

Den kommer här..

Update 38

090104

Idag blev turbon körd till en bekant som bor cirkus 7 mil härifrån. Ja. Den blev körd med
avbrutet bromsrör, så bromsarna tog således inte hundraprocentigt.
Min bekant - som jag litar på - har tagit på sig att skruva då mina kunskaper inte riktigt räcker till
inom ämnet. Visst. Jag vill lära mig, men det kommer nog med tiden.

Annars ser det nog ut som att turbon skall ställas av snart. "Buken" skall åter träda in i sin roll som
min bäste vän och färdmedel för dagen, så man får utrymme och chans att skruva med turbon utan
att behöva jäkta så man har en bil redo.

Vintern ser ut att ha tagit sina törnar på turbon dock. Dels lossnade ju sidan på bross-fronten då den
inte riktigt ville tampas med en snödriva såsom min oskicklighet vid rattandet tydligen ville.
Sen skall avgassystemet bättras på. Det är visserligen helt men det skall kollas upp. Sportdämparen och slutröret som jag blev lovat, skall tas reda på medelst tvång - ett löfte är ett löfte ju! - och förhoppningsvis monteras enligt gällande föreskrifter.
Lyktglaset bak skall dessutom bytas. Egenhändigt stryk är befogat, och formligen utfört av undertecknad - på undertecknad. Det var ju nämligen jag som pajade det.

Bilder kommer framöver. Ska bara hitta orken till det.
Senast redigerat av AirOne (10 januari 2009)

1 944 Inlägg
6 januari 2009
har nu suttit i säkert 1h och läst, läst och läst lite till.. och jag måste bara säga det att det har varit en mycket underhållande timme smile
bra skrivet och schyssta bilder !

ser fram emot en uppdatering

mvh Ante

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

Bilmekaniker
14 Inlägg
8 januari 2009
AirOne skrev:
Update 16

080923

Idag stod två saker på schemat. Skifta ena skivan, och skruva ner laddtrycket. Bromsar man så håller ratten på att hoppa ut ur bilen, på grund av vibrationerna, så det var nog dags. Skall byta skivorna framöver till nya, men denna gång fick det bli en begagnad från ett tidigare fjäderben.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/468702_plgvwc.jpg
[Taget 080923]*Skev skiva..dags att försvinna..*

Under tiden som jag höll på att leta fram alla verktyg som kunde behövas så hittade jag även dom gamla grenrörspackningarna som jag bytte tidigare. En av dem var ju mindre vacker..

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/468705_hejequ.jpg
[Taget 080923]*..inte undra bilen knattrade tidigare..*

Hur som helst. Skivan blev bytt. Sen kom nästa problem. Läste igenom kapitlet minst fyra gånger innan man gav sig på jobbet.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/468713_gk6qhw.jpg
[Taget 080923]*...operationen börjar..där är laddtrycksarmen..*

Ett tips jag här lärde mig. För att haka lös armen så ska man lös med ett låsbleck. HÅLL koll på vart detta tar vägen! För egen del sprätte den iväg och försvann i fjärran - även kallat gräset - så man fick leta säkert en halvtimme innan man gav upp och hämtade en stor magnet.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/468720_aabloy.jpg
[Taget 080923]*...där var låsblecket ja..*

Såg dessutom nåt underligt när jag låg där under bilen. Förutom att den läker olja från...typ överallt?..så var det en sorts givare ut från blocket, men som inte har nån kontakt eller nåt monterat. Ingen sladd eller nåt. Vart fasen går den?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/468739_dn0if8.jpg
[Taget 080923]*Någon kontakt...vart går den..?*

Enligt boken är ett varv 0.03 bar. Så jag provade med att förlänga stången med tre varv, sedan dra åt. Dit med låsblecket - som såklart inte ville dit på en gång utan skulle krångla.

Slutsats av idag:

Provturen visade att vibrationerna hade decimerats. De finns fortfarande kvar, men absolut inte lika illa. Och laddtrycket tror jag faktiskt blev en aningens mer kontrollerat. Har en sorts "provsträcka" i närheten och häromdagen slog han ifrån när jag var uppe i 130-140, men idag lyckades jag faktiskt ta mig till 150 innan det tog stopp smile

Volvo_muzze

Hej, vet ej om de är på elektriska pumpar på 240 med r-sport sats, men en 240 turbo jag hade så va de slangen mellan pumpen och en sil lite längre ner i tanken som va trasig, den gick på full gas ettan, tvåa och ett tag på trean, sen hackade den lite å den ökade inge mer, sen om ja släppte gasen och körde lugnt ett tag så gick de att gasa fullt igen.

Lycka till med bilen, roligt att läsa allting=)

Forummoderator
26 471 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Volvo_muzze Ja nu vet jag ju knappt själv vad det är för pumpar i bilen. Dels är det ju en fjuttig DL från början, men sen vet jag inte om det är bytt pumpar eller något. Ja nåt måste ju vara gjort men...det är bortom mina kunskaper.
Däremot står det i boken om den där solenoidventilen som slår ifrån soppapumpen när det blir för mycket laddtryck. Den ska man tydligen kunna ta bort och då försvinner i alla fall det problemet.
DÅ är ju nästa problem..man vill ju inte tokladda heller..? tongue

Lät dock intressant med din historia om pumpen. Kanske värt att kolla upp smile

För övrigt skall jag till turbon i helgen. Tar då med mig kamera så det äntligen händer nåt i den här tråden..bildmässigt alltså smile

Bilmekaniker
14 Inlägg
9 januari 2009
AirOne skrev:
Volvo_muzze Ja nu vet jag ju knappt själv vad det är för pumpar i bilen. Dels är det ju en fjuttig DL från början, men sen vet jag inte om det är bytt pumpar eller något. Ja nåt måste ju vara gjort men...det är bortom mina kunskaper.
Däremot står det i boken om den där solenoidventilen som slår ifrån soppapumpen när det blir för mycket laddtryck. Den ska man tydligen kunna ta bort och då försvinner i alla fall det problemet.
DÅ är ju nästa problem..man vill ju inte tokladda heller..? tongue

Lät dock intressant med din historia om pumpen. Kanske värt att kolla upp smile

För övrigt skall jag till turbon i helgen. Tar då med mig kamera så det äntligen händer nåt i den här tråden..bildmässigt alltså smile

Volvo_muzze

okej, om du kollar under bilen på förarsidan så sitter det en pump där under (ungefär under baksätet) om det är elektrisk pump, eller så kopplar du ihop säkring 5 och 7 i säkringsdosan, om du hör något då så är de elektrisk pump på den=)
lycka till, mvh markus

Forummoderator
26 471 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
volvo_muzze Ska kolla upp det smile

Forummoderator
26 471 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Update 39

090110

Här kommer då en lite längre update om läget, till vissas förtret. För andra kanske det glädjer att denna update även innehåller...tadaaa...bilder smile

Hursomhelst. Det blev en sen kväll under gårddagen - så sen att det kändes som att man till slut inte behövde gå och lägga sig - så det blev till att lägga sig och läsa ut en bok i väntan på att man kunde bege sig ut till min gode vän Tony som hjälper mig med bromsbekymret.
Klockan segade sig fram men med lite tvtittande så påskyndandes processen, och cirkus kvart i åtta - fortfarande utan en blund - begav jag mig iväg de lite över sju milen ut till honom.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/540657_a8tv1u.jpg
[Taget 090110]*..tidigt iväg ska man..*

Vädret - om man nu ska snacka om nåt så ividkommande? - såg ut att bli riktigt trevligt..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/540658_xen1i4.jpg
[Taget 090110]*Solen på väg upp..önskar jag haft bättre kamera än mobilen..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/540659_ia8d1j.jpg
[Taget 090110]*Solen kommer upp i ryggen. Värmde gott.*

För att inte komma fram för tidigt så körde jag lugnt och fint. Men likt förbannat så dök man ändå upp strax innan klockan nio, så det blev till att väcka upp kompisen. Det tog emot men..vad gör man?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/540660_aci97r.jpg
[Taget 090110]*Välkommen till Mårdsjön*

Så. Hur stod det till med like...eller jag menar turbon förstås? Åjovars. Det var väl på gång, lite smått. Ena bromsslangen var utbytt, tillsammans med bromsröret som går hela vägen in under bilen, över till andra sidan. Ett mastodontjobb från Tony. På andra sidan såg det ut som att det var tvunget att bli samma visa.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/540662_xz64pc.jpg
[Taget 090110]*Ny brommsslang och bromsrör.."nya" oket sitter där också..*

Nytt ok ja. Ja det gamla hade ju sönderrostade och avdragna nipplar, plus en kolv som vägrade rubba sig. Så det var lika bra att byta. Bättre begagnat duger i min värld...gratis är gott smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/540665_q7cf13.jpg
[Taget 090110]*Kall bil..*

Bromsklossarna som satt i var dessutom nedslitna, så "nya" fick plockas från ett lik ståendes på gården. Eller ja..ett av många visserligen. Men ett rätt betydelsefullt. Under tiden som det skruvades på denna fick man höra många roliga historier. Bland annat att färgen är falu röd...och att den försvann vid första regnfallet big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/540667_0ahafx.jpg
[Taget 090110]*Liket..oanat värdefull..*

Blev förresten även att vi...nej Tony fick plocka av andra bromsröret också för jag kan ju inte med sådant ännu. Så det blev två helt "nya" rör som fick transplanteras över. Mycket stök bara för några slangar. Men vad är nytt?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/540669_kzj0wz.jpg
[Taget 090110]*..växelspaksdamask hittad till gltn. Numer monterad. Mindre oljud, svar ja.*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/540671_b6tjvy.jpg
[Taget 090110]*Hmm...pushbar till gltn..? big_smile*

Så grymt intressant att krypa omkring bland alla grejer som finns hos denna person. Man känner sig dum som går runt och tittar, för det känns ju mer som att man "snokar". Men har han sagt att det är lugnt, och citerat "ta vad du vill ha", så får det väl vara så då. Hittade bland annat navkapslar åt farsan, han som saknar till sin 940.
Men..tillbaka till bilen. Var väl kanske det tråden handlade om..? big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/540672_a3rlrk.jpg
[Taget 090110]*..Tony skruvar..jag fäller dumma kommentarer..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/540673_7k5nfi.jpg
[Taget 090110]*..luftning pågår..*

Så kom ju provturen. En provtur som slutade..sådär. Jovisst. Bromsarna tar ju. Men. Oket vill banne mig inte som vi vill. Förmodligen är det från en 740 så det passar inte riktigt(?) Skiten fastnar och släpper..fastnar och släpper. Visst, oket har legat ett tag men det blev verkligen gjort allt för att mjuka upp kolvarna och allt därtill.
Blir därför till att byta till ett mer passande ok, och sen hoppas på att det funkar. Den är i alla fall på gång...alltid något smile

I övrigt hade jag en intressant diskussion med grannens barndomskamrat, Markus. Har för mig han hette så i alla fall. Hursomhelst. Han verkade kunnig, men jag personligen känner honom inte så ska inte svära på att informationen - som för övrigt gavs i smärre onyktert tillstånd - därför stämmer till hundra procent.
Men.
Enligt honom så går inte turbon för fett, utan tvärtom. För snålt. Jag tyckte att bilfan inte kan dra mer soppa än vad den gör, men han hade en annorlunda syn på saken. Laddtrycket i sig kan tydligen inte ha sönder grenrörspackningar, men däremot om motorn får snålt med bensin och för mycket luft så blir det i stället varmt. Och värme pajar packningarna. Så när laddtrycket skruvades ner, så höll packningarna därefter. Okej. Det låter logiskt.
Men det låter inte logiskt i mina öron att man ska skruva upp bränsletrycket - tillsammans med en gnutta laddtryck - och där hitta en perfekt blandning - så att motorn går bättre...och snålare?
Låter detta logiskt i andra öron? tongue
Idéer och förslag mottages varmt.

18 Inlägg
13 januari 2009
smile härliga bilder! skönt att börja få ordning på bilen nu? jag fick också byta ett ok och några bromsrör när jag började fixa med mina bromsar. När man väl börjar rota så hittar man bara mer och mer!.
Men dedär med bränsleinställningen kan faktiskt stämma, får bilen för lite bränsle så måste ju motorn arbeta hårdare. Men då borde du också märkt att du måste gasa ganska mycket i tex backar och vi omkörning Accelerationen och gasresponsen är ju mycket sämre när man kör snålställt. Har själv kört välldigt snålställt med min bil ett par veckor (besikning) och jag kan inte påstå att bilen gick snålare för det. Men jag tycker nog att en rejäl rengöring och kanske lite finjustering på förgasaren skulle göra underverk! alla som kör förgasarbil och tycker den dricker mycket soppa, rengör förgasaren de kanske inte är gjort sedan bilen var ny smile Lycka till! //MVH// Mange

Forummoderator
26 471 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
240_Mange Jo men ska jag vara ärlig så är han faktiskt trög upp för backar. Har inte tänkt på det tidigare men jo det är den. Har trott att det har med att turbon..ja..är ivägen eller nåt så man får låta den jobba mer.

Bilen är för övrigt numera klar för avhämtning, så snart är den på hemmaplan igen. Då ska förgasarhistorien kollas upp och finjusteras. Äntligen en ljusglimt i det eviga mörkret!

601 Inlägg
25 januari 2009
Nu börjar det vara dags för update! smile

Driftmeister
218 Inlägg
28 januari 2009
efter över 1h så känner jag mig riktigt nöjd, varit riktigt roligt att läsa igenom detta projekt, som vissa sagt tidigare så beundrar jag dig för att du verkligen tjurar till och kämpar för att få till det som inte funkat, nu sitter jag o drägglar förväntansfullt inför nästa update roll

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!

232 Inlägg
28 januari 2009
whoiswho skrev:
vart är besten? Är den bakom skrothögen?

säger han som åker mopedbil med mopedmotor^^

Forummoderator
26 471 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
adrez Haha nu ska vi inte vara såna...jag tål kritik. Men det gör inget om den är konstruktiv smile

rehborG Alltid kul med nya läsare. Jag är inte så superaktiv just nu, men en update kommer alldeles strax.

Pedaal...haha..javafasen..här kommer en då smile

Update 40

090128

Som bekant har inte så mycket hänt. Bromsrören blev bytta, tillsammans med ett ok och de övriga slangarna. Stort jobb och stort tack till Tony. Han är en av bilgudarna jag har lyckan att känna.
Däremot en lite kul grej är ett paket jag fick häromveckan. Det innehöll - tadaaa - amerikalyktor!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/555358_mmx2t3.jpg
[Taget 090128]*Amerikalyktor..grillen är sedan tidigare*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/555359_q3nltf.jpg
[Taget 090128]*Amerikalyktorna. Annan vinkel*

Ramarna är lite slitna i lacken, men det är inget som hederlig sprayfärg inte har kunnat ordna upp. Eller ja. Lite seriöst lär man väl lacka men vi får se. Jag är så fundersam på hur jag ska göra över huvudtaget.

Problemet är att jag finansiellt inte längre har råd att ha kvar alla bilar. Visst jag kan ställa av turbon. Jo jag älskar den..men inte lika mycket som Glt:n. Turbon ska dessutom krångla stup i kvarten, nu senast är det vattenpumpen som farit åt h...
Har fått ett bra erbjudande. Ett riktigt bra sådant. Men det känns som att man slåss med olika viljor. Oavsett hur jag än gör så kommer jag att bli olycklig.

Amerikalyktorna kräver dessutom sina modifieringar. Har jag orken eller ska jag sälja dem vidare? Tusen frågor och inga svar för stunden. Men det kommer nog.

Driftmeister
218 Inlägg
28 januari 2009
tycker bilen ser bra ut som den gör med orginal lysena.
Sälj lyktorna, fixa vattenpumpen o ställ av turbon tills i sommar. smile det är ju då det är roligt med turbo, på vintern är det väl bara dyrt o köra turbo, eller har jag fel ? wink

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!

1 675 Inlägg
28 januari 2009
rehborG skrev:
tycker bilen ser bra ut som den gör med orginal lysena.
Sälj lyktorna, fixa vattenpumpen o ställ av turbon tills i sommar. smile det är ju då det är roligt med turbo, på vintern är det väl bara dyrt o köra turbo, eller har jag fel ? wink

Ska va turbo på vinter big_smile sugis på sommarn wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Sök