Update 39
090110
Här kommer då en lite längre update om läget, till vissas förtret. För andra kanske det glädjer att denna update även innehåller...tadaaa...bilder

Hursomhelst. Det blev en sen kväll under gårddagen - så sen att det kändes som att man till slut inte behövde gå och lägga sig - så det blev till att lägga sig och läsa ut en bok i väntan på att man kunde bege sig ut till min gode vän Tony som hjälper mig med bromsbekymret.
Klockan segade sig fram men med lite tvtittande så påskyndandes processen, och cirkus kvart i åtta - fortfarande utan en blund - begav jag mig iväg de lite över sju milen ut till honom.
[Taget 090110]*..tidigt iväg ska man..*Vädret - om man nu ska snacka om nåt så ividkommande? - såg ut att bli riktigt trevligt..
[Taget 090110]*Solen på väg upp..önskar jag haft bättre kamera än mobilen..*
[Taget 090110]*Solen kommer upp i ryggen. Värmde gott.*För att inte komma fram för tidigt så körde jag lugnt och fint. Men likt förbannat så dök man ändå upp strax innan klockan nio, så det blev till att väcka upp kompisen. Det tog emot men..vad gör man?
[Taget 090110]*Välkommen till Mårdsjön*Så. Hur stod det till med like...eller jag menar turbon förstås? Åjovars. Det var väl på gång, lite smått. Ena bromsslangen var utbytt, tillsammans med bromsröret som går hela vägen in under bilen, över till andra sidan. Ett mastodontjobb från Tony. På andra sidan såg det ut som att det var tvunget att bli samma visa.
[Taget 090110]*Ny brommsslang och bromsrör.."nya" oket sitter där också..*Nytt ok ja. Ja det gamla hade ju sönderrostade och avdragna nipplar, plus en kolv som vägrade rubba sig. Så det var lika bra att byta. Bättre begagnat duger i min värld...gratis är gott

[Taget 090110]*Kall bil..*Bromsklossarna som satt i var dessutom nedslitna, så "nya" fick plockas från ett lik ståendes på gården. Eller ja..ett av många visserligen. Men ett rätt betydelsefullt. Under tiden som det skruvades på denna fick man höra många roliga historier. Bland annat att färgen är falu röd...och att den försvann vid första regnfallet

[Taget 090110]*Liket..oanat värdefull..*Blev förresten även att vi...nej Tony fick plocka av andra bromsröret också för jag kan ju inte med sådant ännu. Så det blev två helt "nya" rör som fick transplanteras över. Mycket stök bara för några slangar. Men vad är nytt?
[Taget 090110]*..växelspaksdamask hittad till gltn. Numer monterad. Mindre oljud, svar ja.*
[Taget 090110]*Hmm...pushbar till gltn..?
*Så grymt intressant att krypa omkring bland alla grejer som finns hos denna person. Man känner sig dum som går runt och tittar, för det känns ju mer som att man "snokar". Men har han sagt att det är lugnt, och citerat "ta vad du vill ha", så får det väl vara så då. Hittade bland annat navkapslar åt farsan, han som saknar till sin 940.
Men..tillbaka till bilen. Var väl kanske det tråden handlade om..?

[Taget 090110]*..Tony skruvar..jag fäller dumma kommentarer..*
[Taget 090110]*..luftning pågår..*Så kom ju provturen. En provtur som slutade..sådär. Jovisst. Bromsarna tar ju. Men. Oket vill banne mig inte som vi vill. Förmodligen är det från en 740 så det passar inte riktigt(?) Skiten fastnar och släpper..fastnar och släpper. Visst, oket har legat ett tag men det blev verkligen gjort allt för att mjuka upp kolvarna och allt därtill.
Blir därför till att byta till ett mer passande ok, och sen hoppas på att det funkar. Den är i alla fall på gång...alltid något

I övrigt hade jag en intressant diskussion med grannens barndomskamrat, Markus. Har för mig han hette så i alla fall. Hursomhelst. Han verkade kunnig, men jag personligen känner honom inte så ska inte svära på att informationen - som för övrigt gavs i smärre onyktert tillstånd - därför stämmer till hundra procent.
Men.
Enligt honom så går inte turbon för fett, utan tvärtom. För snålt. Jag tyckte att bilfan inte kan dra mer soppa än vad den gör, men han hade en annorlunda syn på saken. Laddtrycket i sig kan tydligen inte ha sönder grenrörspackningar, men däremot om motorn får snålt med bensin och för mycket luft så blir det i stället varmt. Och värme pajar packningarna. Så när laddtrycket skruvades ner, så höll packningarna därefter. Okej. Det låter logiskt.
Men det låter inte logiskt i mina öron att man ska skruva upp bränsletrycket - tillsammans med en gnutta laddtryck - och där hitta en perfekt blandning - så att motorn går bättre...och snålare?
Låter detta logiskt i andra öron?

Idéer och förslag mottages varmt.