2958
Sök

Projekt: Volvo 240 Turbo (R-Sport)*Ett beslut är fattat*

Skulle bli ersättaren av "Buken", men blev ett tråkigt kapitel som slutade i tingsrätten då vissa inte ville betala efter att de hade tagit emot den. Var en 83:as DL, omregistrerad med R-sportsats. Hade komplett... Visa mer

Forummoderator
0 Följare
187 010 Visningar
Projektet avslutat 9 maj 2012
Forummoderator
26 471 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#21
Update 10

080913

Efter att dambesöket lämnade bostaden, begav jag mig snabbt till föräldrarnas gård
för att återuppta grejandet med bilen.

Första steget var att få dit fjäderbenshistorien. Lirkade först igenom benet mellan
bromsslangarna och insåg sen att eländet inte såg ut att sitta som det skulle.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/459404_g4o5dq.jpg
[Taget 080913]*Eländet..*

Men efter en del råd i bibeln - även kallad Haynesboken - och många vändor till
andra sidan för jämförelse, så visade det sig att man även skulle sno runt oket runt
benet - av nån underlig anledning? - så kunde man faktiskt montera det på skivan.
Det hela flöt nu faktiskt på rätt bra må jag säga.
Ända tills man skulle upp med hela paketet upp på..vad fasen det nu heter?
Ja ni ser ju vad jag kan..

Så jag använde en liten domkraft under..*host* bromsskölden, som såklart inte alls
tålde vikten så det vek sig. Så plötsligt satt man där med en bromsskiva som inte ville
sitta på sin plats därför att bromsskölden såg ut som den gjorde.
Så.
Därför satte jag igång och målade de nya sköldarna. Mest för att ja ha nåt annat att göra
men också för att det ändå skulle göras nån gång.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/459403_0lql1g.jpg
[Taget 080913]*Nylackade bromssköldar*

Men skam den som ger sig. Innan slutet på denna dag så slet jag helt enkelt ut den gamla
bromsskölden med en tång, så att den såg någorlunda ut.
Sen gick i alla fall skivan på igen. Och oket. Men sen var det stopp.

Spelar ingen roll hur mycket jag än vill, så vill inte bultarna där nere till staget - vad det nu
heter - gå in i sina hål. Åh vad det ska ta emot!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Inofficiell Alkoholkontrollant.
451 Inlägg
14 september 2008
#22
Intressant!
Detta ska följas smile

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.

Med.lem
3 759 Inlägg
14 september 2008
#23
AirOne skrev:
Mr_EmCom skrev:
Köp ventilerade skivor på biltema, kostar typ 900spänn och kommer se ascoolt ut smile

..förlåt min dumma fråga men..åtmindstone dom främre är väl redan ventilerade..eller
menar du slitzade skivor..? big_smile

Oj hoppsan, verkar som hjärnturbon inte laddar som den ska ibland.... tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Forummoderator
26 471 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#24
Mr_EmCom skrev:
AirOne skrev:
Mr_EmCom skrev:
Köp ventilerade skivor på biltema, kostar typ 900spänn och kommer se ascoolt ut smile

..förlåt min dumma fråga men..åtmindstone dom främre är väl redan ventilerade..eller
menar du slitzade skivor..? big_smile

Oj hoppsan, verkar som hjärnturbon inte laddar som den ska ibland.... tongue

Haha..mjo slitzade skivor - stavning? - vore läckert faktiskt. Får se vad budgeten
tillåter framöver.

St0hl - du är välkommen med förslag/hissningar och dissningar smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 471 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#25
Update 11

080914

Kom att tänka på idag att jag tror banne mig bara denna sida har tagit 3 veckor att bya fjäder på.
Eller. Ja nu blev det ju inte bara "byta fjäder".
Men det är som lustigt egentligen. Det ska krångla hela tiden. Är det inte en skruv som inte vill lossna så är det domkraften som antingen inte vill flytta på sig eller tippar omkull så man håller på och får hela paketet över sig.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/460913_z0nqno.jpg
[Taget 080914]*Bultarna som jävlades mest..*

Det stora problemet idag var de två bultarna som sitter tillsammans med en bricka. De ville absolut inte samarbeta nånstans, hur mycket man än vred och vände på alltihopa. Det som tog emot var de två skruvarna som går in i knulen på fjäderbenet nertill - så efter mycket, mycket - mycket - om och men så kom idén att, ja varför inte ta bort dom skruvarna då och se om det går bättre?
Tamefasen om inte fjäderbenet bara ploppade dit...efter ett par svordomar och lite strul.

Så. På med oket - med bultar som absolut inte ville finna sina hål - dit med skruven till styrstaget. Drog fast med muttrarna upptill och sen kontrollera att ingenting var glömt.

Första sidan är klar..ja. Framtill i alla fall smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/460951_i56b0h.jpg
[Taget 080914]*Första klar. Tog bara...tre veckor..drygt*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/460958_wlqavt.jpg
[Taget 080914]*Första klar. Från sidan.*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/460961_777le2.jpg
[Taget 080914]*Första klar. Lägre vinkel..*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 471 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#26
Update 12

080915

Tätt på uppdateringarna just nu känner jag. Efter ett tråkigt möte på Arbetsförnedringen
så var det raska kliv till bilen som stod utanför och väntade.

Igår tog det stopp när man skulle till med det nedre fästet till fjäderbenet - det med tre bultar varav två sitter ihop med en bricka - och man gav upp då man inte längre såg nåt.
Så. Idag, en underbar måndag - med en trög start - så fortsatte man jävlas.

Spelade ingen roll hur jag än gjorde. Provade med domkraften - såsom jag gjorde på förra sidan - att trycka på underifrån med en liten domkraft. Men såsom tidigare så ville den såklart tryckas utåt. ja uppåt också men till slut var man ju, oavsett egna påtryckningar, ändå en halv decimeter ifrån målet.
Så.
Drog en sådan spännrem runt andra hjulet och försökte få domkraften att gå rakt uppåt - men icke. Ja visst gick den rakt upp, men sen gick det alldeles för tungt för att få den att..äsch. Lång historia.
Jag gick över till grannen och krälade.
Så han kom ut.
- Höj upp bilen på andra sidan med min domkraft jag har i garaget, säger grannen då. Och jag funderar. Vad fasen har andra sidan med denna sida att göra? Måste ju bara bli krångligare? Men. Jag gjorde som han sa.
Och precis när hjulet lättade på andra sidan - förarsidan - så sa grannen:
- Ja nu kan du få dit skruvarna..
Så jag gick runt bilen och tamefan om inte fästet satt på plats! Hur gjorde människan?
Jo tydligen så är det så det funkar. Lyfter man i andra änden så trycks det ner på andra sidan pga ett stag - eller hur det nu var - så kort och gott. Då går det bra.
- Hur länge har du hållt på med det här, frågade grannen.
- Mjae hela dan...och igår, sa jag generat.

Hursomhelst. Från och med detta gick det rätt bra. Sista som skulle på var muttern till styrstaget. Det var nu det såklart visade sig hur dåliga jängorna var på staget. Spelade ingen roll hur mycket jag än försökte så gled den bara av. Provade med en borste och rostlösningsmedel men lösningen utan räckhåll.
Hittade då av en slump en mutter som såg en aningens större ut, som faktiskt passade. Samma storlek som förra muttern - 19s nyckel - men skillnaden var att jängen tog längre ner och därför fick fäste.
Så.
Efter mycket om och men - JAG ÄR KLAR...fram i alla fall smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/461791_5dxseb.jpg
[Taget 080915]*Klar med sänkningen fram. Helhetsbild fram..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/461795_br1egq.jpg
[Taget 080915]*Sänkning fram klar..framifrån*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/461799_6pndyb.jpg
[Taget 080915]*Helhetsbild med sänkningen fram. Stängde huven..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/461804_xmpldu.jpg
[Taget 080915]*En hammare att jämföra höjden med..typ*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

28 Inlägg
16 september 2008
#27
Fan det blir ju bra.. passar ju bra med våra gamla fälgar ju...

Det tar sig sa mordbrännarn;P

Det är fegt att sparka på dom som redan ligger...

Forummoderator
26 471 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#28
Saab_bojan skrev:
Fan det blir ju bra.. passar ju bra med våra gamla fälgar ju...

Det tar sig sa mordbrännarn;P

Mjo man tackar..jo dom gör sig bra på bilen. Särskilt nu när sänksatsen kommer på smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 471 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#29
Update 12

080916

Då satte man igång med bakfjädrarna. Läser man i Haynesboken så ska man tydligen lös
med inte bara muttern undertill utan även krängningshämmaren och att man ska använda fjäderspännare, men detta förklarade grannen - som vanligt - att detta var onödigt, så jag satte igång med operation få lös muttern..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/462583_flkx7i.jpg
[Taget 080916]*Då sätter vi igång..*

..en mutter som skulle visa sig bli en handfull. Började med att skivan som håller fast fjädern började snurra. Så ett lämligt verktyg - även kallat rörtång - fick användas för att hålla fast. Då slutade den att snurra. Men ändå hade jag en känsla av att jag inte kom nån vart. Det vreds och vreds men inget hände.
Jo.
Tamefasen om inte bulten började snurra också. Spelade då ingen roll hyr jag än försökte nå, så gick det inte. Huvudet på bulten var runt, och fjädern i vägen oavsett. Då blev jag less.
Fram med vinkelslipen!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/463905_kpr0z3.jpg
[Taget 080916]*Skiten ska bort..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/463908_4yc2mg.jpg
[Taget 080916]*sååja lilla bulten..det är snart över..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/463911_n9xwyg.jpg
[Taget 080916]*...koooom igen mutterj...*


Hos en kompis fick man sedan nya bultar som skulle komma väl till pass.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/462591_hrex76.jpg
[Taget 080916]*Nya bultar med muttrar*

Så. man började monteringen av nya fjädern. Drog dit den nya bulten...då det knakar. Jippe. Den lilla tallriken som håller fast fjädern sprack. Efter en närmare titt så var den genomrostad.
Blir en ny resa till Bilbolaget i morgon..
Senast redigerat av AirOne (18 september 2008)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 471 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#30
Update 13

080917

Var förbi Bilbolaget, i hopp om att finna ringarna som håller fast fjädrarna bak. Tro det eller ej, men efter lite bläddrande i kataloger som såg ut att vara lika gamla som byggnaden, så blev dom funna. Och. Bäst av allt. De fanns på lager.
Däremot fanns inga pengar på kortet när dom skulle köpas...pinsamt.
Men.
Nog om det. De blev köpte i alla fall, efter lite om och men.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/463528_javzib.jpg
[Taget 080917]*Viss skillnad i rostmängd..*

Dessa behövde dock modifieras för att passa med bultarna jag under gårddagen fick av min kompis, så det var bara att ta fram hammaren och ge dessa på nöten. Bultarna som satt där flög en efter en och de "nya" från igår skruvades dit. Perfekt passform för övrigt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/463529_wjxf0e.jpg
[Taget 080917]*Nya greppvänliga bultar*

Sedan så satte man igång med fjädrarna. Var osäker på..ja det mesta egentligen. Man verkligen kände hur oerhört lite man kan, då det tex i bibeln står att fjädrarna skall passas in upptill. Men de är ju runda..och det finns inga "markeringar"..?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/463538_xpybe6.jpg
[Taget 080917]*Hoppas det blir rätt..*

Samma sak med de nya "ringarna", som jag inte ens kan namnet på. De är ju inte runda, utan snarare ovala med en platt kant. Hur fasen ska de sitta? Men. Efter mycket övervägande och snurrande så kändes det som att de satt rätt. Blev många åtdragningar och lösdragningar - men plötsligt kändes det rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/463545_z372l9.jpg
[Taget 080917]*..äntligen klar med sänkningen*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/463546_291lfo.jpg
[Taget 080917]*..nu börjar vi prata fet*

Så kom första provturen. Backade iväg..och det första man la märke till var ett rejält skrapljud från framvagnen. Det andra man upptäckte var att bromsarna inte tog. Dessa gick dock att rädda medelsn pumpning med pedalen. Skrapljudet var dock nåt annat.
Åkte genast hem och undersökte.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/463548_vhr37k.jpg
[Taget 080917]*Skraaap mot skivan..*

Fick bända ut den tilltryckta bromsskölden med en stor tång. Tilltryckt, därför att undertecknad klant lyfte upp hela fjäderbenet med en liten domkraft med just undersidan av bromsskölden som stöd..men. De båda ska ju i alla fall bytas.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/463553_w83ocw.jpg
[Taget 080917]*Äntligen sänkt..*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
18 september 2008
#31
är det R-sport turbo kitet på din??... hade ett sånt turbo kit liggandes för nått år sedan men ingen bil, ångrar lite att jag sålde det nu när jag har 240n smile



ser bra ut iaf, lycka till smile


ett litet tips, eller ja, förslag kanske... jag hade likadan fondmetal fälgar på min gammla a-traktor, och jag lackade mina fälgar grafitgrå metallic, det vart faktiskt riktigt snyggt


här är en bild iaf smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/22849/172327_wemtlq.jpg


tänkte bara ge dig ett förslag på att dom fälgarna blir mkt snyggare i mörkgrå smile
Senast redigerat av _Glenne_ (18 september 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Forummoderator
26 471 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#32
Tjenare Glenne smile Mjo det är R-sportsatsen jag har. Må säga att det händer mer än vad man tror med paketet monterat. Jag vet ju som sagt inte vad som är gjort mer, eller hur mycket som egentligen ska ske. Men jag måste filma nån gång så får alla andra verkligen se hur den går.

Fälgarna såg toppenbra ut på din 240..kanske man ska göra nåt liknande till nästa säsong? Det står mellan helvita, eller svarta - och nu grafitgråa. Såg ju läckert ut faktiskt smile

Vräk på med ideer och funderingar..bara intressant! smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 september 2008
#33
Vita! Vita! Vita! Vita fälgar på en svart bil blir ALDRIG fel.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Forummoderator
26 471 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#34
discokapten skrev:
Vita! Vita! Vita! Vita fälgar på en svart bil blir ALDRIG fel.

Tack för rösten.
Håller med. Vita fälgar på en svart bil sitter aldrig fel..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

The one and only
1 091 Inlägg
18 september 2008
#35
Eller varför inte svarta med vit eller polerad kant smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
18 september 2008
#36
AirOne skrev:
Tjenare Glenne smile Mjo det är R-sportsatsen jag har. Må säga att det händer mer än vad man tror med paketet monterat. Jag vet ju som sagt inte vad som är gjort mer, eller hur mycket som egentligen ska ske. Men jag måste filma nån gång så får alla andra verkligen se hur den går.

Fälgarna såg toppenbra ut på din 240..kanske man ska göra nåt liknande till nästa säsong? Det står mellan helvita, eller svarta - och nu grafitgråa. Såg ju läckert ut faktiskt smile

Vräk på med ideer och funderingar..bara intressant! smile

hehe okej, där ser man.. R-sport kitet som jag hade satt tidigare på en polares (widell1111 här på gorg) 242a och den rörde på sig bra också, så jag tror dig att den går bra smile



jo jag tycker också det ser bra ut med grafitgråa fälgar, men helvita skulle nog bli snyggt också faktiskt, men svart tror jag dock inte skulle bli snyggt, men är ju en smaksak det smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Forummoderator
26 471 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#37
Volvo Knugen Mjo det hade ju också varit rätt läckert. Tänk om nån vänlig själ kunde photoshoppa så man ser ungefär hur det kan se ut.. smile

_Glenne_ Mjae ett tag sedan jag var inne på helsvarta men det är inte helt bortdribblat ännu. Appropå R-sportkittet förresten. Du råkar inte veta exakt VAD det innehåller..? Förutom en turbo då..? Det jag har skrivit själv är bara det jag har hört för halvsäkra källor. Vill gärna ha fakta smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
18 september 2008
#38
jag vet faktiskt inte, kommer inte riktigt ihåg vad som ingår.. har för mig att det är, grenrör, turbo, soppa pump, och förgasaren... kan dock ha lite fel smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Forummoderator
26 471 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#39
_Glenne_ skrev:
jag vet faktiskt inte, kommer inte riktigt ihåg vad som ingår.. har för mig att det är, grenrör, turbo, soppa pump, och förgasaren... kan dock ha lite fel smile

Du råkar inte veta om oljetråget tillhör paketet? En kompis - "Drifting" här på garaget - sa att oljetråget måste vara bytt för det är riktig oljeretur..vad som nu menades med det. Alltså att den inte är ditsvetsad?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
18 september 2008
#40
det har jag ingen aning om faktiskt, men klart den kan va dit svetsad också, kan ju vara bra gjort så det ser bra ut, men som sagt, jag vet faktiskt inte smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!


Sök