Lägger ni i ettans växel i fart?

Felax
7 september 2008 · 1 963 Inlägg

Tycker det här är ganska intressant, lägger ni i ettans växel (exempelvis vid stopp-plikter, väjningsplikter, rödljus osv) i fart? Eller väntar ni till bilen står helt still?
Jag vet inte mycke om olika bilar men vet att man absolut inte skall lägga i ettan när bilen rullar i Civic Type-R(?) Har något att göra med att lådan inte är synkad på ettan eller nåt. Skrapar bara man ligger i 5km/h typ!
Såg på femmans växel en dag så provade han en bmw z4 på bana och han slängde i ettan i säkert 30km/h i en sväng, fyy tänkte jag. (hatar de programmet, inget går upp mot en kväll med top gear wink

Vad ja vill komma fram till med denna?
Ja du, hur gör ni?
Är de farligt att lägga i ettan när man rullar?
Ja är paranoid angående detta HAHA!

MVh

Men are not born - Men are made
Koop
7 september 2008 · 1 867 Inlägg

Min låda är synkad på alla växlar, och ettan åker i medan jag rullar in mot korsningen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
decib3L Körv
7 september 2008 · 3 535 Inlägg

Bilar är till för att användas. Växellåda går att byta.

Truckdriving Man
Felax
7 september 2008 · 1 963 Inlägg

Jo de är ju just det.. va kostar en växellåda till en audi s3? är de värt att lägga i ettan några meter tidigare för den kostnaden? wink

Men are not born - Men are made
te_wik Forummoderator
7 september 2008 · 12 813 Inlägg

lägger i ettan när bilen står still...!
Det dummaste man kan göra är att slänga i ettan när man har backat och bilen ännu rullar bakåt.. det är dödligt för de flesta lådor.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
beta
7 september 2008 · 804 Inlägg

Oftast 2:an när jag rullar fram till korsning, behöver jag stanna helt lägger jag i 1:an vid bara ett par km/h hastighet, behöver jag inte stanna så kör jag på i 2:an även om hastigheten är riktigt låg.

prodrive Avstängd
7 september 2008 · 962 Inlägg

Jag lägger i ettan när det slår om från rött till gult, jag kommer aldrig i livet stå och mala med kopplingen nere i väntan på att det ska bli grönt, speciellt inte med Imprezan...

viktore
7 september 2008 · 187 Inlägg

Alla bilar utan fjuttmotor som är stendöd vid 1000varv finns det ingen anledning att använda 1an på. Sålänge man rullar dvs.

p0wni
7 september 2008 · 49 Inlägg

Lägger i ettan när bilen står still eller mycket sakta, säg  1km/h. Aldrig när den fortfarande rullar bakåt.

- "Ställ dig sist i kön för helvete"
- "Jag stod där nyss, men det var så jävla tråkigt"
decib3L Körv
7 september 2008 · 3 535 Inlägg

Felax skrev:
Jo de är ju just det.. va kostar en växellåda till en audi s3? är de värt att lägga i ettan några meter tidigare för den kostnaden? wink

Skulle jag köra en sån så hade jag nog inte gjort något dylikt big_smile

Men en gammal golf som jag ändå ska byta låda och motor är det väl inte så noga? wink

Truckdriving Man
Felax
7 september 2008 · 1 963 Inlägg

decib3L skrev:

Felax skrev:
Jo de är ju just det.. va kostar en växellåda till en audi s3? är de värt att lägga i ettan några meter tidigare för den kostnaden? wink

Skulle jag köra en sån så hade jag nog inte gjort något dylikt big_smile

Men en gammal golf som jag ändå ska byta låda och motor är det väl inte så noga? wink

Hehe om du ändå är i farten och ska byta ut så, i de läget hade ja nog kört rally så de GÅR sönder innan hehe lite skoj ska man väl ha smile

Men are not born - Men are made
decib3L Körv
7 september 2008 · 3 535 Inlägg

Felax skrev:

decib3L skrev:

Felax skrev:
Jo de är ju just det.. va kostar en växellåda till en audi s3? är de värt att lägga i ettan några meter tidigare för den kostnaden? wink

Skulle jag köra en sån så hade jag nog inte gjort något dylikt big_smile

Men en gammal golf som jag ändå ska byta låda och motor är det väl inte så noga? wink

Hehe om du ändå är i farten och ska byta ut så, i de läget hade ja nog kört rally så de GÅR sönder innan hehe lite skoj ska man väl ha smile

Redan gjort big_smile

Så just nu så går den som en påse nötter. Motorkudde 60 spänn.. Är den fortfarande trasig efter de så får vi väl byta motorjäveln big_smile

Truckdriving Man
Joo
7 september 2008 · 741 Inlägg

När jag backat ut bilen så har jag några gånger utan o tänka på det lagt i 1an när den fortfarande rullar bakåt, brukar skrapa till lite då :S

camaro67 Meister
7 september 2008 · 6 763 Inlägg

Sparkar på koplingen istället för att växla tongue Nee men när de börjar gå sakta och man vet att man måste stanna så åker väll 1:an i. Men de går ju inte att göra de när de går fort.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Rquired Allmänt envis
7 september 2008 · 12 512 Inlägg

Brukar sällan lägga i ettan när bilen rullar, oftast pga att man inte behöver den. Det är betydligt svårare att "döda" en motor än de flesta verkar tro. Använder tvåan istället. Och rullar bakåt medans man lägger i ettan gör jag aldrig, mest för att pappa tjatade in att man ska stanna helt när man byter riktning så man hinner kolla att det är fritt. Sen att det sparar låtan skadar ju knappast big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
torpis Forummoderator
7 september 2008 · 10 572 Inlägg

Jag är rätt säker på att dendär BMW:n som nämndes inte bara kasta i 1:an utan att han dubbeltrampade för att höja varvtalat på lådan.   Är man lite smidig så går det utmärkt att växla till vilken växel man vill så länge man inte hamnar utanfär motorn varvtalsområde.

Nästa gång ni närmar er korsningen höj motorvarvet till 4000rpm så kommer 1:an klicka i i 30 precis som vilken annan växel som helst.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
cfh Adrenalin Junkie
7 september 2008 · 113 Inlägg

bättre att vänta tills bilen står still än att riskera att sabba hela v-lådan..   smile

KimVsWorld Mästare
7 september 2008 · 2 947 Inlägg

Jag kanske är efter men varför skulle man lägga i ettan innan man stannar?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
AndersWestlund Avstängd
7 september 2008 · 99 Inlägg

te_wik skrev:
lägger i ettan när bilen står still...!
Det dummaste man kan göra är att slänga i ettan när man har backat och bilen ännu rullar bakåt.. det är dödligt för de flesta lådor.

Mvh Tommy

Även om man har automatlåda?
Jag lägger i D medans jag rullar bakåt, ska jag sluta med det eller gäller det bara manuella lådor?
MVH

Volvo V70n (2001)
CIA_SWE Automationselektriker
7 september 2008 · 213 Inlägg

ja kan då inte lägga i 1.an eller backen innan man stannar med min bil, måste stå helt still för det, dock så är lådan halvslut på min bil me tongue

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang