17 årig kille - Saabgalen - Vill köpa 900 Aero T16 - Behöver seriösa råd!

Hamilton
14 september 2008 · 8 864 Inlägg

discokapten skrev:

Hamilton skrev:

MrTurbo skrev:

Jasså, står det att man skall regga bilen på en äldre släkting för att få billigare försäkring? Citera gärna den biten.  tongue

Jag tror nog att du själv kan leta upp den informationen. Bor man och är skriven på samma adress, ja då kvittar det vem bilen står på....

Kan jag garantera att det inte gör, om jag nu av någon anledning skulle flytta hem till min morsa, skaffa mig en supersupra med 800hk fullvärdesförsäkra den i hennes namn och krocka så är jag övertygad om att dom skulle skrika skenförsäkring på en gång.

HAR MAN INTE RÅD ATT ÄGA BILEN SÅ SKA MAN INTE HA DEN BILEN, alla vet vad det kostar innan, det är ingen överraskning att det är svindyrt att äga en bil som ung.

Men om du läser hela tråden och allt som står i den så slipper du ödsla tid på onödiga inlägg.

Killen är 17år och kan således inte stå som ägare på någon bil.
Hans mamma köper bilen och har således även det ekonomiska intresset i bilen då hon även har försörjningsplikt för honom.

Mina svar gäller endast trådskaparen och ingen annan, sedan hur ni tolkar och förvränger mina svar är ju upp till er.

Fotograf på tierpidag.se
JaggaChafen Tesla Senior Technician
14 september 2008 · 2 307 Inlägg

kan rekomdera dig å köpa en 900s istället mkt billigare i försäkring å det ligger en skitfin på blocket nu

http://www.blocket.se/vi/18089616.htm?ca=15_s

å så har du lite å pilla med tills du blir 18 me köp en haynes mekhandbok när du ändå e igång

Älskar personligen og900 skarpt har haft en hel drös sånna.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Aern
14 september 2008 · 457 Inlägg

Till dig discokapten!

Jag vill bara säga att det är OMÄNSKLIGA försäkringspriser. Är man bilintresserad och vill lägga pengar på bilen så är men illa tvungen att försäkra bilen på föräldrarna om man är liten. Man vill ju inte lägga ner hela sin inkomst på försäkring.

Du har ju rätt med att det är svindyrt att ha bil, men för det ska man väl kunna få ha en fin bil utan att betala 10papp om året. Tänk dig in i hans situation. Du har säkert vart där du också, och säkerligen haft försäkringen på dina föräldrar? Vill bara säga att man inte vill kasta pengarna i sjön när man har ett annan alternativ.

Till dig ProViva. Det kommer alltid ut fler bilar, kanske finare, kanske billigare eller rena motsatsen. Att leta bilar och köpa bilar är som ett spel.

Fawve Fotograf
14 september 2008 · 166 Inlägg

Nu har jag läst igenom alla de senaste svaren och TACKAR ALLA! Detta är verkligen bra för mig! Nu ska jag bland annat köpa en bra meckbok, registrera mig på andra bilforum, registrera min första bil på mamma, vara mer lugn och vänta tills den näst intill perfekta bilen läggs ut på blocket och lite sånt! smile Och tack Elda som skrev det med annonsbilen, kunde gått illa om jag hade köpt den då kanske! yikes

Men en sak ska ni veta. Det kommer bli en SAAB 900 Aero T16, vad ni än säger och föreslår.. smile Det är den jag vill ha och ingen annan.. smile

SAAB - Move Your Mind.
Saab 9-3 Aero Coupé "Nordic Performance" (2001)
MrTurbo Better than God \o/
14 september 2008 · 1 882 Inlägg

Elda skrev:
MrTurbo, du gav 3 fina länkar men glömde den viktigaste; http://www.900klubben.com/phpbb2/viewtopic.php?t=5969 förmodligen den bästa köpguiden som finns till våra kära gammla 900or.

Har inte sett just den tråden själv, troligen p.g.a att jag inte haft behov av den. Forumet är dock något som rekommenderas.

JaggaChafen skrev:
kan rekomdera dig å köpa en 900s istället mkt billigare i försäkring å det ligger en skitfin på blocket nu

http://www.blocket.se/vi/18089616.htm?ca=15_s

Mumma! Där är en perfekt og900...  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Fawve Fotograf
14 september 2008 · 166 Inlägg

MrTurbo skrev:

Elda skrev:
MrTurbo, du gav 3 fina länkar men glömde den viktigaste; http://www.900klubben.com/phpbb2/viewtopic.php?t=5969 förmodligen den bästa köpguiden som finns till våra kära gammla 900or.

Har inte sett just den tråden själv, troligen p.g.a att jag inte haft behov av den. Forumet är dock något som rekommenderas.

JaggaChafen skrev:
kan rekomdera dig å köpa en 900s istället mkt billigare i försäkring å det ligger en skitfin på blocket nu

http://www.blocket.se/vi/18089616.htm?ca=15_s

Mumma! Där är en perfekt og900...  smile

Ja, den är faktiskt fin.. Men hur många hästar? yikes

"*Går ojämt på tomgång vilket ger höga HC världen.
*Tanknivåmätaren gick sönder när jag bytte bränslepumpen." - Svårt/dyrt att fixa?

SAAB - Move Your Mind.
Saab 9-3 Aero Coupé "Nordic Performance" (2001)
MrTurbo Better than God \o/
14 september 2008 · 1 882 Inlägg

ProViva skrev:
Ja, den är faktiskt fin.. Men hur många hästar? yikes

"*Går ojämt på tomgång vilket ger höga HC världen.
*Tanknivåmätaren gick sönder när jag bytte bränslepumpen." - Svårt/dyrt att fixa?

En Aero -89 har 160hkr original, det har en vanlig T16 med. En Aero har INTE extra effekt, bara 1mm (en millimeter) tjockare krängningshämare och ett kjolpaket typ. Så en Aero är ur prestanda synpunkt inte något extra alls.

Ojämn tomgång tyder på luftläckage, tanknivåmätaren är lite inge komplicerat heller, tar 10 min att byta.

Senast redigerat av MrTurbo (14 september 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Fawve Fotograf
14 september 2008 · 166 Inlägg

MrTurbo skrev:

ProViva skrev:
Ja, den är faktiskt fin.. Men hur många hästar? yikes

"*Går ojämt på tomgång vilket ger höga HC världen.
*Tanknivåmätaren gick sönder när jag bytte bränslepumpen." - Svårt/dyrt att fixa?

En Aero -89 har 160hkr original, det har en vanlig T16 med. En Aero har INTE extra effekt, bara 1mm (en millimeter) tjockare krängningshämare och ett kjolpaket typ. Så en Aero är ur prestanda synpunkt inte något extra alls.

Ojämn tomgång tyder på luftläckage, tanknivåmätaren är lite inge komplicerat heller, tar 10 min att byta.

Okej.. Det är ju en "S", inte en Aero, eller är det likadana? Så den på blocket har 160 HK, om den skulle vara helt orginal? smile

Aha, luftläckage låter inte kul? sad Okej, det är ju bra iaf! smile

SAAB - Move Your Mind.
Saab 9-3 Aero Coupé "Nordic Performance" (2001)
discokapten Kapten på disco!
14 september 2008 · 1 729 Inlägg

hedley skrev:

discokapten skrev:
Innan du själv skaffar körkort/fyller 18 så får du inte äga en bil, så enkelt är det då måste den stå på någon annan... MEN jag jag tycker det är förjävligt av folk att uppmuntra till skenförsäkring, har man inte råd att ha bil, så ska man inte ha bil, så enket är det.

Surkuk.

Man är ju bara allmänt efterbliven om man står på en bil själv och betalar 20lök om året när man kunde fått det för 5.

Jag har alltid låtit farsan stå på mina bilar, dels för att jag bor hemma och dels för att jag inte känner för att kasta mer pengar än jag behöver i sjön, roligare att använda dessa till modifikationer eller andra glädje ämnen.

Då har du alltså inte råd med bilen? Hur kul blir det om du krockar och bolaget säger skenförsäkring, då är dom femtusen du slänger ut bortkastade, det kallar jag efterblivet.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
MrTurbo Better than God \o/
14 september 2008 · 1 882 Inlägg

Aern skrev:
Till dig discokapten!

Jag vill bara säga att det är OMÄNSKLIGA försäkringspriser. Är man bilintresserad och vill lägga pengar på bilen så är men illa tvungen att försäkra bilen på föräldrarna om man är liten. Man vill ju inte lägga ner hela sin inkomst på försäkring.

Du har ju rätt med att det är svindyrt att ha bil, men för det ska man väl kunna få ha en fin bil utan att betala 10papp om året. Tänk dig in i hans situation. Du har säkert vart där du också, och säkerligen haft försäkringen på dina föräldrar? Vill bara säga att man inte vill kasta pengarna i sjön när man har ett annan alternativ.

Om snorungarna gav fan i att krocka och köra ihjäl sig själv och andra i den stora utsträckning de gör skulle inte försäkringarna vara så dyra. Men det skall sladdas, spinnas och visas sig fräcka inför sina polare, tro fan att försäkringarna är höga! Så ni är inte alls "tvungna" att låta någon annan stå som ägare för era bilar, ni har fan bara köpt er en bil ni inte har råd med.

Sedan skall man väl ändå lära sig att rätt mun efter matsäcken? Leva över sina tillgångar? Har du inte råd att betala för dig så gör mamma och pappa det? Bortskämda snorungar i dagens Sverige. Hur länge skall ni leva  på era föräldrar då? Planerar ni att skaffa ett jobb alls eller bara sitta hemma på rummet och få att serverat på silverfat? Dax att växa upp och ta ansvar för sitt liv, det INKLUDERAR att betala för sin bil, sitt boende osv en vacker dag kommer inte mamma och pappa att finnas där och ta hand om er.

Edit; oj vad arg jag lät, det är jag faktiskt inte...

Senast redigerat av MrTurbo (14 september 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
discokapten Kapten på disco!
14 september 2008 · 1 729 Inlägg

Aern skrev:
Till dig discokapten!

Jag vill bara säga att det är OMÄNSKLIGA försäkringspriser. Är man bilintresserad och vill lägga pengar på bilen så är men illa tvungen att försäkra bilen på föräldrarna om man är liten. Man vill ju inte lägga ner hela sin inkomst på försäkring.

Du har ju rätt med att det är svindyrt att ha bil, men för det ska man väl kunna få ha en fin bil utan att betala 10papp om året. Tänk dig in i hans situation. Du har säkert vart där du också, och säkerligen haft försäkringen på dina föräldrar? Vill bara säga att man inte vill kasta pengarna i sjön när man har ett annan alternativ.

Jag är 24 år gammal, jag har äger en saab 900 2.0 Turbo ifrån 1994, Den står i mitt namn, har jag alltid gjort. Har man inte råd med den bilen man vill ha, då får man ta en annan bil.

T ex: En golf 2:a kostar runt 3k om året helförsäkrad, det har dom flesta råd med.

Senast redigerat av discokapten (14 september 2008)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
discokapten Kapten på disco!
14 september 2008 · 1 729 Inlägg

TurbOla skrev:

discokapten skrev:
Innan du själv skaffar körkort/fyller 18 så får du inte äga en bil, så enkelt är det då måste den stå på någon annan... MEN jag jag tycker det är förjävligt av folk att uppmuntra till skenförsäkring, har man inte råd att ha bil, så ska man inte ha bil, så enket är det.

Då ska alltså ingen under 26 år äga bil helt enkelt. wink

Ingen någonsin ska väl äga en bil man inte har råd att försäkra.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
discokapten Kapten på disco!
14 september 2008 · 1 729 Inlägg

MrTurbo skrev:

Aern skrev:
Till dig discokapten!

Jag vill bara säga att det är OMÄNSKLIGA försäkringspriser. Är man bilintresserad och vill lägga pengar på bilen så är men illa tvungen att försäkra bilen på föräldrarna om man är liten. Man vill ju inte lägga ner hela sin inkomst på försäkring.

Du har ju rätt med att det är svindyrt att ha bil, men för det ska man väl kunna få ha en fin bil utan att betala 10papp om året. Tänk dig in i hans situation. Du har säkert vart där du också, och säkerligen haft försäkringen på dina föräldrar? Vill bara säga att man inte vill kasta pengarna i sjön när man har ett annan alternativ.

Om snorungarna gav fan i att krocka och köra ihjäl sig själv och andra i den stora utsträckning de gör skulle inte försäkringarna vara så dyra. Men det skall sladdas, spinnas och visas sig fräcka inför sina polare, tro fan att försäkringarna är höga! Så ni är inte alls "tvungna" att låta någon annan stå som ägare för era bilar, ni har fan bara köpt er en bil ni inte har råd med.

Sedan skall man väl ändå lära sig att rätt mun efter matsäcken? Leva över sina tillgångar? Har du inte råd att betala för dig så gör mamma och pappa det? Bortskämda snorungar i dagens Sverige. Hur länge skall ni leva  på era föräldrar då? Planerar ni att skaffa ett jobb alls eller bara sitta hemma på rummet och få att serverat på silverfat? Dax att växa upp och ta ansvar för sitt liv, det INKLUDERAR att betala för sin bil, sitt boende osv en vacker dag kommer inte mamma och pappa att finnas där och ta hand om er.

Word.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
decib3L Körv
15 september 2008 · 3 535 Inlägg

ProViva skrev:

MrTurbo skrev:

ProViva skrev:
Ja, den är faktiskt fin.. Men hur många hästar? yikes

"*Går ojämt på tomgång vilket ger höga HC världen.
*Tanknivåmätaren gick sönder när jag bytte bränslepumpen." - Svårt/dyrt att fixa?

En Aero -89 har 160hkr original, det har en vanlig T16 med. En Aero har INTE extra effekt, bara 1mm (en millimeter) tjockare krängningshämare och ett kjolpaket typ. Så en Aero är ur prestanda synpunkt inte något extra alls.

Ojämn tomgång tyder på luftläckage, tanknivåmätaren är lite inge komplicerat heller, tar 10 min att byta.

Okej.. Det är ju en "S", inte en Aero, eller är det likadana? Så den på blocket har 160 HK, om den skulle vara helt orginal? smile

Aha, luftläckage låter inte kul? sad Okej, det är ju bra iaf! smile

Lås inte fast dig på effekten. Hästarna är inte allt här i världen. Viktigaste är att körglädjen finns där.

Och den där Saaben tycker till och med jag om!

Truckdriving Man
FreddeK
15 september 2008 ·

Inte för jag kan så mycket om saab men Fabian jag måste säga att ditt inlägg var jäkligt bra skrivet! inte dåligt för en 17-åring! Lycka till med bilen du köper! Men håll den stilren och inga fula dekaler som 18åringarna har på sina bilar=)

Mvh Fredde

TurbOla Reservdansk
15 september 2008 · 6 271 Inlägg

discokapten skrev:

Aern skrev:
Till dig discokapten!

Jag vill bara säga att det är OMÄNSKLIGA försäkringspriser. Är man bilintresserad och vill lägga pengar på bilen så är men illa tvungen att försäkra bilen på föräldrarna om man är liten. Man vill ju inte lägga ner hela sin inkomst på försäkring.

Du har ju rätt med att det är svindyrt att ha bil, men för det ska man väl kunna få ha en fin bil utan att betala 10papp om året. Tänk dig in i hans situation. Du har säkert vart där du också, och säkerligen haft försäkringen på dina föräldrar? Vill bara säga att man inte vill kasta pengarna i sjön när man har ett annan alternativ.

Jag är 24 år gammal, jag har äger en saab 900 2.0 Turbo ifrån 1994, Den står i mitt namn, har jag alltid gjort. Har man inte råd med den bilen man vill ha, då får man ta en annan bil.

T ex: En golf 2:a kostar runt 3k om året helförsäkrad, det har dom flesta råd med.

Jag ringde till ett extremt seriöst och servicevänligt försäkringsbolag baserat i Stockholmstrakten, jag tänkte faktiskt ställa bilen på mig själv först.
Men till och med försäkringsagenten rekommenderade mig att ställa bilen på en förälder, han höll med om att det var omänskligt mycket pengar för en bil.
Då bor jag i djupaste skogarna i Skåne, långt från civilisationen, i en liten by på landet, på en gård.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Joo
15 september 2008 · 741 Inlägg

Jag körde av vägen med min förra bil som stog på morsan! inga som helst problem att få ut några försäkringspengar, dom ifrågasatte ingenting (Länsförsäkringar) det dom ägnade tid åt var att bestämma sig för hur mycket jag skulle få för bilen..

Så att försäkra bilen på en förälder är inget farligt, har själv och polare som blivit stannade av polisen som frågat vems bil det är, då säger man morsan och dom bryr sig inte mer (troligt liksom att min morsa kör runt i en gammal Aero med tonade rutor och speedparts dekaler)

T16_AeRo
15 september 2008 · 712 Inlägg

MrTurbo skrev:

T16_AeRo skrev:
Klart du ska ha en T16 AERO big_smile

Alla Aero är T16 ju...  roll

Har inte påstått ngt annat heller..

Fawve Fotograf
15 september 2008 · 166 Inlägg

Freddeponken skrev:
Inte för jag kan så mycket om saab men Fabian jag måste säga att ditt inlägg var jäkligt bra skrivet! inte dåligt för en 17-åring! Lycka till med bilen du köper! Men håll den stilren och inga fula dekaler som 18åringarna har på sina bilar=)

Mvh Fredde

Tackar! Jag har varit aktiv på olika forum sen jag var 13 år, så har lärt mig en hel del när det gäller att formulera sig och skriva. smile Och ja, att den blir stilren är det inget snacka om! Jag prioriterar design väldigt högt och vill ha det stilrent, ingen jäkla limegrön färg med små töntiga drakar på och rosa neon... wink Så du behöver inte vara orolig! big_smile

---

Sen kan vi väll nu konstatera att man kan sätta bilen på sina föräldrar utan problem?smile

Senast redigerat av ProViva (15 september 2008)

SAAB - Move Your Mind.
Saab 9-3 Aero Coupé "Nordic Performance" (2001)
Rquired Allmänt envis
15 september 2008 · 12 512 Inlägg

Tycker det känns som att man kan konstatera det ja smile wink

Lycka till med köpet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang