Projekt: volvo 740 Gle 3,0 l

mrfun
30 oktober 2008 · 183 Inlägg

nmoen skrev:
Synd att du klippt alla kablar, det absolut smidigaste är ju att peta ur stiften för varje kabel. Då hade du kunnat låna längre kablar från övrig el i bilen.

Blir ballt, skaffa en bättre bakaxel med sen som tål bus. Min org 1041 låter diffust big_smile

http://www.garaget.org/?car=66127 Lite insperation som du säkert reda sett smile

Mvh Erik

Okej ja man lär ju sig av sina misstag ibland...jo jag fundera på att skaffa det sen..men det e lite ont om pengar just nu...Jag tänkte frågad dig en sak till på insuget sitter det ju några vakumanslutnigar.var går dom till för något..har för mig att några går till farthållaren.men den ska jag inte ha

mrfun
30 oktober 2008 · 183 Inlägg

Satte ditt lite av fronten och satte ditt kylare och elfläkt..och satte ditt lite annat små pill motorn tongue




https://www1.garaget.org/gallery/archive/59805/492894_7cmxgt.jpg
då e nästa fronten klar..ska kanske bort med grillen och sätta ditt en glt/turbo grill istället..



https://www1.garaget.org/gallery/archive/59805/492895_97tsew.jpg
Börja se ut som det ska göra i ett motorum hehe:P

Volvo_Mannen Volvoskadad
30 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

Fint! börjar ju bli klar nu wink

Jonas
mrfun
30 oktober 2008 · 183 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:
Fint! börjar ju bli klar nu wink

hehe jo man e ju ett steg närmae slutet..men långt kvar tills allt e klart till 100 %

TurbOla Reservdansk
30 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Sen bara att hoppas på att SBP inte märker nåt. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
mrfun
30 oktober 2008 · 183 Inlägg

TurbOla skrev:
Sen bara att hoppas på att SBP inte märker nåt. wink

haha ja så tröga som då e där så..skulle väl inte dom märka nåt om man har byt motor heheh

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
30 oktober 2008 · 1 659 Inlägg

cadillac59 skrev:

TurbOla skrev:
Sen bara att hoppas på att SBP inte märker nåt. wink

haha ja så tröga som då e där så..skulle väl inte dom märka nåt om man har byt motor heheh

Handlar nog mycket om vilket humör dom är på roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
nmoen
31 oktober 2008 · 6 Inlägg

cadillac59 skrev:
Okej ja man lär ju sig av sina misstag ibland...jo jag fundera på att skaffa det sen..men det e lite ont om pengar just nu...Jag tänkte frågad dig en sak till på insuget sitter det ju några vakumanslutnigar.var går dom till för något..har för mig att några går till farthållaren.men den ska jag inte ha

Har inte de i huvudet hur många anslutningar som används.. Två ska till kolkanisten och två till motorn, har för mig den ena går till vevhusventilationen..
Ska du byta till ett större kyl sen?

Mycke kvar till start/provkörning?
Åk in till SBP och betala 900:- så kör du helt lagligt sen cool

Mvh Erik

TurbOla Reservdansk
31 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Vet inte hur det funkar på 3,0an, men på T5an går det ju en vacuumslang från BTRen till insuget.
Är det inte så på 3,0an med?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
31 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

nmoen skrev:

cadillac59 skrev:
Okej ja man lär ju sig av sina misstag ibland...jo jag fundera på att skaffa det sen..men det e lite ont om pengar just nu...Jag tänkte frågad dig en sak till på insuget sitter det ju några vakumanslutnigar.var går dom till för något..har för mig att några går till farthållaren.men den ska jag inte ha

Har inte de i huvudet hur många anslutningar som används.. Två ska till kolkanisten och två till motorn, har för mig den ena går till vevhusventilationen..
Ska du byta till ett större kyl sen?

Mycke kvar till start/provkörning?
Åk in till SBP och betala 900:- så kör du helt lagligt sen cool

Mvh Erik

Måste man inte ändra bromsar, dämpare eller dyl? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
nmoen
31 oktober 2008 · 6 Inlägg

TurbOla Helt rätt BTRn kommer den ifrån, samma på sexan och femman..

740 har en effekt gräns vid motorbyte på 238Hk 310Nm, inom dessa gränser ska inget behövas göras med bromsarna.
24mm krängningshämmare tar man såklart från 960 (har för mig att den är ett krav vid T5 bygge med)
Sen så ska bilen igentligen ha gasdämpare med nån spec volvo art Nr.. Men hur lätt är det att kontollera detta fram? Vilket inte SBP kontollerade på min i alla fall...

Jag resonerar som så att gör man ett sådant motorbyte så uppgraderar man bromsar (renoverar åt minstonde) samt byter till gasdämpare mm. Visst de plockar på lite men bilen bli sååå mycket roligare att köra med frächa/uppgraderade delar. smile

mrfun
31 oktober 2008 · 183 Inlägg

nmoen skrev:

cadillac59 skrev:
Okej ja man lär ju sig av sina misstag ibland...jo jag fundera på att skaffa det sen..men det e lite ont om pengar just nu...Jag tänkte frågad dig en sak till på insuget sitter det ju några vakumanslutnigar.var går dom till för något..har för mig att några går till farthållaren.men den ska jag inte ha

Har inte de i huvudet hur många anslutningar som används.. Två ska till kolkanisten och två till motorn, har för mig den ena går till vevhusventilationen..
Ska du byta till ett större kyl sen?

Mycke kvar till start/provkörning?
Åk in till SBP och betala 900:- så kör du helt lagligt sen cool

Mvh Erik

Okej då vet man lite då..när för jag tittade nämligen på en kompis 960 från-95 fast det e ju 170 hk.men på den så gick det tre slangar till farthållaren och en till tryckrekulatorn.men jag vet inte om det e samma.för min motor e en -93,,men man få pröva sig fram sen..sen det där med kolkanisten vad satt du satte du den???..Ja du man får väl byta till större sen..men få gå med den som sitter på nu..Jo det e ju en del kvar att göra alla el e inte klar en sen e det ju all små pill med som tar tiden...Jo det ska jag göra sen när allt e klart då blir det att åka sbp tongue

mrfun
31 oktober 2008 · 183 Inlägg

nmoen skrev:
TurbOla Helt rätt BTRn kommer den ifrån, samma på sexan och femman..

740 har en effekt gräns vid motorbyte på 238Hk 310Nm, inom dessa gränser ska inget behövas göras med bromsarna.
24mm krängningshämmare tar man såklart från 960 (har för mig att den är ett krav vid T5 bygge med)
Sen så ska bilen igentligen ha gasdämpare med nån spec volvo art Nr.. Men hur lätt är det att kontollera detta fram? Vilket inte SBP kontollerade på min i alla fall...

Jag resonerar som så att gör man ett sådant motorbyte så uppgraderar man bromsar (renoverar åt minstonde) samt byter till gasdämpare mm. Visst de plockar på lite men bilen bli sååå mycket roligare att köra med frächa/uppgraderade delar. smile

okidoki...det där med att gasdämpare..vilka använde du när du gjorde det..behöver man byta till 960 krängningshämmare fram eller måste man byta även bak till några bättre..nu tänker jag till besiktningen...Ska man även byta till sänkningsfjädra med får då får du en styvare bil ju..

Volvo_Mannen Volvoskadad
31 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

cadillac59 skrev:

nmoen skrev:
TurbOla Helt rätt BTRn kommer den ifrån, samma på sexan och femman..

740 har en effekt gräns vid motorbyte på 238Hk 310Nm, inom dessa gränser ska inget behövas göras med bromsarna.
24mm krängningshämmare tar man såklart från 960 (har för mig att den är ett krav vid T5 bygge med)
Sen så ska bilen igentligen ha gasdämpare med nån spec volvo art Nr.. Men hur lätt är det att kontollera detta fram? Vilket inte SBP kontollerade på min i alla fall...

Jag resonerar som så att gör man ett sådant motorbyte så uppgraderar man bromsar (renoverar åt minstonde) samt byter till gasdämpare mm. Visst de plockar på lite men bilen bli sååå mycket roligare att köra med frächa/uppgraderade delar. smile

okidoki...det där med att gasdämpare..vilka använde du när du gjorde det..behöver man byta till 960 krängningshämmare fram eller måste man byta även bak till några bättre..nu tänker jag till besiktningen...Ska man även byta till sänkningsfjädra med får då får du en styvare bil ju..

nja sänkfjädrarna ska vara mjukare än orginal vad jag hört

Jonas
mrfun
31 oktober 2008 · 183 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

cadillac59 skrev:

nmoen skrev:
TurbOla Helt rätt BTRn kommer den ifrån, samma på sexan och femman..

740 har en effekt gräns vid motorbyte på 238Hk 310Nm, inom dessa gränser ska inget behövas göras med bromsarna.
24mm krängningshämmare tar man såklart från 960 (har för mig att den är ett krav vid T5 bygge med)
Sen så ska bilen igentligen ha gasdämpare med nån spec volvo art Nr.. Men hur lätt är det att kontollera detta fram? Vilket inte SBP kontollerade på min i alla fall...

Jag resonerar som så att gör man ett sådant motorbyte så uppgraderar man bromsar (renoverar åt minstonde) samt byter till gasdämpare mm. Visst de plockar på lite men bilen bli sååå mycket roligare att köra med frächa/uppgraderade delar. smile

okidoki...det där med att gasdämpare..vilka använde du när du gjorde det..behöver man byta till 960 krängningshämmare fram eller måste man byta även bak till några bättre..nu tänker jag till besiktningen...Ska man även byta till sänkningsfjädra med får då får du en styvare bil ju..

nja sänkfjädrarna ska vara mjukare än orginal vad jag hört

Hade en kompis som hade det på sin 940 och den blev styv som fan..förbättrade väghållning

mrfun
1 november 2008 · 183 Inlägg

Blev lite uppgradering vad som händer i garaget..blir inga bilder från dagen jobb för kameran funkar inte som den ska redigt....


Blev bara el idag...satte ditt säkrignshållaren och började dra kablar som skulle säkras upp och märkerade även kablaran så det e lättare sen om man skulle behöva felsöka.Sen började jag även att sätta upp kabelhärvan inne i bilen så den ligger som den ska vara..drog även om några kontakte så jag kan få plats med styrboxen på den platsen som e tänkt att den ska vara på

mrfun
3 november 2008 · 183 Inlägg

Lite uppgradering..Blev att fixa lite med kopplingen..satte ditt huvudcylindern till kopplingen..sen fick jag även byta kopplingspedalen för jag hade vajer innan så då stämmde det inte...men plockade 960 kopplingspedal istället..passade fin fint tongue




https://www1.garaget.org/gallery/archive/59805/495195_5e7gcs.jpg
då har man tagit bort 740:in kopplingspedal



https://www1.garaget.org/gallery/archive/59805/495196_07mlxa.jpg
då var 960:in kopplingspedal på plats va bara att skruva i den i 740:in pedalhållare tongue



https://www1.garaget.org/gallery/archive/59805/495197_hd26t4.jpg
då var även huvudcylindern på plats..fanns reda ett färdigt håll för det..va bara att låsa muttrarna på insidan se va locket bort som satt där innan..sen va det bara att trycka ditt huvudcylindern

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
3 november 2008 · 1 659 Inlägg

Snart körklar då smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
mrfun
4 november 2008 · 183 Inlägg

Robban_89 skrev:
Snart körklar då smile

jodå det går ju framåt allafall...det e lite grejer som jävlas...han som jag köpte motorn av har tagit lite grejer på motorn sen klippt lite slangar..och sånt ta extra tid ju..men vad då man få räkna lite med det när man köper bilen och motorn av han för 3500 tusen..sen så fick jag med en reservdels motor..men har inte hämtat den än

Slizkol
11 november 2008 · 33 Inlägg

uppdatering snart?

Mercedes 190E 2,5 16v "Tysken" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang