Köpråd: "Banbil" eller bekväm bil? >20k

perssonheterjag
16 september 2008 · 31 Inlägg

jag kan säga så att du åker som en kung i en Audi A4.. Men antagligen har jag haft otur med min då den har tillbringat nästan hela sommaren i garaget Pga olika problem. Men det enda felet som Audi A4 ska ha egentligen är en glapp framvagn. Ett problem som är med från födseln (inte på min konstigt nog:/ )
Men vill du ha en billig "lyxbil" är Audi A4 rätt bra. men du måste nog stiga lite över 20 lök för en fin utan pyssel.

_Widde_
16 september 2008 · 149 Inlägg

perssonheterjag skrev:
jag kan säga så att du åker som en kung i en Audi A4.. Men antagligen har jag haft otur med min då den har tillbringat nästan hela sommaren i garaget Pga olika problem. Men det enda felet som Audi A4 ska ha egentligen är en glapp framvagn. Ett problem som är med från födseln (inte på min konstigt nog:/ )
Men vill du ha en billig "lyxbil" är Audi A4 rätt bra. men du måste nog stiga lite över 20 lök för en fin utan pyssel.

Som jag förstår det vill killen ha en bil som han kan ha kul med på banan oxå(även om titeln kanske inte antyder det), en framtung A4 är kanske inte helt rätt även om jag tycker att Audi gör grymt fina bilar och att A4an är en bra bil.

Haxxel: Det låter som att du är inne på en BMW 3-serie och det är ju ett mycket bra val om du ska köra lite bana. Tror att de håller bra oxå.

Senast redigerat av _Widde_ (16 september 2008)

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!
Haxxel JDM
16 september 2008 · 593 Inlägg

Hmm, jag vacklar fram och tillbaka, A4 eller 325, A4 eller 325.
BMWn jag kan titta på är från 94 och kostar 26k (det är igentligen lite över budget)
Audin jag väntar på svar ifrån är från 96 och har en 1,8t motor, den går för 23k den har färre hästar men har ju turbo, kanske drar lite mindre och är väll lättare att trimma?

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
jmd
16 september 2008 · 203 Inlägg

Hade jag haft runt 20 lök till banbil så hade jag lagt pengarna på en BMW 318is (e30).. Dom är lätta, har bra viktfördelning o en pigg motor..! o en billigare försäkring jämfört med 325'an.. SAMT att den drar mindre bensin än 325'an..
MEN 325'an låter ju betydligt goare med sin sexa smile

ang. Audi Coupe så skulle jag nog rekomendera 2.8(v6) framför 2.3(rak 5a), pga att 2.3'an ligger bara på 136hk o det händer inte mkt när man gasar kan jag ju säga.. även om det låter gött smile
2.8 ligger på 170hk, så den e ju betydligt piggare än 2.3'an..

annars tyckte jag att Kadett GSi va ett bra alternativ till "banbil"..

lycka till me bilvalet!
/Jonny

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
Haxxel JDM
16 september 2008 · 593 Inlägg

Hmm, jag letar efter en så ny bil som möjligt så det skulle nog snarare vara en E36 än en E30. Men hur är E36ans 318? Jag antog direkt att 325 skulle vara roligare eftersom den har större motor, men det måste ju inte stämma.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
jimmy-124 Svartlistad
16 september 2008 · 446 Inlägg

Haxxel skrev:
Hmm, jag letar efter en så ny bil som möjligt så det skulle nog snarare vara en E36 än en E30. Men hur är E36ans 318? Jag antog direkt att 325 skulle vara roligare eftersom den har större motor, men det måste ju inte stämma.

nissan 200sx då ? turboladdad motor , bakhjulsdrift och väger knappt ingenting smile
fast dom får minus tackvare sina dåliga motorer sad

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
Rquired Allmänt envis
17 september 2008 · 12 512 Inlägg

Haxxel:
318 har det roliga chassiet/fina balansen samt den höga kvaliteten. Dock saknas det där trycket man vill ha.

Sen skrev du:
Ska kanske åka och titta på en 325 E36 idag. Men hur bra håller de? Måste man laga dem stup i kvart eller? För det har jag inte råd till. Sen hur dyra är de i skatt, försäkring och bensin?

Svar:
En Bmw är mkt välbyggd och håller bra mkt bättre än genomsnittsbilen. Och delarna ligger nånstans där runt genomsnittspriset, men det är mindre åtgång av dem. Skatt är viktberoende så så länge du jämför bilar i samma klass skiljer det knappt. Jag kör min bil på 0,902 L/mil blandat vilket jag anser är väldigt snålt för 193hp, högerfoten är ju rätt tung ändå. En 325a med VANOS bör ligga där nånstans.

Däremot försäkring, är oftats dyrare desto motorstarkare bil du väljer och motorstark bil+ ungdom= (censur). Bmw är väldigt körglada bilar som ofta (bus)körs av unga, vilka också ofta råkar ut för olyckor med dessa. Detta påverkar förstås premien negativt. Men så stor brukar skillnaden inte vara, och ofta tar bmw igen den kostnaden på annat.

Testa och räkna ut din premie tex här:
http://www.if.se/web/se/private.nsf/nof … _mainframe

Senast redigerat av Rquired (17 september 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
__johan
17 september 2008 · 25 Inlägg

Kör på Bmw:n den bilen kommer du att bli nöjd med. Den är skön att vardagsåka med, väldigt tysta.
men samtidigt om du pressar på den lite så går dom friskt och låter väldigt trevligt!
lycka till

Haxxel JDM
17 september 2008 · 593 Inlägg

Hehe, verkar som det är en kraftig majoritet som röstar för BMW big_smile

Försäkringen lägger jag antagligen på min käre far, känns så onödigt att betala multum när jag kan lägga det på pappa. Så där drar vi ner priset lite.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
Haxxel JDM
24 september 2008 · 593 Inlägg

Hmm, jag tittar fortfarande. Jag har kommit fram till att jag nog inte behöver en "banbil" för när vi väl är på banan så kör vi ändå inte vanliga bilar.

Så då skulle det väll vara att ha en bil som är kul att köra om något.

Men jag snubblade in på en beg-bil-firma och hittade en jättefin rostfri, skitfräsch, pigg mercedes 190E 2.0. från 93. Enda anledningen att jag inte redan köpt den är för att den är lite gubbig. Någon som vet något om hur det är att ha en merca som ynglig? Kan man göra nått ballt med dem? Eller är den gubb/turk-stämplad för alltid? Inget emot gubbar eller turkar, men jag är varken eller tongue
Denna glidare kan jag få för 14,5k från firma, ganska bra det tycker jag.

Eftersom denna finns så har jag sänkt min budget till ungefär 15k istället för över 20, för att spara pengar till kul tills jag har jobb och kan köpa en ordentlig bil.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
Rquired Allmänt envis
24 september 2008 · 12 512 Inlägg

Den mercan låter inte helt fel. Gammelmercor är lika med kvalitet och den har iaf RWD så man kan busa lite och alla andra fördelar det ger. Och visst kan man som ungdom äga en merca, kolla under "projekt" sen finns en del 190 faktiskt.

Men du får nog stå ut med någon kommentar ibland wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
bubban
24 september 2008 · 259 Inlägg

jmd skrev:
ang. Audi Coupe så skulle jag nog rekomendera 2.8(v6) framför 2.3(rak 5a), pga att 2.3'an ligger bara på 136hk o det händer inte mkt när man gasar kan jag ju säga.. även om det låter gött smile
2.8 ligger på 170hk, så den e ju betydligt piggare än 2.3'an..


lycka till me bilvalet!
/Jonny

finns ju 20v 2.3. hade en sådan förut en audi coupe quattro 20v. den gick jävligt bra och var pigg.. 177hk har 20ventilarna.

Haxxel JDM
24 september 2008 · 593 Inlägg

Rquired skrev:
Den mercan låter inte helt fel. Gammelmercor är lika med kvalitet och den har iaf RWD så man kan busa lite och alla andra fördelar det ger. Och visst kan man som ungdom äga en merca, kolla under "projekt" sen finns en del 190 faktiskt.

Men du får nog stå ut med någon kommentar ibland wink

Är det säkert att de är RWD? Trodde verkligen att den var FWD, men om den är RWD så väger det starkt som fördel.
Börjar komma kul planer i skallen på hur jag ska bygga den big_smile, ska nog dra och köpa den i morrn då.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/43921/469425_oxj2b6.jpg
Här har vi den, stannade och fotade den när pappa och jag testade den.

Senast redigerat av Haxxel (24 september 2008)

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
fredde85
24 september 2008 · 1 798 Inlägg

japp 190 är 100% rwd

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
LeLuke
24 september 2008 · 185 Inlägg

Tycker det är fina bilar, men som du säger lite gubbmerca, men man kan få dom riktigt roliga och snygga:)
Kolla bara här t.ex. : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=39133

Rquired Allmänt envis
24 september 2008 · 12 512 Inlägg

Tycker du ska ta den mercan om du känner för det. Rolig och hållbar bil som dessutom har potential att bli riktigt läcker smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Team-Adolfsson Gödseldräng
24 september 2008 · 4 529 Inlägg

kör på mercan big_smile
ska själv åka och köpa mig en merca snart dock en 300E W124 smile
190in är en grymt hållbar bil tål att jämföras med volvo 240/740
men du åker betydligt skönare i 190in
tysk kvalite när den är som bäst big_smile

JontaK
25 september 2008 · 174 Inlägg

Mercan såg ju onekligen väldigt fräsch ut på bilden och går ju, tack vare RWD, ha lite kul med.
Det bästa tipset jag kan ge om du ska köpa bil för runt 15 lök är att skit i både miltal och ålder och gå på det allmänna skicket helt enkelt...

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Haxxel JDM
25 september 2008 · 593 Inlägg

Jo jag köper väll mercan då big_smile. Ska nog bli bra, om inte annat så är den ju tillräkligt fin för att få såld big_smile
Men det är självklart skicket och magkänslan som gäller för 15k, var och tittade på en gammal supra från 85 som gått 16000 mil, det var väl fint men mercan kändes ändå bättre.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
25 september 2008 · 3 404 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/18225171.htm?ca=11_s Köp dig en Seville istället wink 5,7L 32v v8 Northstar på 300pollar (om jag inte missminner mig) men ska inte dricka mycket mer än en 740. Bekvämare bil hittar du nog inte för dom pengarna, men har endå lite krut under huven wink

Senast redigerat av TenZer (25 september 2008)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang