Sjövold´s Corrado 1,9 16v Turbo Jakten på 400+ hp i motorn :) Nya grejjer har mottagits ;)

sjovold Wolfman Cruisers
2 mars 2010 · 1 258 Inlägg

Izual skrev:
Här händer det mkt, i denna takten blir du ju frånåkt eftersom din bil kommer inte vara klar till sommarn tongue

Hur vore du om du fick ihop motorskrället så man kan använda bänken till vettigare saker wink

haha ja du ska ju inte säga så mycket ja börjat tro att du bara använder de som vinterförvaring ja wink

nää men de e väl på gång nu iaf ska nog köpa turbo snart oxå så ja kan börja med grenröret smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING
joda78
24 juli 2011 · 8 Inlägg

Oj.. lite gammal tråd hmm

Hej!

Jag har tittat igenom din tråd lite snabbt! Du är verkligen engagerad!! Jag råkade bara hamna här när jag sökte på diverse corradoprylar.

Har en fundering. Det verkar inte riktigt bra att du använder dig utav 8V G60 kolvar till en 16V topp. Du har lagt ut en bild där de nya kolvarna är monterade. En av dem är i övre dödläge och ligger i höjd med blockets packningsyta. Med största sannolikhet så kommer ventilerna att krocka med kolvarna. Man måste ha en ganska god marginal också eftersom att allt "länger sig" vid drift och höga varv. Du får även ett ganska knasigt förbränningsrum i och med urgröpningen. Och Kompressionen? Måste ju bli tokigt låg?

Jag själv kör med 1,8 16V KR-block och S2 kolvar vilket ger ett kompratio på 9,3:1 Funkar utmärkt vid 1,3 bars ladd och 320 hk. Högt flöde med bra portning, vassa kammar etc ger lågt ladd och hög effekt. Min motor har gått 1500 mil sedan renovering (har kört lite olika varianter dock 238 till 320 hk). Alltid fullgas och varvstopp på  7750rpm..

Mvh Johan

Senast redigerat av joda78 (24 juli 2011)

Volkswagen Corrado "Corrado 16VLysholm" (1991)
sjovold Wolfman Cruisers
25 juli 2011 · 1 258 Inlägg

joda78 skrev:
Oj.. lite gammal tråd hmm

Hej!

Jag har tittat igenom din tråd lite snabbt! Du är verkligen engagerad!! Jag råkade bara hamna här när jag sökte på diverse corradoprylar.

Har en fundering. Det verkar inte riktigt bra att du använder dig utav 8V G60 kolvar till en 16V topp. Du har lagt ut en bild där de nya kolvarna är monterade. En av dem är i övre dödläge och ligger i höjd med blockets packningsyta. Med största sannolikhet så kommer ventilerna att krocka med kolvarna. Man måste ha en ganska god marginal också eftersom att allt "länger sig" vid drift och höga varv. Du får även ett ganska knasigt förbränningsrum i och med urgröpningen. Och Kompressionen? Måste ju bli tokigt låg?

Jag själv kör med 1,8 16V KR-block och S2 kolvar vilket ger ett kompratio på 9,3:1 Funkar utmärkt vid 1,3 bars ladd och 320 hk. Högt flöde med bra portning, vassa kammar etc ger lågt ladd och hög effekt. Min motor har gått 1500 mil sedan renovering (har kört lite olika varianter dock 238 till 320 hk). Alltid fullgas och varvstopp på  7750rpm..

Mvh Johan

ja la i "kludd" på kolvarna å drog runt den inge märken alls från några ventiler så de va ganska lungt men nu e bottendelen såld, å corradon står å skäms tongue (fastnade i audi träsket wink )

räknade även på kompen å den skulle hamna strax under 8 tror ja bara å ladda mer wink

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang