Lastbilstuta I Personbil (lagligt?)

SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
2 december 2007 · 661 Inlägg

HAHAH fan vad den var hilarious den länken på honrblasters... Det hade ju bara varit för roligt att ha en sådan tågtua på mustangen smile

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
klarrre
2 december 2007 · 502 Inlägg

Man kanske skulle dela bil pengarna på 50 / 50 bil och tuta. cool

Senast redigerat av klarrre (2 december 2007)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Finnmerchant Oseriös Aktör
3 december 2007 · 592 Inlägg

Känner en som har lastbilstuta i sin Honda Jazz. kopplat på ett rätt smart sätt. Från reservhjulet i bakluckan kommer en slang som går längs bilens insida, vid förarsätet finns en luftventil på slangen som sen ger luft till tutan som sitter i motorutrymmet. Ganska smart och billigt sätt att använda reservhjulet som tank. Fast det har väl sina nackdelar att tuta slut på luften i reservhjulet om man sen behöver det. fast man har ju mera glädje av det på detta viset

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
FordEsci Bilplåtslagare
3 december 2007 · 324 Inlägg

Vill ha tag i en tuta som låter som på en riktigt gammal bil. Typ på samma tuta som på en gammal T-Ford. Någon som vet var en sån kan inhandlas?

Honken_ Klyphuggare
3 december 2007 · 328 Inlägg

FordEsci skrev:
Vill ha tag i en tuta som låter som på en riktigt gammal bil. Typ på samma tuta som på en gammal T-Ford. Någon som vet var en sån kan inhandlas?

Det finns på lite olika ställen men kommer inte ihåg vart men biltema kanske eller jula.
själv skulle jag kunna tänka mig att ha do eriks horn på bilen

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
loudness
3 december 2007 · 4 554 Inlägg

kimpan skrev:
jag tror att lastbilar är 24V och då kommer det bara låta fjutit. tåg tuta är på 240 volt så lycka till

är de inte kompressormatade horn på båda bara att det är olika kompressorer

Vilot
3 december 2007 · 495 Inlägg

FordEsci skrev:
Vill ha tag i en tuta som låter som på en riktigt gammal bil. Typ på samma tuta som på en gammal T-Ford. Någon som vet var en sån kan inhandlas?

http://www.classicbildelar.com/

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
Volkswagen UP GTI "Elvira" (2018)
Honda Accord Type-R "Dr.Jekyll and Mr.Hyde" (1999)
Unknown_Hummer Matros
7 januari 2008 · 57 Inlägg

Nallen_sthlm skrev:
Jag har hört mycket om att det är olagligt och många säger att det är lagligt med en sådan tuta... Lastbilarna har för det mesta en ström ställare så när man besiktar dom kopplar man ur starkhornen och har en orginal tuta...... På Mikro kan man köpa starkhorn för personbilar som flåsar på rätt bra, köp två sådana satser så ska du se att folk hoppar i diket när du kommer, tänk på att använda relä sats på dom för att få tillräckligt (direkt ström från batteriet till kompressorn) Om du inte vill ha kompressor horn så han du köpa vanlig tuta (Snäcka) Sät på tre sådanna så blir det olidligt högt ljud, jag kör med två och det är på gränsen till gräsligt högt..... Good luck wink

Ja vet att Volvos lastbilar har en "vanlig biltuta" men också starkhorn som tillval som ca 90% av alla köpare väljer till, den stora tuta knappen sitter i mitten av ratten och den lilla på sidorna (a la 740 style)

* Nothing Beats Cubic Inches *
Unknown_Hummer Matros
7 januari 2008 · 57 Inlägg

Errol skrev:

Turbofan skrev:
Om en tjej är gravid i vecka 12 eller mer, finns det risk att kroppen tror att det är dax att föda.
Jag är larm tekninker, det finns mycket kul saker....

...mhm? vadå tycker du tex det är skoj att se till så en blivande mor föder döfött tex?

Tåg,tuta, lastbil.... vad är det? SILJA LINES bröl-horn slår väl allt smile  ?

mistlur kan bli svårt, fast det går ju om man anstränger sig, våra går på 380volt, å den väger ca 200 kg, men den flyttar nog fanemig på sega tyskar med husvagn i omkörnings filen tongue

* Nothing Beats Cubic Inches *
Mr_Gear Biltokig
31 mars 2008 · 870 Inlägg

Unknown_Hummer skrev:
Ja vet att Volvos lastbilar har en "vanlig biltuta" men också starkhorn som tillval som ca 90% av alla köpare väljer till, den stora tuta knappen sitter i mitten av ratten och den lilla på sidorna (a la 740 style)

Jag har faktiskt 2 såna kompressorhorn från volvo liggandes här hemma... skaffade en liten kompressor idag och tänkte skaffa slang, ventil mm. och stoppa en utav dem i saaben! får väl skaffa en liten trycktank om den inte räcker till utan - Världens räddare i vänsterfilen alá 70km/h här kommer jag big_smile

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Phaetoon
31 mars 2008 · 8 156 Inlägg

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872837
22 kap. Ljudsignalanordning (exkl. ljudanordning i larmanordning och backningsvarnare)
Övergripande krav

1 §     Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall med avseende på avgivande av ljudsignaler

1.       uppfylla kraven enligt direktiv 70/388/EEG (se 2 kap. 9 §), eller
2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 28.

2 §     Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1987 eller senare års modell skall ha ljudsignalanordning som

1.       är typgodkänd enligt direktiv 70/388/EEG, eller
2.       är typgodkänd enligt ECE-reglemente 28.

Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) med motorn frånslagen.

3 §     Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1986 eller tidigare års modell skall ha ljudsignalanordning som avger jämn ton.

Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) och högst 112 dB (A) med motorn frånslagen.

Övriga krav
4 §     Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsignalanordning vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmoniska komponenter (övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande signalhorn.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
31 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Jag misstänker att paragraf 2 har blivit kompletterad med en övre gräns på 112dB(A), men jag är inte helt säker? I så fall borde det innebära att om bilen inte är helfordonsgodkänd, så kan man i princip använda sig av en tågtuta i bilen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
31 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Funderade på en annan sak. Om man kopplar in ett kompressorhorn till larmet så kan man ju dessutom montera in en momentanswitch i kupén som gör att man kan använda det som en tuta? Kan väl inte vara olagligt? "Larmtestknapp"

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Kesler
31 mars 2008 · 3 650 Inlägg

Jag har 2 horn som drivs av en liten komressor, dock inte kopplat till originaltutan..

Mr_Gear Biltokig
31 mars 2008 · 870 Inlägg

Kesler skrev:
Jag har 2 horn som drivs av en liten komressor, dock inte kopplat till originaltutan..

Kör du tryckluftstank eller räcker kompressorn till själv? (antar att det är en sån där liten för att pumpa däck?)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Nallen_sthlm Direktör
31 mars 2008 · 305 Inlägg

på nya lastbilar är det oftas el horn då kompressor horn är för starka db styrka

Speed limit are only for pussy
NxV ElectroRaggare
1 april 2008 · 883 Inlägg

jag vill ha ett sådant kompressormatat horn, alternativt elmatat för 12V, nån som vet vart man kan hitta? smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
1 april 2008 · 5 042 Inlägg

NxV skrev:
jag vill ha ett sådant kompressormatat horn, alternativt elmatat för 12V, nån som vet vart man kan hitta? smile

Såg det nånstans. Men minns fan inte vart det var hmm  Tänkte köpa sånna te min gamle firebird men blev aldrig av. Googlat ?

C H E V R O L E T <3
NxV ElectroRaggare
1 april 2008 · 883 Inlägg

Nje, har inte googlat det ännu smile

Tänkte bara det skulle vara lite kul att skrämma idioter med ibland... smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
1 april 2008 · 729 Inlägg

www.conrad.se har kompressorhorn som är godkännda för användning på väg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang