dabby skrev:
elmac skrev:
Precis, jag kommer nog inte att chippa eller trimma, man måste ha lite självinsikt och vara medveten om sina begränsningar... Jag ställer inte upp på Idol heller av samma anledning

Jag tror att en 855 är bästa valet. Frågan är om jag satsar på en GL, GLE eller T5. T5:an låter ju trevlig. Hur tryggt är det med en som har gått 30000mil? Risk för helt slutkörd eller fortfarande ok?
SE, GLT eller T5 menar du

30.000 är inget hemskt för en Volvo, dock enligt min mening är risken för sönderkört betydligt högre med en T5. Folk som köper max antal hästar kör ju ofta därefter.. Ska du ha en långmilare så försök hitta en som gått länge i ett företag, då är det mest troligt att servicar skötts ordentligt.
Supernöjd med min GLT jag haft ett halvår nu, den har gått 31.000 men sista 25.000 inom företag med service varje 1500.
SE är ett utrustningspaket, Sport Edition eller Standard Edition.

GLE är 2,5l 140hk 10ventiler, GLT 2,5l 170hk 20ventiler, och T5 2,3l 225hk 20ventiler.
Annars är ju risken ganska liten för att en T5a med automat är slutkörd...
Men vid 30 000 mil är alla stora fel som dyker upp redan åtgärdade, eller ska åtgärdas.

Risken finns att kolvringarna är trötta, det är vändkanter i cylindrarna, och vevstakslager som också är lite trötta.
Det som också bör kollas, kom jag på, är vevhusventilationen.
Du märker att det är högt vevhustryck om du öppnar oljepåfyllningslocket, och det ryker ur det, likadant med oljestickan. Då är det oftast oljefällan som är igensatt, sitter under insuget och är lite småkrångligt att komma åt.