2121
Sök

745, 945 eller 855

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 september 2008
LordLife skrev:
En sak om reklam filmen.. är det bara jag som ser fel eller kör dom inte med 92-93 ratten, den där platta fula ?

Tror jag inte, bilarna är iaf minst -94 T5 med tanke på utseendet. smile
Att jag skriver att det är T5 beror på turbomätaren man ser då och då. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

998 Inlägg
20 september 2008
TurbOla skrev:
LordLife skrev:
En sak om reklam filmen.. är det bara jag som ser fel eller kör dom inte med 92-93 ratten, den där platta fula ?

Tror jag inte, bilarna är iaf minst -94 T5 med tanke på utseendet. smile
Att jag skriver att det är T5 beror på turbomätaren man ser då och då. wink

Kan vara test volvos med gammla ratten.. men det är nog jag som ser fel smile

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

28 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
Precis, jag kommer nog inte att chippa eller trimma, man måste ha lite självinsikt och vara medveten om sina begränsningar... Jag ställer inte upp på Idol heller av samma anledning smile

Jag tror att en 855 är bästa valet. Frågan är om jag satsar på en GL, GLE eller T5. T5:an låter ju trevlig. Hur tryggt är det med en som har gått 30000mil? Risk för helt slutkörd eller fortfarande ok?

född blåvit
624 Inlägg
20 september 2008
elmac skrev:
Precis, jag kommer nog inte att chippa eller trimma, man måste ha lite självinsikt och vara medveten om sina begränsningar... Jag ställer inte upp på Idol heller av samma anledning smile

Jag tror att en 855 är bästa valet. Frågan är om jag satsar på en GL, GLE eller T5. T5:an låter ju trevlig. Hur tryggt är det med en som har gått 30000mil? Risk för helt slutkörd eller fortfarande ok?

SE, GLT eller T5 menar du wink

30.000 är inget hemskt för en Volvo, dock enligt min mening är risken för sönderkört betydligt högre med en T5. Folk som köper max antal hästar kör ju ofta därefter.. Ska du ha en långmilare så försök hitta en som gått länge i ett företag, då är det mest troligt att servicar skötts ordentligt.

Supernöjd med min GLT jag haft ett halvår nu, den har gått 31.000 men sista 25.000 inom företag med service varje 1500.

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 september 2008
dabby skrev:
elmac skrev:

SE, GLT eller T5 menar du wink

30.000 är inget hemskt för en Volvo, dock enligt min mening är risken för sönderkört betydligt högre med en T5. Folk som köper max antal hästar kör ju ofta därefter.. Ska du ha en långmilare så försök hitta en som gått länge i ett företag, då är det mest troligt att servicar skötts ordentligt.

Supernöjd med min GLT jag haft ett halvår nu, den har gått 31.000 men sista 25.000 inom företag med service varje 1500.

SE är ett utrustningspaket, Sport Edition eller Standard Edition. wink

GLE är 2,5l 140hk 10ventiler, GLT 2,5l 170hk 20ventiler, och T5 2,3l 225hk 20ventiler.
Annars är ju risken ganska liten för att en T5a med automat är slutkörd...

Men vid 30 000 mil är alla stora fel som dyker upp redan åtgärdade, eller ska åtgärdas. smile
Risken finns att kolvringarna är trötta, det är vändkanter i cylindrarna, och vevstakslager som också är lite trötta.

Det som också bör kollas, kom jag på, är vevhusventilationen.
Du märker att det är högt vevhustryck om du öppnar oljepåfyllningslocket, och det ryker ur det, likadant med oljestickan. Då är det oftast oljefällan som är igensatt, sitter under insuget och är lite småkrångligt att komma åt.

998 Inlägg
20 september 2008
aa f*n då är det kanske därför det ryker eller det kanske bara är varmt?

bara så man kan få ett jobb så man har råd att ta ner motorn och fixa till den.
lästa din projekt tråd.. hoppas min inte lika jobbig tongue

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 september 2008
LordLife skrev:
aa f*n då är det kanske därför det ryker eller det kanske bara är varmt?

bara så man kan få ett jobb så man har råd att ta ner motorn och fixa till den.
lästa din projekt tråd.. hoppas min inte lika jobbig tongue

Som sagt, min är nog ett måndagsexemplar, därför jag ska lämna iväg den nästa vecka och få diagnos ställd. smile

28 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
"Still haven't found what I'm looking for"...

Hur är det med förbrukningen mellan T5:an och övriga 855 modeller?

4 001 Inlägg
22 september 2008
elmac skrev:
"Still haven't found what I'm looking for"...

Hur är det med förbrukningen mellan T5:an och övriga 855 modeller?

T5 ca 1,4l/mil övriga 1,2l/mil utom 2,0 som jag fick ner till 1,0l/mil men det är vid ganska rask motorvägskörning

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

28 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
1.4l/mil?? Kör du burnout så fort du får chansen? big_smile

Shit, det var en ganska stor skillnad mot nutidens bilar! Men ok, 855 är ingen liten bill heller direkt...

född blåvit
624 Inlägg
23 september 2008
elmac skrev:
1.4l/mil?? Kör du burnout så fort du får chansen? big_smile

Shit, det var en ganska stor skillnad mot nutidens bilar! Men ok, 855 är ingen liten bill heller direkt...

Mja inte bara åldern spelar roll.
Volvo har i alla tider varit världskända för superkass förbrukning wink

Inte ens idag ligger Volvo särskilt bra jämfört med andra moderna bilar/motorer.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 september 2008
855 alla gånger

2slow

blacken
23 september 2008
745/945 GLT. hur skottsäkra som helst.  855:an skulle jag ducka för, inte samma kvalitè som 700/900 serien..

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
23 september 2008
855 T5 eller GLT.

Jag hade själv en T5:a så förbannat underbar! smile

Köpte den för 38 000 kr. Då hade den gått ca 16 000 mil. (var ett tag sedan).

En gubbe som jobbade på volvo hade köpt den av volvo och innan det hade den gått inne på volvo. Full servad.

Otrimmad när jag köpte den och jag trimmade den inte heller.

Och det var aldrig några problem med den.

Bästa bilen smile

I do it my way

406 Inlägg
23 september 2008
Har haft:

2st 745:or
1st 855 Glt
1st 855 T5 Original (ej trimmad)
1st 850 T5 Trimmad rejält smile
1st 940
+ en mängd 740is.

Just nu har jag en 745a och en 945 Turbo... O sen en 740 med 5:a i, men det hör ju inte hit  big_smile

Har stor erfarenhet av dessa bilar, och måste säga att en 945 från de senare årmodellerna är nog det mest skottsäkra du kan köpa..
850is håller tyvärr inte lika bra kvalitetsmässigt. Visst, motorerna som finns i dem går hur fint som helst, men i övrigt är de inte lika bra kvalitetsmässigt i inredning, upphängningar etc. Mkt skitfel på dem enligt min mening..
945 är ju i stortsett bara en nyare version av 745, så det skiljer ju inte så mkt dem emellan förutom att 945 är mkt modernare och fräshare nu när de äldre börjar komma upp i lite mil och ålder..

Jag skulle satsa på en 945 från 95- och framåt iaf. Med Lätt/fulltryckare och M90låda..

Fråga gärna om det är nåt du undrar över..

Mvh
Senast redigerat av Karlie (23 september 2008)

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
23 september 2008
Kan säga att jag haft en 944 också. Inget krångel med den heller. Aldrig. Och då hade den gått 40 000 mil =P Väldigt fin och köra den och så också smile

Men jag hade valt en 855 pga av "nyare" eller vad man ska säga.

EDIT

Fan.. Jag kom på att jag haft/har 744/745 också... =P GL och TIC.

Inget fel på dem... Bara det är dem känns så himla tråkiga... Dem knallar och går dem med.

Men dem är ju så fula tongue 744 är nog den fulaste bilen ever?

Tycker jag.
Senast redigerat av SweetBabyDoll (23 september 2008)

I do it my way

28 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Hmmm, valet är svårt mellan en 855 och en 945... Hur pass mycket större är 945:an i bakluckan?

Jag var och provkörde en 855 2.5 SE från 95 med 20600mil och tyckte att förutom att den ryckte som s*tan och att bromsarna inte tog ordentligt, att motorn var väldigt "skör" om ni fattar vad jag menar. Nu kommer jag iofs för en BMX 325i med 218 hk men ändå, det kändes som att det inte fanns nåt vridmoment förrän man kommer upp till 4000 varv eller så....

Jag  såg den här: http://www.blocket.se/vi/16441971.htm?c … amp;last=1

Den ser sjysst ut (inte köpa den nu, jag såg den först faktiskt... smile). Vad borde jag fråga ägaren, förutom det vanliga med besiktning, serviceboken, utbyta delar osv?

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 september 2008
Jag har kört farsans 855 GLT idag, och håller med om att bilen är enormt seg upp till 4000 varv, sen börjar den öppna lite smått. Men den är lite snällare mot förbrukningen än en T5a, som bara vrålar och morrar på de flesta varvtal och växlar, går inte att jämföra med sugmotorerna. smile

Du har redan fått en hel del tips av oss, gå på det när du ska kolla på den. smile
Priset var inte så farligt, men eftersom dom sätter lite lägre pris brukar det bero på någon skavank, så kolla slitage på inredning, rost på baklucka, skärmkanter, trösklar.
Lycka till. smile

945an är inte direkt ljusår större än 855an i lastutrymme, det handlar inte om många liter skillnad.

28 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Ok, tack!

Det där med slitna spindelled... Vad är en spindelled för nåt?... Jag gogglade och såg att det är en mojäng som sitter vid hjulaxeln... Men vad är det till för? Och hur kollar jag att den inte är sliten?

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 september 2008
På de senare modellerna av 850 byter man hela länkarmarna.
http://www.nyabildelar.se/images/lankarm850hog.gif

På de tidigare modellerna (med 4-bult hjul) sitter det lösa spindelleder.

På Biltema kostar länkarmarna 500kr styck. En på var sida.

Edit:
Bästa sättet att känna glapp överhuvudtaget är att ricka på hjulet i alla riktningar. Inåt, utåt, och höger och vänster, då känner du om det är glapp i P-ändarna.
Senast redigerat av TurbOla (23 september 2008)

Sök