3760
Sök

Skillnaden på BMW 525 och 523?

25 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#1
Hej
JAg är riktigt dålig på bmw så detta kanske låter som en dum fråga för vissa, men jag undrar vad de största skillnaderna mellan dessa två bilar är?

Längtar till egen bil:D:D:D

dARKiE
5 031 Inlägg
21 september 2008
#2
bara å läsa på autopower.se så kommer du bli grym på bmw wink
Senast redigerat av Darkie (21 september 2008)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

25 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#3
Så det är bara motorn det är skillnad på?

Tack för hjälpen

Längtar till egen bil:D:D:D

11 Inlägg
21 september 2008
#4
523 = 5-serie,   2,5 liter,   170 hk
525 = 5-serie,   2,5 liter,   192 hk

MVH Peter
CCS #1797

Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 september 2008
#5
PeterK skrev:
523 = 5-serie,   2,5 liter,   170 hk
525 = 5-serie,   2,5 liter,   192 hk

523an ligger ju på 2.3 liter
eller har jag missuppfattat allt


Forummoderator
26 544 Inlägg
21 september 2008
#6
Team-Adolfsson skrev:
PeterK skrev:
523 = 5-serie,   2,5 liter,   170 hk
525 = 5-serie,   2,5 liter,   192 hk

523an ligger ju på 2.3 liter
eller har jag missuppfattat allt

..tror han skrev fel..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Lastbilschaufför
100 Inlägg
21 september 2008
#7
525 a:fanns tidigare medans 523a:an kom 96 (e39 karossen)

Vad är det för fel på plåtfälgar!

3 132 Inlägg
21 september 2008
#8
AirOne skrev:
Team-Adolfsson skrev:
PeterK skrev:
523 = 5-serie,   2,5 liter,   170 hk
525 = 5-serie,   2,5 liter,   192 hk

523an ligger ju på 2.3 liter
eller har jag missuppfattat allt

..tror han skrev fel..

Nä, det är samma cylindervolym.


11 Inlägg
3 oktober 2009
#9
Både 523 & 525 har 2,5 liters volym. BMW uppger 170 hk i 523 för det blir billigare försäkring, den egentliga effekten är 177 hk en del säger det är någon till. Vet inte vad som skiljer dem åt samma volym men kanske kamaxelprofiler skiljer dem åt.
Vet inte, men det var väl M50b25 som har 192 hk( gjutjärnsblock ), i E39 heter dessa M52b25 ( aluminiumblock ). Sedan är det M54b25 som kom 2001, de har väl 193 hk och aluminiumblock.

Det fanns en 2,3 liters sexa som satt i 3-serien, tror det var i E30 karossen, inte säker.

MVH
Peter

MVH Peter
CCS #1797

358 Inlägg
3 oktober 2009
#10
PeterK skrev:
Det fanns en 2,3 liters sexa som satt i 3-serien, tror det var i E30 karossen, inte säker.

Helt rätt, satt i e21 också.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 oktober 2009
#11
M20B23= "323i" i E30 och E21

525i E34= M50B25 på 192hp
523i E39= M52B25 på 170hp (en 2.5L trots beteckningen)
525i E39= M54B25 på 192hp

När 523i blev 525i i E39 karossen så fick den sig en facelift, vilken man ser lättast på klarglas runt om och att Bmw introducerade sina "Angel Eyes". En 525 är alltså en uppdaterad 523, så det är en hel del som blev lite bättre smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

11 Inlägg
6 oktober 2009
#12
Rquired skrev:
M20B23= "323i" i E30 och E21

525i E34= M50B25 på 192hp
523i E39= M52B25 på 170hp (en 2.5L trots beteckningen)
525i E39= M54B25 på 192hp

När 523i blev 525i i E39 karossen så fick den sig en facelift, vilken man ser lättast på klarglas runt om och att Bmw introducerade sina "Angel Eyes". En 525 är alltså en uppdaterad 523, så det är en hel del som blev lite bättre smile

Utom vevhusventilationen, verkar frysa lättare än på M52 motorn. Kan ju bero på att man kör för lite och oljan drar till sej vatten.

MVH Peter
CCS #1797

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 oktober 2009
#13
PeterK skrev:
Rquired skrev:
M20B23= "323i" i E30 och E21

525i E34= M50B25 på 192hp
523i E39= M52B25 på 170hp (en 2.5L trots beteckningen)
525i E39= M54B25 på 192hp

När 523i blev 525i i E39 karossen så fick den sig en facelift, vilken man ser lättast på klarglas runt om och att Bmw introducerade sina "Angel Eyes". En 525 är alltså en uppdaterad 523, så det är en hel del som blev lite bättre smile

Utom vevhusventilationen, verkar frysa lättare än på M52 motorn. Kan ju bero på att man kör för lite och oljan drar till sej vatten.

Sådana problem har vi aldrig i söder wink , men som du säger så finns det väl någon sådan (det fetstilta) förklaring bakom smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

164 Inlägg
7 oktober 2009
#14
Här finns en del matnyttigt att läsa...

http://www.bimmerforum.se/index.php?board=63.0

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
7 oktober 2009
#15
Eftersom jag haft 4st e39or och en e34 och letar ännu en e39 som bruksbil så kan jag ju lägga till att 523 är skriven på 170hk, men i rototest teknikens värld så gav den 169hk på hjulen vilket motsvarar ungefär 185hk i motorn.

523 e39 och 525 e34 har samma acctid 0-100 på 8,6s och samma toppfart 230km/h. Jag har haft båda dessa bilar och 525 e34 är slöare på botten men tar sig mer efter 4000varv/min, 525an gick liite lite bättre men de är som sagt 8-10hk skillnad inte 22.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil


Sök