Sharky skrev:
Det som jag höjer lite på ögonbrynen åt i det här fallet är inte att nåt mekaniskt går sönder/mankerar - utan att sprutet eller programvaran inte har skyddsfunktioner för överladd.
Nu är du inne på samma spår som jag!

När Opel säljer sina produkter optimeras dom med de komponenter som dom utvecklar, testar och godkänner, därav nybilsgaranti etc. De skyddsfunktioner som de anser att deras komponenter bör ha, finns där. Kanske borde BSR:s programvara ha vissa skyddsfunktioner också, precis som du säger. Brist eller inte???
Vi kan dra en annan parallell. Jag har en dator, en Dell säger vi. Jag vill ha ett nytt nätaggregat, ett kraftigare. Jag köper ett ifrån en annan leverantör än Dell. Dom har vissa minimikrav som måste uppfyllas men i övrigt ska nätagget vara fullt kompatibelt med min dator. Jag lämnar in datorn, får det installerat och efter 100 tim bränner jag grafikkortet. Vems är felet? Nätagget är ju utvecklat för att passa i min dator! Även om kablar till grafikkortet eller vad det nu kan vara var slitna så borde ju det finnas med som minimikrav!
Det är precis samma sak här.. Med tanke på att hans bil fungerade vid installation av programvaran men efter 300 mil ger dumpventilen upp, är det ju högst misstänksamt att det är pga programvaran. Vad är minimikraven från BSR? Att det är en Opel Corsa OPC, skitsamma hur det ligger till i motorn? Egentligen vare sig den var kass innan eller inte så bör det framkomma vad man ska se över innan man trimmar bilen. Uppfyllde bilen kraven för att få programvaran installerad? Det kanske inte räcker med en provkörning innan och efter, men är det något man som konsument ska ta ansvar för?
Och uppenbarligen uppfyllde bilen minimikraven eftersom dom installerade den, då är det ju jävligt konstigt att den plötsligt ska paja efter 300 mil...
EDIT: En sak till...
Sharky skrev:
dvs om man använder begreppet "rimligt" så är det rimlgt att anta att nåt kommer att slitas fortare , och därmed gå sönder eller få försämrad funktion, än om man inte trimmade.
Skall man då leda tillbaka allt som slits fortare eller som går sönder till trimtillverkaren?
Är det
rimligt att dumpventilen kolar vippen efter 300 mil...?