1.8T eller 3.0 V6??

KenKen
18 februari 2006 · 60 Inlägg

Hej, jag har funderat på att köpa en audi A4 01-04 årsmodell.. jag har funderat mest på 1.8T men nu börjar jag tveka då jag ser v6ans prestanda uppgifter.. Vad skulle ni köpa om ni var i min situation?

Tacksam för svar// Kenny

Senast redigerat av KenKen (18 februari 2006)

Goffen Administratör
18 februari 2006 · 2 974 Inlägg

Ta o titta på 1.8Tns prestanda uppgifter med chip. V6an har inte den prestandan som det står på pappret har jag hört. Samma sak som med min V5a passat det står att den ska ta en 1.8T både i ax och i topp men det gör den inte "tror jag inte i alla fall fast jag har ju inte testat seriöst" Däremot tycker jag att V motorn går mycket tystare lugnare mjukare osv det går inte att gämföra med 4cyl med turbo.

Senast redigerat av Daniel T (18 februari 2006)

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
KenKen
18 februari 2006 · 60 Inlägg

Tack.. alla, skriv era åsikter.. mera mera smile

TS_quattro fyrkrafsare
18 februari 2006 · 1 443 Inlägg

V6:an är behagligare att köra, både i stan och på landsväg, den har högre vrid längre ner i registret och väsnas inte lika mycket vid högre varvtal. 1.8T är rappare, speciellt den med "rött" T dvs 190 hp versionen om man kör med mer attack så är 1.8:an klart att föredra. motorn är lättare och har inte samma massa att flytta på. med chip så är vridet högre än V6:ans dock inte över samma långa register, vi får ju trots allt inte glömma att det är en turbo med allt det innebär för bottenvridet. hade en audi 80q med 2.8 liters V6 tidigare (-92:a), den rökte en valig 1.8T 150hp så det skvätte om det, men om den var chippad så var det något annat...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
KenKen
18 februari 2006 · 60 Inlägg

Men om man chippar en 1.8T 190hk med BSR PPC  med 2,5" halvsystem och öppet luftfilter.. vilken tror du TS. Quattro att e snabbare då?

Senast redigerat av KenKen (18 februari 2006)

pacco
18 februari 2006 · 135 Inlägg

Satsa på en 1.8t om du vill ha lite trimmöjligheter utan att det ska kosta skjortan. Men har du mycket pengar du vill lägga på bilen så lägg dem på en V6 med kompressorkit!
mvh paco

Volvo_racing_no1 streetracer
18 februari 2006 · 398 Inlägg

ta turbo motorn... för en sug motor kan du inte trimma så mycket.. om du nu inte har VÄLDIGT djupa fickor...

Germax
18 februari 2006 · 12 086 Inlägg

Ta 1.8T motorn.. billigare att köra o billigare att trimma. Kör själv en 3 liters V6 och känslan och ljudet är otroligt gött men så drar den fett mkt benna och är svårtrimmad, iaf svårare än en Turbo.

Geft
18 februari 2006 · 21 Inlägg

Det är inget fel på grunddraget i 1.8T 190hk. Inga problem att köra om heller.
Rekomenderar den starkt.

TS_quattro fyrkrafsare
18 februari 2006 · 1 443 Inlägg

KenKen skrev:
Men om man chippar en 1.8T 190hk med BSR PPC  med 2,5" halvsystem och öppet luftfilter.. vilken tror du TS. Quattro att e snabbare då?

det var ju just det jag menade, har du ens läst mitt inlägg?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
C2racing
18 februari 2006 · 238 Inlägg

som sagt. store möjliheter att trimma om man har en 1.8 Tsmile

RaGnaR RattmuFF
18 februari 2006 · 506 Inlägg

Är också inne på en a4 1,8T. Är det något speciellt som ofta går sönder på dessa? Sen en fråga som kan låta lite amatöraktig för er. Vid vilket varvtal börjar turbon ladda orginal på en audi a4 1,8T med årsmodellen mellan 96-01

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
TS_quattro fyrkrafsare
19 februari 2006 · 1 443 Inlägg

RaGnaR RattmuFF skrev:
Är också inne på en a4 1,8T. Är det något speciellt som ofta går sönder på dessa? Sen en fråga som kan låta lite amatöraktig för er. Vid vilket varvtal börjar turbon ladda orginal på en audi a4 1,8T med årsmodellen mellan 96-01

turbon laddar för fullt från mellan 1500 och 1800 varv, den börjar dock inte skotta på ordentligt förrän man kommer över 2500 varv då hästkrafterna börjar märkas. vanliga fel är ju som på alla A4:or, framvagnen, speciellt årsmod. 96-97 är särskilt bedrövliga. finns dock starkare grejer att få tag i på t.ex www.fastone.se, luftmassamätaren är en annan svag punkt samt staget mellan wastegateklockan och själva wastegaten som ofta går av och/eller lossnar med påföljden att wastegaten är öppen hela tiden så att turbon inte kan bygga tryck. magnetventilen N75 som styr maxladdet är inte heller ett ovanligt fel, dock inte så dyr och lätt att byta (ger dock det irriterande fenomenet att bilen går ner på "nödläge" och vägrar ladda mer än 0,2 bar). en annan sak som tidigare var ett problem var koksad olja i sugsilen vilket dock har åthjälpts med större oljefilter som ger motorn ett par deciliter mer olja att leka med. om man tänkt trimma så är kopplingen den svaga länken, speciellt på quattro där det ökade greppet ger stora påfrestningar på lager och lameller. på -96:ans 1.8T är även luftmassamätarhuset mindre än på senare modeller vilket är en duktig flaskhals redan vid chiptrim eftersom motorn inte får så mycket luft som den vill ha. saker man ska se upp med är quattro med klonk i drivlinan, fel som kan uppstå om bilen körts med olika slitna däck bak och fram, mycket dyrt att byta/reparera en rasad quattrodrivlina... utförligare information för dig som vill köpa en A4 finns på http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik … /a1240.php
lycka till  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Germax
19 februari 2006 · 12 086 Inlägg

Sitter de inte typ 8 leder på varje sida fram? Hörde de någonstans.. mkt som kan gå sönder då wink

TS_quattro fyrkrafsare
19 februari 2006 · 1 443 Inlägg

nej, inte 8, däremot 4 men visst, mycket kan gå sönder då oxå... frmvagnen är dock fruktansvärt stabil och bilen lättkörd när grejerna är hela  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
KenKen
19 februari 2006 · 60 Inlägg

Tack för alla åsikter.. tror nog att ja har bestämt mej! smile men fortsätt komma fram med era åsikter..

RaGnaR RattmuFF
19 februari 2006 · 506 Inlägg

Laddar inte Audi a4 1,8T mer än 0,3-0,4 bar?

Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (19 februari 2006)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Psychotic Brum säger bilen.
19 februari 2006 · 394 Inlägg

RaGnaR RattmuFF skrev:
Laddar inte Audi a4 1,8T mer än 0,3-0,4 bar?

0.5 orginal.. 1.3+ chippad..

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
Benan
19 februari 2006 · 271 Inlägg

Det e ju helt klar nått spec att ha en rapp V6.. smile Men sitter det i en stor tung bil så blir det mer en landsvägsracer...  Så beronde på vad du ska ha den till väljer du motor!

RaGnaR RattmuFF
19 februari 2006 · 506 Inlägg

Man kommer aldrig kunna ladda över 1,3 bar om man bara byter chippet. Motorn håller aldrig för det.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang