turbokonvertering "sierra doch"

thunderrace
29 januari 2005 · 13 Inlägg
#1

Tja

Jag undrar om det är någon som har turbokonverterat en doch motor till sierra för jag skulle behöva lite tips?

MVH

Pezon
2 februari 2005 · 20 Inlägg
#2

Jag har turbokonverterat en Escort RS2000, det är i grunden samma motor så förutsättningarna är dom samma.
Vad är det du undrar?

thunderrace
2 februari 2005 · 13 Inlägg
#3

vad ska man ha för grenrör till turbon finns det nåt som passar rakt av?
Luftmängdmätare går det trycka luften genom den?
Mer soppa behövs väl, ska man ha en progresiv bränsletrycksregulator då?

MVH

Pezon
3 februari 2005 · 20 Inlägg
#4

thunderrace skrev:
vad ska man ha för grenrör till turbon finns det nåt som passar rakt av?
Luftmängdmätare går det trycka luften genom den?
Mer soppa behövs väl, ska man ha en progresiv bränsletrycksregulator då?

MVH

Grenrör får man bygga ett nytt alt bygga en adapter mellan grenrör och turbo.
en luftmängdsmätare ska man suga luften igenom, det går även att trycka genom den men det är den inte konstruerad för.
Tror dock inte att DOHC motorn har lmm.
Mer soppa tillförs lättast genom ett form av tillskotssprut, tex MF2 eller PIC5.
Progressiv btr är nog en lite sämre lösning.

thunderrace
3 februari 2005 · 13 Inlägg
#5

ok tack, ska väl börja bygga snart men jag kan fråga dig om det är något jag undrar över för du verkar kunna rätt mycket?

Pezon
3 februari 2005 · 20 Inlägg
#6

Det är bara att fråga på.
Läs turbokonverteringsguiden av Therealpinto, den är avsett för SOHC-motorn men principen är ändå densamma.
http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.php?t=12032
DOHC-motorn är dock lite krångligare att konvertera pga ett mer invecklat insprutningssystem.

Team Svås medlem
27 februari 2005 · 7 Inlägg
#7

Du kan köpa en topplocks packning av stål eller svarva av kolvarna för att få ner kompet. Men DOCH motorns topp är inte så bra vid turbo konvertering den håller inte, så ja tycker nog att du ska ta toppen från en OHC motor.

Pezon
28 februari 2005 · 20 Inlägg
#8

Team Svås skrev:
Du kan köpa en topplocks packning av stål eller svarva av kolvarna för att få ner kompet. Men DOCH motorns topp är inte så bra vid turbo konvertering den håller inte, så ja tycker nog att du ska ta toppen från en OHC motor.

Toppen håller bra, finns folk som kört med en bra bit över 200hk utan problem.
Toppens största nackdel är att den flödar rätt dåligt då den motorn är byggd just för att gå snålt och inte för att plocka en massa effekt.
Ohc-toppen passar inte alls, det är en helt annan motor.

thunderrace
28 februari 2005 · 13 Inlägg
#9

OK, går det att konvertera utan att sänka kompet i motorn, jag tror bara det låg på 10:1 ungefär?

Prankster
28 februari 2005 · 142 Inlägg
#10

japp, de går antagligen... men frågan är hur länge skiten håller.... du bygger ju trots allt upp ett tryck i förbränningsrummet.....

Sharky
1 mars 2005 · 10 287 Inlägg
#11

Snacka med Gustaf (aka Therealpinto) han vet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
thunderrace
1 mars 2005 · 13 Inlägg
#12

OK tack

Benan
11 mars 2005 · 271 Inlägg
#13

Finns massor med trådar om det på www.fmcs.nu

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang