2976
Sök

Biltema Dämpmatta gentemot Dynamat

Avstängd
367 Inlägg
29 september 2008
just ja PEAK OFF . NOICE KILLER . noice killer va ju jäkla stort 10år sen

nån sörja man kladda med

MVH Beyond

16 197 Inlägg
29 september 2008
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:

jo..men det kostar normalt 40:-/platta. ja du får väl räkna själv.
Men skit samma, man väljer det man själv anser funka bra. och vi kan alla vara överens om att asfaltsmatta är bra för pengarna.

visst e de bra för pengarna eftersom de inte finns så mycke annat å välja på för den summan..

Exakt..det är det jag ville få fram. Det finns andra metoder och dämpmatrial oxå för nästan samma pengar. Men de funkar inte lika bra.Typ peak off, Noisekiller m.m..

peak off e SOPOR enligt mig..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

854 Inlägg
29 september 2008
Mer vikt i plåten/inredning på bilen innebär ju också bättre förmåga att dämpa ljud, så dåligt är det väl inte att ha många lager om man nu vill lägga det arbetet.

16 197 Inlägg
29 september 2008
Kmarcus skrev:
Mer vikt i plåten/inredning på bilen innebär ju också bättre förmåga att dämpa ljud, så dåligt är det väl inte att ha många lager om man nu vill lägga det arbetet.

sant men de finns ju material som dämpar mer elel mindre bra.. bara för att de e tungt så behöver de ju inte dämpa bra-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
367 Inlägg
29 september 2008
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 76&p=1

denna tråd är bra

där får man veta att man får rost osv med PEAK OFF

ne använd M1 eller DYNAMAT
klart slut ang dämpnings snack för mig

MVH Beyond

Random Hero
4 047 Inlägg
29 september 2008
beyond skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=103476&p=1

denna tråd är bra

där får man veta att man får rost osv med PEAK OFF

ne använd M1 eller DYNAMAT
klart slut ang dämpnings snack för mig

du har skrivit det 8 eller 9 ggr nu, vi har fått din åsikt om de nu så de räcker, vill inet va otrevlig nu eller så men de blir för mkt...  ja använde mej av m1 idag och är helnöjd !

Dog food lid. Backwards

296 Inlägg
30 september 2008
Jag ställer mig i M1-ledet. Har stoppat in ett gäng förpackningar i bilen och det är riktigt skönt att jobba med och resultatet blir bra. Tråkiga med min bil är bara att det läcker ut ljud lite här och där som är svårt att täta men det låter bra innuti smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 september 2008
Dynamat Xtreme Mega Pak (Dynamats största paket, 72 kvadratfot (6,6m²)) kan man ju få tag i för runt 3000kr inklusive frakt och 6,6 kvadrat borde ju räcka till en hel bil och bli över, eller ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

854 Inlägg
30 september 2008
evilaudio skrev:
Kmarcus skrev:

sant men de finns ju material som dämpar mer elel mindre bra.. bara för att de e tungt så behöver de ju inte dämpa bra-

Nej, men det bidrar med stor del till att minska svängningen i t.ex plåt. En tyngre plåt påverkas inte lika mycket av trycket av t.ex en högtalare. Finns ju en anledning till att de flesta dämpmaterial har en hög densitet.

854 Inlägg
30 september 2008
TBOC_Razor skrev:
Dynamat Xtreme Mega Pak (Dynamats största paket, 72 kvadratfot (6,6m²)) kan man ju få tag i för runt 3000kr inklusive frakt och 6,6 kvadrat borde ju räcka till en hel bil och bli över, eller ??

Nej, det gör det inte. Har för mig att jag har 3,6 m² i framdörrarna.
Men vad innebär en hel bil är ju då en annan fråga som bör ställas...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 september 2008
Kmarcus skrev:
TBOC_Razor skrev:

Hmm, det är väl som med kabel då, så fort det ska böjas och petas in i alla små vinklar och vrår springer förbrukningen iväg tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

854 Inlägg
30 september 2008
TBOC_Razor skrev:
Kmarcus skrev:
TBOC_Razor skrev:

Hmm, det är väl som med kabel då, så fort det ska böjas och petas in i alla små vinklar och vrår springer förbrukningen iväg tongue

Ja något i den stilen tongue Men det är ju tre sidor att dämpa, yttre plåt, innre plåt och dörrsidan. Blir mer än man tror.

6 851 Inlägg
30 september 2008
Som slutord från mej är att jag anser inte att Dynamat och M1 är dåliga, det är inte det jag vill säga. Dessa funkar säkert kalas och är säkert smidiga att jobba med. Men för att inte skrämma iväg någon från att dämpa sin bil, så rek. jag asfaltsmatta då det är det bästa sättet/krona sett att dämpa med.

Det är inte alla som har råd att köpa de dyrare produkterna..finns ju dock dem som går i skolan och kanske inte byr sig om att det tar 30min ist. för 5-10min, bara det är billigt.
Vissa nöjer sig säkert med ett lager asfaltsmatta då det gör skillnad, andra vill ha det helt stumt och då väljer man kanske andra alternativ. Allt beror ju på vad man själv vill uppnå med dämpningen och ljudbygget.
Senast redigerat av TT-Avant (30 september 2008)

854 Inlägg
30 september 2008
TT-Avant skrev:
Som slutord från mej är att jag anser inte att Dynamat och M1 är dåliga, det är inte det jag vill säga. Dessa funkar säkert kalas och är säkert smidiga att jobba med. Men för att inte skrämma iväg någon från att dämpa sin bil, så rek. jag asfaltsmatta då det är det bästa sättet/krona sett att dämpa med.

Det är inte alla som har råd att köpa de dyrare produkterna..finns ju dock dem som går i skolan och kanske inte byr sig om att det tar 30min ist. för 5-10min, bara det är billigt.
Vissa nöjer sig säkert med ett lager asfaltsmatta då det gör skillnad, andra vill ha det helt stumt och då väljer man kanske andra alternativ. Allt beror ju på vad man själv vill uppnå med dämpningen och ljudbygget.

Jag håller med dig till viss del.

Jag hade asfaltsmatta i min förra bil och det blev stor skillnad. Men har man råd så är ändå min åsikt att köpa något av bättre kvallitet. (vilket säkert framgått om man läst tråden tongue)

6 851 Inlägg
30 september 2008
Kmarcus skrev:
TT-Avant skrev:

Jag håller med dig till viss del.

Jag hade asfaltsmatta i min förra bil och det blev stor skillnad. Men har man råd så är ändå min åsikt att köpa något av bättre kvallitet. (vilket säkert framgått om man läst tråden tongue)

Ja har man råd så kan man ju givetvis göra det. Jag har dock inte gjort det pga. att jag fått så pass ok pris som jag fått.
Men i sånna här trådar ska enligt mej, så många allternativ finnas.

400 Inlägg
30 september 2008
Orkade inte läsa igenom hela tråden, men någon/ra klagade på att bitumen inte fastnade så lätt?
Provat med värme pistolen? DÅ sitter det ! Samt att man bör/borde/ska rengöra ytan innan wink

Ride Like You´ve Never Been Hurt

854 Inlägg
30 september 2008
Du skulle läst igenom tråden tongue Då fick du svar på det.
Testade både med varmluftspistol och blåslampa. Jag gjorde dessutom rent ytan ordentligt innan.

1 058 Inlägg
30 september 2008
Kmarcus skrev:
Du skulle läst igenom tråden tongue Då fick du svar på det.
Testade både med varmluftspistol och blåslampa. Jag gjorde dessutom rent ytan ordentligt innan.

folk kanske inte tänkt på det men det finns mer än en tillverkare av bitumenmatta.. jag har använt mig av bitumen flera gånger med lyckat resultat. tyckte dörren kändes stum när man slog med handen. jämförde man ljudet av en klapp på en dämpad dörr och en odämpad så hördes och framför allt kändes en stor skillnad.

sen hade jag inte några som helst problem med att det lossnade.. trots att jag bara torkade med en torr trasa inne i dörren innan jag la på mattan.. MVH//Tommie, som kommer fortsätta med bitumen så länge jag lever..

PoLoud =D

299 Inlägg
30 september 2008
hade de i min 240 a-traktor! vart ass bra ;D

//Andreas Johansson.
-->Volvo 940 LTT<--

Fotointresserad.
230 Inlägg
30 september 2008
Dämpade skuffen med M1-mattor i helgen, måste säga att jag blev riktigt nöjd smile   Fick in lite mer tryck i kupén nu big_smile

Sök