2515
Sök

Sirmiro - Nissan Stagea - 500hk

Det började att jag ville ha en familjebil - nu byggs bottendelen av motorn för fyra siffror... Får väl se hur mycket jag vill plocka ut på väg till dagis. ;)

Double-Unicorn Rider
315 090 Visningar
Projektet avslutat 19 november 2013
Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Erken skrev:
sirmiro skrev:
Erken skrev:

jajamen, med 0,5mm ÖD men det var mest fastbrännt aluminium i loppet, så det kanske hade gått med bara saltsyra. men jag ville vara på säkra sidan smile

mvh/Eric

Då kändes det genast bättre när man funderar vad som kan hända. tongue
Plocka ur motorn tar ju inte mer än en dag nu när man vet hur det går till, så det är jag inte rädd för. Allt ska ju ur relativt snart igen för byte till stålpackning så det skulle ju inte bli helt oväntat. tongue
Vad underbart det är med detta forum och folk som varit med om saker innan så man genast får svar på sina tankar. big_smile

snart proffs på att lyfta rb25:a då wink hehe. precis som du säger, sjukt bra med forum.

Mvh/Eric

Proffs är väl att ta i, men det lär inte ta lång tid. tongue
Själva lyftet i tog ca 10-15min trots en stor ineffektivitet i arbetet, så det gick hur bra som helt, bara för vi visste hur vi skulle göra. big_smile

Nu ska jag bara ha tag på en kompis så vi kan regga mitt datascan, sen ska jag leka. tongue

Just ja - kan någon förklara varför min databox ger en bredbandslambda signal ut? Den har bara smalband in och jag kan se hur smalbandaren slåt när jag pluggar in mig i boxen, men samtidigt har jag en A/R mätare i turbotimern inkopplad i kabelstammen och den visar normala bredbandsvärden - 14.5 vid körning utan acc eller deacc, 20.0 vid motorbromsning och ner mot 12 vid full belastning... Hur kan den visa detta utan Bredbandssond? tongue

271 Inlägg
12 juni 2010
en smalbandslambdasond är BARA exact vid lambda 1 (=afr 14.7) och sen kan den i princip visa magert eller fett.  Den kan givetvis ge olika värden även att den visar fett, men du har ingen aning om det verkligen är 12 som det står eller 14.... eller kanske 10. Den är sjukt oexact. I princip är den där för att styrsystemet ska kunna fungera i closed-loop (dvs styrning mot lambda=1)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
youask skrev:
en smalbandslambdasond är BARA exact vid lambda 1 (=afr 14.7) och sen kan den i princip visa magert eller fett.  Den kan givetvis ge olika värden även att den visar fett, men du har ingen aning om det verkligen är 12 som det står eller 14.... eller kanske 10. Den är sjukt oexact. I princip är den där för att styrsystemet ska kunna fungera i closed-loop (dvs styrning mot lambda=1)

Jo, det som gör mig så förvånad. smile
Jag litar absolut INTE på mätaren jag har, jag funderar bara hur det kan ge stabila siffror på 14.5 vid olastad körning och sen ge småförändringar vid små gaspådrag då smalbandaren borde ge + eller -.
ECUn läser bara +/- enligt det jag ser på mätarna med datorn inpluggad, men som alltid är jag nyfiken på hur allt fungerar, och då stämmer det inte med "bredbandssignaler" från ECUn, så jag blir mer nyfiken på hur det går till. tongue

rb26dett
136 Inlägg
12 juni 2010
sirmiro skrev:
youask skrev:

Jag litar absolut INTE på mätaren jag har, jag funderar bara hur det kan ge stabila siffror på 14.5 vid olastad körning och sen ge småförändringar vid små gaspådrag då smalbandaren borde ge + eller -.
ECUn läser bara +/- enligt det jag ser på mätarna med datorn inpluggad, men som alltid är jag nyfiken på hur allt fungerar, och då stämmer det inte med "bredbandssignaler" från ECUn, så jag blir mer nyfiken på hur det går till. tongue

kanske skulle ha hört med turbocenter? har för mig att dom brukar mappa nissans orginalboxar.

Mvh/Eric

"anti antispinn"

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
Erken skrev:
sirmiro skrev:
youask skrev:

Jo, det som gör mig så förvånad. :)
ECUn läser bara +/- enligt det jag ser på mätarna med datorn inpluggad, men som alltid är jag nyfiken på hur allt fungerar, och då stämmer det inte med "bredbandssignaler" från ECUn, så jag blir mer nyfiken på hur det går till. :P

kanske skulle ha hört med turbocenter? har för mig att dom brukar mappa nissans orginalboxar.

Mvh/Eric

Lyckas inte japaner eller australienare att lösa en bra mapp på standardboxen litar jag på deras råd och byter ut sakerna så snart pengar finns, innan dess tänker jag bara testa lite småsaker tillfälligt. :P

Det är min apexi-turbotimer jag är fundersam över då den har nån simulering av A/F värde som inte borde vara möjlig. :D

rb26dett
136 Inlägg
12 juni 2010
sirmiro skrev:
Erken skrev:
sirmiro skrev:

Mvh/Eric

Lyckas inte japaner eller australienare att lösa en bra mapp på standardboxen litar jag på deras råd och byter ut sakerna så snart pengar finns, innan dess tänker jag bara testa lite småsaker tillfälligt. tongue

Det är min apexi-turbotimer jag är fundersam över då den har nån simulering av A/F värde som inte borde vara möjlig. big_smile

Är det speciellt för stagea? för många bilar, bla min egen går med ommappad original ecu med klockrena värden. (Gjort på firma i japan)

Mvh/Eric

"anti antispinn"

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Erken skrev:
sirmiro skrev:
Erken skrev:

Mvh/Eric

Lyckas inte japaner eller australienare att lösa en bra mapp på standardboxen litar jag på deras råd och byter ut sakerna så snart pengar finns, innan dess tänker jag bara testa lite småsaker tillfälligt. tongue

Det är min apexi-turbotimer jag är fundersam över då den har nån simulering av A/F värde som inte borde vara möjlig. big_smile

Är det speciellt för stagea? för många bilar, bla min egen går med ommappad original ecu med klockrena värden. (Gjort på firma i japan)

Mvh/Eric

Den sjuka box som sitter i denna är skapat för problem. tongue
Det är en R33 Gts25t motor med en mapp liknande Gts25t, men databox från R34 med Neomotorn och den sockeln, men med en stor del av pinouten ändrad.
För att göra det lite struligare har Stagea "S1" (som jag har) 3 olika kabelhärvor med olika pinout. Lyckligtvis har jag lyckats ta reda på vilken jag har och den finns att få tag på, bara att jag nu inte vet var jag har gjort av den. tongue

Jag har kommit fram till att omgående kolla tändningen och börja felsöka.

rb26dett
136 Inlägg
13 juni 2010
å fy fan vad drygt! då förstår jag ditt problem. lycka till!

Mvh/Eric

"anti antispinn"

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Erken skrev:
å fy fan vad drygt! då förstår jag ditt problem. lycka till!

Mvh/Eric

Nja, det finns ju pinout så det går att montera roligare boxar. Men det är ingen som fått en PowerFC att fungera bra med bilen då autolådans styrning är inbyggd i databoxen eller nåt liknande. tongue
Tack. big_smile

11 Inlägg
23 juni 2010
:d

271 Inlägg
26 juni 2010
Apexi turbotimern har nån for av simulering ja.
Jag hade en sån i min mazda för 4-5år sen

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
youask skrev:
Apexi turbotimern har nån for av simulering ja.
Jag hade en sån i min mazda för 4-5år sen

Sökte upp en manual till den och det stämmer. big_smile Tusen tack. big_smile

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
http://i624.photobucket.com/albums/tt327/sirmiro/19cc8ddb.jpg

Nu ser det en aning bättre ut med mätarna, men en av dem ska bytas ut, den som sitter nu saknar dessutom givare, det är bara för att slippa ha ett hål mitt i. smile
I bakgrunden ligger Toyotans topp och har pågående massering. smile

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
6 juli 2010
Har man inte att göra skaffar man sig. Blir trött bara av att läsa kände jag! tongue Lycka till med projektet att få bilen att gå som du vill! big_smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
Vivendi skrev:
Har man inte att göra skaffar man sig. Blir trött bara av att läsa kände jag! tongue Lycka till med projektet att få bilen att gå som du vill! big_smile

Jo, måste ju ha 17olika projekt pågående jämt. wink
Men inget avslutat. big_smile
Tack, det lär behövas. roll

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
7 juli 2010
Kul att det går hyfsat för dig iaf, själv så lyckas man knäcka en kolv och spräcka ett cylinder lopp.

Som tur är så klarade sig topparna/kamaxel/insug och förgasare. Så man får väl flytta över det på gamla motorn än så länge tills man får tag i ett nytt eller alternativt ett aluminium block.

Men då aluminium blocket kostar 44 250kr exklusive frakt från USA så var det lite saftigt.

Var glad att herr Murphy inte har fattat tycke för dig. wink

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Så var det dags att jobba igen. Ett stort moln bakom så det är bara riva igen... sad

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
1 augusti 2010
sirmiro skrev:
Så var det dags att jobba igen. Ett stort moln bakom så det är bara riva igen... sad

Herr Murphy har tydligen fattat tycke för dig, välkommen till klubben. wink

Äh, förhoppningsvis så är det bara någon kolv och ingen raserad cylindervägg som det var på min. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

1 163 Inlägg
1 augusti 2010
Fan vad trist... sad
Se det positiva, du har rivit den en gång så du vet ju hur du ska göra det igen.

Lycka till!

Mvh

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Murphy vill jag ha ett snack med... wink

Jo, ta ut motorn är lätt. Ska dock börja med att ta turbon, och svära...

Sök