Sirmiro - Nissan Stagea - 500hk

Det började att jag ville ha en familjebil - nu byggs bottendelen av motorn för fyra siffror... Får väl se hur mycket jag vill plocka ut på väg till dagis. ;)
  • 36 Följare
  • 302 796 Visningar
  • Projektet avslutat 19 november 2013
sirmiro Double-Unicorn Rider
7 november 2008 · 2 486 Inlägg

skylinekombi skrev:
Kul med fler som gillar Stagean!

Vill ju inte förstöra din lycka med lysena vilka jag för övrigt tycker verkar bli snygga!

MEN du har kanske inte tänkt på att helljuset inte får sitta utanför ett halvljus i sidled vilket verkar bli fallet på de du har skapat!

Bara så du hinner fundera ut nåt innan regen!

Bästa Stageahälsningar!!!cool

Får de inte? Var har du hittat det? Har tittat på varenda bil och kommit fram till att vissa har halvljus innanför, inte många men de finns. Dock är de ju ändå inte godkända då jag inte kan göra ett korrekt "E"... tongue

Men jag får tacka för berömmet och tankarna, blir att kolla upp omgående.

myran Foto/Bilnörd
7 november 2008 · 1 541 Inlägg

300hk.. hm..

Börja med:
Avgas hela vägen. katten kan sitta kvar eller race-katt om du känner för lägga ut pengar
FMIC om du vill kunna pressa längre stunder utan att få en stekhet IC. samma kitt som jag har borde funka prima.. kostar typ 3k
Boostcontroller/laddtrycksstyrning.. turbon är klänslig.. akta dig för gå över 0.8bar

Sen verkar din vara snällare mappad eller strypt? (kanske pga ljudnivå osv? tyst är den iaf jämfört med en skyline). så en ECU från en skyline eller mappningsbart sprut

Sen bara dit med fräsha tändstift och isolera spolarna när du endå har allt isär.. annars lär det misstända duktigt..


Tänk dok på att vid 300hk så kommer orginal turbon för eller senare havirera och lämna bitar efter sig i avgas röret.. samt håll koll på soppan.

Sen blir det tråkigare..  för runt den effekten så säger orginal ECU, Turbo, Spridare och soppa pump upp sig och vill inte leka mera.. blir lätt dyrt att gå vidare då.. dvs typ där jag står :<

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Bramstedt Putsbög?
7 november 2008 · 200 Inlägg

Filter
Avgas
De-Cat
FMIC
Boost Controller - ställ ej över 0.8-0.9bar

Styrsystem ifall du vill upp mot 340hk-sträcket.

Det är de som behövs för att köra över 300-340hk med RB25DET motorn.

Va noga med att inte öka laddet för mkt, keramiska skit-turbon ger upp över det.

Ska du köra hårt, på bana osv, är oljekylare ett måste.

Isolera spolarna är ett bra tips som du fick av myran, samt fräscha stift.

Lycka till

MVH

sirmiro Double-Unicorn Rider
7 november 2008 · 2 486 Inlägg

Tack för infon. big_smile

Vill verkligen inte byta avgassystemet till friflödes. Givetvis förstår jag att det stryper, men är det möjligt att nå högre effekt utan att byta avgas? T.ex. byta turbo istället?
(Strunta i ekonomi och mekkrångel, vill veta om det går. tongue)

IC - Finns det intercooler som har anslutningar för in och utluft på samma sida? (troligen är de inte riktigt lika effektiva, men det borde vara bättre än original.)

Spolarna måste jag isolera hursomhelst, då jag redan har misständningar över 5000rpm. Men då bilen inte är regbesiktigad ännu är det ingen panik. I samband med det ska stiften få sig en översyn när man ändå har det framme.

Oljekyl är alltid positivt för att hålla vettig temp, men det visar sig hur jag gör.

Jag får återigen tacka 1000gånger för visat intresse. smile

_Fredrik
7 november 2008 · 2 788 Inlägg

Spännande projekt med en sån ovanlig bil big_smile Lycka till med den wink

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Lampan Backwoods Garage!
7 november 2008 · 1 405 Inlägg

du kan ju ha bra ljuddämpare på 3tums avgas om det är ljudnivån du vill ha ner! 3tums behöver ju inte låta assmycket om man itne vill

LAMPAN - Back wood´s garage - Western Chaos
Kör Saab 90 T16 - turbo & 1060kg - http://www.garaget.org/?car=49214
Sköter Media åt min bror och hans 200sx 1uz-V8 driftingbygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265625
Saab 90 Turbo "1060kg" (1986)
sirmiro Double-Unicorn Rider
7 november 2008 · 2 486 Inlägg

Lampan skrev:
du kan ju ha bra ljuddämpare på 3tums avgas om det är ljudnivån du vill ha ner! 3tums behöver ju inte låta assmycket om man itne vill

Vill gärna ha ljudnivån som är idag, dvs ej hörbar 2meter framför bilen på tomgång. Tror det blir svårt med ett stort system. hmm

sirmiro Double-Unicorn Rider
7 november 2008 · 2 486 Inlägg

_Fredrik skrev:
Spännande projekt med en sån ovanlig bil big_smile Lycka till med den wink

Lite spännande är det, bilprovningen har ju inte sagt sitt ännu. hmm
Tackar, och tack för visat intresse. smile

myran Foto/Bilnörd
8 november 2008 · 1 541 Inlägg

Räcker förmodligen lång att bara byta rören mellan turbon och katten... påverkar inte ljudnivån direkt men gör gott för flödet. när avgaserna nått en bit bak har dom svalnat och volymen minskat så där krävs inte lika grova rör


sen behöver det inte låta så mycket endå.. kolla på min. den är rätt tyst. jag har dubbla 2.5" rör från katten... lär flöda så det räcker och blir över.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
sirmiro Double-Unicorn Rider
9 november 2008 · 2 486 Inlägg

Får se hur jag gör, ska få in bilen i trafik först. big_smile

Var ute i garaget lite under dagen för sanering av bil.



Dammsugaren ska inte stå där i framtiden. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/499292_snipt0.jpg


Återmontering av paneler. Givetvis felaktigt så jag fick plocka ner allt igen. Notera gärna att det är rent i nederkant av bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/499293_yttwjl.jpg


Gjort om, gjort rätt. Bara en panel kvar, och det är den över växellådan som jag missade ta bild på när den kom på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/499294_qqvp2h.jpg

Drog om lite kablar när allt var borta; bytte jordpunkt för stereon och bytte alla kablar till cigarettändaren så jag kan ladda mobilen där jag kör, och inte i bagageutrymmet.

Får räcka för idag. cool

ElectroN Pimpin'
10 november 2008 · 77 Inlägg

Någon som har koll på hur många stagea de rullar i sverige?

sirmiro Double-Unicorn Rider
10 november 2008 · 2 486 Inlägg

ElectroN skrev:
Någon som har koll på hur många stagea de rullar i sverige?

Kan inte säga att jag har direkt koll, men ca 10-30st är min gissning. Finns några här på garaget, men inte så många.

ElectroN Pimpin'
10 november 2008 · 77 Inlägg

sirmiro skrev:

ElectroN skrev:
Någon som har koll på hur många stagea de rullar i sverige?

Kan inte säga att jag har direkt koll, men ca 10-30st är min gissning. Finns några här på garaget, men inte så många.

Hittade bara en svenskreggad på blocket.. vart nästan lite sugen på att skaffa en själv då dom är ovanliga! alltid skoj att ha något speciellt! ska bli intressant o se om du får igenom din.
Jag är inte så uppdaterad på ämnet, men är det bara lyktorna man måste ändra för att få dem lagliga i sverige?

sirmiro Double-Unicorn Rider
10 november 2008 · 2 486 Inlägg

ElectroN skrev:

sirmiro skrev:

ElectroN skrev:
Någon som har koll på hur många stagea de rullar i sverige?

Kan inte säga att jag har direkt koll, men ca 10-30st är min gissning. Finns några här på garaget, men inte så många.

Hittade bara en svenskreggad på blocket.. vart nästan lite sugen på att skaffa en själv då dom är ovanliga! alltid skoj att ha något speciellt! ska bli intressant o se om du får igenom din.
Jag är inte så uppdaterad på ämnet, men är det bara lyktorna man måste ändra för att få dem lagliga i sverige?

Inte många som är inreggade, men det står ett antal på väg att bli det. Letar du bil rekommenderas det att leta utanför rikets gränser för större utbud.

Den ska igenom, men jag hoppas slippa sitta på huk för att lyckas. hmm

Enligt det vägverket har sagt innan jag hämtade den är det lysen plus att hastighetsmätaren ska visa km/h. Om mitt sätt att konvertera strålkastarna duger vet jag inte, men jag hoppas på dispens för "E" märkningar, annars blir det att sätta fusklampor under regbesiktningen. Givetvis måste bilen uppfylla alla övriga krav vid besiktning med.

Är en rolig bil, går riktigt fint och man åker bra i bilen, plus att man får plats med det man vill.

Trevligt att du gillar bilen iallafall, och om du har några funderingar över bilen är det bara att du hör av dig. big_smile

ElectroN Pimpin'
10 november 2008 · 77 Inlägg

sirmiro skrev:
Inte många som är inreggade, men det står ett antal på väg att bli det. Letar du bil rekommenderas det att leta utanför rikets gränser för större utbud.

Den ska igenom, men jag hoppas slippa sitta på huk för att lyckas. hmm

Enligt det vägverket har sagt innan jag hämtade den är det lysen plus att hastighetsmätaren ska visa km/h. Om mitt sätt att konvertera strålkastarna duger vet jag inte, men jag hoppas på dispens för "E" märkningar, annars blir det att sätta fusklampor under regbesiktningen. Givetvis måste bilen uppfylla alla övriga krav vid besiktning med.

Är en rolig bil, går riktigt fint och man åker bra i bilen, plus att man får plats med det man vill.

Trevligt att du gillar bilen iallafall, och om du har några funderingar över bilen är det bara att du hör av dig. big_smile

Okey, verkar som det mesta från skyline passar. Håller med dej i frågan om att modda fronten. Behåll originalutséendet så mycket som möjligt! vet du hur dom svenska reglerna skiljer sig ifrån tex. japans?

sirmiro Double-Unicorn Rider
10 november 2008 · 2 486 Inlägg

ElectroN skrev:

sirmiro skrev:
Inte många som är inreggade, men det står ett antal på väg att bli det. Letar du bil rekommenderas det att leta utanför rikets gränser för större utbud.

Den ska igenom, men jag hoppas slippa sitta på huk för att lyckas. hmm

Enligt det vägverket har sagt innan jag hämtade den är det lysen plus att hastighetsmätaren ska visa km/h. Om mitt sätt att konvertera strålkastarna duger vet jag inte, men jag hoppas på dispens för "E" märkningar, annars blir det att sätta fusklampor under regbesiktningen. Givetvis måste bilen uppfylla alla övriga krav vid besiktning med.

Är en rolig bil, går riktigt fint och man åker bra i bilen, plus att man får plats med det man vill.

Trevligt att du gillar bilen iallafall, och om du har några funderingar över bilen är det bara att du hör av dig. big_smile

Okey, verkar som det mesta från skyline passar. Håller med dej i frågan om att modda fronten. Behåll originalutséendet så mycket som möjligt! vet du hur dom svenska reglerna skiljer sig ifrån tex. japans?

Jo, tycker det är lite synd att bygga om till en helt annan bil. tongue
Jag jämförde mellan en R33 och Stagean hos handlaren i england och kom fram till att fram är det samma fästen för allt. Bak har jag inte kunnat titta på en R33a ännu men jag gissar att det är samma fästen, båda bilar är byggda på R33 plattan.
Jag vet inte mycket om de japanska reglerna, men då det inte ligger europa saknas alla idiotmärkningar som sverige vill ha. Denna bil är inreggad i england utan problem, men sverige vill ha E-märkningar. sad

Seth
10 november 2008 · 3 354 Inlägg

ibland räcker det inte ens med E-märkning har man märkt.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
myran Foto/Bilnörd
10 november 2008 · 1 541 Inlägg

Har du beställt intyg från nissan om att bilen är seriemässigt producerad?

Verkar ta en jävla tid och få det för vissa verkar det som.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
sirmiro Double-Unicorn Rider
11 november 2008 · 2 486 Inlägg

Nej, ibland kan de vara riktigt petiga med allt. Synd att det ska vara så i sverige när det inte är det i t.ex. england.

Har inte beställt intyg, jag testar utan. Tycker det är rent av löjligt att det ska behövas då jag har regbevis från england där det står att det är en stagea, jag tycker det ska räcka för besiktningen. Men de får ge mig fingret och säga till mig att om de ska släppa igenom en bil med full dokumentation från ett annat eu-land så ska de ha ett papper för 2000kr som vilken person som helst som har en scanner och photoshop kan ordna, njaaa...
Då ingen myndighet jag talat med har sagt något testar jag utan. Det får bära eller brista.

Bramstedt Putsbög?
11 november 2008 · 200 Inlägg

sirmiro skrev:
Nej, ibland kan de vara riktigt petiga med allt. Synd att det ska vara så i sverige när det inte är det i t.ex. england.

Har inte beställt intyg, jag testar utan. Tycker det är rent av löjligt att det ska behövas då jag har regbevis från england där det står att det är en stagea, jag tycker det ska räcka för besiktningen. Men de får ge mig fingret och säga till mig att om de ska släppa igenom en bil med full dokumentation från ett annat eu-land så ska de ha ett papper för 2000kr som vilken person som helst som har en scanner och photoshop kan ordna, njaaa...
Då ingen myndighet jag talat med har sagt något testar jag utan. Det får bära eller brista.

Alltså.. det som eventuellt händer är att du får betala en extra reg-besiktning för att du inte har med dig det du är skyldig att ha vid en reg..

Så att vara snål nu kanske kommer tillbaka som en spark i röven för dig, så du är medveten om det..

Pratat med VV om att få dispens för lyktorna?

Ska vara VÄLDIGT svårt att få dispens, tror de är både billigare & enklare att knalla in på en skrot och köpa lyktor från en nissan som passar sådär,
tog hem och reggade min Skyline själv utan inblandning av något företag.

Tänk på att du ska ha E-Märkt runt om hela bilen.

MVH

Senast redigerat av Bramstedt (11 november 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang