Fetare ljud i bilen?

Mickelito
22 februari 2006 · 34 Inlägg

Hej!!!

Jag hade planer på att få ut lite fetare ljud ur min lilla Volvo 480ES -87 (B18E, utan kat) så jag köpte ett Öppetluftfilter och nu är det dags att gå på Avgassystemet, det är här min fråga kommer in.

Hade tänkt dra 2.5" hela vägen med en dämpare, men se har jag hört folk säga att jag ska strunta i dämparen och ha raka rör.
Hur låter det, jätte högt? Mysigt eller bara ett förjävligt oväsen?
Plus vad skulle Bilbesiktningen säga om jag inte hade någon ljuddämpare?
Om det är av någon betydelse så skulle jag köpa grejer från Simons.

Är väldigt tacksamm för svar

//
MVH Micke

BMW 420d xDrive Grand Coupé "Pellikanen" (2017)
Jockecalibra
22 februari 2006 · 356 Inlägg

Re: Fetare ljud i bilen?det kommer nog låta rätt högt, visst är det altid ett fint ljud men det dönar rätt bra inne i bilen har du det så så tror jag inte du hör musiken från sterion om du har en sån. jag har kört folkrace i 2-3 år där kör man utan kat och har bara en en dämpare och har 3 tums rör hella vägen. men det kan du inte ha på en vanlig bil för det kommer inte gå igenom besiktningen. man får inte överstiga en viss dB grän (vet inte vad den liger på tror det är 80-90dB på nya bilar) men är du under den så får du nog ha det så.

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Mickelito
22 februari 2006 · 34 Inlägg

Jockecalibra skrev:
Re: Fetare ljud i bilen?det kommer nog låta rätt högt, visst är det altid ett fint ljud men det dönar rätt bra inne i bilen har du det så så tror jag inte du hör musiken från sterion om du har en sån. jag har kört folkrace i 2-3 år där kör man utan kat och har bara en en dämpare och har 3 tums rör hella vägen. men det kan du inte ha på en vanlig bil för det kommer inte gå igenom besiktningen. man får inte överstiga en viss dB grän (vet inte vad den liger på tror det är 80-90dB på nya bilar) men är du under den så får du nog ha det så.

Okey så du tycker att jag ska ha en ljuddämpare?
Så den kommer låta bra iallafall men den kommer inte låta över mycket.
För jag vill ju inte att det bara ska "skrika" utan vill ha lite "muller" kanske lite "skrik" i höga varv.
För har man inte muskler under huven så får det ju iallafall låta som om man har det wink

Tack För ditt svar

BMW 420d xDrive Grand Coupé "Pellikanen" (2017)
Junior30
22 februari 2006 · 6 Inlägg

Jockecalibra skrev:
Re: Fetare ljud i bilen?det kommer nog låta rätt högt, visst är det altid ett fint ljud men det dönar rätt bra inne i bilen har du det så så tror jag inte du hör musiken från sterion om du har en sån. jag har kört folkrace i 2-3 år där kör man utan kat och har bara en en dämpare och har 3 tums rör hella vägen. men det kan du inte ha på en vanlig bil för det kommer inte gå igenom besiktningen. man får inte överstiga en viss dB grän (vet inte vad den liger på tror det är 80-90dB på nya bilar) men är du under den så får du nog ha det så.

Du kommer inte att få köra med ett sådant system på din bil ,men  om du vill prova ändå så sättt dämparen så nära motorn som möjligt så bryter dudomm högre   FREKVENSERNA :
SAMT SIMONS rostar bara : ta raka rör : lycka till

Jockecalibra
22 februari 2006 · 356 Inlägg

Junior30 skrev:

Jockecalibra skrev:
Re: Fetare ljud i bilen?det kommer nog låta rätt högt, visst är det altid ett fint ljud men det dönar rätt bra inne i bilen har du det så så tror jag inte du hör musiken från sterion om du har en sån. jag har kört folkrace i 2-3 år där kör man utan kat och har bara en en dämpare och har 3 tums rör hella vägen. men det kan du inte ha på en vanlig bil för det kommer inte gå igenom besiktningen. man får inte överstiga en viss dB grän (vet inte vad den liger på tror det är 80-90dB på nya bilar) men är du under den så får du nog ha det så.

Du kommer inte att få köra med ett sådant system på din bil ,men  om du vill prova ändå så sättt dämparen så nära motorn som möjligt så bryter dudomm högre   FREKVENSERNA :
SAMT SIMONS rostar bara : ta raka rör : lycka till

det är inte jag som ska ha ett system.
jo man får ha det så på folkrace.

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Jockecalibra
22 februari 2006 · 356 Inlägg

Mickelito skrev:

Jockecalibra skrev:
Re: Fetare ljud i bilen?det kommer nog låta rätt högt, visst är det altid ett fint ljud men det dönar rätt bra inne i bilen har du det så så tror jag inte du hör musiken från sterion om du har en sån. jag har kört folkrace i 2-3 år där kör man utan kat och har bara en en dämpare och har 3 tums rör hella vägen. men det kan du inte ha på en vanlig bil för det kommer inte gå igenom besiktningen. man får inte överstiga en viss dB grän (vet inte vad den liger på tror det är 80-90dB på nya bilar) men är du under den så får du nog ha det så.

Okey så du tycker att jag ska ha en ljuddämpare?
Så den kommer låta bra iallafall men den kommer inte låta över mycket.
För jag vill ju inte att det bara ska "skrika" utan vill ha lite "muller" kanske lite "skrik" i höga varv.
För har man inte muskler under huven så får det ju iallafall låta som om man har det wink

Tack För ditt svar

jo jag tycker du ska ha en dämpare.
ja det kommer att låta bra iallafall.
det har du hellt rätt i jag har inte häller några muskler under min huv.
men kolla min bils dämpare
http://www.garaget.org/?car=14403&image=123393
det låter bra iallafall. muller. har 2,5 tumsrör från katen. och tror det är 4 tums utblåstongue

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Mickelito
22 februari 2006 · 34 Inlägg

Jockecalibra skrev:
Re: jo jag tycker du ska ha en dämpare.
ja det kommer att låta bra iallafall.
det har du hellt rätt i jag har inte häller några muskler under min huv.
men kolla min bils dämpare
http://www.garaget.org/?car=14403&image=123393
det låter bra iallafall. muller. har 2,5 tumsrör från katen. och tror det är 4 tums utblåstongue

Okey men då kör jag med en ljuddämpare.
Jag kan ju göra en själv så kan jag kanske lyckas reglera hur mycket det ska låta. tongue

Okey men om man ska ha nått annat än SIMONS vad ska man ha då?
Har inte sett något annat märke ute i Butikerna.
Eller kan man få tag på bra rör någon annan stans?

PS: Det där var riktigt snyggt på Calibran, köpt dämparen eller har du gjort den själv?

Tackar änu en gång för era svar!

BMW 420d xDrive Grand Coupé "Pellikanen" (2017)
Jockecalibra
22 februari 2006 · 356 Inlägg

tack tongue
rost  fri  dämpare. köpt finns att köpa i dom flästa styling butiker. kostar 1000-2000 kr

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Mickelito
22 februari 2006 · 34 Inlägg

okey ... hmm vet dock inte om jag vill lägga ut pengar på en sådan pryl till denna bilen ...
Den kommer nog inte hålla så många år till...

Men tack för Pris idén i alla fall smile

BMW 420d xDrive Grand Coupé "Pellikanen" (2017)
Malmoe SSS -12
22 februari 2006 · 3 217 Inlägg

Mickelito skrev:
Okey så du tycker att jag ska ha en ljuddämpare?
Så den kommer låta bra iallafall men den kommer inte låta över mycket.
För jag vill ju inte att det bara ska "skrika" utan vill ha lite "muller" kanske lite "skrik" i höga varv.
För har man inte muskler under huven så får det ju iallafall låta som om man har det wink

Tack För ditt svar

Tro mig, det låter fruktansvärt mesigt när man kommer i en liten bil, av typen Volvo, med ett avgassystem som för ljud från sig likt en top fuel bil eller en vanlig V8:a...

Din bil ska låta väsigt och distinkt!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
gulleponken
22 februari 2006 · 174 Inlägg

besikningen vill att man har 2 ljuddämpare... sen e  de så att du får dovare ljud med ljuddämpare oxå... men vill du att de ska låta mer så ha en ljuddämpare långt bak... de kommer nog att låta tillräckligt...

Koffa Butikschef
22 februari 2006 · 116 Inlägg

Har 3" raka rör hela vägen, ingen kat eller ljuddämpare och det låter riktigt riktigt fint...
Stör inte så värst i kupén heller, inte så man irreterar sig på det i.a.f...
Men det är ju en smaksak, jag tycker om när det låter lite... smile

Senast redigerat av Koffa (22 februari 2006)

PÄRLAN TILL SALU!!!! V40 T4R -98 255hk ATM/RC 115000:-
www.x40nordic.com
www.gasa.mer.nu
Mickelito
23 februari 2006 · 34 Inlägg

Fuckface skrev:
Tro mig, det låter fruktansvärt mesigt när man kommer i en liten bil, av typen Volvo, med ett avgassystem som för ljud från sig likt en top fuel bil eller en vanlig V8:a...

Din bil ska låta väsigt och distinkt!

Okey men hur får jag bilen till att låta "Väsigt och Distinkt" då?
Kan jag sätta raka rör hela vägen i alla fall eller hur ska jag gör för att få den till att låta så?
En bekant till mig har i prencip raka rör på sin 240,
han har en "ljuddämpare" snarare en tom burk och den "sjunger" ganska fint.
Aja man får kanske exprementera lite dådå.

Tackar För alla Svar som kommit så långt!

BMW 420d xDrive Grand Coupé "Pellikanen" (2017)
Jockecalibra
23 februari 2006 · 356 Inlägg

Koffa skrev:
Har 3" raka rör hela vägen, ingen kat eller ljuddämpare och det låter riktigt riktigt fint...
Stör inte så värst i kupén heller, inte så man irreterar sig på det i.a.f...
Men det är ju en smaksak, jag tycker om när det låter lite... smile

och går igenom besiktningen??? jag skulle aldrg tro att du kommer igenom besiktningen om du inte har kat eller ljddämpare.

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
NissYota
23 februari 2006 · 7 Inlägg

jag hade 2.5" rör och en sportljudämpare på min golf g60 och det dånade utav helvete. tyckte det var ganska jobbigt efter ett tag. om man kör på typ motorväg i 110-130 så kan man fan inte prata med den som sitter brevid. tycker du ska ha två sportljudämpare och 2.5" rör. så blir ljudet lagom om man tänker på hur många hk det e i bilen. men det e ju upp till dig. men kör du mkt med bilen så tänk på att ljuden blir störigt efter 1-2 månader.

Nissan 300ZX "NissYota" (1993)
Koffa Butikschef
23 februari 2006 · 116 Inlägg

Jockecalibra skrev:

Koffa skrev:
Har 3" raka rör hela vägen, ingen kat eller ljuddämpare och det låter riktigt riktigt fint...
Stör inte så värst i kupén heller, inte så man irreterar sig på det i.a.f...
Men det är ju en smaksak, jag tycker om när det låter lite... smile

och går igenom besiktningen??? jag skulle aldrg tro att du kommer igenom besiktningen om du inte har kat eller ljddämpare.

Det tvekar jag inte en sekund på att jag inte blir... smile
Skall montera en kat vid besiktningen... Har svetsat lite så det bara är att lossa 6bult och byta ut en del av röret...
Med att inte ha ngn ljuddämpare vet jag faktiskt inte hur känsliga de är, har ju min insats till japsdämparen, och med den i så låter det inte speciellt mkt...
Har besiktning i slutet av mars, så vi får se vad de säger...

Senast redigerat av Koffa (23 februari 2006)

PÄRLAN TILL SALU!!!! V40 T4R -98 255hk ATM/RC 115000:-
www.x40nordic.com
www.gasa.mer.nu
Mickelito
24 februari 2006 · 34 Inlägg

Haha då måste du ju skriva och berätta hur det gick... så jag vet smile

Lycka till

BMW 420d xDrive Grand Coupé "Pellikanen" (2017)
turbotompa fritidsprofessor
24 februari 2006 · 1 197 Inlägg

hoppas du tänkt ersätta katten med en dummykatt, om polisen skulle stoppa dig o kolla på din katt å ser att där bara sitter ett rör (årsmod. 88-) kan du räkna med feta böter 10-15000 om det vill sig illa... vet en som råkade ut för de.. klassades som allvarligt miljöbrott eller nåt i den stilen..

Avgas till din bil ska va 2.5" hela vägen med en ljuddämpare och den ska sitta längst bak!

mvh//tompa

Mickelito
24 februari 2006 · 34 Inlägg

turbotompa skrev:
hoppas du tänkt ersätta katten med en dummykatt, om polisen skulle stoppa dig o kolla på din katt å ser att där bara sitter ett rör (årsmod. 88-) kan du räkna med feta böter 10-15000 om det vill sig illa... vet en som råkade ut för de.. klassades som allvarligt miljöbrott eller nåt i den stilen..

Avgas till din bil ska va 2.5" hela vägen med en ljuddämpare och den ska sitta längst bak!

mvh//tompa

Okey .... det låter som en bra idé efter som det inte var så många som stöttade idén med bara raka rör smile

Men det sägs ju att SIMONS avgassystem rostar mycke...
Är det bara ljuddämparna som rostar mycke eller är det rören också?
Vad ska man ha istället, i så fall?

BMW 420d xDrive Grand Coupé "Pellikanen" (2017)
Koffa Butikschef
24 februari 2006 · 116 Inlägg

Hoppsan, det skulle inte vara så trevligt.... smile
Får köpa mig en racekat för ständigt bruk då...

PÄRLAN TILL SALU!!!! V40 T4R -98 255hk ATM/RC 115000:-
www.x40nordic.com
www.gasa.mer.nu
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang