Hur får jag lättast bort motivlacken?

zlaban08 Glidarn
12 november 2008 · 408 Inlägg

evilaudio skrev:

Aero T16 skrev:
sitter lacken dåligt kanske du kan testa med svinto. Med mycket skum ska det ju inte repa.. En vild gissning..

svinto på lacken??   då blir den ju TOK repig.

HAHAHA!

(obrut)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
Hasselstrom
12 november 2008 · 796 Inlägg

Nu blir jag lite förbannad..

Det är en 9000 vi snackar om, INTE en supra som ska ställas ut på elmia!

Helt jävla kass är inte killen heller! Jag hade inte kunnat göra det bättre själv, och opeln på den sista bilden var inte allt för fel..

Tänk er att det motivet skulle vart lackat på en nylackad huv och sen riktig klarlack över alltihop!
Klart att det ser illa ut att det är målat på en vit opel med rollad huv, det är inte själva motivet som drar ner utseendet!

Angående din 9000 så var katten allt annat än snygg, men om det hade vart riktig klarlack över alltihop så hade det sett bra ut, men då på en Fiat Panda, eller en Twingo..


ONTOPIC: Så skulle jag försöka med att köra en grov rubbing/ lackrengöring och med en riktig polermaskin (alltså ingen biltema 99kr).
Lossnar det med nageln, så borde det inte sitta så hårt..
Kan nog ta en kväll eller två för att få bort det helt, men det är helt klart bättre än att lakera om!

Lyckas du med detta så tycker jag att du ska lägga upp en bild på bilen så att alla "Lacka om skiten/ skrota bilen) nissarna håller käften..


Tycker det är mycket tykningar på garaget hit och dit, istället för att hjälpa varandra..

MVH: Anton

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
opeldrifter
12 november 2008 · 1 253 Inlägg

okej men vad kostar det då på en höft? förövrigt bra sagt av dig smile

Senast redigerat av opeldrifter (12 november 2008)

Lev livet nu innan det är för sent
Hasselstrom
12 november 2008 · 796 Inlägg

menar du var rubbingen kostar?

en burk går väl på en hundralapp och en maskin kan du köpa på biltema eller jula, kostar ungefär 3-400kr.

Det är ju mest tid som går åt.

mvh

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Defeqt
12 november 2008 · 135 Inlägg

jössös smile

opeldrifter
12 november 2008 · 1 253 Inlägg

Hasselstrom skrev:
menar du var rubbingen kostar?

en burk går väl på en hundralapp och en maskin kan du köpa på biltema eller jula, kostar ungefär 3-400kr.

Det är ju mest tid som går åt.

mvh

Okej ja jag har ju en polermaskin i garaget som jag köpte för kanske 3-4 år sedan för 300: -, dock så har jag ingen polerhätta kvar till den, finns det o köpa tro?? tror det är en Bruksbo eller vad de heter.

Men kommer jag genom klarlacken då som ligger över motivet?? krävdes ju ett jävla gnuggande på huven o långa naglar för att få bort det någorlunda, syns dock fortfarande konturer av den tillsammans med matt o repigt område där jag stod o skrubba med svampen o lacknaftan

Lev livet nu innan det är för sent
zshoe Kokar ris
12 november 2008 · 923 Inlägg

Hasselstrom skrev:
ONTOPIC: Så skulle jag försöka med att köra en grov rubbing/ lackrengöring och med en riktig polermaskin (alltså ingen biltema 99kr).

Hasselstrom skrev:
...maskin kan du köpa på biltema eller jula, kostar ungefär 3-400kr

hmm.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
sirmiro Double-Unicorn Rider
12 november 2008 · 2 486 Inlägg

opeldrifter skrev:

Hasselstrom skrev:
menar du var rubbingen kostar?

en burk går väl på en hundralapp och en maskin kan du köpa på biltema eller jula, kostar ungefär 3-400kr.

Det är ju mest tid som går åt.

mvh

Okej ja jag har ju en polermaskin i garaget som jag köpte för kanske 3-4 år sedan för 300: -, dock så har jag ingen polerhätta kvar till den, finns det o köpa tro?? tror det är en Bruksbo eller vad de heter.

Men kommer jag genom klarlacken då som ligger över motivet?? krävdes ju ett jävla gnuggande på huven o långa naglar för att få bort det någorlunda, syns dock fortfarande konturer av den tillsammans med matt o repigt område där jag stod o skrubba med svampen o lacknaftan

Många maskiner har universalfästen om du inte skulle hitta originalhättor, men det ska nog inte vara ett så stort problem. Annars är det bara nöta. Tålamod. big_smile



Skulle du ge upp kan jag rekommendera denna länk för en billig bra lack. (Rollat.)
http://board.moparts.org/ubbthreads/sho … 1&vc=1

Hasselstrom
13 november 2008 · 796 Inlägg

cenoxide skrev:

Hasselstrom skrev:
ONTOPIC: Så skulle jag försöka med att köra en grov rubbing/ lackrengöring och med en riktig polermaskin (alltså ingen biltema 99kr).

Hasselstrom skrev:
...maskin kan du köpa på biltema eller jula, kostar ungefär 3-400kr

hmm.

SKIT:

Polermaskin, 120 W
För bilen, båten, husvagnen m.m. Dubbelisolerad.
Varvtal: 3500 rpm.
Polerdiameter: 240 mm.
Hätta för vax + hätta för efterpolering.
El-anslutning: 230 V/50 Hz.
Skriv utVisa stor bildTeknisk dokumentation
      Art nr     Pris     Antal        
      17-044     169,00 kr             
Tillbehör    
    Polerhättor 240 mm
Två polerhättor - en grov att föra på vax eller polermedel med, och en fin att efterpolera med.    
Art nr      17-045
Pris      24,90 kr
Antal   
   





Bättre:

   
   
   

Polermaskin 1200 W
För polering av bil, båt eller husvagn.
Vänster eller högermonterat sidohandtag.
För anslutning till 230 V.
Motoreffekt: 1200 W.
Varvtal (obelastat): 600–3000 rpm.
Spindelgänga: M14.
Polerhättans diameter: Ø 180 mm, kardborrefäste.
Spindellås.
Spindelkåpa i metall och motorhus i slagtålig plast.
1,8 m elkabel med stickpropp.
Längd: 425 mm.
Vikt: 3,3 kg.
Skriv utVisa stor bildTeknisk dokumentation
      Art nr     Pris     Antal        
      17-080     499,00 kr             
Polerhätta     
Kardborrfäste. Ø 180 mm. Passar till polermaskin 17-080.      17-0801     54,90 kr             
Tillbehör    
    Polerhätta
Passar till polermaskin 17-080.    
Art nr      17-0801
Pris      54,90 kr
Antal

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
zshoe Kokar ris
13 november 2008 · 923 Inlägg

mmhmm!

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Hasselstrom
13 november 2008 · 796 Inlägg

nu kom det ju inte med några bilder, men gå in på biltema.se så ser du vilka jag menar:)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
opeldrifter
13 november 2008 · 1 253 Inlägg

får se om jag kan hitta några hättor till min, får mäta hur stor plattan är o sen  kolla i butiken borde ju finnas tycker jag då de säljer ungefär samma maskin på biltema. Men jag kan använda rubbing istället för lacknafta då eller måste jag skrubba med den först?

Senast redigerat av opeldrifter (13 november 2008)

Lev livet nu innan det är för sent
Hasselstrom
13 november 2008 · 796 Inlägg

lacknafta kan skada originallacken, och det vi vill här är att den stannar kvar..

Våtslipa går inte, det "biter" för mycket och originallacken blir skadad.

Att polera med rubbing är "biter" mindre än våtslip, men är ändå det närmaste du kan komma.


Köp en burk rubbing, en polermaskin, lägg en klick på huven och sen får du stå där o polera några timmar:)


Edit: Det finns på biltema, och hur stor den är spelar ingen roll.. Det du ska kolla är om själva gängorna på fästanordningen är samma.

Senast redigerat av Hasselstrom (13 november 2008)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
opeldrifter
13 november 2008 · 1 253 Inlägg

okej så det finns en platta o köpa som jag fäster på min maskin menar du? om det nu är rätt gängor då förstås...

Lev livet nu innan det är för sent
Hasselstrom
13 november 2008 · 796 Inlägg

jajjemen. oftast är det universal fäste till hättorna.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
opeldrifter
14 november 2008 · 1 253 Inlägg

har gett upp tanken på att försöka få det bra med rubbing, har hållt på nu alva dagen o det går inte. verkar som jag kom skadade lacken då jag använde lacknafta sist sad Så rolla eller spruta är nu frågan som gäller. rolla går ju snabbast o man slipper maskera så mycket då man har mer kontroll på var färgen ska hamna. ja jag vet inte

Lev livet nu innan det är för sent
cool blue Åkeri ägare
14 november 2008 · 226 Inlägg

Tyvärr Man bara att in se börja om från ruta ett. å du spara inte något av det där kladdet. Slipa ner lacka om.

Cool blue/Cool Edition, Bilar för mig är ett sätt att skapa livs kvalite och njuta av min hobby
Opel Tigra Twin Top "Cool Edition" (2007)
Opel Astra Bertone Turbo Cab "Nytt utsende 2010" (2002)
Hasselstrom
14 november 2008 · 796 Inlägg

opeldrifter skrev:
har gett upp tanken på att försöka få det bra med rubbing, har hållt på nu alva dagen o det går inte. verkar som jag kom skadade lacken då jag använde lacknafta sist sad Så rolla eller spruta är nu frågan som gäller. rolla går ju snabbast o man slipper maskera så mycket då man har mer kontroll på var färgen ska hamna. ja jag vet inte

Då verkar det som att färgen sitter skapligt trotts allt..

Då är det tyvärr bara att matta ner all yta på bilen och lacka om..


Precis som du säger går roller bra mycket fortare och resultaten skit.

Men... Det kan vara värt att spruta bilen. Resultatet då blir bra mycket bättre, eller se ännu värre ut.

Jag lackade min golf själv och det var första bilen jag lackade och resultatet blev bra.
Köp en överliggande spruta på biltema och prova att tex. huven först som träning.

Sen är det bara att sanda ner bilen (får du göra även om du rollar), maskera (detta tar mest tid) och sen är det bara att spruta på grund och efter lack(bara kul). Välj en solid lack, det är enklast att lacka med och du slipper klarlack.

Det är inte så hiskeligt jobbigt och tar kanske en helg. Min bil tog längre tid då jag lackade om den i en annan färg (från grön till vit), då jag lackade i dörrar, mm. Och detta var det som tog lång tid att slipa och maskera,mm.


Men väljer du en svart färg igen så slipper du detta och att bara slipa och maskera utsidan är ju busenkelt.

Blir GARANTERAT bättre än med roller och du typ inte tabbar dej, glömmer hälla i härdare osv.




Men somsagt rolla och skita i att maskera ÄR mycket enklare, men då ser bilen ut som en påse skit med allt kladd på lister och ojämn yta på lacken, mm.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
opeldrifter
14 november 2008 · 1 253 Inlägg

lacken får jag nog bort men det är där jag har skrubbat som jag inte lyckats få bra, det är ju matt o repigt men kanske ger sig om man rubbar ännu mer hmm... vanlig billack har jag inte råd med så det är antingen rubba vidare eller matta ner o rolla den alternativt spruta den med den färgen från biltema vilket jag gjort några gånger o fått helt okej

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
14 november 2008 · 1 253 Inlägg

blir nog att rolla den då sprutan är paj. Ska jag matta ner med 240-250 papper eller grövre??

Köplista:

Biltemas oljefärg
Skumgummi roller Biltema
maskeringstejp

Nåt mer?

Senast redigerat av opeldrifter (14 november 2008)

Lev livet nu innan det är för sent
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang