Vilken volvo kombi ska jag välja?

TurbOla Reservdansk
24 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

JaggaChafen skrev:

FLindgren skrev:
Tycker du borde unna dig en v70r ifall.. och om du vill ha automat är en laserblå det perfekta valet;)
Snyggare bil än så går inte att hitta;P

Visst e laserblå en rackarns nice bil men fyrhjulsdriften e lite sådär

Om man nu skall ha lite xeklusivare hade jag satast på en tidigare V70r framhjulsdriven å utan ETM mao äldre än 99

Fyrhjulsdriften tål inte 4wd burnouts, men den fungerar som den ska, och något jag har märkt är att 300hk och framhjulsdrift är ganska tråkigt då man spinner lätt om man gasar lite duktigt.
Det är fyrhjulsdriften bra på att motverka, den får ner kraften i backen, dessutom kan den göra bilen upp till 90% bakhjulsdriven, så man kan ha kul vintertid med.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Frippe1
24 oktober 2008 · 116 Inlägg

TurbOla skrev:

JaggaChafen skrev:

FLindgren skrev:
Tycker du borde unna dig en v70r ifall.. och om du vill ha automat är en laserblå det perfekta valet;)
Snyggare bil än så går inte att hitta;P

Visst e laserblå en rackarns nice bil men fyrhjulsdriften e lite sådär

Om man nu skall ha lite xeklusivare hade jag satast på en tidigare V70r framhjulsdriven å utan ETM mao äldre än 99

Fyrhjulsdriften tål inte 4wd burnouts, men den fungerar som den ska, och något jag har märkt är att 300hk och framhjulsdrift är ganska tråkigt då man spinner lätt om man gasar lite duktigt.
Det är fyrhjulsdriften bra på att motverka, den får ner kraften i backen, dessutom kan den göra bilen upp till 90% bakhjulsdriven, så man kan ha kul vintertid med.

Haha ja den skjuter säkert över 90% av kraften till bakhjulen på vintern i en kurva när du vill leka, systemet e till för att du som ägare ska kunna leka o köra mer vårdslöst. smart tänkt

Frippe
Volvo 855R (1997)
TurbOla Reservdansk
24 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Frippe1 skrev:

TurbOla skrev:

JaggaChafen skrev:

Visst e laserblå en rackarns nice bil men fyrhjulsdriften e lite sådär

Om man nu skall ha lite xeklusivare hade jag satast på en tidigare V70r framhjulsdriven å utan ETM mao äldre än 99

Fyrhjulsdriften tål inte 4wd burnouts, men den fungerar som den ska, och något jag har märkt är att 300hk och framhjulsdrift är ganska tråkigt då man spinner lätt om man gasar lite duktigt.
Det är fyrhjulsdriften bra på att motverka, den får ner kraften i backen, dessutom kan den göra bilen upp till 90% bakhjulsdriven, så man kan ha kul vintertid med.

Haha ja den skjuter säkert över 90% av kraften till bakhjulen på vintern i en kurva när du vill leka, systemet e till för att du som ägare ska kunna leka o köra mer vårdslöst. smart tänkt

Nej, bilen är tänkt att driva mer fram för att vara säker och understyrd.
Men det går att skjuta över så mycket kraft till bakhjulen.
Du ska inte vara ohövlig nu.

Finns en film på youtube på en XC70 med visco i snö som bara driver bak när han försöker forcera en snöbacke.
Det är många skrönor om att fyrhjulsdriften är dålig, men 90% av dom beror på folk som inte vet att sköta om den, dvs skifta hjul fram och bak en gång extra under pågående säsong och kolla däcktryck.
Samt folk som har hört av folk som har hört av nån att fyrhjulsdriften är totalt värdelös.

Finns även en film på en S60R här på garaget som gör hyfsade munkar och spinner på alla fyra...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
sebbeh83
25 oktober 2008 · 76 Inlägg

Hur är det med gasspjällen på en v70 II -00?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
26 oktober 2008 · 2 307 Inlägg

sebbeh83 skrev:
Hur är det med gasspjällen på en v70 II -00?

Dom e inge bra å så e det med det om du köper 03 eller nyare sitter det en ny typ spjällhus som funkar klockrent har aldrig hört om nått som har blivit bytt

Det gamla heter ETM å det nya ETA det gamla e en stor fyrkantig klump det ny e mkt mindre

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Volvo_Mannen Volvoskadad
26 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

sebbeh83 skrev:
Hur är det med gasspjällen på en v70 II -00?

ska man vara petig så heter den första; V70, den som kom efter; V70 N, och den senaste heter; V70 II, lagom förvirrande att kalla den senaste för II när det är den tredje versionen

Jonas
TurbOla Reservdansk
26 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

JaggaChafen skrev:

sebbeh83 skrev:
Hur är det med gasspjällen på en v70 II -00?

Dom e inge bra å så e det med det om du köper 03 eller nyare sitter det en ny typ spjällhus som funkar klockrent har aldrig hört om nått som har blivit bytt

Det gamla heter ETM å det nya ETA det gamla e en stor fyrkantig klump det ny e mkt mindre

Det stämmer, 02 eller 03 kom det nya gasspjället.

Men de gamla till 00orna byttes ofta på garanti innan 10 000 mil, och även efter 10 000 mil brukar/brukade Volvo bjuda på en del av kostnaden för byten av dessa...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Robbin_V90 Elektriker/Montör
26 oktober 2008 · 534 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

sebbeh83 skrev:
Hur är det med gasspjällen på en v70 II -00?

ska man vara petig så heter den första; V70, den som kom efter; V70 N, och den senaste heter; V70 II, lagom förvirrande att kalla den senaste för II när det är den tredje versionen

Heter inte den nya "V70 NN"???
Btw så tycker ju självklart jag att du skall ha en V90.. Inte partisk alls...=P

Senast redigerat av Robbin_V90 (26 oktober 2008)

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
TurbOla Reservdansk
26 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Robbin_V90 skrev:

Volvo__Mannen skrev:

sebbeh83 skrev:
Hur är det med gasspjällen på en v70 II -00?

ska man vara petig så heter den första; V70, den som kom efter; V70 N, och den senaste heter; V70 II, lagom förvirrande att kalla den senaste för II när det är den tredje versionen

Heter inte den nya "V70 NN"???
Btw så tycker ju självklart jag att du skall ha en V90.. Inte partisk alls...=P

V70 NN?!

V70 II heter den tredje generationen, kan inte ens komma på vad NN skulle stå för... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
KimVsWorld Mästare
26 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

TurbOla skrev:

Robbin_V90 skrev:

Volvo__Mannen skrev:

ska man vara petig så heter den första; V70, den som kom efter; V70 N, och den senaste heter; V70 II, lagom förvirrande att kalla den senaste för II när det är den tredje versionen

Heter inte den nya "V70 NN"???
Btw så tycker ju självklart jag att du skall ha en V90.. Inte partisk alls...=P

V70 NN?!

V70 II heter den tredje generationen, kan inte ens komma på vad NN skulle stå för... tongue

Något Nytt, kanske? roll

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Volvo_Mannen Volvoskadad
26 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

KimVsWorld skrev:

TurbOla skrev:

Robbin_V90 skrev:

Heter inte den nya "V70 NN"???
Btw så tycker ju självklart jag att du skall ha en V90.. Inte partisk alls...=P

V70 NN?!

V70 II heter den tredje generationen, kan inte ens komma på vad NN skulle stå för... tongue

Något Nytt, kanske? roll

nej, Något Nyare står de ju för wink

Jonas
Xuri One Man Clan
26 oktober 2008 · 4 287 Inlägg

JaggaChafen skrev:

sebbeh83 skrev:
Hur är det med gasspjällen på en v70 II -00?

Dom e inge bra å så e det med det om du köper 03 eller nyare sitter det en ny typ spjällhus som funkar klockrent har aldrig hört om nått som har blivit bytt

Det gamla heter ETM å det nya ETA det gamla e en stor fyrkantig klump det ny e mkt mindre

både dom gamla å dom nya spjällen är de strul med..de nya funkar dock bättre..
å den enda skillnaden är typ gul eller vit ettiket på dom...

Dom heter ETM båda två vad jag vet...  Engine throttle module eller electronic throttle module vad de nu är heter dom båda två..

vad blir ETA  för något ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
snackcalahan
26 oktober 2008 · 482 Inlägg

v70 97-00 kan du få en väldigt fin för och glöm inte att pruta som fan nu tongue

just real power
no turbo shit
Grundstrom Nismo
26 oktober 2008 · 758 Inlägg

v90, utan tvekan smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Rovers · 455 svar · Igår 18:37 · Projekt
Evenemang