bränner XENON strålkastare?

sandzoo
26 oktober 2008 · 2 072 Inlägg

tja

funderar på att köpa xenonkitt med 12000K
så frågan är.. kommer xenonkittet att bränna i strålkastare?
en kille sa att de kan bränna i strålkastare så att de blir gula som ex på BMW e36 or.. brukar vara gult/brunt fläck..!

vad säger ni.. ska man sattsa på xenonkittet eller ej?
funderar på att konventera till xenon i halv/dimljusen..
vet ej vilka jag ska ha i Kelvin? tipps?
ha att.....







https://www1.garaget.org/gallery/archive/20053/490854_7j6rw3.jpg
lite olika kelvin på xenon

Senast redigerat av sandzoo (27 oktober 2008)

Sandzoo i da house
no_fake
26 oktober 2008 · 865 Inlägg

sandzoo skrev:
tja

funderar på att köpa xenonkitt med 12000K
så frågan är.. kommer xenonkittet att bränna i strålkastare?
en kille sa att de kan bränna i strålkastare så att de blir gula som ex på BMW e36 or.. brukar vara gult/brunt fläck..!

vad säger ni.. ska man sattsa på xenonkittet eller ej?
funderar på att konventera till xenon i halv/dimljusen..

ha att.....

Jag har då aldrig hört att dom skulle bränna pga av att dom inte ens blir lika varma som vanliga glöd har sj köpt till mina bilar...

bara köp t din bil

sandzoo
26 oktober 2008 · 2 072 Inlägg

no_fake skrev:

sandzoo skrev:
tja

funderar på att köpa xenonkitt med 12000K
så frågan är.. kommer xenonkittet att bränna i strålkastare?
en kille sa att de kan bränna i strålkastare så att de blir gula som ex på BMW e36 or.. brukar vara gult/brunt fläck..!

vad säger ni.. ska man sattsa på xenonkittet eller ej?
funderar på att konventera till xenon i halv/dimljusen..

ha att.....

Jag har då aldrig hört att dom skulle bränna pga av att dom inte ens blir lika varma som vanliga glöd har sj köpt till mina bilar...

bara köp t din bil

jo jag fick till svar att de kan bränna.. jag sa att de ej blir varma men fick samma svar att de bränner..

men jag skaffar ändå.. vad har du för ljusstyrka i dina??

Sandzoo i da house
nizze15
26 oktober 2008 · 280 Inlägg

Xenon blir väl inte lika varmt som halogen...

Har båda lystyperna på pistmaskien jag kör på vintern och där jag har halogen lysen så smälter snön/isen runt lysena, men runt xenon ljuset så smälter det inget...

Volvo 850 T5 "grönt e skönt" (1995)
SledPorn
26 oktober 2008 · 2 Inlägg

Det är bara att köpa. xenon lampor blir bara 2/3 delar så varma som Halogen lampor blir så de är ingen fara.. har själv på min 740 å jag har stått stilla länge med lysena på och de har inte brännt sönder något.
och jag har 10.000K på hel/halv och 12.000K på dimmljusen.. de lamporna som blir varmast är de som ligger på 6000K respektive 8000K de med högre och lägre färgtemp har svalare kärna.

sandzoo
26 oktober 2008 · 2 072 Inlägg

SledPorn skrev:
Det är bara att köpa. xenon lampor blir bara 2/3 delar så varma som Halogen lampor blir så de är ingen fara.. har själv på min 740 å jag har stått stilla länge med lysena på och de har inte brännt sönder något.
och jag har 10.000K på hel/halv och 12.000K på dimmljusen.. de lamporna som blir varmast är de som ligger på 6000K respektive 8000K de med högre och lägre färgtemp har svalare kärna.

detta blev fint på volvon big_smile
funderar på att köpa 12000k både i halv och dimljusen..

Sandzoo i da house
Pro_fxr jobbar påre
26 oktober 2008 · 751 Inlägg

kan säga att xenon lär inte bränna reflektorerna, det är därför man måste ha högtryckspolning på bilen för att dom bland annat ska vara lagliga.

Att du ska sätta i dimljusen tkr ja är helt rätt;) de är snyggt men olagligt,
men för att vara lite diskret tkr ja dock att du inte ska sätta 12000K då det är olagligt vars du än sätter de på bilen då man ej får köra me blåa lysen. 6000k är max man får ha.
men jaa de är upp till dig.men tkr själv att 6000k är snyggast."därför ja satte de på min xD" har bild på min med 6000k i alla lamporna.. lite kass bild men jaa man ser juh:)

Audi A5 (2008)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
26 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

me 12000k så lär du inte se mkt..o man vill ju se när man köper xenon sj kör ja på 4300k de vitaste som finns just nu,,men me 6000k får du i lite blått i de..o då ser man fortfarande bra:)

sandzoo
27 oktober 2008 · 2 072 Inlägg

Pro_fxr skrev:
kan säga att xenon lär inte bränna reflektorerna, det är därför man måste ha högtryckspolning på bilen för att dom bland annat ska vara lagliga.

Att du ska sätta i dimljusen tkr ja är helt rätt;) de är snyggt men olagligt,
men för att vara lite diskret tkr ja dock att du inte ska sätta 12000K då det är olagligt vars du än sätter de på bilen då man ej får köra me blåa lysen. 6000k är max man får ha.
men jaa de är upp till dig.men tkr själv att 6000k är snyggast."därför ja satte de på min xD" har bild på min med 6000k i alla lamporna.. lite kass bild men jaa man ser juh:)

jag funderade på 12k men vet ej.. kanske ändrar mej till 6000k eller 8000k..
så att det inte blir direkt iögonfallande för farbror blå med 12k..

Sandzoo i da house
fredriq Olika
27 oktober 2008 · 907 Inlägg

Pro_fxr skrev:
kan säga att xenon lär inte bränna reflektorerna, det är därför man måste ha högtryckspolning på bilen för att dom bland annat ska vara lagliga.

Att du ska sätta i dimljusen tkr ja är helt rätt;) de är snyggt men olagligt,
men för att vara lite diskret tkr ja dock att du inte ska sätta 12000K då det är olagligt vars du än sätter de på bilen då man ej får köra me blåa lysen. 6000k är max man får ha.
men jaa de är upp till dig.men tkr själv att 6000k är snyggast."därför ja satte de på min xD" har bild på min med 6000k i alla lamporna.. lite kass bild men jaa man ser juh:)

Inte många rätt där...

Nej, xenonlampor är som sagt kallare och bränner därmed ej sönder några reflektorer.
Däremot avger de mera UV-ljus än en halogenlampa, detta kan göra att en del sorters plast gulnar i förtid.

Bilar med originalmonterat xenonljus har högtrycksspolning av den anledningen att tex snö ej smälter av lika fort från strålkastare med xenon som de med halogen.
Är strålkastaren dessutom av linstyp(projektorlins) är ljusöppningen väldigt liten, kanske runt 50 mm och nersmutsning minskar snabbt ljusutbytet och felaktig brytning av ljuset kan förekomma.

Det finns inget i lagen som säger att det är olagligt att xenonkonvertera dimljus eller fjärrljus(heljus) däremot är högsta tillåtna färgtemperatur 4300K eftersom det är mera vitt än blått och blått ljus får endast användas på utryckningsfordon.

Mvh
Fredrik
sandzoo
27 oktober 2008 · 2 072 Inlägg

fredriq skrev:

Pro_fxr skrev:
kan säga att xenon lär inte bränna reflektorerna, det är därför man måste ha högtryckspolning på bilen för att dom bland annat ska vara lagliga.

Att du ska sätta i dimljusen tkr ja är helt rätt;) de är snyggt men olagligt,
men för att vara lite diskret tkr ja dock att du inte ska sätta 12000K då det är olagligt vars du än sätter de på bilen då man ej får köra me blåa lysen. 6000k är max man får ha.
men jaa de är upp till dig.men tkr själv att 6000k är snyggast."därför ja satte de på min xD" har bild på min med 6000k i alla lamporna.. lite kass bild men jaa man ser juh:)

Inte många rätt där...

Nej, xenonlampor är som sagt kallare och bränner därmed ej sönder några reflektorer.
Däremot avger de mera UV-ljus än en halogenlampa, detta kan göra att en del sorters plast gulnar i förtid.

Bilar med originalmonterat xenonljus har högtrycksspolning av den anledningen att tex snö ej smälter av lika fort från strålkastare med xenon som de med halogen.
Är strålkastaren dessutom av linstyp(projektorlins) är ljusöppningen väldigt liten, kanske runt 50 mm och nersmutsning minskar snabbt ljusutbytet och felaktig brytning av ljuset kan förekomma.

Det finns inget i lagen som säger att det är olagligt att xenonkonvertera dimljus eller fjärrljus(heljus) däremot är högsta tillåtna färgtemperatur 4300K eftersom det är mera vitt än blått och blått ljus får endast användas på utryckningsfordon.

ja där var några svar.. de va de jag menade.. att det kommer att gulna efter ett vis tid.. nu vet jag ej om jag har plast eller glas? får kolla upp detta..

Sandzoo i da house
MagnusGbg
27 oktober 2008 · 31 Inlägg

Lånar tråden lite!! Ja vill med konvertera i min V50 ja vill ha både halv och hel ljus någon som vet om det är olagligt eller om det är tillåtet?

Livet börjar runt 1 Bar =)
Volvo V50 "D5 Edition" (2004)
sandzoo
27 oktober 2008 · 2 072 Inlägg

MagnusGbg skrev:
Lånar tråden lite!! Ja vill med konvertera i min V50 ja vill ha både halv och hel ljus någon som vet om det är olagligt eller om det är tillåtet?

har hört att på helljus e detta lagligt.. halvljus olagligt..

rätta mej om jag har fel...

Sandzoo i da house
MagnusGbg
27 oktober 2008 · 31 Inlägg

sandzoo skrev:

MagnusGbg skrev:
Lånar tråden lite!! Ja vill med konvertera i min V50 ja vill ha både halv och hel ljus någon som vet om det är olagligt eller om det är tillåtet?

har hört att på helljus e detta lagligt.. halvljus olagligt..

rätta mej om jag har fel...

Det e ju sjukt snyggt men har hört att typ v50 redan har nivåavkännare färdigt det e ju snyggt o byta

Livet börjar runt 1 Bar =)
Volvo V50 "D5 Edition" (2004)
sandzoo
27 oktober 2008 · 2 072 Inlägg

MagnusGbg skrev:

sandzoo skrev:

MagnusGbg skrev:
Lånar tråden lite!! Ja vill med konvertera i min V50 ja vill ha både halv och hel ljus någon som vet om det är olagligt eller om det är tillåtet?

har hört att på helljus e detta lagligt.. halvljus olagligt..

rätta mej om jag har fel...

Det e ju sjukt snyggt men har hört att typ v50 redan har nivåavkännare färdigt det e ju snyggt o byta

ja de blir ju fint.. men vet ej vilka jag ska ha.. i kelvin?
vilka funderar du på?
finns billiga på www.humanhabit.se
900:-

Sandzoo i da house
Lazurblau_Metallic
27 oktober 2008 · 127 Inlägg

har hört att man måste ha automatisk nivåreglering på lamporna för det bländar mycket mera?

fredriq Olika
27 oktober 2008 · 907 Inlägg

sandzoo skrev:

Lazurblau_Metallic skrev:
har hört att man måste ha automatisk nivåreglering på lamporna för det bländar mycket mera?

japp autoreglering och högtrycksspolning..

Ja men det hjälper inte att bilen har detta, den måste ha xenon från fabrik för att vara godkänd.

Mvh
Fredrik
Opelmadness German cars, quality and beyond
27 oktober 2008 · 8 197 Inlägg

fredriq skrev:

sandzoo skrev:

Lazurblau_Metallic skrev:
har hört att man måste ha automatisk nivåreglering på lamporna för det bländar mycket mera?

japp autoreglering och högtrycksspolning..

Ja men det hjälper inte att bilen har detta, den måste ha xenon från fabrik för att vara godkänd.

Det tycker jag är bra, för fy satan vad eftermonterat xenon bländar. Visserligen bländar de flesta originalare hemskt också...
Men eftermonterat överensstämmer inte med utskärningen i glaset, vilket är gjort specifikt för halogenlampor.
Så med xenonkit gör att halvljuset visar fel och blir bländande.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang