2081
Sök

Lågbudget ljudbil med UmpF - Golf II

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
Hade lite inspiration kvar så jag påbörjade en cover till slutstegen.

Tog helt enkelt hatthyllan och mallade av den.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1542/539530_esot6r.jpg

Blev ju ganska bra.
Och passade gjorde den oxå.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1542/539532_2qtcec.jpg

Nu ska jag bara göra hål och grejer i den.
Men det får bli när det är ljust ute.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

42 Inlägg
9 januari 2009
Audi-powah skrev:
jo det är nog 2db+ bara på sånt:P
din låda peakr ju rätt så bra för bilen golf och a3 e ju på 53-55hz och den lådan peaka 56 eller vad var det?
så du lär ju spela minst 2-3db mer:)
det är grymmt bra om man tänker på priset:P
och det var inte konstigt att man fick ha volymen på max för att det skulle hända grejor i espl låten fick hem skivan idag sinneslåg singal:O typ volymen var på max och det spelade inte fullt ut och i normala låtar så spelar det fullt ut i volym 28 så att du kan ju ha suben rätt högt ställd om det blir samma låt nästa gång:)

Hmm, jag reggade mig enbart för denna skull. Ang. lådan, som ska isolera ljudvågor och förstärka dem, använder man önskad frekvens, räknar ut frekvenslängd i meter t.ex. 40hz= ca: 7 meter lufttrycksförändring. Vilket innebär att lådan lär vara 1/4 av ljudvågens längde för att arbeta gentemot denna frekvens, då peaken för frekvensen alltid ligger vid 1/4 av den totala ljudvågens längde vi en svägning.

Alltså, jag undrar hur du kom fram till ditt svar?

A3 på 53-55hz? Det är nog det sämsta omfånget i ett elements historia. Ett bra sub-element, som låter bra desutom har åtminstine ett frekvensomfång på 40-200hz, men allra helst under 20-300hz.

Ett tips till trådskaparen om du vill optimera din bilstereo. Köp en mikrofon (mätinstrument/mikrofon), ställ den mitt i din bil, spela in ljudet samtidigt som du blåser på utav helvete (kanske 100 dBA, sedan läser du filen med en spectrumanalysator (mjukvara) för att se vad du bör rätta till rent ljudmässigt. Och tro mig, oavsett vilken budget du använder, det gör tamefan ett otroligt resultat om man jobbar noga med detta.

Önskar dig lycka till, och tvivlar inte på ett gött resultat!

Bästa hälsningar, Ken

Edit: Fyllan kan stöka till stavning och begrepp
Senast redigerat av KenLaRock (9 januari 2009)

2 009 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
KenLaRock skrev:
Audi-powah skrev:
din låda peakr ju rätt så bra för bilen golf och a3 e ju på 53-55hz och den lådan peaka 56 eller vad var det?
och det var inte konstigt att man fick ha volymen på max för att det skulle hända grejor i espl låten fick hem skivan idag sinneslåg singal:O typ volymen var på max och det spelade inte fullt ut och i normala låtar så spelar det fullt ut i volym 28 så att du kan ju ha suben rätt högt ställd om det blir samma låt nästa gång:)

Hmm, jag reggade mig enbart för denna skull. Ang. lådan, som ska isolera ljudvågor och förstärka dem, använder man önskad frekvens, räknar ut frekvenslängd i meter t.ex. 40hz= ca: 7 meter lufttrycksförändring. Vilket innebär att lådan lär vara 1/4 av ljudvågens längde för att arbeta gentemot denna frekvens, då peaken för frekvensen alltid ligger vid 1/4 av den totala ljudvågens längde vi en svägning.

A3 på 53-55hz? Det är nog det sämsta omfånget i ett elements historia. Ett bra sub-element, som låter bra desutom har åtminstine ett frekvensomfång på 40-200hz, men allra helst under 20-300hz.

Ett tips till trådskaparen om du vill optimera din bilstereo. Köp en mikrofon (mätinstrument/mikrofon), ställ den mitt i din bil, spela in ljudet samtidigt som du blåser på utav helvete (kanske 100 dBA, sedan läser du filen med en spectrumanalysator (mjukvara) för att se vad du bör rätta till rent ljudmässigt. Och tro mig, oavsett vilken budget du använder, det gör tamefan ett otroligt resultat om man jobbar noga med detta.

Bästa hälsningar, Ken

Oj mycka att läsa här och du verkar kunna dina högtalare...
Men är det inte hifi du snackar om här...?
Det audi power och jag sysslar med i dessa bilarna är endast att spela musik och få en så hög toppnotering som möjligt i DB.
Kullkastas inte en hel del regler då....?

Jag är dålig på det här med teori men nyfiken på det mesta så jag lyssnar gärna på en åsikt.
Dock har jag praktiskt byggt och labbat med det mesta wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Bilplåtslagare
70 Inlägg
9 januari 2009
läst igenom allt precis! fyfan va intressant! lärde mig mycket denna timman! big_smile tack..
Lycka till med allt!

2 009 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
ST3N skrev:
läst igenom allt precis! fyfan va intressant! lärde mig mycket denna timman! big_smile tack..
Lycka till med allt!

Gött att jag inte fördärvade din livstid då iallafall big_smile
Och tack smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

547 Inlägg
9 januari 2009
Hoppas inte det blir fullt av plexi och blinkande neon i slutstegscovern nu bara. smile

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

42 Inlägg
9 januari 2009
BMTech skrev:
KenLaRock skrev:
Audi-powah skrev:

Bästa hälsningar, Ken

Det audi power och jag sysslar med i dessa bilarna är endast att spela musik och få en så hög toppnotering som möjligt i DB.

Jag är dålig på det här med teori men nyfiken på det mesta så jag lyssnar gärna på en åsikt.

Hi-fi och kringliggande genrer är detsamma. Ljud är alltid ljud. Jobbar själv som ljudingengör, därav min löjliga nogrannhet. Om du vill maxa decibelnivå så kan du helt bortse från mitt senaste råd. Dock tycker jag du ska ifrågasätta tidigare trådbesökare, då informationen felar.

Om du nu vill maxa Db-nivå, vill du riskera att skada elementen långsiktigt eller kortsiktigt? Vill du VERKLIGEN maxa elementen så går det givetvis ta genvägar.

2 009 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
Sandvik skrev:
Hoppas inte det blir fullt av plexi och blinkande neon i slutstegscovern nu bara. smile

Lite plexi blir det men nån blinkande neon blir det inte...wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

2 009 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
KenLaRock skrev:
BMTech skrev:
KenLaRock skrev:

Bästa hälsningar, Ken

Hi-fi och kringliggande genrer är detsamma. Ljud är alltid ljud. Jobbar själv som ljudingengör, därav min löjliga nogrannhet. Om du vill maxa decibelnivå så kan du helt bortse från mitt senaste råd. Dock tycker jag du ska ifrågasätta tidigare trådbesökare, då informationen felar.

Om du nu vill maxa Db-nivå, vill du riskera att skada elementen långsiktigt eller kortsiktigt? Vill du VERKLIGEN maxa elementen så går det givetvis ta genvägar.

Jag tvivlar inte på det du säger alls smile
Dock är det ju just att maxa element eller tja DB man är ute efter i ESPL som vi nu tävlar i.
Själv tycker jag inte bilen låter nå vidare iallfall inte med tävling inställning.
För att lyssna har jag fiestan som jag brukar mest dagligen.
Där är tipsen värdefulla så jag tar åt mig dom smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

497 Inlägg
10 januari 2009
varför skulle man inte ha lådan till att peaka 53-55hz? jag vill ju spela högt och då får man tyvär ha dessa frekvenserna i små bilar så som golf-a3.
och vad menar du med att skada elementet? mina bashögtalare är långt långt ifrån att maxa med den effekten jag har när jag menar maxad så menar jag vad steget kan ge för effet till högtalaren utan att dista och jag e ju inte så dum som att jag kör runt med en peakd avstämnning på 53-55hz det låter skit i musik då men jag kan lova att när jag har en avstämning på 38hz då jävlar spelar det redig hifi.
mina impact basar låter underbart i musik vid låga avstämningsfrekvenser i lådan.

497 Inlägg
10 januari 2009
angående skada elementen det finns alltid en subsonic filter att ha tex i mitt steg är det justerbart och jag har aldrig subsonicen på mer än 5-10hz under lådans avstämning.

2 009 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
TwinsBilOchPlat skrev:
såg bra till ut faktiskt lycka til med resten, ska den fixas utvändigt ???

Ja det blir nog lite mixter där oxå dock av den billiga sorten så inget överarbetat...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Fritidsforskare
344 Inlägg
10 januari 2009
Fan va bra det blir BMTech!. gillar detta bygge skarpt, ska bli kul å följa detta bygge.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

2 009 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Zajpner skrev:
Fan va bra det blir BMTech!. gillar detta bygge skarpt, ska bli kul å följa detta bygge.

Mvh//Robin.

Tackar smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

2 009 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Nu har jag arbetat med slutstegsracket idag...

Här testar jag skivan jag sågade till igår.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1542/539993_yuzjpu.jpg

Mycke ritande och mätande innan man vet vart hålen ska va.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1542/539994_of1lxf.jpg

Så här gör man vid skarpa hörn med sticksågen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1542/539995_7wphql.jpg

Testa så det passar igen..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1542/539996_qpb7y6.jpg

Dags att ta fram fräsen och fräsa kanterna lite...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1542/539997_nqvw0j.jpg

Såhär blir det då...
2 till sen klart smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1542/539998_gprnkb.jpg

Klädde även skivan under med matta där den skulle bli synlig.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1542/540001_qv5sco.jpg

Färdigklätt och monterat i bilen...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1542/540003_8ng9g6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1542/540004_5a5ieu.jpg

Skitigt i bilen igen sad
Men det får bli en annan dag med städning för nu tar jag kvällen smile

Tanken var att jag skulle sätta plexi i hålen...
Men jag vet inte om det verkligen behövs...?
Vad tycker ni det går ju fortfarande att montera i men hör det hemma i ett budget delux bygge wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

547 Inlägg
10 januari 2009
Tycker det ser bra ut sådär, behövs inget plexi. wink

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

R1 driver!
5 128 Inlägg
10 januari 2009
Kör på det som det är, ser skit bra ut smile

497 Inlägg
10 januari 2009
ser bra ut tummen upp!smile

Fritidsforskare
344 Inlägg
10 januari 2009
BMTech: Du som har fleraa slutsteg, jag har ett just nu, men blir väl ett till när man skaffat ett baksystem. ett slutsteg man kan köra 4 högtalare på. kan man dra slutstegs kablarna bredvid varandra, typ RCA tillsammans, EL tillsammans?. och hur känsligt är det med Högtalarkabel?, om man ska högtalare i fram så måste ju högtalar kabel komma dit, har du något tips?.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Sök