Audi-powah skrev:
jo det är nog 2db+ bara på sånt:P
din låda peakr ju rätt så bra för bilen golf och a3 e ju på 53-55hz och den lådan peaka 56 eller vad var det?
så du lär ju spela minst 2-3db mer:)
det är grymmt bra om man tänker på priset:P
och det var inte konstigt att man fick ha volymen på max för att det skulle hända grejor i espl låten fick hem skivan idag sinneslåg singal:O typ volymen var på max och det spelade inte fullt ut och i normala låtar så spelar det fullt ut i volym 28 så att du kan ju ha suben rätt högt ställd om det blir samma låt nästa gång:)
Hmm, jag reggade mig enbart för denna skull. Ang. lådan, som ska isolera ljudvågor och förstärka dem, använder man önskad frekvens, räknar ut frekvenslängd i meter t.ex. 40hz= ca: 7 meter lufttrycksförändring. Vilket innebär att lådan lär vara 1/4 av ljudvågens längde för att arbeta gentemot denna frekvens, då peaken för frekvensen alltid ligger vid 1/4 av den totala ljudvågens längde vi en svägning.
Alltså, jag undrar hur du kom fram till ditt svar?
A3 på 53-55hz? Det är nog det sämsta omfånget i ett elements historia. Ett bra sub-element, som låter bra desutom har åtminstine ett frekvensomfång på 40-200hz, men allra helst under 20-300hz.
Ett tips till trådskaparen om du vill optimera din bilstereo. Köp en mikrofon (mätinstrument/mikrofon), ställ den mitt i din bil, spela in ljudet samtidigt som du blåser på utav helvete (kanske 100 dBA, sedan läser du filen med en spectrumanalysator (mjukvara) för att se vad du bör rätta till rent ljudmässigt. Och tro mig, oavsett vilken budget du använder, det gör tamefan ett otroligt resultat om man jobbar noga med detta.
Önskar dig lycka till, och tvivlar inte på ett gött resultat!
Bästa hälsningar, Ken
Edit: Fyllan kan stöka till stavning och begrepp