Trafikolycka, hjälp

Johankocken
3 november 2008 · 529 Inlägg

Men hon kan inte hållit hastigheten om du hinner o svänga du sa hon va långt borta. tycker det är delade meningar vems felet är oftast är den som kör på som åker på det. Men konstigt att ni inte skrev skadeanmälan osv?

Volvo fore life :)
Volvo c30 (2008)
Volvo v40 (2014)
calle- Hijo de puta
3 november 2008 · 113 Inlägg

Du korsar dennes körbana. Svängningsregeln gäller och du ska lämna företräde för alla i det körfält du korsar.

Däremot förstår jag inte allt prat om att du skulle ha backat och att det var kö in på parkeringsplatsen.
Har du backat eller om det var kö in på parkeringsplatsen och du tvingas stanna i det körfältet du korsar så är det dessvärre ditt fel.

O andra sidan om hon är 50 meter bort och ser att du inte kommer in på parkeringsplatsen så kör hon vårdslöst och framför inte sitt fordon på rätt sätt.

Var det huvudled?

KimVsWorld Mästare
3 november 2008 · 2 947 Inlägg

Haha, tillåt mej skratta jag har sovit 2,5-3timmar inatt läser denna tråden fattar perfekt vad det handlar om Men hela första sidan är full av folk som tror kör in i nån, kör en saab, backar ut från en parkering(?yikes) osv...

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Hamilton
3 november 2008 · 8 873 Inlägg

Hermansson skrev:
Hej!

Imorse så blev de lite krångel. Svängde vänster in till en parkering och felbedömde mötande bil och  blir påkörd. Kvinnan som körde på mig tog hörnet på min kofångare bak och det blev inget på min bil, men hon spräckte fronten på saaben. Hon tog mina uppgifter och åkte.

Jag antog att det var mitt fel, men har hört delade meningar nu under dagen. Vad tycker ni?

Ja du antog helt rätt, felet är ditt.
Men under har ju hänt förr och det är upp till försäkringsbolaget att göra en bedömning om vem som är vållande.

Fotograf på tierpidag.se
Hamilton
3 november 2008 · 8 873 Inlägg

patrikke skrev:
Jag tycker att det borde vara ganska svårt att bedöma vems fel det var.
Hur såg det ut på platsen?

Man ska ju lämna företräde till de som ska ut från parkeringsplatserna.

Rita upp hur det såg ut så får vi amatörer döma och gissa oss fram till vems fel det var.
Annars får du nog reda på det ändå.

Vem har lärt dig det kan man ju undra, inte en bilskola hoppas jag:rolleyes:

Fotograf på tierpidag.se
Hamilton
3 november 2008 · 8 873 Inlägg

Marten87 skrev:

Hermansson skrev:
Hej!

Imorse så blev de lite krångel. Svängde vänster in till en parkering och felbedömde mötande bil och  blir påkörd. Kvinnan som körde på mig tog hörnet på min kofångare bak och det blev inget på min bil, men hon spräckte fronten på saaben. Hon tog mina uppgifter och åkte.

Jag antog att det var mitt fel, men har hört delade meningar nu under dagen. Vad tycker ni?

Min uppfattade att DET är kvinnans fel pga du som svänga in parkering med orange blinkande så det bakifrån har bromsplikt för du ska svänga in parkering..

Det står i trafikregler, Person som blev krockad från annan bil bakfrån så bak bilens fel.

Det fungerar samma sak som någon bilen ska svänga ur landsvägen så bak ska bromsa för hindra ifrån kollision.

min åsikt är det kvinnans fel, för hon bromsa inte när du skulle svänga vänster. "OM du har visat din orange blinkande till vänstern*

Herre min skapare...Är inte trafikkunskaperna bättre än så här så torde kollektivtrafik eller cykel vara ett bättre allternativ. Säg att du skämtar när du skriver ditt inlägg

Fotograf på tierpidag.se
Hermansson
3 november 2008 · 235 Inlägg

Jag missbedömde helt enkelt mötande fordons hastighet och svängde först innan att tänka.
Jag var nästan inne på parkeringsplatsen då jag blir påkörd i hörnet av min bil. alla längst bak i hörnet på kofångaren.. Väglaget torde ha varit en aning halt. Jag tycker hon hade för hög hastighet, med tanke på väglaget, och, att 20 meter innan jag svängde finns ett övergångställe, och likadant 20 meter bakom min bil fanns ett övergångställe. Då måste ju hon ha bromsberedskap.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Drönirettab
3 november 2008 · 21 761 Inlägg

Som sagt, vid vänstersväng (korsande av annans körbana) har man skyldighet att lämna företräde, vilket flera har klarlagt. Sedan är det upp till utredaren att bedömma eventuella andra saker.

blacken
3 november 2008 ·

TBOC_Razor skrev:

blacken skrev:

Merclone skrev:

Det spelar ingen roll hur långt in du  har kommit, inte ens om du hade stått still i väntan på att andra bilar som redan fanns inne på parkeringen skulle ta sig längre in (vid köbildning på parkeringen på grund av t.ex en annan bil som backar ur sin ficka, och struntar i att backande ska lämna företräde). Om du inte fått in din bil innan mötande fordon har hunnit fram till korsningen/infarten är det helt och hållet ditt fel. Man måste planera sin körning och ska inte vara ivägen för andra trafikanter.

Vad har hänt med "Force majure"..?(osäker på stavning)

Force majeur är ju bara en term försäkringsbolagen tar till för att slippa betala ut pengar för skador vid tex naturkatastrofer osv.

Vad skulle det ha med detta att göra ??

Skulle bilarna påväg in till parkeringen vara "force majeur" eller hur tänkte du ??

Jag tänkte i första hand på det omöjliga i att kunna se alla tänkbara scenarion i trafiken. Och därmed så kan det uppstå "tillfällen" som man inte är ansvarig för i vissa givna ögonblick, lagtext till trots.

Smajly
3 november 2008 · 3 059 Inlägg

Residence skrev:

Merclone skrev:
Det finns inget vridande och vändande i denna situationen. Du gör en vänstersväng framför en mötande bil som inte hinner stanna. Felet är ditt. Och ta gärna bort lite i första inlägget, som det är skrivet nu blir det för vissa klurigt att lista ut vad som hänt. Det syns tydligt i svaren. Det är oviktigt att du först svängt in en gång och då behövt backa ut på vägen igen, olyckan skedde när du svängde in på parkeringen via en vänstersväng. Då har man alltid väjningsplikt för mötande trafik. Så felet är ditt, ingen annans.

men killen "väntar pga trafik på p platsen" och saaben kommer från långt hål... hon  håller hastigheten....
vems är felet?
det är ju en annan femma om han hade svängt framför saab precis
- obs! -  detta är endast min åsikt smile

Asså va e de som e så svårt.. i ALLA dina inlägg skriver du ju fel saker.. Läs vad han skrev?
Han är ju INTE inne på parkeringen överhuvudtaget.

Hilmer
3 november 2008 · 1 792 Inlägg

Du korsade hennes körfält utan att detta kunde ske utan risk, spelar ingen roll om du fick stanna eller om hon kört för fort. Det är alltså du som indirekt är vållande till skadan och kommer att åka på det.
Hur är du försäkrad?
Om du inte fått några skador på din bil så kan du ju ta det på din trafikförsäkring (för att täcka skadorna på hennes bil) och då kanske komma undan med 1000:- i självrisk (vissa bolag har ingen självrisk i dessa fall) och då blir det ingen bonusförlust heller.

Merclone Leg. Spådam
3 november 2008 · 816 Inlägg

blacken skrev:

TBOC_Razor skrev:

blacken skrev:

Vad har hänt med "Force majure"..?(osäker på stavning)

Force majeur är ju bara en term försäkringsbolagen tar till för att slippa betala ut pengar för skador vid tex naturkatastrofer osv.

Vad skulle det ha med detta att göra ??

Skulle bilarna påväg in till parkeringen vara "force majeur" eller hur tänkte du ??

Jag tänkte i första hand på det omöjliga i att kunna se alla tänkbara scenarion i trafiken. Och därmed så kan det uppstå "tillfällen" som man inte är ansvarig för i vissa givna ögonblick, lagtext till trots.

Oförutsägbara tillfällen i trafiken ska, enligt nolltoleransen, inte finnas då de helt och hållet är olyckor. Trafiklagstiftningen är ordentligt genomtänkt och gjord så att sådana situationer inte ska kunna uppstå. Och oavsett vad så är vänstersväng den svåraste manövern i trafiken och ska behandlas med respekt. Force Majeure (som det stavas) handlar om skador orsakade av enorma naturkrafter, inte om oförutsägbara händelser.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Rand
3 november 2008 · 1 024 Inlägg

tjejor kan inte köra bil, är dom på väg att krocka så bromsar dom inte, ne vi gasar istället

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Smajly
3 november 2008 · 3 059 Inlägg

Residence skrev:

patrikke skrev:
Rita upp hur det såg ut så får vi amatörer döma och gissa oss fram till vems fel det var.
Annars får du nog reda på det ändå.

haha men asså, killen backar ut...

det är ju ditt fel..
se scenariot... du kör på en väg och en snubbe backar ut från infarten till ett parkeringsområde....
du kör på honom då han plötsligt backat ut... vem är felet?
det är inte så svårt att gissa att det är ditt fel..
ser jag en bil med baken ut till infarten på en p plats så antar jag att han är påväg in och inte ut.. dvs.. jag fortsätter och kör förbi honom... men... hur ska ja veta att han är en sån som backar ut från en infart på en väg.....?
ditt fel tyvärr...

Va e de du inte förstår.. ALLT du skriver är fel och han är INTE inne på parkeringen.
Läs innan du fyller en tråd med felaktigheter.. Du har över 50% av alla inlägg i denna tråd men alla är om helt fel område.
---------------------------------

Jag gjorde en 16 sekunders skiss i paint som jag o säkert många andra uppfattat situationen.

http://www.clippern.se/pics/park.jpg

Och skulle det vara så, så blir det ditt fel i frågan.

Hermansson skrev:
Jag missbedömde helt enkelt mötande fordons hastighet och svängde först innan att tänka.
Jag var nästan inne på parkeringsplatsen då jag blir påkörd i hörnet av min bil. alla längst bak i hörnet på kofångaren.. Väglaget torde ha varit en aning halt. Jag tycker hon hade för hög hastighet, med tanke på väglaget, och, att 20 meter innan jag svängde finns ett övergångställe, och likadant 20 meter bakom min bil fanns ett övergångställe. Då måste ju hon ha bromsberedskap.

Nu kan frågan bli en annan. Nu kan det handla om att hon inte vatt uppmärksam på att du var där.
Eftersom du nästan kommit in på parkeringen.. säg t.ex. att du var tvungen att sakta ner för en annan bil ska ut från en ficka eller parkeringsplatsen.. då tycker man att det skulle vara hennes fel eftersom hon inte uppmärksammat att du fanns där.


Aja, vilket som.. Så fort du får raporrt från försäkringsbolaget så lägg upp det här så blir allas frågetecken väl utredda..

Senast redigerat av Smajly (3 november 2008)

Gräsberg
3 november 2008 · 1 002 Inlägg

Hermansson skrev:
Hej!

Imorse så blev de lite krångel. Svängde vänster in till en parkering och felbedömde mötande bil och  blir påkörd. Kvinnan som körde på mig tog hörnet på min kofångare bak och det blev inget på min bil, men hon spräckte fronten på saaben. Hon tog mina uppgifter och åkte.

Jag antog att det var mitt fel, men har hört delade meningar nu under dagen. Vad tycker ni?

gjort unefär samma sak.. fast klippte bilen mera o resultatet blev intryckt front, men Vänstersväng = vållande. de fick iaf ja lära mig.

Senast redigerat av Gräsberg (3 november 2008)

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________
Rickard-v
3 november 2008 · 2 665 Inlägg

Solklart ditt fel. Inget att diskutera. Eftersom du svänger vänster kommer hon från höger sida och höger regeln känner vi ju alla till.
Spelar ingen roll med bromsberedskap eller ouppmärksam. Du skulle ha väntat, eller gasat som fan.
Skadeanmälan skall skrivas på plats o undertecknas av båda parter.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
blacken
3 november 2008 ·

Merclone skrev:

blacken skrev:

TBOC_Razor skrev:
Force majeur är ju bara en term försäkringsbolagen tar till för att slippa betala ut pengar för skador vid tex naturkatastrofer osv.

Vad skulle det ha med detta att göra ??

Skulle bilarna påväg in till parkeringen vara "force majeur" eller hur tänkte du ??

Jag tänkte i första hand på det omöjliga i att kunna se alla tänkbara scenarion i trafiken. Och därmed så kan det uppstå "tillfällen" som man inte är ansvarig för i vissa givna ögonblick, lagtext till trots.

Oförutsägbara tillfällen i trafiken ska, enligt nolltoleransen, inte finnas då de helt och hållet är olyckor. Trafiklagstiftningen är ordentligt genomtänkt och gjord så att sådana situationer inte ska kunna uppstå. Och oavsett vad så är vänstersväng den svåraste manövern i trafiken och ska behandlas med respekt. Force Majeure (som det stavas) handlar om skador orsakade av enorma naturkrafter, inte om oförutsägbara händelser.

Jag kan ej hålla med dig där, oavsett vad såskopparna bakom begreppet "nolltolerans" anser så ställer fysiken till det för dom. Och den svenska trafiklagstiftningen är inte i alltid så värst "välgenomtänk" eller intelligent ifall den vill förfäkta att man kan styra och ställa över precis allt som händer omkring en i dagens trafikmiljö.
Det är enbart korkat att ens försöka att påstå något annat. Exempel, jag kör glad, mätt och belåten längs vägen och får en kraftig puntering orsakad av en spik som låg försåtligt och ondskefullt dold i en grop, och kanar in i ett träd, busskur,eller dylikt. Hur ska jag/ni kunna garantera att olyckor inte uppstår? genom en lagtext?.

Dessutom så är inte en olycka ett resultat av "ögonblickets ingivelse", utan en logisk händelse som har inträffat för att en lång räcka av händelser som"radar upp sig" på en linje så att säga, och som kan sträcka sig en längre tidsrymd tillbaka under dygnet

För ett begrepp och företeelse som ingen lagstiftning kan göra någonting åt eller "trolla bort" med en massa svammeltext, är " shit happends", kopplat till han som fick sju tummar, i handen vid sin födsel.
Och begreppet " force majure" är inte helt och endast kopplat till naturkatastrofer, utan som även sådana ingår i så menas det med alla sorters händelser som man inte kan förutse eller kontrollera..

Men,men är det som du säger så får jag tro på det.

mvh
blacken

Senast redigerat av blacken (4 november 2008)

KG
4 november 2008 · 385 Inlägg

Rickard-v skrev:
Solklart ditt fel. Inget att diskutera. Eftersom du svänger vänster kommer hon från höger sida och höger regeln känner vi ju alla till.
Spelar ingen roll med bromsberedskap eller ouppmärksam. Du skulle ha väntat, eller gasat som fan.
Skadeanmälan skall skrivas på plats o undertecknas av båda parter.

Hmm... Tror nog du får läsa på vad "högerregeln" är för något tongue

FL3JM Inga konstigheter
4 november 2008 · 2 064 Inlägg

Älskar hur tröga en del i den här tråden är som tror att han ska ut ur parkeringen eller är inne på en parkering osv, hur jävla svårt kan det vara att bara LÄSA VAD HAN SKRIVER. big_smile

Hermansson
4 november 2008 · 235 Inlägg

http://www.clippern.se/pics/park.jpg


Precis så! fast kärringen var lite längre bort men de är ju sak samma. Ni förstår ju hur det gick till nu då.

Senast redigerat av Hermansson (4 november 2008)

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang