Fulbygge?
Bara för att gasa i skogen tills det rasar eller?
Och vad ingick i dessa 1500-2000:-? Hade du grejor liggande eller?
Om jag går runt i vårat garage och plockar en turbo, får Jompa att svetsa ihop ett grenrör för en pizza, letar upp några tryckrör, kapar några slangstsumpar, drar i några lådor och plockar en hög spridare, gräver fram en avsågad lastbilsIC under bänken går ut i verkstan och snor en ny topplockspackning och ny olja och skruvar på joxet.
Då kan jag göra det för en pizza.
Men vilket värde betingade alla dessa prylar och tjänster?
Vad jag menar med detta är att det är lite löjligt att dra upp sånt här för om en Svenne nånstans i vårt avlånga land vill göra samma så är det ett fåtal som har möjligheten att komma undan så här "billigt". Och då är det bättre att speca vad det normalt sett kostar och förutsättningarna för att kunna göra saker billigare.
Dessutom är det väsentligt att förstå vilka krav denne "Svenne" har: Skall det bara vara gasa i skogen tills det rasar eller skall det vara en daily driver, sommar som vinter, som skall gå utan problem 20 mil om dagen.
Och då tjurar jag på med mitt mantra:
- Normalkostnaden för att trimma en turbobil är 300 kr/hkr. Detta givet att man köper prylarna till normala priser för renoverat begagnat elller vissa delar nytt och att man inte själv har möjlighet att svetsa eller maskinbearbeta men att man är så pass händig att man kan skruva ihop skiten själv. Denna kostnad inräknar allt man normalt glömmer såsom nya packningar, ny olja, nya stift, slangklämmor, sånt som sket sig och måste göras om, dump-ventil, ev ny tryckplatta, ny lamell, bättre bromsbelägg/bromsar, bättre motorkuddar, ny soppapump, .......
Denna kostnad ger en bil som går att lita på och ha som daily driver.
/Göran
_BeeMeR_ skrev:
Mitt fulbygge kostade ca 1500-2000. Så de går visst att komma undan billigt...
///zemrén