5740
Sök

Kompressor eller turbo?

maxtreme
90 Inlägg
6 mars 2006
Trådstartare
känner han som äger bil skroten här i stan så där tjänar man en hacka och sedan ska polaren hjälpa mig att svetsa.. Jag hör av mig när jag fått dit grejjerna så får ni höra vad det slutade på! Och det kommer inte att vara över 6000!!!

10 287 Inlägg
6 mars 2006
Och då är det s.k "buspris", och då är det bara att tacka och ta emot. Fast jag tvivlar på att du kommer ner till 6000:-. Under dom senaste tio åren har mer än femtio byggen passerat revy i vårat race-garage och ingen har lyckats hålla budgeten, inte ens dom som har byggt för fjärde , femte gången och borde veta vad allt egentligen kostar.
Marcus, aka "Spjuvern", byggde på sin 325:a (typ 88:a eller nåt) och han landade på >20.000 plus ett Autronic-sprut trots att han visste sedan tidigare hur han skulle bygga och trots att han fick all svarvning, svetsning etc gratis.

/Göran

maxtreme skrev:
känner han som äger bil skroten här i stan så där tjänar man en hacka och sedan ska polaren hjälpa mig att svetsa.. Jag hör av mig när jag fått dit grejjerna så får ni höra vad det slutade på! Och det kommer inte att vara över 6000!!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 Inlägg
7 mars 2006
Sharky skrev:
Jag har sett så många byggen så jag tror tyvärr inte på era kalkyler.

4000:-?
Då kan han inte ha köpt grejor till normala priser. Min tumregel gäller när man köper saker till normala priser för nytt eller renoverat beggat.
Nog för att gamla BMW sexorna blir billigt men hur fick grenrör, nytt avgas/downpipe, turbo, tryckrör, chip, spridare, intercooler, ny olja, värre koppling, nya packningar, oljerör rum i dom pengarna.

12000:-?
Då är det kompispris och meningslöst att vifta med här. Om trådstartaren kan ringa dina kompisar och få samma deal, då är det meningsfullt.

Mitt fulbygge kostade ca 1500-2000. Så de går visst att komma undan billigt...

///zemrén

10 287 Inlägg
7 mars 2006
Fulbygge?
Bara för att gasa i skogen tills det rasar eller?
Och vad ingick i dessa 1500-2000:-? Hade du grejor liggande eller?

Om jag går runt i vårat garage och plockar en turbo, får Jompa att svetsa ihop ett grenrör för en pizza, letar upp några tryckrör, kapar några slangstsumpar, drar i några lådor och plockar en hög spridare, gräver fram en avsågad lastbilsIC under bänken går ut i verkstan och snor en ny topplockspackning och ny olja och skruvar på joxet.
Då kan jag göra det för en pizza.
Men vilket värde betingade alla dessa prylar och tjänster?

Vad jag menar med detta är att det är lite löjligt att dra upp sånt här för om en Svenne nånstans i vårt avlånga land vill göra samma så är det ett fåtal som har möjligheten att komma undan så här "billigt". Och då är det bättre att speca vad det normalt sett kostar och förutsättningarna för att kunna göra saker billigare.
Dessutom är det väsentligt att förstå vilka krav denne "Svenne" har: Skall det bara vara gasa i skogen tills det rasar eller skall det vara en daily driver, sommar som vinter, som skall gå utan problem 20 mil om dagen.

Och då tjurar jag på med mitt mantra:

- Normalkostnaden för att trimma en turbobil är 300 kr/hkr. Detta givet att man köper prylarna till normala priser för renoverat begagnat elller vissa delar nytt och att man inte själv har möjlighet att svetsa eller maskinbearbeta men att man är så pass händig att man kan skruva ihop skiten själv. Denna kostnad inräknar allt man normalt glömmer såsom nya packningar, ny olja, nya stift, slangklämmor, sånt som sket sig och måste göras om, dump-ventil, ev ny tryckplatta, ny lamell, bättre bromsbelägg/bromsar, bättre motorkuddar, ny soppapump, .......
Denna kostnad ger en bil som går att lita på och ha som daily driver.

/Göran

_BeeMeR_ skrev:
Mitt fulbygge kostade ca 1500-2000. Så de går visst att komma undan billigt...

///zemrén

(Groucho Marx).

6 Inlägg
7 mars 2006
Turbo:                500:-
IC:                     300:-
Spridare:            400:-
Div rör, slangar:  400:-
Saab Dump:          50:-
Summa: 1650:-

De här är va ja la ut på min 525:a å jag har kört ca 150 mil
å de funkar hur bra som helst...

Soppa pumpen som han har räcker till ca 300hk å om kopplingen är fräsch
så pallar den med effekten..

300kr/hk??? de e ju typ omöjlgt.. då har man ju tummen i arsele å lämmnar in
bilen för att göra allt å då ska man inte hålla på me ful byggen..

///zemrén

10 287 Inlägg
7 mars 2006
Närå,

Ta tex en Volvo 850 på 250 Hkr i orginal och trimma upp den till 350Hkr.
Ny turbo, ny downpipe, ny kat, nytt chip, ny koppling, nya (ljusblåa) spridare, större AMM, rätt sorts grenrör, större IC.
Skall du göra detta så att det håller 10.000 mil så kostar delarna flis.

Rompa, som nu har runt 400Hkr i sin Volvo 945 har inte tummen i baken. Ändå har det kostat honom runt 70.000 kr att komma från 165Hkr. Konstigt? Nej. Han bygger en riktigt konstruerad lösning och går inte in för att våldta en orginalmotor.

Det är så jag räknar, utan att sitta på tummen ;-)

Fulbyggen gör våld på randvillkoren och dessutom torde knappast en nybörjare kunna fatta om hans 500 kr turbo kommer att funka/hålla.

Läs gärna igenom vad jag skrev ovan - att formeln gäller under vissa förutsättningar. Argumentera inte mot formeln utan att ta dessa i beaktning.

/Göran

_BeeMeR_ skrev:
300kr/hk??? de e ju typ omöjlgt.. då har man ju tummen i arsele å lämmnar in
bilen för att göra allt å då ska man inte hålla på me ful byggen..

///zemrén

(Groucho Marx).

opelmtx
7 mars 2006
Jag tror att Sharky menar att ska man trimma en bil seriöst så kostar det om man vill använda bilen utan att behöva byta motor delar varannan vecka har jag rätt? Har en polare som bygger en 240 turbo och det är nästan skratt retande o höra vad det kosta och då har han endå haft tur o kännt massa folk som pyslar med det...
Men sen kan man bygga billigt oxå jag körde med en G-tec i min såkallade party bil en 760tic från 84a G-tecen visade 311hk på driven för 2000kr men han höl oxå bara en vecka innan jag fick byta hela motorn för en stake gett sig o kolvarna var skrot. Allt går! Hur länge kan man bara betala för;P

10 287 Inlägg
7 mars 2006
Precis. Många av dom som frågar , både här på forumet, på andra forum , och när dom besöker vårat garage - vill ha mera pulver i sin vardagsbil, och inte mera problem.

Skiter man i det och bygger för att ha kul under begränsad tid, så är det en helt annan ballgame.

/Göran

opelmtx skrev:
Jag tror att Sharky menar att ska man trimma en bil seriöst så kostar det om man vill använda bilen utan att behöva byta motor delar varannan vecka har jag rätt? Har en polare som bygger en 240 turbo och det är nästan skratt retande o höra vad det kosta och då har han endå haft tur o kännt massa folk som pyslar med det...
Men sen kan man bygga billigt oxå jag körde med en G-tec i min såkallade party bil en 760tic från 84a G-tecen visade 311hk på driven för 2000kr men han höl oxå bara en vecka innan jag fick byta hela motorn för en stake gett sig o kolvarna var skrot. Allt går! Hur länge kan man bara betala för;P

(Groucho Marx).

6 Inlägg
7 mars 2006
Men nu vare ju inte 100k hanhade tänkt lägga ut på bilen
utan ca 5k... så de gå ju inte räkna me att de ska hålla en evighet heller..

Å visst håller min turbo.. va nästan inget glapp alls..

Å ja håller på med en seriös motor me men de kommer ändå inte kosta 300kr/hk..

///zemrén

opelmtx
7 mars 2006
_BeeMeR_ skrev:

///zemrén

Vad är det för motor?

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
7 mars 2006
kompressor lätt. åk till skroten å leta upp en krockad merca å plocka hårtorken från den. Returbilen har fasta priser. aggregat 500 kr. 
De går att komma billigt undan.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

opelmtx
7 mars 2006
Lucifer84 skrev:
kompressor lätt. åk till skroten å leta upp en krockad merca å plocka hårtorken från den. Returbilen har fasta priser. aggregat 500 kr. 
De går att komma billigt undan.

Jo men ävgen om man kan bygga en skit bra motor för 20000kr vad ska du ha den i ??? vad tror du en orginal koppling pallar Kompisens koplings lamel 6 puckad 1800kr tryckplatta 2700kr det drar ju iväg
likaså växel låda? bak axel med mera många tänker inte så långt

maxtreme
90 Inlägg
7 mars 2006
Trådstartare
det är ju klart att det kostar om man vill komma upp på högre hk. men jag har tänkt att få ut lite mer hk till billig peng. Och jag kommer inte att ladd hur mkt som hällst utan kommer att ligga så att grejjerna håller..

6 Inlägg
7 mars 2006
opelmtx skrev:
_BeeMeR_ skrev:

///zemrén

Vad är det för motor?

Det är en m20b23, stakar och klovar pallar ca 500hk..

///zemrén

opelmtx
7 mars 2006
_BeeMeR_ skrev:
opelmtx skrev:
_BeeMeR_ skrev:

///zemrén

Vad är det för motor?

///zemrén

Oki vad kosta kolvar o stakar? vad kör du med för sprut? vad för turbo? ic? mm vad Kostar allt ca?
Hur mycket hästar räknar du med att plocka ut extra?

163 Inlägg
7 mars 2006
okey, 300kr/ hk, alltså kostade sharkys motor bygge 83400:- som hittat jue!

10 287 Inlägg
7 mars 2006
Nix. Runt 120.000 med sprut och mappning.

/Göran

Westus skrev:

(Groucho Marx).

opelmtx
7 mars 2006
Westus skrev:

Om man trimmar vad är det att bråka om 1 st hk = 300kr 10 hk = 3000kr 100hk = 30000 kr
Om du köper ett chip vad kostar det? vad får man av det?

6 Inlägg
7 mars 2006
opelmtx skrev:
_BeeMeR_ skrev:
opelmtx skrev:

Vad är det för motor?

///zemrén

Oki vad kosta kolvar o stakar? vad kör du med för sprut? vad för turbo? ic? mm vad Kostar allt ca?
Hur mycket hästar räknar du med att plocka ut extra?

kör original kolvar å stakar då de finns dom som kört me de å över 600 hk, å ska köra me VEMS, en t04e en kapad lb ic...
Har räknat ut de förut.. men de va ca 25k men de va inte me allt...

ska ha ca 500hk iaf..

///zemrén

16 Inlägg
7 mars 2006
Om man vill att grejerna ska hålla så bör man kanske inte köpa alla grejer på skroten för en pizza.
Visst kan man få tag i bra saker där med, men å räkna me en budget på 6000:- å det ska hålla
hela sommarn jo tjena
Mycket vill ha mer, lite pill på laddtrycket å på med mera soppa då vet no de flesta här vad som händer då! ä kanske inte så roligt å "snåla" å stå med en sprängd motor, vad kostar det å byta
tex topp, kolvar, stakar ,vev etc 

själv började det med ett b21et bygge på ca 250hk  blev snart b23 å tanke på ca 350-400hk
nya kolvar större turbo,eftrmarknadssprut, H profilstakar å då blir man ju bra sugen på mera hk
sen ska man ha en drivlina som pallar, börja me m90 som sen vart en BMW låda när det råkade ramlade in en ordetlig topp så det kostar mer än vad man från början tängt, de vet nog de flesta som någon gång har trimmat har lagt ut nästan 46000:- å då år det mycket kvar innan start
å jag har hafft en jädra tur å hittat bra grejer t bra pris visst har det tagit ett tag typ 2 år men
vill inte att nått pajar första VECKAN smile

Sök