böörn när polisen såg på vad händer:S?

KHRacing
7 november 2008 ·

Robban_89 skrev:

prodrive skrev:
Att det är böter för varje meter är ju en myt...

Eller inte..... var så förr serrö wink

tills någon kommer upp med en länk från polis/Länsstyrelse/regering/VV/annat -med den exakta rubriceringen att det ger X-antal kronor i böter för börnad meter - så kommer detta vara en fullständig myt.

Det har alltid enbart varit en skrämseltaktik från polisens sida, inget annat

DoT Häst
7 november 2008 · 1 099 Inlägg

KHRacing skrev:

Robban_89 skrev:

prodrive skrev:
Att det är böter för varje meter är ju en myt...

Eller inte..... var så förr serrö wink

tills någon kommer upp med en länk från polis/Länsstyrelse/regering/VV/annat -med den exakta rubriceringen att det ger X-antal kronor i böter för börnad meter - så kommer detta vara en fullständig myt.

Det har alltid enbart varit en skrämseltaktik från polisens sida, inget annat

Ring mythbusters. smile

Än är inte den sista idioten född..
Felax
7 november 2008 · 1 963 Inlägg

Är du säker på att de va en polis då? o inte en sån där hobbypolis som inte får nåt på kvällarna hemma big_smile

Men are not born - Men are made
discokapten Kapten på disco!
7 november 2008 · 1 729 Inlägg

DoT skrev:

Robban_89 skrev:

Pikey skrev:

Om du säger att det är en kompis som körde bilen måste du ju ange honom eller ta skiten själv (Om du står på bilen)

Eller så kan du ju säga att du lånade ut bilen just då roll

Eller så slutar han att gnälla och tar det som en man OM det blir några följder.

Om det finns en chans att slippa undan böter så tar man väl den? Speciellt för en sån skitsak. Eller är du typen som trycker upp ansiktet i vindrutan för att fartkameran verkligen ska ta en riktigt fin och bra bild på dig?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
DoT Häst
7 november 2008 · 1 099 Inlägg

discokapten skrev:

DoT skrev:

Robban_89 skrev:

Eller så kan du ju säga att du lånade ut bilen just då roll

Eller så slutar han att gnälla och tar det som en man OM det blir några följder.

Om det finns en chans att slippa undan böter så tar man väl den? Speciellt för en sån skitsak. Eller är du typen som trycker upp ansiktet i vindrutan för att fartkameran verkligen ska ta en riktigt fin och bra bild på dig?

Nej det behöver jag inte, för jag följer lagen. smile

Än är inte den sista idioten född..
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
7 november 2008 · 1 659 Inlägg

KHRacing skrev:

Robban_89 skrev:

prodrive skrev:
Att det är böter för varje meter är ju en myt...

Eller inte..... var så förr serrö wink

tills någon kommer upp med en länk från polis/Länsstyrelse/regering/VV/annat -med den exakta rubriceringen att det ger X-antal kronor i böter för börnad meter - så kommer detta vara en fullständig myt.

Det har alltid enbart varit en skrämseltaktik från polisens sida, inget annat

Men jag vet ju flera stycken som fått böter för just det, och det var många år sen!

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
prodrive Avstängd
7 november 2008 · 962 Inlägg

Robban_89 skrev:

KHRacing skrev:

Robban_89 skrev:
Eller inte..... var så förr serrö wink

tills någon kommer upp med en länk från polis/Länsstyrelse/regering/VV/annat -med den exakta rubriceringen att det ger X-antal kronor i böter för börnad meter - så kommer detta vara en fullständig myt.

Det har alltid enbart varit en skrämseltaktik från polisens sida, inget annat

Men jag vet ju flera stycken som fått böter för just det, och det var många år sen!

Du kanske har en kompis som känner en annan kompis som har en bror?

Sen kommer jag aldrig ta något från en kille med en "fuck you i drive a xxx" tröja på allvar.

Senast redigerat av prodrive (7 november 2008)

KHRacing
7 november 2008 ·

prodrive skrev:
Du kanske har en kompis som känner en annan kompis som har en bror?

Exakt min tanke kring detta smile

Jag har haft körkort i över 22 år nu, & ALDRIG sett en böteslapp från polisen med
denna specefika texten på.

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
7 november 2008 · 1 659 Inlägg

prodrive skrev:

Robban_89 skrev:

KHRacing skrev:

tills någon kommer upp med en länk från polis/Länsstyrelse/regering/VV/annat -med den exakta rubriceringen att det ger X-antal kronor i böter för börnad meter - så kommer detta vara en fullständig myt.

Det har alltid enbart varit en skrämseltaktik från polisens sida, inget annat

Men jag vet ju flera stycken som fått böter för just det, och det var många år sen!

Du kanske har en kompis som känner en annan kompis som har en bror?

Sen kommer jag aldrig ta något från en kille med en "fuck you i drive a xxx" tröja på allvar.

Skiter väl jag i pöjkvasker wink
Det är en födelsedagspresent, en kul tröja bara tycker jag.
Och nej det var faktist min lärare som sa och det var han som gjort det också i "yngre dar" som han sa.
Morföräldrar har jag också hört det av, men eftersom det var just morföräldrarna jag fick tröjan så snackar väl dom skit då enligt ditt resonemang, mycket möjligt jag vet inte och jag bryr mig inte heller, lite annat kan man väl gå runt och tänka på en vad folk äger och inte. Sen vad det gäller min lärare så vet jag inte faktist, han kanske också har en sån tröja hemma? Du får ringa och fråga

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
VilleV
7 november 2008 · 193 Inlägg

Felax skrev:
Är du säker på att de va en polis då? o inte en sån där hobbypolis som inte får nåt på kvällarna hemma big_smile

Till att börja med läs tidigare inlägg då han skriver att han vet om att personen i fråga är polis.

Och sen är det förmodligen som Irmscher_vectra skriver att man inte åker på "börn per meter", vilket skulle vara en underlig bötes rubrik. utan snarare skadegörelse

KHRacing skrev:
En domstol dömmer för övrigt inte ut trafkrelaterade böter & har aldrig gjort - de bara avgör om du är skyldig eller ej.

Detta är nog helt korrekt problemet är bara att skadegörelse inte är trafikrelaterat, utan leder till dags böter, skadestånd och i extrema fall fängelse.

Alltså kan det finnas en lagförtydling som säger att "börnande" ger en viss summa böter per påbörjad meter.

Mvh Viktor

Senast redigerat av VilleV (7 november 2008)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
7 november 2008 · 5 753 Inlägg

DoT skrev:

Alpinabiturbo skrev:
Neka bara, det är ord mot ord. Sålänge han inte har film på skiten så.

En polismans ord väger nog tyngre än en "vanlig" persons.

det är så sant, jag nekade när dom påstod att jag inte hade bälte på mig, TROTS ATT JAG FAKTISKT HADE DET, så det togs till rättegång... trots att jag hade två vittnen så torkade jag endå för att "polisen var en erfaren och duktig polis" som dom nu sa.... vart böter för nånting jag var oskyldig till roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
dj_padde
7 november 2008 · 1 813 Inlägg

Smajly skrev:
Hur vet du att det var en polis överhuvudtaget som var utanför sin tjänst??

Förmodligen bara en helt vanlig privatperson eller boende i området som stör sig på att du håller på att förstöra en parkering och gjorde det enda rätta i den situationen att ringa och tipsa polis.
I vilket fall som helst är han ju ett ögonvittne..

efter som man varit hos polisen förr har man träffat honom där på det viset vet jag att han är polis!

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
RIGO-ROD
7 november 2008 · 684 Inlägg

neka!!  Krävs bild/film bevis, för nu e det bara ord mot ord och du har du inte gjort nått,, tongue

prodrive Avstängd
7 november 2008 · 962 Inlägg

RIGO-ROD skrev:
neka!!  Krävs bild/film bevis, för nu e det bara ord mot ord och du har du inte gjort nått,, tongue

Ja precis, polisens ord mot en ungdom med en M3a... Rätt så stenkört tyvärr.

Smajly
7 november 2008 · 3 059 Inlägg

dj_padde skrev:

Smajly skrev:
Hur vet du att det var en polis överhuvudtaget som var utanför sin tjänst??

Förmodligen bara en helt vanlig privatperson eller boende i området som stör sig på att du håller på att förstöra en parkering och gjorde det enda rätta i den situationen att ringa och tipsa polis.
I vilket fall som helst är han ju ett ögonvittne..

efter som man varit hos polisen förr har man träffat honom där på det viset vet jag att han är polis!

Oooohhhh.... lol

RIGO-ROD
7 november 2008 · 684 Inlägg

prodrive skrev:

RIGO-ROD skrev:
neka!!  Krävs bild/film bevis, för nu e det bara ord mot ord och du har du inte gjort nått,, tongue

Ja precis, polisens ord mot en ungdom med en M3a... Rätt så stenkört tyvärr.

Spelar ingen roll om man är ungdom eller vuxen.  blir man inte tagen på bar gärning , kan dom inte göra nått i efterhand, jag tror det är lungt, finns det inga bevis kan man inte göra något.  sen orkar dom inte lägga ner tid på detta,

JontaK
7 november 2008 · 174 Inlägg

Mortalis skrev:
Poliser är alltid i tjänst...så att säga. De kan ingripa fast de är lediga och gripa folk..så visst kan han få påföljder

Detta är dock, enligt poliser jag pratat med, ganska ovanligt.
Poliser vill också vara lediga och stänga av jobbet som alla andra.

Om polisen i det här fallet har just ingripit trots ledighet så kan det nog gå hur som.
Har man sladdad lite inför en polis, i tjänst eller inte, och det finns massa svarta spår så har man ju faktiskt blivit tagen på bar gärning och dessutom lämnat rätt tydliga bevis...

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
VilleV
7 november 2008 · 193 Inlägg

Jo men i så fall skulle polisen ur tjänst hållt honom på plats tills dess att uniformerad polis kommit till platsen här att ta uppgifter från båda parter.

Tror att de e rätt lungt för din del.

LilleSKUTT
7 november 2008 · 512 Inlägg

KHRacing skrev:

LilleSKUTT skrev:
nej inte någon ordningsbot kanske men kanske du kan dömmas till det i domstol ?   ( en kompis till mig sägs fått  8000:-i böter i domstol blandannat för svartsträcken uppkommna när han tappade kontrollen på bilen i ca 130 på 50 väg  polisen kunde inte bevisa att han körde för fort men dom kunde bevisa att man kan inte göra längre svarta sträck än xx meter när man bromsar från 50 km/h och hans sträck var ca 50 meter längre på vägen ( sen hamna han i diket och skrotade bilen ) ( detta har jag inte sett några papper på bara han som berättat detta och det hände för ca 10 år sen ( jag har sett sträckena och bilen )       
så irmscher vectra  har troligtvis rätt men i så fall kanske inte direkt av polisen utan senare i en domstol ?????   .....

tänk efter smile


Om detta vore sant - så skulle varenda jäkel som hamnar i tingsrätten för vårdslöshet i trafik - åka på dessa böterna - då staten tjänat på det rejält eftersom det då varit lagligt.
Men jag kan LOVA dig att så inte är fallet.
det fin kompis fivk föter för var troligen hastighetslverträdelse samt vårdslöshet i trafik samt mera

En domstol dömmer för övrigt inte ut trafkrelaterade böter & har aldrig gjort - de bara avgör om du är skyldig eller ej.

jo jag tänkte efter därför jag skrev som jag skrev ( att jag ej vet men så sa han ... det jag vet är att han var i rättegång och att böterna vart 8000:-  samt att han fick ha kvar körkortet ....  ) och det är inte bara polis som får utfärda böter   utan även åklagare ( läs på trafikjuristens sida)  och i grövre trafikbrott får varken polis eller åklagare utfärda böter  ... så du har nog lite fel där.... och jag skrev oxå vet ingen som fått dessa böter bara hört.... så det kan mycket väl vara en myt men om nu jag hört detta direkt av en som vart i domstol + att irmscher vectra's kompis åkt på böter för detta så borde det finnas  nåt som stämmer med detta ( kanske inte finns en fastslagen kr / meter men kanske det kan gå under skadegörelse som jag skrivit tidigare ???)

Senast redigerat av LilleSKUTT (7 november 2008)

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
Etingelholm
7 november 2008 · 979 Inlägg

De e inte böter per meter i dag. Polisen tog bort det för länge sedan. Böterna är däremot olika från polis till polis. En kompis fick 900:- i böter för att han hade burnat. En annan kompis för 2000:- för att han hade sladdat på torget i karlskrona. Och 3 lax e nog de saftigaste man kan få tror jag....

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang