Breesladds: volvo 244 GL blir TURBO - bilen som ALDRIG kommer bli 100% klar,Rasat lite grejer 20141020- bara på det igen

Köpte mig en volvo 244 -88 år 2005 då jag behövde en bil fast att jag ej direk hade någon kärlek för just 240 modellen men började gilla bilen mer och mer med tiden samtidigt som jag kom fram till att 240in var den sämsta byggda bilen någonsin men just denna 244an kommer jag aldrig göra mig av med, blev lite så fix med den dom första åren som ett rullande projekt som jag körde med året runt men år 2009 bestämde jag mig för att sluta köra med den på vintern och bara på sommaren :) och så har det varit fram till 2010 på hösten när jag blev av med körkortet pga fortkörning med just denna jävla bilen som jag hat älskar och nu har den stått sedan 2010 och du började jag på ett motorbyte från en B230F till en B230FT som jag fick tag på billigt och på den vägen är det men den har ej hunnit bli klar då man ej kunde ta sig till garaget utan körkort men siktar på att ha den körklar till sommaren 2013 så man kan byggavidare sedan
  • 83 Följare
  • 111 832 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 mars 2016
VOLVO_PENTA_RAGGARE Hemmapul AB
16 april 2009 · 195 Inlägg

när händer nått nytt tongue

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!
Volvo 244 "Snowman" (1982)
Volvo 945 Turbo "Smokey" (1993)
breesladd SKÅNING
18 april 2009 · 1 215 Inlägg

VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
när händer nått nytt tongue

Vet inte! men nu så har nog stötdämparna bak säckat ihopa totalt så nu jag har fått dubba ur mina 2 sämsta vinterdäck så jag kan ha dom på där bak. med sommarhjulen så ligger skärmarna imot däcket när man kör och jag vill ju inte köra punka på de nya sommardäcken.

Så det blir nog snart update med nya stötdämpare och tills dess ska jag ha kollat på vingen.

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
breesladd SKÅNING
3 maj 2009 · 1 215 Inlägg

Nu har jag handlat nya stötdämpare iallafall dock inga bilder på det men det kommer och när jag får tid och ork till att byta dem känns inget vidare att ställa sig på parkeringen och byta dem fast att det går ganska snabbt + att jag köpt en sierra som jag ska ha och köra skiten ur men det är lite jobb på den me innan den går igenom besiktningen.

Och det bästa av allt som hänt sen senast är att jag äntligen har fått garage så f.om 1 Juli har jag garage och då kommer det att bli roligare att hålla på med bilen och man kommer att ta tag i det

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
VOLVO_PENTA_RAGGARE Hemmapul AB
5 maj 2009 · 195 Inlägg

gött att du fixat nya dämpare. sierran kan väll inte va nått hur länge höll den föra. 2 veckor ? :S. hehe men men kul som fan att du fått garage. får komma upp och kika sen då en dag. kan du inte ladda upp bild på vingen kanske? haj haj

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!
Volvo 244 "Snowman" (1982)
Volvo 945 Turbo "Smokey" (1993)
breesladd SKÅNING
5 maj 2009 · 1 215 Inlägg

njo bilder på vingarna ska ordnas men de ligger i källaren får inte garaget fören 1 Juli så det är ett tag tills dess, njo den förra sierran höll förvisso bara i 2 månader men skit samma det ska bli en lek/bus bil eller se om jag kan byta den mot nån volvo eller sälja och köpa en halv fräsh volvo iallafall

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
VOLVO_PENTA_RAGGARE Hemmapul AB
11 maj 2009 · 195 Inlägg

hehe mm jo med tanke på att alla dina volvo bilar dock har hålt så kanske de vore de bästa. men ja en lekbil e väll aldrig fel. fick du rätt på dämparna?

Senast redigerat av VOLVO_PENTA_RAGGARE (11 maj 2009)

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!
Volvo 244 "Snowman" (1982)
Volvo 945 Turbo "Smokey" (1993)
breesladd SKÅNING
12 maj 2009 · 1 215 Inlägg

VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
hehe mm jo med tanke på att alla dina volvo bilar dock har hålt så kanske de vore de bästa. men ja en lekbil e väll aldrig fel. fick du rätt på dämparna?

Nope sad , då hade det funits en update här roll men fick lämna tillbaka dem och fick tillbaka alla pengar big_smile så nu blir det riktig sänkningssats och sport stötdämpare runt om vid nästa löning om det blir som jag vill

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
VOLVO_PENTA_RAGGARE Hemmapul AB
13 maj 2009 · 195 Inlägg

va de fel dämpare då??? lr? jasså allt nytt runtom? typp monroe sensatrack? dom e ju inte fel

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!
Volvo 244 "Snowman" (1982)
Volvo 945 Turbo "Smokey" (1993)
breesladd SKÅNING
13 maj 2009 · 1 215 Inlägg

VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
va de fel dämpare då??? lr? jasså allt nytt runtom? typp monroe sensatrack? dom e ju inte fel

nej det skulle inte vara det men jag fick iallafall tillbaka pengarna hade ingen nytta av dom eftersom de gammle var bättre. japp helt nytt allt runt om, de dämparna ska motsvara R-sport dämpare vet ej om det är som monroe dämparna men bra kommer det att bli, ev blir det super sport dämpare om dom hinner ta fram det till 240 innan jag köper skulle komma enligt snubben jag snackade med men när viste han inte hmm

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Pedaal
16 juni 2009 · 601 Inlägg

alexm- skrev:

VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
va de fel dämpare då??? lr? jasså allt nytt runtom? typp monroe sensatrack? dom e ju inte fel

nej det skulle inte vara det men jag fick iallafall tillbaka pengarna hade ingen nytta av dom eftersom de gammle var bättre. japp helt nytt allt runt om, de dämparna ska motsvara R-sport dämpare vet ej om det är som monroe dämparna men bra kommer det att bli, ev blir det super sport dämpare om dom hinner ta fram det till 240 innan jag köper skulle komma enligt snubben jag snackade med men när viste han inte hmm

Fått tag i någon ny sänksats än? smile

breesladd SKÅNING
16 juni 2009 · 1 215 Inlägg

Pedaal skrev:

alexm- skrev:

VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
va de fel dämpare då??? lr? jasså allt nytt runtom? typp monroe sensatrack? dom e ju inte fel

nej det skulle inte vara det men jag fick iallafall tillbaka pengarna hade ingen nytta av dom eftersom de gammle var bättre. japp helt nytt allt runt om, de dämparna ska motsvara R-sport dämpare vet ej om det är som monroe dämparna men bra kommer det att bli, ev blir det super sport dämpare om dom hinner ta fram det till 240 innan jag köper skulle komma enligt snubben jag snackade med men när viste han inte hmm

Fått tag i någon ny sänksats än? smile

njae! finns att beställa men ska inte göra det än, bilen ska ställas av vid månadsskiftet för jag har fått garage så nu kommer det nog snart att hända en del med bilen mest små fix först men även större arbeten som just sänkningssats, avgas bytte med extraktor eller ev motorbyte till turbo får se vad tiden och ekonomin säger, bara till att ha koll i tråden så snart kommer det nog updates

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Pedaal
17 juni 2009 · 601 Inlägg

alexm- skrev:

Pedaal skrev:

alexm- skrev:

nej det skulle inte vara det men jag fick iallafall tillbaka pengarna hade ingen nytta av dom eftersom de gammle var bättre. japp helt nytt allt runt om, de dämparna ska motsvara R-sport dämpare vet ej om det är som monroe dämparna men bra kommer det att bli, ev blir det super sport dämpare om dom hinner ta fram det till 240 innan jag köper skulle komma enligt snubben jag snackade med men när viste han inte hmm

Fått tag i någon ny sänksats än? smile

njae! finns att beställa men ska inte göra det än, bilen ska ställas av vid månadsskiftet för jag har fått garage så nu kommer det nog snart att hända en del med bilen mest små fix först men även större arbeten som just sänkningssats, avgas bytte med extraktor eller ev motorbyte till turbo får se vad tiden och ekonomin säger, bara till att ha koll i tråden så snart kommer det nog updates

Ska kolla med jämna mellanrum om något händer smile

breesladd SKÅNING
5 juli 2009 · 1 215 Inlägg

Så där ja! inte för att det är mycke till update men update blir det och även bilder.

Nu har jag fått tillgång till garaget så äntligen så kommer jag nog att få upp lusten att ta tag i saker med bilen så det borde komma updates oftare nu än vad det gjort innan, så första bilden ja en kaffekokare måste man ju ha så det fick man ju köpa en tycker jälv att den är ganska fin för att ha den i garaget men men 149kr ska man inte klaga på.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/29818/700816_njboh0.jpg
kaffe kokaren i garaget
tyvär ganska dålig bild men man ser vad sdet är.

Och sen då så blir det en bild på garage platsen och även bilen syns lite på den bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/29818/700829_q0ylxt.jpg
garage platsen

det var det jag hade som update, ska börja på bilen så fort som möjligt, måste bara fixa alla 2:or på sierran som jag har som bruks bil just nu

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
breesladd SKÅNING
18 augusti 2009 · 1 215 Inlägg

jaha då blir det en lite update nu!

Nu är bilen inställd i garaget och arbetet inför 2010 ska påbörjas i veckan.
Vad ska då göras i vinter ja det som står i listan i inlägget men det finns ingen tidsgräns när det ska vara klart så nu sätter jag upp en plan med vad som ska hinnas med i vinter.

Listan för vinterarbetet: ( )= ska göras (/)= beställt grejer/påbörjat (X)= klart
Byta de kapade fjädrana mot sänkfjädrar (/) Beställt
Lacka trösklarna vita (/) köpt vit bodyspray
Byta stötdämpare runt om (/) beställt sportdämpare
Lacka fjäderbenen fram ( )
Solfilm ( )
Vinge? vet ej vilken jag ska ha eller om jag ska ha vinge
Andra fälgar ( ) vill ha Volvos polaris eller JP MK18 men sambon tycker ej dom är snygga
Säkert glömt någon idé jag haft men då läggs det till senare när jag kommer på det.

får hem sänkningssatsen  i v35 så då börjar arbetet och då blir det bild update.

kommentera gärna eller kom med andra ideer som skulle varit snyggt att göra eller tips på fälgar minst 17"

Har även fått tag på justerbart kamdrev och en H-kam så planer för trimning finns också men mer om det senare

Senast redigerat av alexm- (18 augusti 2009)

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
breesladd SKÅNING
31 augusti 2009 · 1 215 Inlägg

har inte blivit någon update som lovat eftersom mina beställda grejer ej dyckt upp än, så snart tar jag och beställer någon annanstans så man kan komma igång med byggandet snart, så fort jag får grejerna så kommer det att hända saker i denna tråden.

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Turbo_oll3
21 september 2009 · 75 Inlägg

Dina mätare, oljetemp och oljetryck.. de visar inte rätt med biltema givarna va ?

breesladd SKÅNING
28 september 2009 · 1 215 Inlägg

Turbo_oll3 skrev:
Dina mätare, oljetemp och oljetryck.. de visar inte rätt med biltema givarna va ?

njae om det är 100% exakt vet jag inte men man får en anning om hur det ligger till iallafall, de rör på sig och när motorn är kall så är det låg temp på oljan och högre temp när motorn är varm big_smile ! men det verkar stämma ganska bra med oljetempen iallafall och jag tror även trycket är rätt ok, har det mest för att det är häftigt och kan ju vara bra att se om trycket försvinner helt.


+ liten update, nu har arbetet bromsats igen pga olika anledningar bl.a för att jag har ett nytt garage på gång så man vill inte börja för mycke nu innan flytten och har även lite annat strul me de andra bilarna, och hade tänkt bli av me sierran okså vilket verkar lättare sagt än gjort

Senast redigerat av alexm- (28 september 2009)

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
breesladd SKÅNING
13 oktober 2010 · 1 215 Inlägg

Nu jäklar tar jag upp det avstannade projektet igen och denna gången kommer det hända grejer big_smile

Det som kommer att hända nu inom kort är att bilen ska ställas in i garaget inför vintern och massa små fix ska göra igen och att till nästa år så ska den jäkeln vara turbo matad jodå trott eller ej men en B230FT med kabelhärva och boxar är inköpt bilder kommer nästa gång jag varit i garaget,

Det som kommer hända i Höst/vinter är följande:
Listan för vinterarbetet: ( )= ska göras (/)= beställt grejer/påbörjat (X)= klart
Lacka trösklarna vita (X) köpt vit bodyspray (gjordes förra vintern men behöver fixas igen)
Solfilm (/)
Board i framrutan (X)
Motorbyte till B230FT(/)

och nu bilder på innan den ställdes in i garaget 2009:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/29818/1007056_wgtj45.jpg

och när den kom ut våren 2010:
https://www1.garaget.org/archive/30/29818/61180/61180-1872925.jpg
https://www1.garaget.org/archive/30/29818/61180/61180-1872929.jpg

Också det roligaste jag någonsin varit med om hände 2010-08-07
https://www1.garaget.org/archive/30/29818/61180/61180-2010166.jpg
Jag fick 3:e pris på volvoträffen i Kristianstad

Nu har ni sett vad som hänt sedan senaste inlägget till nu även sänkfjädrar och ordenkliga stötdämpare sitter på men missade att ta bilder på det

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Stofer
19 oktober 2010 · 738 Inlägg

Turbo 2011? Jag ser fram emot rejs ! smile

breesladd SKÅNING
19 oktober 2010 · 1 215 Inlägg

Stofer skrev:
Turbo 2011? Jag ser fram emot rejs ! smile

jajjemen visst blir det turbo men hur hög effekt det blir det är en helt annan fråga men kommer inte bli någon mega effekt iallafall men 200+hk ska det väll bli

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang