Köpt bil med skuld på sig.

Kyozo
11 november 2008 · 20 Inlägg

te_wik skrev:

msjuan skrev:

Det är skillnad på att ta ett bil lån och köpa en bil på kredit.

Jag tror i detta fallet att bilen är köpt på kredit, och det är av det man har kvar att betala av.

Ett vanligt bil lån borde vara personligt, medans kredit följer med bilen?
Rätt eller fel?

Kredit innebär ju att man lagt bilen som garanti för lånet.



Mvh Tommy

Aha det var kredit som gällde i detta fall.

Men ändå, det låter ju heldumt att krediten följer med bilen hmm
Det är ju trots allt den som köper på kredit som borde stå för avbetalningarna.

Felet kanske ligger i hur kreditföretaget kopplar krediten till kredittagaren.
När det gäller bilar så kan det ev vara så att de kopplar kreditlånet till fordonet och då alltså hämtar uppgifter ifrån fordonsregistret, och då kommer ju inbetalningskorten till nutida ägare.  Så kanske det är?

Jag vet inte om det gäller kredit i detta fallet, men låter ju så?

Jag menar, tar man ett billån så räcker det med att visa att man har en inkomst som är tillräckligt bra
för att banken ska ge dig beloppet du sökt efter.
Så länge de anser att du får in tillräckligt med pengar, och klarar av att betala av lånet.

MEN, ifall banken inte tycker att du har nog bra med inkomst eller är osäker av andra anledningar att du klarar av att betala, då läggs bilen som garanti (typ som borgen). Klarar du då inte av att betala lånet,
så tar banken bilen av dig. Det är då det räknas som kredit.

Nej jag är inte 100% säker om detta.
Försökt googla med hittar 1.7 miljarder olika svar...

Mvh Tommy

ett bil lån på banken är bundet till bilen iochmed att banken lånar ut pengar med bilen som säkerhet....
om då inte banken får pengarna av den som ägt bilen så blir automatiskt den nya ägaren skulld belagd med rest skulden på bilen:(
idiotiskt men så är reglerna tydligen trodde att det var sånt här vi hadder kronofogden till roll

men där emot om bilen är köpt på kredit så är det ju ett lån utan säkerhet likt ett kreditkort och då finns det inget som binder lånet till bilen längre utan lånet är personligt med "luft" som säkerhet

jag gjorde ägar byte på min ena bill till min sambo för billigare försäkring det tog endast 2 dagar innan banken ringde och krävde pengarna för bilen då den inte längre var i mn ägo men vi löste det genom att skriva in min sambo i lånet då gick det bra smile

LIVINL0UD
11 november 2008 · 1 582 Inlägg

Är det inte www.dnbnor.se du tänker på smile

te_wik skrev:

danhild skrev:

Hamilton skrev:

Läs första inlägget en gång till...

Ja, just det. Verkar ju märkligt att han ringt VV och fått ett klartecken men att det nu kastas en kredit på honom i efterhand? Lät nästan som om det här DND eller vad det heter kan vara ett blufföretag.

Har läst något om DNDbank , som ska vara en utländsk bank..
de var massa prat om de ett tag, sen om de var bluff eller inte vet jag inte.

Mvh Tommy

Sokrates Eliminator
11 november 2008 · 1 441 Inlägg

Kyozo skrev:

te_wik skrev:

msjuan skrev:

Aha det var kredit som gällde i detta fall.

Men ändå, det låter ju heldumt att krediten följer med bilen hmm
Det är ju trots allt den som köper på kredit som borde stå för avbetalningarna.

Felet kanske ligger i hur kreditföretaget kopplar krediten till kredittagaren.
När det gäller bilar så kan det ev vara så att de kopplar kreditlånet till fordonet och då alltså hämtar uppgifter ifrån fordonsregistret, och då kommer ju inbetalningskorten till nutida ägare.  Så kanske det är?

Jag vet inte om det gäller kredit i detta fallet, men låter ju så?

Jag menar, tar man ett billån så räcker det med att visa att man har en inkomst som är tillräckligt bra
för att banken ska ge dig beloppet du sökt efter.
Så länge de anser att du får in tillräckligt med pengar, och klarar av att betala av lånet.

MEN, ifall banken inte tycker att du har nog bra med inkomst eller är osäker av andra anledningar att du klarar av att betala, då läggs bilen som garanti (typ som borgen). Klarar du då inte av att betala lånet,
så tar banken bilen av dig. Det är då det räknas som kredit.

Nej jag är inte 100% säker om detta.
Försökt googla med hittar 1.7 miljarder olika svar...

Mvh Tommy

ett bil lån på banken är bundet till bilen iochmed att banken lånar ut pengar med bilen som säkerhet....
om då inte banken får pengarna av den som ägt bilen så blir automatiskt den nya ägaren skulld belagd med rest skulden på bilen:(
idiotiskt men så är reglerna tydligen trodde att det var sånt här vi hadder kronofogden till roll

men där emot om bilen är köpt på kredit så är det ju ett lån utan säkerhet likt ett kreditkort och då finns det inget som binder lånet till bilen längre utan lånet är personligt med "luft" som säkerhet

jag gjorde ägar byte på min ena bill till min sambo för billigare försäkring det tog endast 2 dagar innan banken ringde och krävde pengarna för bilen då den inte längre var i mn ägo men vi löste det genom att skriva in min sambo i lånet då gick det bra smile

Det är precis som du skriver, fast tvärt om. wink

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Pellefax
11 november 2008 · 644 Inlägg

Är en bil köpt på kredit med återtaganderätt står det i regbeviset,står det inget borde det ju vara lugnt..

oleg Trätekniker
11 november 2008 · 387 Inlägg

Hur går det? vad säger vv.se har du kollat upp kreditbolaget på allabolag.se?

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 november 2008 · 1 874 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Själv så köper jag ALDRIG en bil när jag ser att det är en Abdulla mohamed som ägt bilen..

Det må låta lite fördomsfullt. Men i många fall så gör ärligt talat inte jag det heller. Jag har åkt på väldigt många missar p.g.a det. Som tur är så har man dock insett det innan man har köpt någon bil.

bemve Kyltekniker
11 november 2008 · 166 Inlägg

Hilmer skrev:
En bil som ligger som säkerhet på ett lån går endast att sälja vidare en (1) gång, dvs ägare A har bilen som säkerhet för ett lån, ägare B köper bilen och får därmed också ta över lånet om detta inte löses utav Ägare A vid försäljningen. Ägarbyte till ägare C går dock inte igenom innan lånet är löst. Antagligen är detta för att man ska kunna sälja bilen för att få loss pengar till att lösa lånet, men liksom mycket annat gör folk det till en vana att luras...
Ligger bilen som säkerhet för ett lån så finns det dessutom en kreditspärr, detta går att ta reda på genom att kontakta VV. Om din kontakten på VV sagt ok så finns det flera alternativ, antingen så finns det inget lån på bilen eller så försöker nån blåsa dig...
Har du fått papperna på bilen än, Har ägarbytet gått igenom!?

Detta lät intressant. Men ägarbytet har gått över till mig, sen till min mamma. Så vi är på ägare D

Har du någon källa på detta? Eller något som jag kan ha som bevis?

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 november 2008 · 1 874 Inlägg

larsson.m skrev:
Vanligast när man har ett billån så får man väl inte sälja bilen förens lånet är avbetalt ?
Så har iaf vilkoren varit på de billån jag känner till som bekanta har haft.

Yepp. Så var det för mig med V70:n. Men det finns säkert finansbolag som har andra villkor.

bemve Kyltekniker
11 november 2008 · 166 Inlägg

Pellefax skrev:
Är en bil köpt på kredit med återtaganderätt står det i regbeviset,står det inget borde det ju vara lugnt..

http://i35.tinypic.com/2d94rk7.jpg

Jag kollade ju inte det extra, efter jag hade ringt Vägvärket på plats.

bemve Kyltekniker
11 november 2008 · 166 Inlägg

oleg skrev:
Hur går det? vad säger vv.se har du kollat upp kreditbolaget på allabolag.se?

Vv säger att det är omöjligt att spåra vem jag pratade med så de är ingen mening.

Bolaget finns. det heter DNBnor.


Ser ut som att de blir för mig att betala detta. Helvetes sad

Senast redigerat av bemve (11 november 2008)

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 november 2008 · 1 874 Inlägg

te_wik skrev:
Det är skillnad på att ta ett bil lån och köpa en bil på kredit.

Jag tror i detta fallet att bilen är köpt på kredit, och det är av det man har kvar att betala av.

Ett vanligt bil lån borde vara personligt, medans kredit följer med bilen?
Rätt eller fel?

Kredit innebär ju att man lagt bilen som garanti för lånet.

Edit; fasen va grötigt det blev, kan inte riktigt formulera det så det blir någorlunda vettigt...
Hoppas ni förstår ungefär vad jag menar iallafall.

Mvh Tommy

Jag tror inte att det är så. Även en kredit är personlig och kan inte föras vidare
hur som helst. Däremot finns det lån med säkerhet, där man i det här fallet kanske
har placerat bilen som säkerhet. Om människan inte vägrar att betala lånet på bilen
så ska dom ta bilen i teorin. Men om bilen då står på någon annan så måste väl denne
betala, eller så tar de bilen från honom, right?

Hamilton
11 november 2008 · 8 864 Inlägg

För att få lite klarhet i fallet så ska jag ta reda på hur det ligger till med just den här bilen, har fått alla uppgifter i från trådskaparen.

För det första så finns det i vägverkets register under upplysningar just en notering om att det är Kredit på bilen.
Så vi kan sluta att spekulera i det, att inte köparen blivit upplyst om det via telefon är dock mycket märkligt.

Fotograf på tierpidag.se
Hamilton
11 november 2008 · 8 864 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Men om bilen då står på någon annan så måste väl denne
betala, eller så tar de bilen från honom, right?

Helt riktigt, det blir ett återtag om inte lånet betalas.

Fotograf på tierpidag.se
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 november 2008 · 1 874 Inlägg

Lider med dig, hur som helst. Numera köper jag ärligt talat endast från bilfirmor. Då vet man att man får garantier och sånt. Visst, oftast åker man på att betala lite mer än om man köper privat. Men det tycker jag att det är värt. Har fått väldigt mycket problem med vissa bilar som jag köpt privat. Jag har väl dock haft tur med att det inte funnits lån på någon - För sånt har jag aldrig kollat upp. Man bör nog vara lite mer försiktig vid privata köp framöver, med andra ord...!

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
11 november 2008 · 5 042 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Själv så köper jag ALDRIG en bil när jag ser att det är en Abdulla mohamed som ägt bilen..

Det må låta lite fördomsfullt. Men i många fall så gör ärligt talat inte jag det heller. Jag har åkt på väldigt många missar p.g.a det. Som tur är så har man dock insett det innan man har köpt någon bil.

visst låter det fördomsfullt men det är ren fakta!
Jag har också blivit blåst o hela fallerittan. Sen dess har jag ögon som en örn på bilar.

C H E V R O L E T <3
JFU104
11 november 2008 ·

Ring en indrivare! smile

azid Det som inte dödar gör ont
11 november 2008 · 2 668 Inlägg

bilen har kredit som du tar över då du köper bilen thats it....

2slow
mebben Troligen galen...
11 november 2008 · 567 Inlägg

Vägverket skriver:

Avbetalningsköp
När en företagare säljer ett fordon på avbetalning (kreditköp med förbehåll om återtaganderätt) inom sin verksamhet, ska uppgifter om det registreras i samband med ägarbytet. Du som köper ett begagnat fordon har alltid ett ansvar att kontrollera fordonets bakgrund innan du genomför affären. Om den tidigare ägaren inte fullföljt sina kreditåtaganden, riskerar du att få betala fordonet två gånger.

Med hänvisning till ovanstående ser det mörkt ut.

Svea rikes lag, Konsumentkreditlagen 1992:830 §33 säger dock:

Förbud mot utmätning

33 § En vara som har sålts med förbehåll om återtaganderätt får inte utmätas för en fordran som grundar sig på kreditköpet.

Hur detta skall tolkas vet jag inte, men det känns som att denna paragraf möjligen tänder lyset lite.

På motormännens hemsida hittade jag följande:

Jag köpte för ett par månader sedan en bil av en privatperson. Bilen kostade 134 000 kr och är två år gammal. Säljaren berättade att han köpt bilen av en gammal man som hade ägt bilen sedan den var ny. Jag bad om att få se hans kvitto på bilen, men detta fanns inte kvar. Nu har ett finansbolag kontaktat mig och sagt att den förste ägaren hade köpt bilen på avbetalning och att det fanns en obetald skuld på 83 000 kr. Enligt finansbolaget återstår för mig endast att lämna tillbaka bilen till finansbolaget eller lösa skulden. Stämmer detta?



Svar: Om finansbolaget har gjort ett så kallat äganderättsförbehåll/återtagandeförbehåll och förbehållit sig rätten till bilen till dess full betalning skett, kan bolaget ha rätt att få tillbaka bilen. Om du kan anses ha köpt bilen i god tro har bolaget däremot inte rätt att få bilen. För att du ska anses vara i god tro krävs att du har gjort en ordentlig undersökning av tidigare ägare och vad gäller eventuellt äganderättsförbehåll. Att fråga och få ett svar att bilen inte är såld på avbetalning är inte tillräckligt för att anses vara i god tro. Du skulle innan köpet ha hört av dig till de tidigare ägarna av bilen och frågat om bilen var fullt betald. Det är något oklart i praxis hur långt bak i säljledet man måste gå, men man bör åtminstone höra av sig till samtliga ägare t.o.m. den senaste bilhandlaren som ägt bilen. Det räcker alltså inte med att säljaren försäkrar att bilen är fullt betald eller att få se ett kvitto på detta.



Namnen på de tidigare ägarna finns hos Vägtrafikregistret. Sedan den 1 oktober 2001 gäller även i samband med ägarbyte att uppgifter om kreditköp med förbehåll om återtaganderätt skall anmälas till Vägtrafikregistret. Observera däremot att det endast gäller kreditköpsavtal som upprättats efter detta datum och att detta anmälan endast kan/skall göras av näringsidkare, i sin yrkesmässiga verksamhet i samband med försäljningen.

Frågan är om du kan få det till att du handlat i god tro?

På Motormännens hemsida står det även:

12. Vad betyder återtaganderätt?

Jag är spekulant på en bil som en privatperson vill sälja. När jag kollade med Vägverket om tidigare ägare fick jag veta att bilen är ett "kreditköp med återtaganderätt till 2009-10-31". Kreditgivaren är ett bilfinansieringsföretag (GE Capital). Vad innebär det? Vad ska jag göra för att undvika att bli lurad?

Svar: Sedan den 1 oktober 2001 är alla bilhandlare i samband med en bilförsäljning skyldiga att vid anmälan om ägarbyte till Vägtrafikregistret även anmäla uppgift om kreditköp med förbehåll om återtaganderätt. Tänk däremot på att det inte gäller köp ingångna före detta datum samt krediter som gäller mellan privatpersoner. I det här fallet visar registerutdraget att den nuvarande ägaren har en skuld hos GE Capital. Företaget har bilen som säkerhet för lånet och kan ta tillbaka den om bilen inte betalas.

Börja med att ringa till kreditgivaren och ta reda på hur stor skulden är samt hur de vill att den ska regleras. Betala aldrig alla pengar till direkt till säljaren utan dela upp summan så att kreditgivaren får sin del och säljaren sin. Då är du säker på att skulden blir löst. Lämpligast är att göra upp affären på banken samt skriva in i köpeavtalet att delbetalning med angivet belopp gjorts till kreditgivaren. Det kan även vara bra för egen del om kreditgivaren skickar en skriftlig bekräftelse till dig på att skulden är löst. Köpeavtal kan du som medlem ladda ner från vår hemsida eller beställa hos M-service på 020-21 11 11.

Hur som helst verkar det vara en tråkig situation du hamnat i. Hoppas att mina efterforskningar varit till viss nytta för Dig även om informationen jag hittat kanske inte hjälper dig.



Lycka till!

bemve Kyltekniker
11 november 2008 · 166 Inlägg

mebben skrev:
Vägverket skriver:

Avbetalningsköp
När en företagare säljer ett fordon på avbetalning (kreditköp med förbehåll om återtaganderätt) inom sin verksamhet, ska uppgifter om det registreras i samband med ägarbytet. Du som köper ett begagnat fordon har alltid ett ansvar att kontrollera fordonets bakgrund innan du genomför affären. Om den tidigare ägaren inte fullföljt sina kreditåtaganden, riskerar du att få betala fordonet två gånger.

Med hänvisning till ovanstående ser det mörkt ut.

Svea rikes lag, Konsumentkreditlagen 1992:830 §33 säger dock:

Förbud mot utmätning

33 § En vara som har sålts med förbehåll om återtaganderätt får inte utmätas för en fordran som grundar sig på kreditköpet.

Hur detta skall tolkas vet jag inte, men det känns som att denna paragraf möjligen tänder lyset lite.

På motormännens hemsida hittade jag följande:

Jag köpte för ett par månader sedan en bil av en privatperson. Bilen kostade 134 000 kr och är två år gammal. Säljaren berättade att han köpt bilen av en gammal man som hade ägt bilen sedan den var ny. Jag bad om att få se hans kvitto på bilen, men detta fanns inte kvar. Nu har ett finansbolag kontaktat mig och sagt att den förste ägaren hade köpt bilen på avbetalning och att det fanns en obetald skuld på 83 000 kr. Enligt finansbolaget återstår för mig endast att lämna tillbaka bilen till finansbolaget eller lösa skulden. Stämmer detta?



Svar: Om finansbolaget har gjort ett så kallat äganderättsförbehåll/återtagandeförbehåll och förbehållit sig rätten till bilen till dess full betalning skett, kan bolaget ha rätt att få tillbaka bilen. Om du kan anses ha köpt bilen i god tro har bolaget däremot inte rätt att få bilen. För att du ska anses vara i god tro krävs att du har gjort en ordentlig undersökning av tidigare ägare och vad gäller eventuellt äganderättsförbehåll. Att fråga och få ett svar att bilen inte är såld på avbetalning är inte tillräckligt för att anses vara i god tro. Du skulle innan köpet ha hört av dig till de tidigare ägarna av bilen och frågat om bilen var fullt betald. Det är något oklart i praxis hur långt bak i säljledet man måste gå, men man bör åtminstone höra av sig till samtliga ägare t.o.m. den senaste bilhandlaren som ägt bilen. Det räcker alltså inte med att säljaren försäkrar att bilen är fullt betald eller att få se ett kvitto på detta.



Namnen på de tidigare ägarna finns hos Vägtrafikregistret. Sedan den 1 oktober 2001 gäller även i samband med ägarbyte att uppgifter om kreditköp med förbehåll om återtaganderätt skall anmälas till Vägtrafikregistret. Observera däremot att det endast gäller kreditköpsavtal som upprättats efter detta datum och att detta anmälan endast kan/skall göras av näringsidkare, i sin yrkesmässiga verksamhet i samband med försäljningen.

Frågan är om du kan få det till att du handlat i god tro?

På Motormännens hemsida står det även:

12. Vad betyder återtaganderätt?

Jag är spekulant på en bil som en privatperson vill sälja. När jag kollade med Vägverket om tidigare ägare fick jag veta att bilen är ett "kreditköp med återtaganderätt till 2009-10-31". Kreditgivaren är ett bilfinansieringsföretag (GE Capital). Vad innebär det? Vad ska jag göra för att undvika att bli lurad?

Svar: Sedan den 1 oktober 2001 är alla bilhandlare i samband med en bilförsäljning skyldiga att vid anmälan om ägarbyte till Vägtrafikregistret även anmäla uppgift om kreditköp med förbehåll om återtaganderätt. Tänk däremot på att det inte gäller köp ingångna före detta datum samt krediter som gäller mellan privatpersoner. I det här fallet visar registerutdraget att den nuvarande ägaren har en skuld hos GE Capital. Företaget har bilen som säkerhet för lånet och kan ta tillbaka den om bilen inte betalas.

Börja med att ringa till kreditgivaren och ta reda på hur stor skulden är samt hur de vill att den ska regleras. Betala aldrig alla pengar till direkt till säljaren utan dela upp summan så att kreditgivaren får sin del och säljaren sin. Då är du säker på att skulden blir löst. Lämpligast är att göra upp affären på banken samt skriva in i köpeavtalet att delbetalning med angivet belopp gjorts till kreditgivaren. Det kan även vara bra för egen del om kreditgivaren skickar en skriftlig bekräftelse till dig på att skulden är löst. Köpeavtal kan du som medlem ladda ner från vår hemsida eller beställa hos M-service på 020-21 11 11.

Hur som helst verkar det vara en tråkig situation du hamnat i. Hoppas att mina efterforskningar varit till viss nytta för Dig även om informationen jag hittat kanske inte hjälper dig.



Lycka till!

Jag ringde vägvärket. Förra ägaren sa inget om detta och jag frågade om de var något jag borde tänka på eller om de är något fuffens. Ägaren som heter Muhammed (abbi dabbi) har också kontaktas av honom och de var inget på tal om detta när han köpte den. Han köpte den i god tro, det gjorde jag också.

Tack för svaret

Goffen Administratör
11 november 2008 · 2 974 Inlägg

Nån kanske redan skrivit detta men jag vet att kredittagaren oxo får ett brev där det står att beloppet ska betalas in.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang