är celica gt4 nått att ha?

caseih
12 november 2008 · 296 Inlägg

hej.

funderar på att köpa mig en toyota celica gt4 årsmodell -88.

motorn har rasat men de går att renovera.

men de jag undrar är om gt4 är nått att ha? jag hade tänkt att busa runt på grusvägar mest, å lite asfalt. Så passar den bra till det?

är den hållbar?

är försäkring dyr? endast trafik..

går dom gött?

tack i förhand

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
henkebenke
12 november 2008 · 1 703 Inlägg

Jag har ägt en gt4 st165, köpte den och renoverade den. Bytte bla. motor då 3 kolvar var trasiga. Med 3" avgassystem, öppet luftfilter och större IC gick den fint! På grus blir man kung! För att inte tala om fina vintervägar med snö.

Jag pröjsa typ 450:-/månaden för trafikförsäkring.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
caseih
12 november 2008 · 296 Inlägg

okej, 450 de va rätt saftigt, undra hur mycket det skulle kosta att ha den på farsan(55taggare)....

men du tycker att det är en bra bil lr? hur mycket dricker den om man kör lugnt? respektive hårt?

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
caseih
12 november 2008 · 296 Inlägg

Eller är det bättre att satsa på någon quattro lr nått i samma prisklass? typ 15k

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
kolvas
13 november 2008 · 4 001 Inlägg

drivaxlarna är ganska dyra (ca 20k för nya runt om), tydligen en svag länk i drivningen men annars är det väl bara rosten som tar död på dom.
Tyvärr dyra i försäkring och svårt att få tag i begagnade delar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Muttley
13 november 2008 ·

caseih skrev:
okej, 450 de va rätt saftigt, undra hur mycket det skulle kosta att ha den på farsan(55taggare)....

men du tycker att det är en bra bil lr? hur mycket dricker den om man kör lugnt? respektive hårt?

lilla du 450 kr i månaden är skitbilligt smile 5400 per år.

och är du i 20 års åldern kan du nog glömma att ha de så billigt wink

jag fick betala runt 12-13 tusen för en GTI 91 när jag var 20.

caseih
13 november 2008 · 296 Inlägg

ok, men låter priset 10000kr för en rasad celica som ett normalt pris?

jag tycker att 450kr i månaden är mycket för en så passa gammal bil....

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
Muttley
13 november 2008 ·

caseih skrev:
ok, men låter priset 10000kr för en rasad celica som ett normalt pris?

jag tycker att 450kr i månaden är mycket för en så passa gammal bil....

nej lagom för att de inte är en relativt säker bil idag, pluss de är 204 hk original i dem, pluss att de är snorvalpar man brukar se köra runt i dem när deras föräldrar äger dem wink

henkebenke
13 november 2008 · 1 703 Inlägg

185hk orginal

Min drog alltid minst över 1 liter milen.

10000:- för en rasad låter mycket.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
caseih
13 november 2008 · 296 Inlägg

ok då dricker den rätt rejält då. får se om jag lägger ett bud under 10000kr! tack för hjälpen!

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
henkebenke
14 november 2008 · 1 703 Inlägg

Fast dom är ju tuffa, så vad gör en dyr försäkring och ständiga reparationer smile

Såhär såg min ut efter att den rustats upp https://www1.garaget.org/archive/22/21225/115951/115951-1098575.jpg

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
A_Amby
14 november 2008 · 165 Inlägg

Henkebenke.. Din var ju skit riktigt cool när du fixat den.

ST165 är en cool,ovanlig och snygg rally bil till en blillig peng.


Men ska du ha lite hk och 4x4 så kommer det ta soppa.

Om motorn är rasad lär det inte vara så lätt att sälj.
mellan 3000-6000kr beroende på skicket på resten av bilen. skulle jag nog ge

Senast redigerat av amby (14 november 2008)

Toyota Celica GT4 ST185 "Anti-Prius" (1991)
Hyundai Genesis Coupe "Blue" (2011)
Xuri One Man Clan
14 november 2008 · 4 287 Inlägg

tycker de låter mycke för en så gammal bil...dels ska den lagas å dels är de la mycke pengar för man får ju inte speciellt mycke..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
caseih
14 november 2008 · 296 Inlägg

Den där celican va jäkligt fräntongue  har läst hela din projekt tråd om den!!

jaa jag tror att jag av vaktar å lägger en skam bud på den, annars får det vara eftersom den trots allt är rasad.

men fyrhjulsdriften har den diff så att man kan göra handbromssladd utan att nöta alldeles för mycket på drivlinan? eller är den stum?

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
henkebenke
14 november 2008 · 1 703 Inlägg

Jag kan rekomendera att köpa ett ex som är körduglig. Det är drygt att renovera motorn det första man gör. Man tröttnar snabbt när tiden och pengarna flyger iväg.

Det är permanent 4wd. Vid besiktning är det viktigt att de inte kör den på bromsrullarna. Ett par handbromsryckningar är nog inget att vara rädd för om det är halt ute smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
caseih
14 november 2008 · 296 Inlägg

ja de e det som känns jobbigt, har hittat ett annat exemplar med fungerande motor men med lite kaross arbete. Tyvärr är det jäkligt långt bort, men det löser väll sig.

Ja det är ju as bra att man inte behöver köra upp på rullarna:D Visst testar dom bromsarna ute på parkeringen istället? big_smile

henkebenke: karossen som du hade, vad heter den? och vad heter motorn som sitter i den modellen?

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
henkebenke
14 november 2008 · 1 703 Inlägg

Första generation gt4 heter ST165 och motorn heter 3SGTE. Samma motor sitter i alla 3 generationer av gt4, men i olika utvecklingsfaser och effektuttag.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
caseih
17 november 2008 · 296 Inlägg

har fått ner priset på den rasade celican till 5000kr. Drivlinan är renoverad på toyota, men motorn har sotskurit. det följer med en motor man kan plocka delar ifrån..

så vad tycker ni? är det värt 5000kr + lager packningar mm. å lite rostlagning? eller ska jag ligga lågt och vänta på fler 4x4 turbo bilar?

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
decib3L Körv
17 november 2008 · 3 535 Inlägg

Kör hårt vettja! 5000 är ju ingenting idag..

Truckdriving Man
Xabin
17 november 2008 · 391 Inlägg

är det den gröna på blocket du ska köpa?

Senast redigerat av Xabin (17 november 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang