Vad för motor i denna volvo 240 dl -82

rehborG Driftmeister
15 november 2008 · 218 Inlägg

Tjena, har nyss införskaffat mig en volvo 240 dl -82 och jag undrar vad det sitter för motor i denna bil?
skriv gärna lite om denna motor som man kan behöva veta, både negativt och positivt.

http://img122.imageshack.us/img122/9665/dsc01663er5.jpg
http://img122.imageshack.us/img122/dsc01663er5.jpg/1/w800.png

http://img512.imageshack.us/img512/922/dsc01664hv1.jpg
http://img512.imageshack.us/img512/dsc01664hv1.jpg/1/w800.png

http://img122.imageshack.us/img122/5078/dsc01665vs5.jpg
http://img122.imageshack.us/img122/dsc01665vs5.jpg/1/w800.png

Mvh / Tobbe

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!
NJ_
15 november 2008 · 2 118 Inlägg

b21 ?

D.i.l.l.i.g.a.f
turbotompa fritidsprofessor
15 november 2008 · 1 197 Inlägg

b21a/b23a
smile - evighetsmaskin
sad - törstig slöhink

no_fake
15 november 2008 · 865 Inlägg

B23a

drar ca 0,9 milen=)
sätt lite trim och dubbla webrar så har du ett helvetes gott ljud=)

rehborG Driftmeister
15 november 2008 · 218 Inlägg

turbotompa skrev:
b21a/b23a
smile - evighetsmaskin
sad - törstig slöhink

Okey tackar för svar, den har ju gått 26.000 drygt, några tips på vad som kan behövas bytas?



no_fake skrev:
B23a

drar ca 0,9 milen=)
sätt lite trim och dubbla webrar så har du ett helvetes gott ljud=)

kan tänkas smile tack för svar.

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!
Killr0y_swe - De är jag de.
15 november 2008 · 354 Inlägg

B21a är de, har själv haft en wink

B21 har olackad ventilkåpa, B23 har svart.

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1
Timol
15 november 2008 · 358 Inlägg

Killr0y_swe skrev:
B21a är de, har själv haft en wink

B21 har olackad ventilkåpa, B23 har svart.

även b23or har olackad ventilkåpa

mektrollet Reparatör
15 november 2008 · 630 Inlägg

Timol skrev:

Killr0y_swe skrev:
B21a är de, har själv haft en wink

B21 har olackad ventilkåpa, B23 har svart.

även b23or har olackad ventilkåpa

Bilen är en dl . stämmer det som det ska ska det va en b21a . men mycket kan ju hänt sen 1982 som sagt

JockeRX7 KTM 660
15 november 2008 · 537 Inlägg

Om inte motorn är utbytt så ska du ha en b21a i den.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Volvoz84 "Ijenkligen"
15 november 2008 · 786 Inlägg

no_fake skrev:
B23a

drar ca 0,9 milensmile
sätt lite trim och dubbla webrar så har du ett helvetes gott ljud=)

Skojar du? Min drog runt 1,7 yikes

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
einherjer
15 november 2008 · 587 Inlägg

lyckas man få en volvo med förgasare att dra under litern får man se sej själv som en säker ecodriver

Killr0y_swe - De är jag de.
15 november 2008 · 354 Inlägg

Timol skrev:

Killr0y_swe skrev:
B21a är de, har själv haft en wink

B21 har olackad ventilkåpa, B23 har svart.

även b23or har olackad ventilkåpa

Men då är de väll bytt isf. Dom passar på varandra skulle jag tro.

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1
Hilmer
15 november 2008 · 1 789 Inlägg

Original på en DL är B21A och det ser onekligen ut som en sådan också. Kolla på vänster sida på blocket, finns det frostpluggar här precis som på höger sida så är det en B23A, men då stämmer det inte med förgasaren som sitter på bl a.
Det går att läsa sig till vilken motor det är, det står instansat i blocket bakom fördelaren i höjd med 1:ans cylinder.

Fördelarna är många, en slitstark motor som tål det mesta, driftsäkerheten är hög.
Rätt injusterad och med fräscha tänddelar osv så är dom faktiskt rätt snåla, har själv fått ner förbrukningen till 1l/mil med 3-stegs automat trots inspirerad körning. Folk som klagar på omättlig törst på dessa motorer har inte sett till att ha allt i ordning.

Nackdelarna sitter i karossen, dvs rost...

Senast redigerat av Hilmer (15 november 2008)

Ek
15 november 2008 · 45 Inlägg

Min 240 dl -78 hade en b21a och den ser precis likadan ut förutom förgasaren.

Det jag kollade på den ibland va oljan i förgasaren och att brytarna var fina.

Underbar motor men väldigt törstig när man gasade på sad lyckades få upp min i 170 km/h enligt mätarn tongue

Senast redigerat av Ek (15 november 2008)

Drönirettab
15 november 2008 · 21 761 Inlägg

Växellådan borde vara M45, är det GL så ska det väl vara B23 och M46 har jag för mig.

En 240-77 med B21A som jag hade för en hel del år sedan, den drog runt litern på sommaren vad jag minns (lite mer på vintern). Ändå gick den inte riktigt bra. Visst går det att få ner dem till omkring litern, men naturligtvis inte om man har tung högerfot. wink

rehborG Driftmeister
15 november 2008 · 218 Inlägg

Hilmer skrev:
Original på en DL är B21A och det ser onekligen ut som en sådan också. Kolla på vänster sida på blocket, finns det frostpluggar här precis som på höger sida så är det en B23A, men då stämmer det inte med förgasaren som sitter på bl a.
Det går att läsa sig till vilken motor det är, det står instansat i blocket bakom fördelaren i höjd med 1:ans cylinder.

Fördelarna är många, en slitstark motor som tål det mesta, driftsäkerheten är hög.
Rätt injusterad och med fräscha tänddelar osv så är dom faktiskt rätt snåla, har själv fått ner förbrukningen till 1l/mil med 3-stegs automat trots inspirerad körning. Folk som klagar på omättlig törst på dessa motorer har inte sett till att ha allt i ordning.

Nackdelarna sitter i karossen, dvs rost...

okey, ska kolla om jag hittar det, tack för svar!

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!
rehborG Driftmeister
15 november 2008 · 218 Inlägg

Ek skrev:
Min 240 dl -78 hade en b21a och den ser precis likadan ut förutom förgasaren.

Det jag kollade på den ibland va oljan i förgasaren och att brytarna var fina.

Underbar motor men väldigt törstig när man gasade på sad lyckades få upp min i 170 km/h enligt mätarn tongue

okey, det ska kollas! tack för svar! smile

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!
Drönirettab
15 november 2008 · 21 761 Inlägg

Jag ser att slangen mellan insugningsröret och bromsservot verkar vara bytt och då borde den vara någorlunda fräsch, men kolla för säkerhets skull att det inte är hål eller sprickor någonstans på slangen. Om slangen är trasig så kan fyrans cylinder sluta att tända eftersom bränslet på något vis sugs bort från cylindern. Råkade ut för detta själv på den där 240-77 som jag hade förut.

Någonting som man generellt bör se över på en äldre bil, oavsett märke, är batterikablarna och generatorkablarna. Ta loss batterijordkabeln vid karossen och skrapa plåtrent, det sitter mest troligt färg och rost där kabelskon är fastskruvad. Ta även loss batterijordkabeln vid motorblocket och gör rent, byt gärna ut båda jordkablarna till lite grövre (skadar aldrig).

Kolla kablarna vid generatorn och laddregulatorn, det sitter nog en extern laddregulator på innerskärmen eller så. Mät även laddspänningen dels på generatorn och dels på batteriet, spänningen vid 900-1000 motorvarv och endast halvljuset igång bör vara omkring 14-14,4 V. Batteriet ska vara så fulladdat som möjligt vid mätningen. smile

snackcalahan
15 november 2008 · 482 Inlägg

tips är att kolla/byta kylarslangar och slangklämor sånt som lätt går sönder när det suttit ett tag. speciellt tygaktiga slangarna in till värmepacketet det har gått sönder på alla 240is jag har ägt. Även motorkuddar och andra busningar brukar vilja ge sig efter 20 års brukande

just real power
no turbo shit
rehborG Driftmeister
17 november 2008 · 218 Inlägg

snackcalahan skrev:
tips är att kolla/byta kylarslangar och slangklämor sånt som lätt går sönder när det suttit ett tag. speciellt tygaktiga slangarna in till värmepacketet det har gått sönder på alla 240is jag har ägt. Även motorkuddar och andra busningar brukar vilja ge sig efter 20 års brukande

Drönirettab skrev:
Jag ser att slangen mellan insugningsröret och bromsservot verkar vara bytt och då borde den vara någorlunda fräsch, men kolla för säkerhets skull att det inte är hål eller sprickor någonstans på slangen. Om slangen är trasig så kan fyrans cylinder sluta att tända eftersom bränslet på något vis sugs bort från cylindern. Råkade ut för detta själv på den där 240-77 som jag hade förut.

Någonting som man generellt bör se över på en äldre bil, oavsett märke, är batterikablarna och generatorkablarna. Ta loss batterijordkabeln vid karossen och skrapa plåtrent, det sitter mest troligt färg och rost där kabelskon är fastskruvad. Ta även loss batterijordkabeln vid motorblocket och gör rent, byt gärna ut båda jordkablarna till lite grövre (skadar aldrig).

Kolla kablarna vid generatorn och laddregulatorn, det sitter nog en extern laddregulator på innerskärmen eller så. Mät även laddspänningen dels på generatorn och dels på batteriet, spänningen vid 900-1000 motorvarv och endast halvljuset igång bör vara omkring 14-14,4 V. Batteriet ska vara så fulladdat som möjligt vid mätningen. smile

tack så himla mycket för svar:) något som jag inte vill ska gå sönder är värmepaketet, speciellt inte nu när det är vinter ^^ men som sagt tack så jätte mycket för svar!! smile

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang