2830
Sök

Etanol .. Sant eller Falskt ?

587 Inlägg
17 november 2008
torpis skrev:
Kristian_V skrev:
einherjer skrev:
jag har ju testat 50/50 blandning å kan säga så här om oljan:

den såg förjävlig ut efter kört blandningen ca 500mil. jag ANAR att det beror på att etanolen löser upp sotpartiklar å dessa hamnar i oljan, eller är jag helt ute å cyklar? Oljan såg absolut inte ut så innan jag började labba med att blanda e85 å bensin.

Kan säkert vara anledningen till de tätare service intervallen på E-bilar, JA! wink

Ja ni är ute och cyklar. sök och ha viss källkritik så kommer ni hitta korrekt fakta.

sätt gärna in en länk dit man hittar korrekt info så folk slipper tro hit å dit då. Jag skrev bara vad jag upplevt om hur oljan ser ut på min bil och iom att den sett ok ut innan så var det därför jag härledde det förändrade utseendet på oljan just till att jag börjat köra e85 blandning i bilen.

757 Inlägg
17 november 2008
etanolen löser upp hartsen som har fyllt i den spruckna slangen, så därav tron att den skulle vara aggresivare.

sanningen är mer att kanske så är etanolen mer aggresiv men det kommer inte märkas under bilens livstid. detta är vad man läst om på www.etanol.nu samt diverse andra etanol sidor

1 004 Inlägg
17 november 2008
torpis skrev:
Kristian_V skrev:
einherjer skrev:

den såg förjävlig ut efter kört blandningen ca 500mil. jag ANAR att det beror på att etanolen löser upp sotpartiklar å dessa hamnar i oljan, eller är jag helt ute å cyklar? Oljan såg absolut inte ut så innan jag började labba med att blanda e85 å bensin.

Kan säkert vara anledningen till de tätare service intervallen på E-bilar, JA! wink

Ja ni är ute och cyklar. sök och ha viss källkritik så kommer ni hitta korrekt fakta.

nä men..... en riktig diplomat har gått och blivit förbannad smile smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

674 Inlägg
17 november 2008
Zaab skrev:
Ingen aning, dock så är etanol lättare än bensin satt om man blandar säg 60/40 bensin/etanol så ligger bara etanolen ovanför bensinen... så när man kommer till etanol går bilen som skit ^^

Det är ren bullshit... Etanol blandar sig väl med bensin.  All sprit är oktanhöjande på bensin.

With great freedom comes great responsebility

1 893 Inlägg
17 november 2008
torpis skrev:
Kristian_V skrev:
einherjer skrev:

Förklaring önskas?

Varför är det tätare service intervall på Flexi Fuel Bilar? Du som vet? big_smilecoolbig_smilewink

1 024 Inlägg
17 november 2008
jag kör med 98, å jag dricker etanol

674 Inlägg
17 november 2008
Revotech skrev:
Jo men alla vet vi ju att etanol är uttorkande.. annars märker man ju det en lördag morgon hehe... 

Sen jag började köra min motor på etanol har man hört mycket  " det blandar sej med oljan "  .. " det gör att din motor går aldeles för varmt "..

Rätta mej om jag har fel. Det blandar sej väl dåligt med vissa oljor och inte alls med andra.. D.v .s om man har dåliga kolvringar så etanolen hamnar i sumpen...

Etanol och methanol är väl kylande.. Häll lite på handen o det kyler som fan..Borde inte det gälla även i motorn när den inte är förbränd?

Motorn går inte alls varm, tvärt om. Den går kallare  pga. vattnet som bildas i förbränningen..  Varm kan den gå, men det beror inte på etanolen. Beror på att motorn får för mager blandning.. Gäller alla bränslen som reagerar med syre.

Häller du kallt vatten på din hand kyler det också. Det är inte så det funkar. Etanol & metanol förångas sämre än tex. bensin. därför blir en etanol motor svårstartad på vintern.   DVS bensinen är isåfall mer "kylande"
Senast redigerat av Ramrod (17 november 2008)

674 Inlägg
17 november 2008
Kristian_V skrev:
Etanol äter hårdare i gummi.JA!
Etanol bilar har ett tätare service intervall pga att oljan skall bytas tätare, varför vet jag inte.
Skall man reg.bessiktiga bilen för etanol (Fullt möjligt idag) måste man visa papper på vilka material man använt för slangar, packningar m.m.

Tätare oljebyten är för att oljan tunnas ut & mister egenskaper att smörja.. Därför är etanolen "torkande" mot oljan Smörjande.

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 november 2008
Zaab skrev:
Ingen aning, dock så är etanol lättare än bensin satt om man blandar säg 60/40 bensin/etanol så ligger bara etanolen ovanför bensinen... så när man kommer till etanol går bilen som skit ^^

Hehehe..tänkte köra på 50% e-75...men eftersom de lägger sig ovanpå soppan så hur ända in i h.....e ska ja få den å gå på en blandning av e-75 då...big_smilebig_smile

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
17 november 2008
jag körde 50/50 på min mazda 2,0 16V -90 utan några problem mer än att den va lite mer svårtstartad när det va kallt..
men jag körde ju inga 10 000 mil, så jag kan ej referera till hur den blir efter nån lång tid..

674 Inlägg
17 november 2008
torpis skrev:
danzor skrev:
visst kan slangarna säkert spricka om man har otur men gummi är inte den dyraste råvaran på denna jord!

Men jesus ved är det med folk och E85?????

Blir smått förbannad på alla som inte tänker längre än näsan räcker och knappt det.

Vem bryr sig om en slang för 40kr...  sak samma, men om den går av och man pumpar motorrummet fullt med E85, då DÖR MAN

kör era bilar på därför avsett drivmedel för tusan!

& vad tror du händer om en slang går av & du "pumpar motor rumet " fullt av bensin... som detsutom antänds lättare än etanol??   rollroll
Senast redigerat av Ramrod (17 november 2008)

674 Inlägg
17 november 2008
torpis skrev:
bmx skrev:
när ni andå pratar om etanol!
skulle ni rekomendera att tanka 50/50 i min mazda 626 2,0-87?

NEJ

Skit snack igen!    Byt bränsle pump. & kör.  Japanska bilarm, äldre secielt tål oftast inte etanolen. Enligt utförda tester av konverteringar.

ProWanker
211 Inlägg
17 november 2008
intresant detta.  har läst mycket om att de ska fräta upp bränsleledningar o dylgt när det handlat om metanol, inte etanol.  det är som andra skriver att etanol löser upp skit så din trasiga bensinslag börjar läcka för att när du tankar etanol ,så typ spolar du bort all skit som hindrat bensínen från att läcka tidigar.

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

1 893 Inlägg
17 november 2008
Ramrod skrev:
& vad tror du händer om en slang går av & du "pumpar motor rumet " fullt av bensin... som detsutom antänds lättare än etanol??   rollroll

Myndigheterna kräver godtjända slangar för etanolen, finns säkert en anledning till det, annat än att göra slang försäljarna glada.
Tanka E85 i gamla bilar kan sluta i brand, kanske inte på första tanken, men... Kanske bara dumt påhitt allt sammans..? Vad vet jag? wink

Ramrod skrev:
Tätare oljebyten är för att oljan tunnas ut & mister egenskaper att smörja.. Därför är etanolen "torkande" mot oljan Smörjande.

Tack! Där fick jag svar på min fråga. smile

362 Inlägg
17 november 2008
Jag har kört etanol 50-50 i min 850 hur länge som helst utan några problem.
Svärfar kör etanol i sin saab 900 och det är inte heller några problem. Om en bil som gått 30k mil så är det väl inte hela världen. Antingen håller det eller inte wink

674 Inlägg
17 november 2008
mrbuggy skrev:
Zaab skrev:

Hehehe..tänkte köra på 50% e-75...men eftersom de lägger sig ovanpå soppan så hur ända in i h.....e ska ja få den å gå på en blandning av e-75 då...big_smilebig_smile

Påståendet är falskt!  blandar sig väl...

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 november 2008
vet ja väl...har exprimenterat ett tag me de...big_smile å kommit fram till att de e inget för mej..så antingen annan motor eller bara bensin...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 november 2008
Revotech skrev:
Jo men alla vet vi ju att etanol är uttorkande.. annars märker man ju det en lördag morgon hehe... 

Sen jag började köra min motor på etanol har man hört mycket  " det blandar sej med oljan "  .. " det gör att din motor går aldeles för varmt "..

Rätta mej om jag har fel. Det blandar sej väl dåligt med vissa oljor och inte alls med andra.. D.v .s om man har dåliga kolvringar så etanolen hamnar i sumpen...

Etanol och methanol är väl kylande.. Häll lite på handen o det kyler som fan..Borde inte det gälla även i motorn när den inte är förbränd?

hur kan de gå varmare om de är kylande tongue

dock gick min lite varmare,märkte de pga av lite kylvatten förlust.men bilen gick inte ett dugg bättre /sämre..
drog samma mängde hur ja än körde me..kunde köra på 0.7-2.0 l mil..säkert..så,enl mig spelar de då fan ingen roll..o ja körde 60%etanol 40 bensin,,
o de gör ja än..
Senast redigerat av pattilatti2 (17 november 2008)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
17 november 2008
Senast redigerat av The_Mechanic (17 november 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
17 november 2008
Vill man vara på säkra sidan så far man o handlar en slang som tål etanol, så svårt är de....

Sök