Angående: Flygande kilometern på IS, Mars -09 Funäsdalen

KHRacing
18 november 2008 ·

I Mars 2009 så komemr det köras en helt ny form av motortävling på en frusen sjö i Funäsdalen.

FLYGANDE KILOMETERN på IS närmare bestämt.

http://www.geting.se/image.php/138661-posterred.jpg

ca: 1000m accelerationssträcka - tidtagning på 1000m & sedan 1000m bromssträcka.


Jag själv har anmält mig med EVO & 4x4,

18"dubbdäck & bromsskärm skall införskaffas är det tänkt.
Då jag kommer satsa allt på att nå 300+ på isen.

Alla är välkommna att testa sina fordon oavsett vad man kör....

ex: 50cc sidovagn har svenskt hastighetsrekord på 51kmh...

det finns inga som helst svenska rekord för bilar på IS.

Evenemnaget försäkras via SMA www.svenskamotorsportalliansen.se

mera info inom kort.

se även: www.quadshopen.se

Senast redigerat av KHRacing (24 december 2008)

daajvid Elektriker
19 november 2008 · 1 138 Inlägg

vadå att jag vill följa med när du ska dit me evon:D fyfan va ballt

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
camaro67 Meister
19 november 2008 · 6 763 Inlägg

Låter hel ballt! Jag får se till att ha Camaron klar och testa. De blir inga 300 kanske men de lär vara galet iaf big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
KHRacing
9 december 2008 ·

Nu är den officiella inbjudan uppe för detta eventet.

kontakta Glenn ocklund för att få den tillskickat dig.

Glöm inte, man behöver ingen tidigare licens, detta löses på plats.

Mailto: info@quadshopen.se

Izual
9 december 2008 · 4 571 Inlägg

Låter trevligt, får se om man kikar förbi.

Griffin Galen!
24 december 2008 · 723 Inlägg

låter ju fränt.. men om du ska köra 300kmh.. vem ska då orka sopa ihop din motor efteråt?? tongue
jag vet ju att min är rätt hal bara de är blött ute. jag har kört på ställ på både trean och fyran på röd asfalt vid gaspådrag. på is kommer de bli ännu värre.. tror du att du klarar 300??

Mvh Mats

KHRacing
24 december 2008 ·

Griffin skrev:
låter ju fränt.. men om du ska köra 300kmh.. vem ska då orka sopa ihop din motor efteråt?? tongue
jag vet ju att min är rätt hal bara de är blött ute. jag har kört på ställ på både trean och fyran på röd asfalt vid gaspådrag. på is kommer de bli ännu värre.. tror du att du klarar 300??

Mvh Mats

Ingen aning alls Mats - den som överlever får se... smile

18" med 215/45-18 plus varvstopp på 9500 borde ge ca 300.


G O D J U L

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
24 december 2008 · 741 Inlägg

varför inte satsa på riktiga isdäck som får fäste istället?

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
KHRacing
24 december 2008 ·

Hertigen skrev:
varför inte satsa på riktiga isdäck som får fäste istället?

Tråden handlar INTE om min bil :-)


Riktiga isdäck  - dessa dubbar/spikar väger för mkt & kommer lossna.
& i farter kring 240-250+  så är greppet ändå inget bra.

I Isracing SM körs det sällan över 180, stor skillnad där alltså.

Däcken blir varma även på is & då vibrerar dubbarna & kan således släppa.

-------------------

Som jämförelse:

Om du som SPeedskiingåkare ramlar på snön med din perfekt för ändåamålet (mindre luftmotstånd)gummidräkt så får du rejäla bränskador.

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
24 december 2008 · 741 Inlägg

tänkte mer för att komma upp i de hastigheterna så måste du ju acca som fan på 1000 meter och så många hästar du har lär det ju spinna som fan ett bra tag

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
KHRacing
24 december 2008 ·

Hertigen skrev:
tänkte mer för att komma upp i de hastigheterna så måste du ju acca som fan på 1000 meter och så många hästar du har lär det ju spinna som fan ett bra tag

Tack för svaret :
eftersom jag aldrig kört min bil på is så vet jag ju inte hur den upför sig, men jag vet
hur den gör på lätt fuktigt underlag med rwd.... den spinner i 5:an vid 4500varv.

Så man får laborera lite lagom tror jag smile

god jul !

Oge
24 december 2008 ·

Någon som kommer slå 321 km/h då?.. Då kanske det är läge att kontakta Guiness Rekord bok... wink

KHRacing
24 december 2008 ·

Oge skrev:
Någon som kommer slå 321 km/h då?.. Då kanske det är läge att kontakta Guiness Rekord bok... wink

Allt beror ju på klassindelningen - Min bil får aldrig ett rekord i samma klass som en Bentely med v8/v12 motor ju. Det finns tonvis med rekort som inte är satta..

Jag skall även ta med min leksak... gokarten med 250cc crossmotor & se vad den gör - räknar med 170-180 (om man vågar) & då har man ett rekord där - då inget finns i 250cc/4-hjul på is, varken i Sverige eller övriga världen.

Enda svenska rekord som finns alls är visst 50cc sidovagn - 51 kmh

Så har DU en bil du vill köra med....  SÅ KOM IGEN NU smile

Oge
24 december 2008 ·

Ja joo det är ju som du säger.. Det måste ju finnas hur mkt rekord som helst som inte är satta..  Men vad har en Bentley för spreciel klass för sig då?

Ja jag är bra jävla sugen på att åka upp... överhuvudtaget sugen på att köra på is..  Men det är ju en bit att släpa upp sin bil också... Senn är jag inte så sugen på att byta bromsok bara för att få på isdäck...
Vet inte om man köper egna dubb och dubbar om nå vinterdäck är en smart lösning men..

KHRacing
24 december 2008 ·

Oge skrev:
Ja joo det är ju som du säger.. Det måste ju finnas hur mkt rekord som helst som inte är satta..  Men vad har en Bentley för spreciel klass för sig då?

Ja jag är bra jävla sugen på att åka upp... överhuvudtaget sugen på att köra på is..  Men det är ju en bit att släpa upp sin bil också... Senn är jag inte så sugen på att byta bromsok bara för att få på isdäck...
Vet inte om man köper egna dubb och dubbar om nå vinterdäck är en smart lösning men..

Du har mindre än 50% av resan mot vad jag har... wink

Vi kan dela depåplats med - hade vatt kul.
byta bromsok e väl en bagatell smile

du skall ju ha så stora hjul som möjligt för att få hög toppfart liksom.
jag kommer köra på nya helt vanliga dubbdäck.

Bentley´n körde på Nokian vanligt dubbat, dock troligen limmade dubb.

Bentleyn kör troligen i klassen v8 /v12 utan överladdning.

Jag kör själv i klassen -> 2Liter med överladdning

Oge
25 december 2008 ·

KHRacing skrev:

Oge skrev:
Ja joo det är ju som du säger.. Det måste ju finnas hur mkt rekord som helst som inte är satta..  Men vad har en Bentley för spreciel klass för sig då?

Ja jag är bra jävla sugen på att åka upp... överhuvudtaget sugen på att köra på is..  Men det är ju en bit att släpa upp sin bil också... Senn är jag inte så sugen på att byta bromsok bara för att få på isdäck...
Vet inte om man köper egna dubb och dubbar om nå vinterdäck är en smart lösning men..

Du har mindre än 50% av resan mot vad jag har... wink

Vi kan dela depåplats med - hade vatt kul.
byta bromsok e väl en bagatell smile

du skall ju ha så stora hjul som möjligt för att få hög toppfart liksom.
jag kommer köra på nya helt vanliga dubbdäck.

Bentley´n körde på Nokian vanligt dubbat, dock troligen limmade dubb.

Bentleyn kör troligen i klassen v8 /v12 utan överladdning.

Jag kör själv i klassen -> 2Liter med överladdning

Haha jaa det var ju en lite längre bit för dig ;P...  Ja det vore grymt skojj att dela depåplats med dig!
Jag har ju inga mindre bromsok så ja det är ju inte så bara tongue.. Ingen lust att lägga pengar på det heller tongue
Jag vette fan om jag tänker tävla i toppfart, men klart att det vore skojj att prova på..

TFkarlsson Varningar. 36
25 december 2008 · 1 200 Inlägg

Oge skrev:
Ja joo det är ju som du säger.. Det måste ju finnas hur mkt rekord som helst som inte är satta..  Men vad har en Bentley för spreciel klass för sig då?

Ja jag är bra jävla sugen på att åka upp... överhuvudtaget sugen på att köra på is..  Men det är ju en bit att släpa upp sin bil också... Senn är jag inte så sugen på att byta bromsok bara för att få på isdäck...
Vet inte om man köper egna dubb och dubbar om nå vinterdäck är en smart lösning men..

Ähh vafan håll inte på fega med bromsar? Det är ju hur snabbt man kör som räknas, inte hur fort det tar stopp? tongue bara att tjacka några 17" vintersulor och skruva egna dubb! tongue 1 vote for Ambulansdubb

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Oge
25 december 2008 ·

Jaaa det är ju ett bra tag till 26 mars så det ska nog lösa sig!

KHRacing
25 december 2008 ·

Oge skrev:
Jaaa det är ju ett bra tag till 26 mars så det ska nog lösa sig!

Mejla gärna Glenn på info@quadshopen.se

& visa ditt intersse :-)

god jul

Oge
25 december 2008 ·

Jag har skrivit lite på Zatzy med honom så han vet nog wink...

Har även lagt upp en tråd på Subaru Imprezaklubbens hemsida.. ska försöka få med lite mer subbor! ;P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang