Verktyg för att slipa in ventilerna.

baltis
22 november 2008 · 1 948 Inlägg

Som rukbriken lyder. vet att jag någonstans har sett ett lyfttrycks drivet verktyg för att slipa in ventilerna i toppen med. såg ut ungefär som en dremel multi med en sugklocka i änden...

Någon som vet vad denna sorts verktyg heter? Och ännu bättre vart man kan få tag på dem?

Har googlat som en idiot och kan inte hitta ett skit sad

camaro67 Meister
22 november 2008 · 6 763 Inlägg

aldrig sett något sånt. Men jag har kört med borrmaskin och sugplopp. Det funkade hyffsat men sen när man satte maskinen i ett stativ då gick de grymmt bra. Så ett tips är borrmaskin med stativ. De sparar många timmar big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
baltis
22 november 2008 · 1 948 Inlägg

camaro67 skrev:
aldrig sett något sånt. Men jag har kört med borrmaskin och sugplopp. Det funkade hyffsat men sen när man satte maskinen i ett stativ då gick de grymmt bra. Så ett tips är borrmaskin med stativ. De sparar många timmar big_smile

jo men problemet med det är att det bästa för att slipa in en ventil är att inte hela tiden slipa åt samma hål utan byta håll hela tiden big_smile men vet att ett sådan verktyg ska finnas då polarn som gick fordon på gymnasiet säger att dom hade ett sånt där big_smile

camaro67 Meister
22 november 2008 · 6 763 Inlägg

baltis skrev:

camaro67 skrev:
aldrig sett något sånt. Men jag har kört med borrmaskin och sugplopp. Det funkade hyffsat men sen när man satte maskinen i ett stativ då gick de grymmt bra. Så ett tips är borrmaskin med stativ. De sparar många timmar big_smile

jo men problemet med det är att det bästa för att slipa in en ventil är att inte hela tiden slipa åt samma hål utan byta håll hela tiden big_smile men vet att ett sådan verktyg ska finnas då polarn som gick fordon på gymnasiet säger att dom hade ett sånt där big_smile

Skaffa en som man kan backa med då? Mina blev totaltäta när jag körde åt samma håll

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
baltis
22 november 2008 · 1 948 Inlägg

jo men att slå på back å fram hela tiden e jävla jobbigt wink jo dom blir säkert täta... men har hört från flera motorrenoverare att det inte e rätt hehe big_smile

hittade ivarje fall vad jag letade efter nu http://www.huzells.se/home/medlem/184-243.pdf sidan 218 om jag inte minns fel objekt F big_smile LÄTT värt pengarna wink

för övrigt så får gärna någon moderator stänga tråden innan det börjas postas 200 onödiga inlägg som i alla trådar här big_smile

wildboy_87_
23 november 2008 · 1 062 Inlägg

sid 218 objekt f vart en röravskärare du tongue

men på sidan 219 obekt f vart en ventilslipmackapär ^^

mvh

Senast redigerat av wildboy_87_ (23 november 2008)

Team Björkeryd
KimVsWorld Mästare
23 november 2008 · 2 947 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
sid 218 objekt f vart en röravskärare du tongue

men på sidan 219 obekt f vart en ventilslipmackapär ^^

mvh

Haha, jag läste det som röVavskärare... xD

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
weian Concordia res parvae crescent
23 november 2008 · 924 Inlägg

glöm inte att använda rätt slipmedel bara.
de ska ju vara som många av dagens tankrämer, en gegga med tusentals små små slipkorn i.

tror de heter ventilslipmedel lr nåt liknande????

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
n_andersson
23 november 2008 · 689 Inlägg

ja har kört med borrmaskin på felra motorer o de funkar allt fint som fan...

baltis
23 november 2008 · 1 948 Inlägg

och en än gång har en tråd på garaget blivit en "jag-vet-något-om-detta-ämne-som-e-helt-onödigt-vetande-så-jag-måste-posta-en-kommentar" big_smile

dbjanoz
23 november 2008 · 1 785 Inlägg

baltis skrev:
Som rukbriken lyder. vet att jag någonstans har sett ett lyfttrycks drivet verktyg för att slipa in ventilerna i toppen med. såg ut ungefär som en dremel multi med en sugklocka i änden...

Någon som vet vad denna sorts verktyg heter? Och ännu bättre vart man kan få tag på dem?

Har googlat som en idiot och kan inte hitta ett skit sad

"Baltis" gör du saken bättre?

Sök på "Valve Seat Grinding"

http://www.woodwardequipment.com/sioux1725.html

Senast redigerat av dbjanoz (23 november 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
camaro67 Meister
23 november 2008 · 6 763 Inlägg

baltis skrev:
och en än gång har en tråd på garaget blivit en "jag-vet-något-om-detta-ämne-som-e-helt-onödigt-vetande-så-jag-måste-posta-en-kommentar" big_smile

Vad är helt onödigt vetande då?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
baltis
23 november 2008 · 1 948 Inlägg

dbjanoz skrev:

baltis skrev:
Som rukbriken lyder. vet att jag någonstans har sett ett lyfttrycks drivet verktyg för att slipa in ventilerna i toppen med. såg ut ungefär som en dremel multi med en sugklocka i änden...

Någon som vet vad denna sorts verktyg heter? Och ännu bättre vart man kan få tag på dem?

Har googlat som en idiot och kan inte hitta ett skit sad

"Baltis" gör du saken bättre?

Sök på "Valve Seat Grinding"

http://www.woodwardequipment.com/sioux1725.html

vet inte om du gör saken mycket bättre själv med tanke på att jag redan hittat vad jag letade efter wink
hur många till onödiga inlägg tror ni hinner bli postade innan admins låser tråden? big_smile

dbjanoz
24 november 2008 · 1 785 Inlägg

baltis skrev:

dbjanoz skrev:

baltis skrev:
Som rukbriken lyder. vet att jag någonstans har sett ett lyfttrycks drivet verktyg för att slipa in ventilerna i toppen med. såg ut ungefär som en dremel multi med en sugklocka i änden...

Någon som vet vad denna sorts verktyg heter? Och ännu bättre vart man kan få tag på dem?

Har googlat som en idiot och kan inte hitta ett skit sad

"Baltis" gör du saken bättre?

Sök på "Valve Seat Grinding"

http://www.woodwardequipment.com/sioux1725.html

vet inte om du gör saken mycket bättre själv med tanke på att jag redan hittat vad jag letade efter wink
hur många till onödiga inlägg tror ni hinner bli postade innan admins låser tråden? big_smile

Ja du, vi får väl se. Men hur skulle jag kunna veta att du hittat vad du letar efter innan du talat om det?

Jag kanske skulle undvika att svara på dina frågor i framtiden så blir det några inlägg mindre

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
ZonaX Svetsare
24 november 2008 · 3 150 Inlägg

Vi har nån liten grej (liknar typ en borrmaskin) men den snurrar åt båda hållen, ungefär som en el-tandborste, och sen en sugpropp i änden som man fäster på ventilen

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
blacken
24 november 2008 ·

baltis skrev:
Som rukbriken lyder. vet att jag någonstans har sett ett lyfttrycks drivet verktyg för att slipa in ventilerna i toppen med. såg ut ungefär som en dremel multi med en sugklocka i änden...

Någon som vet vad denna sorts verktyg heter? Och ännu bättre vart man kan få tag på dem?

Har googlat som en idiot och kan inte hitta ett skit sad

Det finns en "apparat" som heter ventilslipare som är oscillerande som man sätter på en vanlig borrmaskin. Men kolla även ventilsätena det kan bli nödvändigt att fräsa/slipa om dom vid mycket slitage, kolla även att ventilstyrningarna inte är för glappa..

camaro67 Meister
24 november 2008 · 6 763 Inlägg

Jag vet inte men är de fel med att få fler alternativ? Mer info är kanske åxo fel.. Vad vet jag. Jag tror inte att de låser tråden för att vi kommer med mer förslag.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
AudiTQ-90
24 november 2008 · 273 Inlägg

en välstämd rondell ( ska spinna som en katt ) och ett glatt humör!

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
ZonaX Svetsare
24 november 2008 · 3 150 Inlägg

Kines-pinnar borde också funka!   (en pinne med en sugpropp i varje ände, som du sedan rullar mellan händerna)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
baltis
24 november 2008 · 1 948 Inlägg

herregud big_smile okej kan gå med på att ni kommer med mer förslag... men när folk bara läser första inlägget sen postar "det finns en grejj som funkar så å så" läs det 5e inlägget i denna tråd så skriver jag att jag hittat precis den saken big_smile och zonax ditt inlägg måste nog vara det mest nödvändigaste wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang