Tankarmatur 740.

XeptiQ Whatever :)
29 november 2008 · 1 652 Inlägg

Hejsan.

Jo tänkte höra mig för lite ang tankarmaturen hos våran älskade volvo smile
jag kör ju en 740 och vet med mig att de är läckage vid påfyllningen, men tankmätaren visa även fel.

Är de någon som vet eller kanske har testat på att få tank mätaren att fungera eller testat med något annat?
För de som finns på skrotar osv är oftast trasiga, eller så går de sönder när man får loss de hmm

Kom med tips och trix tongue

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
professor_nord
29 november 2008 · 178 Inlägg

hej är det en insprutning eller förgasar motor??
tankmätaren når du från bagaget iaf om det är en sedan
oftast har kabeln gått av och det är den som styr strömen så du får rätt värde
om jag inte minns fel
hoppas der löser sig iaf

four rings to rule them all
XeptiQ Whatever :)
30 november 2008 · 1 652 Inlägg

det är en insprutare. jo men hur man byter den vet jag allt tongue men tack ändå tongue

Men typ 10% av alla volvos har en fungerande tank mätare. vill/försöker ta reda på vad det är som gör så att de går sönder eller visar fel heltiden. För något skumt är de.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Toby Skyline Stagea Club Sweden
30 november 2008 · 290 Inlägg

Min tankmätare är också trasig på 740in... Ibland visar den fullt, ibland ingenting....

Before anyone did anything, Elvis did everything...
Nissan Skyline R33 GTR "Miljöbilen" (1995)
mrbuggy Entreprenör
30 november 2008 · 1 784 Inlägg

XeptiQ skrev:
det är en insprutare. jo men hur man byter den vet jag allt tongue men tack ändå tongue

Men typ 10% av alla volvos har en fungerande tank mätare. vill/försöker ta reda på vad det är som gör så att de går sönder eller visar fel heltiden. För något skumt är de.

De e trådarna i givaren som blir utnötta så de inte blir kontakt i givaren. finns ett tjuvknep att laga dom å de e att löda bort sladdarna på dom två stängerna som sitter i givaren å sen vrida stängerna så du får friska trådar emot givaren...men de e lite pyssligt..

XeptiQ Whatever :)
30 november 2008 · 1 652 Inlägg

mrbuggy skrev:

XeptiQ skrev:
det är en insprutare. jo men hur man byter den vet jag allt tongue men tack ändå tongue

Men typ 10% av alla volvos har en fungerande tank mätare. vill/försöker ta reda på vad det är som gör så att de går sönder eller visar fel heltiden. För något skumt är de.

De e trådarna i givaren som blir utnötta så de inte blir kontakt i givaren. finns ett tjuvknep att laga dom å de e att löda bort sladdarna på dom två stängerna som sitter i givaren å sen vrida stängerna så du får friska trådar emot givaren...men de e lite pyssligt..

okej men de fungerar asså? smile nice för de var inge kul att glöma v hur mkt man har i tanken och sen köra på tripp mätaren och hoppas på att man tar sig hem hehe big_smile som jag råkade ut för igår haha mitt i snö ovädret hah big_smile vart lite kallt haha

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
mrbuggy Entreprenör
30 november 2008 · 1 784 Inlägg

XeptiQ skrev:

mrbuggy skrev:

XeptiQ skrev:
det är en insprutare. jo men hur man byter den vet jag allt tongue men tack ändå tongue

Men typ 10% av alla volvos har en fungerande tank mätare. vill/försöker ta reda på vad det är som gör så att de går sönder eller visar fel heltiden. För något skumt är de.

De e trådarna i givaren som blir utnötta så de inte blir kontakt i givaren. finns ett tjuvknep att laga dom å de e att löda bort sladdarna på dom två stängerna som sitter i givaren å sen vrida stängerna så du får friska trådar emot givaren...men de e lite pyssligt..

okej men de fungerar asså? smile nice för de var inge kul att glöma v hur mkt man har i tanken och sen köra på tripp mätaren och hoppas på att man tar sig hem hehe big_smile som jag råkade ut för igår haha mitt i snö ovädret hah big_smile vart lite kallt haha

big_smile de funka på min alla fall..men som sagt de e inte alldeles lätt..du kommer på de när du plockat ur den ur tanken.!

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
30 november 2008 · 6 474 Inlägg

en 740 16v som jag mekat med hade kablarna ärgat av där dom går igenom nån gjuten plast/gummigrejj i locket på tankarmaturen, alltså gick det inte att se med blotta ögat. problem både med tankpumpen & soppamätaren på den bilen. kolla vad ny kostar på volvo. kanske inte är så dyrt wink

XeptiQ skrev:
det är en insprutare. jo men hur man byter den vet jag allt tongue men tack ändå tongue

Men typ 10% av alla volvos har en fungerande tank mätare. vill/försöker ta reda på vad det är som gör så att de går sönder eller visar fel heltiden. För något skumt är de.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
XeptiQ Whatever :)
30 november 2008 · 1 652 Inlägg

farbrorbozze skrev:
en 740 16v som jag mekat med hade kablarna ärgat av där dom går igenom nån gjuten plast/gummigrejj i locket på tankarmaturen, alltså gick det inte att se med blotta ögat. problem både med tankpumpen & soppamätaren på den bilen. kolla vad ny kostar på volvo. kanske inte är så dyrt wink

XeptiQ skrev:
det är en insprutare. jo men hur man byter den vet jag allt tongue men tack ändå tongue

Men typ 10% av alla volvos har en fungerande tank mätare. vill/försöker ta reda på vad det är som gör så att de går sönder eller visar fel heltiden. För något skumt är de.

Hmm vet inte alls vad en sådan kan kosta men men känner lixom inte att lägga ut så något på en armatur igentligen.. big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
alexbenhard Hemlig Agent
1 december 2008 · 1 115 Inlägg

tankarmatur till volvo 240 med förgasare kostar ~1700:- på Volvo.
Vet dock inte vad den kostar till 740 men säkert i samma prisklass.

Xoff Volvo tönt... =)
1 december 2008 · 2 344 Inlägg

detta med tank mätaren på 740 är å kommer nog förbli ett myserium...

på vissa bilar så blir det jordfel i armaturen, på vissa så ger själva givaren upp, på vissa pajjar själva mätaren i instrumenthuset å på vissa blir det nått på kablarna längst vägen å på vissa är det jordfel i själva mätaren....

som sagt ett evigt mysterium...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
XeptiQ Whatever :)
1 december 2008 · 1 652 Inlägg

Jo de ska gudarna veta att de är ett mysterium varför just 740:s mätare alltid ska pajja. eller att de går sönder.. men läste på ett annat forum att de fanns en annan sort av armatur som är inplastad ? -90 och uppåt inte ska gå sönder lika lätt ? kan detta stämma ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
_volvo_745_
1 december 2008 · 34 Inlägg

finns killar som säljer nya amaturer för 2200kr

Volvo 740 "oja" (1989)
Team-Adolfsson Gödseldräng
1 december 2008 · 4 529 Inlägg

stolt ägare av en 740 med funkande soppamätare då big_smile

Evil_90 +Uppfinnare+
9 januari 2009 · 643 Inlägg

Tankmätaren på morsans -90:a funkar fint

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
AudiFors
9 januari 2009 · 906 Inlägg

Tankmätaren på mina gamla 90a var paj:P Dock funkar den på min 745a 90a nu, så vette fan:P

=)
Kesler
9 januari 2009 · 3 650 Inlägg

Jag har plockat en armatur från en 940 då den är av plast. Tankmätaren funkade 2 dar efter bytet sen la den av tongue

camaro67 Meister
9 januari 2009 · 6 763 Inlägg

_volvo_745_ skrev:
finns killar som säljer nya amaturer för 2200kr

Då kan jag alltså få typ 500 för min som är begagnad och som funkar big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Sharky
9 januari 2009 · 10 287 Inlägg

Eller lägga upp ett filmklipp där du ritualmördar den bara för att dom som har trasig armatur skall se vad dom missade...

/Göran

camaro67 skrev:
Då kan jag alltså få typ 500 för min som är begagnad och som funkar big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
camaro67 Meister
9 januari 2009 · 6 763 Inlägg

Sharky skrev:
Eller lägga upp ett filmklipp där du ritualmördar den bara för att dom som har trasig armatur skall se vad dom missade...

/Göran

camaro67 skrev:
Då kan jag alltså få typ 500 för min som är begagnad och som funkar big_smile

De va fan ingen dum idé big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang