GLT uppgradering

SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

Ja nu ska vi se. Jag hade några funderingar här angående min GLT motor.. Jag äger en S70 GLT 97 170 HK som har gått 21700 mil. Går som en klocka och felfri, men jag skulle vilja veta hur man får en sådan bil att låta lite goare, dvs råare? Ska man byta avgassystem och chippa motorn med mera? Vet inte hur många mer hästar bilen får, kanske 15-20, men det gör väl skillnad? Eller?!
Är det någon som gjort liknande eller håller på med något sådant projekt?. Skulle gärna vilja veta mer smile.

Deta gärna med er om ni har några tips.

MVH

decib3L Körv
6 december 2008 · 3 535 Inlägg

Du kan ju alltid byta avgassystem åtminstone smile Chippa går förmodligen.. Men är hyffsat dyrt för dom små hästarna du får.

Truckdriving Man
Mercedesturbodiesel Sothora <3
6 december 2008 · 1 201 Inlägg

kankse 5-10 hk om motorn får andas friskt, men byt avgassystem räcker med ett Catback (ifrån katten o bakåt) ljummar gött dåwink

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

decib3L skrev:
Du kan ju alltid byta avgassystem åtminstone smile Chippa går förmodligen.. Men är hyffsat dyrt för dom små hästarna du får.

Jag har läst lite på olika forum osv, och alla säger väl samma sak egentligen och har lite olika åsikter smile. Många säger att man känner en stor skillnad även för de små hästar man får, vet inte va det kan kosta heller.. Jag har rätt så kass på det här med avgassystem, men vad är de för märke å modell man ska köpa tongue?

decib3L Körv
6 december 2008 · 3 535 Inlägg

SmasH_88 skrev:

decib3L skrev:
Du kan ju alltid byta avgassystem åtminstone smile Chippa går förmodligen.. Men är hyffsat dyrt för dom små hästarna du får.

Jag har läst lite på olika forum osv, och alla säger väl samma sak egentligen och har lite olika åsikter smile. Många säger att man känner en stor skillnad även för de små hästar man får, vet inte va det kan kosta heller.. Jag har rätt så kass på det här med avgassystem, men vad är de för märke å modell man ska köpa tongue?

Inte simons iaf smile

FERRITA! big_smile

Lycka till med bilen!

Truckdriving Man
SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
kankse 5-10 hk om motorn får andas friskt, men byt avgassystem räcker med ett Catback (ifrån katten o bakåt) ljummar gött dåwink

Hmm okeej. Ja jag vill att bilen ska få andas friskt och låta gött smile. Även att den ska ta snabbt på gasen så att man känner accet. Det borde gå. Vart får man tag i sådana avgassystem då? Å va ligger dem på?

SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

decib3L skrev:

SmasH_88 skrev:

decib3L skrev:
Du kan ju alltid byta avgassystem åtminstone smile Chippa går förmodligen.. Men är hyffsat dyrt för dom små hästarna du får.

Jag har läst lite på olika forum osv, och alla säger väl samma sak egentligen och har lite olika åsikter smile. Många säger att man känner en stor skillnad även för de små hästar man får, vet inte va det kan kosta heller.. Jag har rätt så kass på det här med avgassystem, men vad är de för märke å modell man ska köpa tongue?

Inte simons iaf smile

FERRITA! big_smile

Lycka till med bilen!

Har du något bra å rekommendera på ferrita smile?

Freddefrost
6 december 2008 · 20 Inlägg

Inte för att verka negativ,men det är billigare att sälja bilen och köpa en turbobil.. blir så många mer hästar och samtidigt ganska driftsäkert om man nöjer sej med orginaleffekten... men mycket vill ha me..

TurbOla Reservdansk
6 december 2008 · 6 271 Inlägg

SmasH_88 skrev:

Mercedesturbodiesel skrev:
kankse 5-10 hk om motorn får andas friskt, men byt avgassystem räcker med ett Catback (ifrån katten o bakåt) ljummar gött dåwink

Hmm okeej. Ja jag vill att bilen ska få andas friskt och låta gött smile. Även att den ska ta snabbt på gasen så att man känner accet. Det borde gå. Vart får man tag i sådana avgassystem då? Å va ligger dem på?

Antingen köper du en S70 T5.
Eller skaffar du en sån motor som låg i BTCC-bilarna. Är sugis.

För att få den där snabba, kvicka gasresponsen ska du ha ett mycket lätt svänghjul, även ska alla andra komponenter vara väldigt, väldigt lätta. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

TurbOla skrev:

SmasH_88 skrev:

Mercedesturbodiesel skrev:
kankse 5-10 hk om motorn får andas friskt, men byt avgassystem räcker med ett Catback (ifrån katten o bakåt) ljummar gött dåwink

Hmm okeej. Ja jag vill att bilen ska få andas friskt och låta gött smile. Även att den ska ta snabbt på gasen så att man känner accet. Det borde gå. Vart får man tag i sådana avgassystem då? Å va ligger dem på?

Antingen köper du en S70 T5.
Eller skaffar du en sån motor som låg i BTCC-bilarna. Är sugis.

För att få den där snabba, kvicka gasresponsen ska du ha ett mycket lätt svänghjul, även ska alla andra komponenter vara väldigt, väldigt lätta. wink

Menar du att ja ska skaffa en sugmotor som ja redan har , eller en motor sim finns i BTCC bilarna tongue?..
Okej, hur menar du med komponenter och svänghjul?. Något som kostar 20000 eller wink?

SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

Freddefrost skrev:
Inte för att verka negativ,men det är billigare att sälja bilen och köpa en turbobil.. blir så många mer hästar och samtidigt ganska driftsäkert om man nöjer sej med orginaleffekten... men mycket vill ha me..

Jag förstår va du menar. Klart ja hellre hade velat de, men jag är 20 bast plus att ja själv ska stå för försäkringen. Om jag hade försäkrat en T5:a så hade ja kanske fått betala 2000 kr i månaden bara för trafikförsäkring. om inte mer yikes.

Polara
6 december 2008 · 430 Inlägg

Jag bytte avgassystem på min s70 glt-98 det gjorde ju goare ljud iaf, hk vet ja inte, ang chippning så är det svårare då de redan är chippade från fabrik, det är ju samma motor som 140hk men med chipp på, det går att uppdatera boxen å få lite skönare gång i de...billigaste sättet tror ja om du inte vill lägga ut möe pengar alltså...

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

Polara skrev:
Jag bytte avgassystem på min s70 glt-98 det gjorde ju goare ljud iaf, hk vet ja inte, ang chippning så är det svårare då de redan är chippade från fabrik, det är ju samma motor som 140hk men med chipp på, det går att uppdatera boxen å få lite skönare gång i de...billigaste sättet tror ja om du inte vill lägga ut möe pengar alltså...

Okeej. vad va de för avgassystem? Jag har bara satt på nytt ändrör, vet inte om de gör så mycket?!. Vad kostade det systemet då?..

Tror man kan chippa det, eller kanske sätta på ett öppet luftfilter också?

Polara
6 december 2008 · 430 Inlägg

SmasH_88 skrev:

Polara skrev:
Jag bytte avgassystem på min s70 glt-98 det gjorde ju goare ljud iaf, hk vet ja inte, ang chippning så är det svårare då de redan är chippade från fabrik, det är ju samma motor som 140hk men med chipp på, det går att uppdatera boxen å få lite skönare gång i de...billigaste sättet tror ja om du inte vill lägga ut möe pengar alltså...

Okeej. vad va de för avgassystem? Jag har bara satt på nytt ändrör, vet inte om de gör så mycket?!. Vad kostade det systemet då?..

Tror man kan chippa det, eller kanske sätta på ett öppet luftfilter också?

ferrita 2,5" och 3" slut vet inte kanske gör runt 5-10hk om resten är optimalt...
luftfilter är ju ok men använd box så att du inte får in för möe "skit"...
det går nog att chippa men då är det ett allmänt chipp som (kanske) funkar på din bil, vänd dig till nån som syslar med databoxar istället då kan de ändra både effekt o vridkurvorna till ett mycket bättre resultat...det ger garanterat mer än ett allmänt chipp och blir kanske tom billigare, bara ett tips alltså : )

Mopar or no car!
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

Polara skrev:

SmasH_88 skrev:

Polara skrev:
Jag bytte avgassystem på min s70 glt-98 det gjorde ju goare ljud iaf, hk vet ja inte, ang chippning så är det svårare då de redan är chippade från fabrik, det är ju samma motor som 140hk men med chipp på, det går att uppdatera boxen å få lite skönare gång i de...billigaste sättet tror ja om du inte vill lägga ut möe pengar alltså...

Okeej. vad va de för avgassystem? Jag har bara satt på nytt ändrör, vet inte om de gör så mycket?!. Vad kostade det systemet då?..

Tror man kan chippa det, eller kanske sätta på ett öppet luftfilter också?

ferrita 2,5" och 3" slut vet inte kanske gör runt 5-10hk om resten är optimalt...
luftfilter är ju ok men använd box så att du inte får in för möe "skit"...
det går nog att chippa men då är det ett allmänt chipp som (kanske) funkar på din bil, vänd dig till nån som syslar med databoxar istället då kan de ändra både effekt o vridkurvorna till ett mycket bättre resultat...det ger garanterat mer än ett allmänt chipp och blir kanske tom billigare, bara ett tips alltså : )

Okaaj. från katten då eller?. eller ska man köpa ett helt nytt avgasrör, eller kanske bytta själv, om det går igenom besiktningen? Jagh ar luftbox nu, men vill hellre ha öppet filter, fast då finns det vaccum slangar bland annat som ligger löst, vet inte vart de ska ta vägen... Vet du någon som sysslar med datorboxar, De på bilia eller? tongue

Grundstrom Nismo
6 december 2008 · 758 Inlägg

3", chip, öppetfilter! Då lär du har skapligt nice ljud sen!

Polara
6 december 2008 · 430 Inlägg

ja det finns både halvsats el hel, om du har en racekatt så höjs ju effekten bättre och bes är inga problem de bryr sig inte om det görs riktigt, ang luftfiltret så kan kan ju montera det i orgbyttan blir lite mer skyddat där...det finns en firma i partille el lite innanför där, mls tror ja de heter el nått sånt, de har subaruservice osv kolla med de jävligt duktiga killar. det gjorde underverk på min iaf blev både starkare å snabbare runt 35hk+70nm vrid på 10 min...

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
alexbenhard Hemlig Agent
6 december 2008 · 1 115 Inlägg

SmasH_88 skrev:

Freddefrost skrev:
Inte för att verka negativ,men det är billigare att sälja bilen och köpa en turbobil.. blir så många mer hästar och samtidigt ganska driftsäkert om man nöjer sej med orginaleffekten... men mycket vill ha me..

Jag förstår va du menar. Klart ja hellre hade velat de, men jag är 20 bast plus att ja själv ska stå för försäkringen. Om jag hade försäkrat en T5:a så hade ja kanske fått betala 2000 kr i månaden bara för trafikförsäkring. om inte mer yikes.

Angående försäkringen...
Jag hade en V70 GLT och den var dyrare att försäkra än min 855 T5 jag har nu.
Så slå till på en T5:a istället bra mycket roligare än GLT kan jag lova.

Men om du ska ha kvar S70:n och vill ha lite ballare avgasljud så tar JT ca. 3000:- för ett system från kissen.

MVH. Alex

Christian S
6 december 2008 · 4 816 Inlägg

Polara skrev:
Jag bytte avgassystem på min s70 glt-98 det gjorde ju goare ljud iaf, hk vet ja inte, ang chippning så är det svårare då de redan är chippade från fabrik, det är ju samma motor som 140hk men med chipp på, det går att uppdatera boxen å få lite skönare gång i de...billigaste sättet tror ja om du inte vill lägga ut möe pengar alltså...

NEJ 140Hk motorn är INTE samma som 170Hk på en X70 97-98 (samma sak med 850) det är först 99 som det är samma motorer fast med olika programvaror, 140Hk (,144Hk) 92-98 har 10 ventiler (2st/cylinder) medans 170Hk (GLT) har 20 ventiler (4st/cylinder) samt att det skiljer endel andra grejer också.

Grundstrom skrev:
3", chip, öppetfilter! Då lär du har skapligt nice ljud sen!

3" på en sug motor är inget bra för då blir det för lite mottryck och man får mindre effekt än med orginal därimot på en turbo motor ska man ha så lite mottryck som möjligt.

Så ska du byta så satsa på ett 2,5" system.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 december 2008 · 10 427 Inlägg

Avgassystemet från Ferrita till din bil har artikelnummer VOK85000S och kostar 4295kr +frakt.
2,5" Rostfritt sportsystem efter katalysatorn med 3½" utblås.

http://www.ferrita.com/

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang