Anledningar för högerstyrt?

JockeRX7 KTM 660
8 december 2008 · 537 Inlägg

Upplevde inga direkta problem med att köra hlgerstyrt när jag hade min bil.
Lite svårt att se åt vänster om du står i högerfilen och ska in i en 2 filig rondell.
Mc driven är ju bara att planera in när man har med sig en kompis.
Tar ett tag att lära sig vart man har bilen i rondell sladdning.

Blinkers och torkare hade ja inga problem med när jag körde hägerstyrt, men gjorde fel när jag körde 940 ibland då man var mer van vid mazdan.

Fördelar, lättare att fickparkeran, går ut direkt på trottoaren, lättare att spana in brudar då man sitter vid trottoaren.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 december 2008 · 3 404 Inlägg

Varför ska man då ha vänsterstyrt? Jo, sikten är bättre, vxlspaken sitter på rätt sida (lär fucka ordentligt om jag sätter mig i en högerstyrd med man låda), allting är byggt för vänsterstyrda bilar

Om nu högerstyrt är så förbaskat bra som alla säger, varför har då inte alla vänstertrafik?

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Xoff Volvo tönt... =)
8 december 2008 · 2 344 Inlägg

"högerstyrt är bara för dem som inte har råd med vänsterstyrda sportbilar" ett utryck jag hörde nån stans, för de flesta riktigt feta sportbilar går ju att få vänsterstyrda, men de blir ju mycket mycket dyrare då...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
JockeRX7 KTM 660
8 december 2008 · 537 Inlägg

TenZer skrev:
Varför ska man då ha vänsterstyrt? Jo, sikten är bättre, vxlspaken sitter på rätt sida (lär fucka ordentligt om jag sätter mig i en högerstyrd med man låda), allting är byggt för vänsterstyrda bilar

Om nu högerstyrt är så förbaskat bra som alla säger, varför har då inte alla vänstertrafik?

Trodde som dig med att växla med fel hand innan jag köpte min bil. Men det är faktist lika lätt som i en v-styrd bil enligt mig.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
JockeRX7 KTM 660
8 december 2008 · 537 Inlägg

Xoff skrev:
"högerstyrt är bara för dem som inte har råd med vänsterstyrda sportbilar" ett utryck jag hörde nån stans, för de flesta riktigt feta sportbilar går ju att få vänsterstyrda, men de blir ju mycket mycket dyrare då...

Priset är nog lite av utbudet som styr.

Kolla blocket efter skyline, rx-7 och supra så är dom flesta högerstyrda.
Alltså blir dom vänsterstyrda ovanligare och dyrare.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Pikey
8 december 2008 · 2 283 Inlägg

JockeRX7 skrev:

Xoff skrev:
"högerstyrt är bara för dem som inte har råd med vänsterstyrda sportbilar" ett utryck jag hörde nån stans, för de flesta riktigt feta sportbilar går ju att få vänsterstyrda, men de blir ju mycket mycket dyrare då...

Priset är nog lite av utbudet som styr.

Kolla blocket efter skyline, rx-7 och supra så är dom flesta högerstyrda.
Alltså blir dom vänsterstyrda ovanligare och dyrare.

Jo det är sant.
Men finns ingen anledning för högerstyrt som inte är patetisk?

Vad kan man säga för att det inte ska verka så jävla farligt.?

R.I.P. Michael Jackson!
MHperformance CNC operatör
8 december 2008 · 280 Inlägg

Lättare att hålla koll på trottoarskanterna när man sladdar i rondellerna? smile

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
peegee Forummoderator
8 december 2008 · 2 924 Inlägg

Jag blir lite förvånad när jag läser om ni som försöker säga att högerstyrt är bättre än vänsterstyrt i vänstertrafik?? roll
Menar ni verkligen att ni skulle välja högerstyrt istället för vänsterstyrt om det fanns lika många av båda och priset var det samma för båda?

Mkt handlar givetvis av vana men utifrån de ggr jag kört högerstyrt så skulle jag aldrig någonsin välja köpa högerstyrd bil om jag kunde välja, Sikten är väldigt avgörande för mig!
...sen är ju nästan allt anpassat i Sverige för vänsterstyrda bilar och det för mig gör att högerstyrt sjunker i värde och attraktivitet en hel del.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
jocke_gronberg
8 december 2008 · 4 586 Inlägg

någon som vore ändå värre var väl att ta en bil för högertrafik och sedan köra på fel sidan skulle kännas helt knäppt

skyen maskinförare
8 december 2008 · 125 Inlägg

den enda nackdelen som jag ser de är sikten. Att växla med vänster näve är bara an vanesak.
innan var de ju vänster trafik här okså me då var de vänsterstyrda bilar.  smile

vart jag mig i världen vänder ska jag rita streck i alla länder :-)
Nissan Skyline R33 GTS25T "team underground racing" (1995)
Eisenhut
8 december 2008 · 1 827 Inlägg

Vid bankörning så underlättar högerstyrning då du har bättre koll på vart bilen är placerad i kurvorna eftersom samtliga banor i Sverige förutom Sturup raceway har högervarv.

samt:
lättare att fickparkera
skönt att kunna gå rakt ut på trottoaren
Lättare att ragga bruds om man sitter på platsen närmast trottoaren (ironi)
Skönare för mig att växla fort med vänster då jag är vänsterhänt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Rinnegan Malleus Malificarum
8 december 2008 · 2 401 Inlägg

peegee skrev:
Jag blir lite förvånad när jag läser om ni som försöker säga att högerstyrt är bättre än vänsterstyrt i vänstertrafik?? roll
Menar ni verkligen att ni skulle välja högerstyrt istället för vänsterstyrt om det fanns lika många av båda och priset var det samma för båda?

Mkt handlar givetvis av vana men utifrån de ggr jag kört högerstyrt så skulle jag aldrig någonsin välja köpa högerstyrd bil om jag kunde välja, Sikten är väldigt avgörande för mig!
...sen är ju nästan allt anpassat i Sverige för vänsterstyrda bilar och det för mig gör att högerstyrt sjunker i värde och attraktivitet en hel del.

Håller med helt här. Bland annat om man inte har en Supra eller Skyline t.ex, eventuellt RX-7, så blir det svårt att kränga iväg en högerstyrd bil. Sen så skulle jag aldrig tänka mig att äga en högerstyrd bil. hmm

Om jag skulle få tag i min drömbil t.ex, fast endast högerstyrd så skulle jag vänsterkonvertera den direkt. Utan tvekan.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Eisenhut
8 december 2008 · 1 827 Inlägg

Äh. så säger man bara... "Problemet" med RHD har funnits i alla tider, kolla gärna in alla MGs, Lotus mm som är plockade från England så är dom också RHD, men är man intresserad av bilar och gillar själva atmosfären med dessa bilar så kör man RHD, inte svårare än så. smile My 5 cents

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
skyen maskinförare
8 december 2008 · 125 Inlägg

Sen så skulle jag aldrig tänka mig att äga en högerstyrd bil. hmm

Om jag skulle få tag i min drömbil t.ex, fast endast högerstyrd så skulle jag vänsterkonvertera den direkt. Utan tvekan.

varför skulle du de? ser ingen mening med att konventera om den.

vart jag mig i världen vänder ska jag rita streck i alla länder :-)
Nissan Skyline R33 GTS25T "team underground racing" (1995)
CarCass CarCass
8 december 2008 · 627 Inlägg

peegee skrev:
Menar ni verkligen att ni skulle välja högerstyrt istället för vänsterstyrt om det fanns lika många av båda och priset var det samma för båda?

Ja, är det en japansk bil så alla gånger högerstyrt före vänsterstyrt

peegee skrev:
Mkt handlar givetvis av vana men utifrån de ggr jag kört högerstyrt så skulle jag aldrig någonsin välja köpa högerstyrd bil om jag kunde välja, Sikten är väldigt avgörande för mig.

Helt underbart att köra landsväg när man slipper A-stolpen i vänstersvängarna. I högersvängarna håller man bara vägkanten. Enda problem med sikten är att när man kommer ikapp en långtradare på nämda väg. Vanliga lastbilar och bilar går i regel bra att kolla på insdan.

Är just omkörning av långtradare som jag sett ett direkt problem, inte helt enkel med en vanlig vänsterstyrd bil på 120hk heller för den delen.. (på landsväg)

Join the Evolution
Turbovin Turbo lover
8 december 2008 · 555 Inlägg

Den största anledningen är att de roligaste modellerna bara finns som högerstyrda smile

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
bjornE_ Zephyr Tattoo Jönköping
8 december 2008 · 254 Inlägg

fritte89 skrev:
Man kan ju alltid backa i mcdriven smile

Jotack, det var inte smidigt med den dåliga sikten bakåt i en rx7 kan jag säga! Sen hjälpte det inte ändå då jag inte nådde upp till luckan pga att bilen var så låg. Så fick kliva ur bilen för att ta emot maten.. tongue


Nackdelar?
Sikten försämras, det är ett faktum. Men kan inte påstå att jag någonsin hade några större problem med det.

Fördelar?
Enklare att fickparkera utan att skrapa kjolar/fälgar.
Billigare att köpa högerstyrd sportbil än vänsterstyrd i många fall.


Det går fort att vänja sig vid att köra högerstyrt, blinkers/torkare förväxlar man i början och de första gångerna på långresa slängde jag ut högerhanden i dörrsidan för att växla ett par gånger.

Att däremot lära sig köra högerTRAFIK? Nejtack.. Svänga vänster i rondeller istället och sen lyckas ta sig ur dem smidigt osv.. Usch! tongue
Klart man skulle lära sig tillslut men det känns svårare!

CarCass CarCass
8 december 2008 · 627 Inlägg

bjornE_ skrev:
Billigare att köpa högerstyrd sportbil än vänsterstyrd i många fall.

Njae, jo. Beror på hur man ser på det.

Köper du en v-styrd bil för 200k du säljer den ett år senare för 180k.

Du köper en h-styrd för 160 säljer den ett år senare för 140k

Senast redigerat av CarCass (8 december 2008)

Join the Evolution
FireTraXX DFFL
8 december 2008 · 9 020 Inlägg

Det finns egentligen inga fördelar för det.
Det är ju bara vid parkering man har fördelar.
Hela det svenska vägsystemet är uppbyggt efter högertrafik.
Det betyder att ALLT som du kan tänkas behöva göra som förare är på vänster sida av bilen.
P-automater in till P-hus, McDrive, telefoner till vakter på inhägnade områden, kortläsare till samma som förra o.s.v.

CarCass skrev:

bjornE_ skrev:
Billigare att köpa högerstyrd sportbil än vänsterstyrd i många fall.

Njae, jo. Beror på hur man ser på det.

Köper du en v-styrd bil för 200k du säljer den ett år senare för 180k.

Du köper en h-styrd för 160 säljer den ett år senare för 140k

Ehhh, förlusten är alltså densamma?
Men i slutändan så hade bjornE rätt...

Senast redigerat av FireTraXX (8 december 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Rinnegan Malleus Malificarum
8 december 2008 · 2 401 Inlägg

skyen skrev:
varför skulle du de? ser ingen mening med att konventera om den.

Bättre sikt, mindre felknullat så att säga.

Varför köra högerstyrt när vägarna är anpassade efter vänster här i sverige?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang