bmw 330 e46 vs Golf Gti dsg (200hk)

_Starlet_
9 december 2008 · 116 Inlägg

står nog mellan dom här bilarna, men vet inte vilken ja ska välja
hur mkt drar bmw:n med automat blandad körning ungefär?
är den mycket törstigare än gti:n?
ska använda bilen året runt, pendla 8mil 5dagar/v.
är de stor skilland i ägandekostnader mellan dom två bilarna?

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
9 december 2008 · 820 Inlägg

kan ju låna tråden lite och fråga några frågor om 330 om det är okej!


är det alu eller gjutjärns block i 330?

3,0L 6cyn   23*hk ?   - trimvänlighet? Plats för stor turbo etc etc?



Kända fel? (vill nog TS också veta)

mvh

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW M5 3.8 (1992)
alain www.bimmerpower.org
9 december 2008 · 3 995 Inlägg

När det gäller BMW kan du gå på (www.autopower.se) där får du svår på alla dina frågor av kompetent folk innom BMW, det är den bästa sajt för BMW.
Gå på sök funktion eller forumet och hitta du alla modeler som du är intresserad att läsa om.
Lycka till!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
_Starlet_
9 december 2008 · 116 Inlägg

alain skrev:
När det gäller BMW kan du gå på (www.autopower.se) där får du svår på alla dina frågor av kompetent folk innom BMW, det är den bästa sajt för BMW.
Gå på sök funktion eller forumet och hitta du alla modeler som du är intresserad att läsa om.
Lycka till!

vill ha lite info om folk som äger/ägt dom bilarna här på garaget.

Eddiie Bmw Fanatiker
9 december 2008 · 292 Inlägg

Alltså bmw´s 330 E46 är riktigt skön att köra faktiskt.

Sen precis som alla andra är komforten och insidan på bmw bara så gudomliga. Och bmw har bra med plats för turbo och kompressor faktiskt. För 330 finns det bolt on kit !.

Sen tror jag att 330 är piggare än Golfen. Jag drog en golf gti och jag har 218hk i min.

Så jag säger 330 utantvekan !

Mini Cooper S "Cooper S JCW" (2014)
_Starlet_
9 december 2008 · 116 Inlägg

Eddiie skrev:
Alltså bmw´s 330 E46 är riktigt skön att köra faktiskt.

Sen precis som alla andra är komforten och insidan på bmw bara så gudomliga. Och bmw har bra med plats för turbo och kompressor faktiskt. För 330 finns det bolt on kit !.

Sen tror jag att 330 är piggare än Golfen. Jag drog en golf gti och jag har 218hk i min.

Så jag säger 330 utantvekan !

är 330:in mycket törstigare än gti:n med dsg?

Rushman Evolution Garage
9 december 2008 · 1 299 Inlägg

Inte mycket att tillföra mer än att 330 har 231hk, och är betydligt roligare att köra än golfen, men oxå dyrare på alla sätt. Ekonomi/roligt man får helt enkelt avgöra... smile

Sky´s the limit...
baltis
9 december 2008 · 1 948 Inlägg

räkna med att bmw'n kommer att dra 0,2-0,3 liter/mil mer än golfen + dyrare försäkring och skatt samt aningens dyrare service/repartion.

att försöka säga vilken bil som är "skönast" att köra e det mycket vad du har för smak med tanke på att dom driver på 2 helt olika ändar av bilen smile

personligen skulle jag välja en gti med dsg låda. slipper du få bmw stämpeln och sen köper du en trimbox till den så både accar du ifrån bmwn samt hänger av den i kurvorna wink


måste även tillägga att gti'n är bra mycket nyare bil och kommer hålla värdet bra mycket bättre än bmw'n.

Senast redigerat av baltis (9 december 2008)

Rquired Allmänt envis
9 december 2008 · 12 512 Inlägg

Två bilar i helt olika ligor det här, det kan väl de flesta hålla med om. Men jag hade utan tvekan valt bmwn som i mina ögon är överlägsen en golf i allt. Och jag bryr mig inte ett dugg om prestige utan vet av erfarenhet hur bra bilar det är.

Det är välbyggda bilar som håller bättre än medelbilen, delarna är inte dyrare än snittet.  Dessutom är de mkt fina att köra och har bra och roliga köregenskaper (att en golf skulle hänga av den i kurvorna kan dom bara drömma om) Dessutom bygger bmw de snålaste motorerna i förhållande till effekt och dessa motorer har utsets till världens bästa motorer i flera år nu.

Bilen kommer förmodligen dra lika mycket eller mindre jämfört med golfen. En sådan kör man på knappa litern. Pappa kör sin manuella 330 på under 0,9 blandat, och han snålar inte med soppan när han kör direkt. Försäkringen är förmoldigen dyrare till bmwn, men servicen betydligt billigare (VAG vet hur man tar betalt, ofta kamrem etc) Så dessa är väl ungefär lika dyra att äga, köper man bil för flera hundra tusen skiter man väl i nån hundring i ägande skillnad :rolleyes)

Slutsats: Bmw är betydligt mer bil i allt och mkt roligare att köra, men golfen är nyare, säkrare och snäppet billigare att försäkra. Och det krävs en R32a för att köra jämt med en 330, om det nu är så viktigt. I mina ögon ingen tvekan iaf.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
baltis
10 december 2008 · 1 948 Inlägg

bmw har aldrig fått några priser för sin 330 maskin i gammla e46... sen e du dum om du servar din vag bil på en vag verkstad... chippa golfen och du har sprungit om bmwn i både hästar och nm. finns bara en sorts människor som förespråkar bmw och det är dom som själva äger en och inte klarar av att sälja dom för att dom sjunker så mycket i värde wink dock måste jag säga att när detkommer till deras m bilar så e dom duktiga... men det e en helt annan del av bmw det big_smile

Danne_gg KTH Ingenjör;)
10 december 2008 · 391 Inlägg

baltis skrev:
bmw har aldrig fått några priser för sin 330 maskin i gammla e46... sen e du dum om du servar din vag bil på en vag verkstad... chippa golfen och du har sprungit om bmwn i både hästar och nm. finns bara en sorts människor som förespråkar bmw och det är dom som själva äger en och inte klarar av att sälja dom för att dom sjunker så mycket i värde wink dock måste jag säga att när detkommer till deras m bilar så e dom duktiga... men det e en helt annan del av bmw det big_smile

Den kanske inte har vunnit men legat bra till har den;)
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M54#M54B30
http://en.wikipedia.org/wiki/Ward%27s_10_Best_Engines

Four rings to rule them all!
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 december 2008 · 10 427 Inlägg

Efterfrågas ej i tråden med bjuder på lite tider, ev är väl tidigare 330Ci lite lättare.

BMW 330 Ci Coupé - 2004
Test in ams 01/2004
Gewicht     1532 kg (ev är väl tidigare 330Ci lite lättare?)
0 - 80 km/h     4,7 s
0 - 100 km/h     6,6 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 130 km/h     10,7 s
0 - 140 km/h     12,2 s
0 - 160 km/h     16,1 s
0 - 180 km/h     21,0 s
Vmax     250 km/h



VW Golf V 2.0 T-FSI GTI - 2004 (Serie) [obs 6växlad manuell]
Test in ams 24/2004
Gewicht     1400 kg
0 - 80 km/h     5,0 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,8 s
0 - 130 km/h     11,4 s
0 - 140 km/h     13,4 s
0 - 160 km/h     17,8 s
0 - 180 km/h     - s
Vmax     235 km/h


Ganska jämnt, DSG-bilarna lär ju vara lite snabbare?


http://www.einszweidrei.de/

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
tobee
10 december 2008 · 735 Inlägg

Har aldrig kört GOLFen så ska egentligen inte uttala mig om vad som är roligast att köra

Men krävdes mer än 2.0TFSI med trimbox för att hänga av min gamla original 330Ci iaf...smile
Likaså blev R32an lite efter i teorin. 0-200 går på ca 26s i dom bilarna. Min gjorde samma sprint på 23.5s med 17 tummare och 24.5 med 18 tum verklig hastighet. Ska tillägga att min var ej facelift. Facelift 330 är 50-100kg tyngre och därför långsammare

http://www.garaget.org/video/ib9wplfdb4lz big_smile

Senast redigerat av tobee (10 december 2008)

baltis
10 december 2008 · 1 948 Inlägg

dsg bilarna är ganska mycket snabbare när det kommer till rena 0-100 hm/h acc. sen e det så att med 5000 på fickan får du 50 extra hästar ur golfen... för att få det ur bmwn behövs väll snarare 50 tusen? big_smile

tobee
10 december 2008 · 735 Inlägg

baltis skrev:
dsg bilarna är ganska mycket snabbare när det kommer till rena 0-100 hm/h acc. sen e det så att med 5000 på fickan får du 50 extra hästar ur golfen... för att få det ur bmwn behövs väll snarare 50 tusen? big_smile

kompressorkittet ligger ganska precis på 50 000 ja:D Men då får du rätt många kusar. 350 om jag inte minns helt galet. Går bättre än M3orna, bevisligen

heltsonika Rebel with a cause
10 december 2008 · 224 Inlägg

baltis skrev:
Det finns bara en sorts människor som förespråkar bmw och det är dom som själva äger en och inte klarar av att sälja dom för att dom sjunker så mycket i värde wink dock måste jag säga att när detkommer till deras m bilar så e dom duktiga... men det e en helt annan del av bmw det big_smile

Öh, riktigt så illa är det inte. BMW har flest nöjda bilägare i Sverige och har haft det flera år i rad. De som säljer sin BMW köper ofta en ny BMW.... 330 är dessutom en mycket trevlig bekantskap när det gäller motor. Jag har aldrig hört någon som varit missnöjd om jag ska vara ärlig.

Nu är jag partisk eftersom jag kör BMW själv men de har varit bilarna jag älskat mest av alla de jag haft och kommer med all säkerhet köpa en BMW igen. Jag struntar helt i prestige när jag väljer bil. Jag vill ha en bil som håller hög standard i alla kategorier. Komfort, driftsäkerhet, prestanda, bensinförbrukning, teknik... you name it. BMW'n slår Golfen utan tvekan när allt vägts in. Har du råd med en 330/GTI förutsätter jag att du har råd med försäkring/bensin/service etc.

Välj en 330i manuell med M-sportpaket så kommer du njuta alla dina mil i bilen.

Om du är trimkåt köp en annan bil... En Supra kanske? Det är ett helt annat spår än vad du är inne på. Skulle inte valt just golfen om jag prompt skulle trimma.

baltis
10 december 2008 · 1 948 Inlägg

tobee skrev:

baltis skrev:
dsg bilarna är ganska mycket snabbare när det kommer till rena 0-100 hm/h acc. sen e det så att med 5000 på fickan får du 50 extra hästar ur golfen... för att få det ur bmwn behövs väll snarare 50 tusen? big_smile

kompressorkittet ligger ganska precis på 50 000 ja:D Men då får du rätt många kusar. 350 om jag inte minns helt galet. Går bättre än M3orna, bevisligen

pratar visserligen inte om en trimning som tvingar dig till flera dagarna jobb en gång om året för att få bilen egenom bes. big_smile

Cappucino @ GARAGET.ORG
10 december 2008 · 229 Inlägg

om du ska ha en 330 så satsa på en CI!! riktigt snygga bilar..men golfen e ju inte hellerfel big_smile de också en fet liten bil

Volvo V70 2.5 GLT "T-Grön" (2000)
Bjork OEM <3
11 december 2008 · 6 957 Inlägg

steifan skrev:
Efterfrågas ej i tråden med bjuder på lite tider, ev är väl tidigare 330Ci lite lättare.

BMW 330 Ci Coupé - 2004
Test in ams 01/2004
Gewicht     1532 kg (ev är väl tidigare 330Ci lite lättare?)
0 - 80 km/h     4,7 s
0 - 100 km/h     6,6 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 130 km/h     10,7 s
0 - 140 km/h     12,2 s
0 - 160 km/h     16,1 s
0 - 180 km/h     21,0 s
Vmax     250 km/h



VW Golf V 2.0 T-FSI GTI - 2004 (Serie) [obs 6växlad manuell]
Test in ams 24/2004
Gewicht     1400 kg
0 - 80 km/h     5,0 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,8 s
0 - 130 km/h     11,4 s
0 - 140 km/h     13,4 s
0 - 160 km/h     17,8 s
0 - 180 km/h     - s
Vmax     235 km/h


Ganska jämnt, DSG-bilarna lär ju vara lite snabbare?


http://www.einszweidrei.de/

Med DSG tror ja Golfen avverkar 0-100 på 6.9 sek. om ja minns rätt..men ja lovar inget tongue

tror i längden att BMWn är mest vettig, iaf om du ska ha den året om.
Sen kostar de att åka BMW med stor motor..men de fattar du nog?!

OT: Tkr snart de e dags att nypa lille "Dawe_A" i örat om han inte skärper sig...eller så är
han välkommern tillbaka när han köpt sin bmw, audi, skyline, supra eller va han nu ska ha..

OEM <3
Rquired Allmänt envis
11 december 2008 · 12 512 Inlägg

Danne_gg skrev:

baltis skrev:
bmw har aldrig fått några priser för sin 330 maskin i gammla e46... sen e du dum om du servar din vag bil på en vag verkstad... chippa golfen och du har sprungit om bmwn i både hästar och nm. finns bara en sorts människor som förespråkar bmw och det är dom som själva äger en och inte klarar av att sälja dom för att dom sjunker så mycket i värde wink dock måste jag säga att när detkommer till deras m bilar så e dom duktiga... men det e en helt annan del av bmw det big_smile

Den kanske inte har vunnit men legat bra till har den;)
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M54#M54B30
http://en.wikipedia.org/wiki/Ward%27s_10_Best_Engines

Tja dom fick Teknikens Världs miljöpris år 2000 för M54B30, bara vad jag kommer på med rak arm. Rätt duktigt för en såpass stor och stark motor. Sen är däremot m-varianten (S54?) prisad som världens bästa motor inom den kategorin. Vad har VAG vunnit för priser? Kan inte så mycket men vet att DSG lådan fått en hel del beröm.

Btw, de som inte förespråkar Bmw brukar köra fwd. Och dom vet vi ju hur dom är wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang