2073
Sök

Ännu en tråd gällande Saab och Volvo... (Sammanslagning?)

956 Inlägg
10 december 2008
Mortalis skrev:
Alltså får de göra som VAG, dela upp att SAAB är mindre premium (Skoda) och Volvo är VW (eller VW/Audi) osv.

Eller så kan Fiat köpa Saab och Opel och göra likadant med de?

Opel mindre premium och Saab som du skrev ovan. Jag kan inte ens tänka mej blandningen mellan Volvo och Saab. Och känns som de kommer bli ett jävla tjafs om vilka delar som ska användas.

Volvo fansen vill ha 99.9% Volvo, resten Saab. Och tvärt om.
Där emot vore de väl inget fel att ha miljöforskning osv tillsammans? Men biltillverkning? Njaaa. Inget som lockar mig.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
10 december 2008
Niklasw skrev:
Hmm kanske de borde slå en signal till Ingvar Kamprad, sen kan bygga in en Volvo och saabhandlare i varje Ikea varuhus. Bara en idé,  jag vill inte ha nåt konsultarvode smile

Var bara tvungen. Hade en så bra bild till just det du skrev. big_smile
Vore rätt kul att shoppa bilar på ikea? Eller kanske inte.. wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/6659/518705_e87si6.jpg
IKEA-Golf

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Svetsare
3 150 Inlägg
10 december 2008
Ja fyfan....  där har man att göra ett tag  ^^

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
10 december 2008
ZonaX skrev:

Med IKEAS fina insexnyckel. lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Grävmaskinist
216 Inlägg
10 december 2008
Irmscher Vectra skrev:
ZonaX skrev:

HAHA precis XD

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 december 2008
Irmscher Vectra skrev:
ZonaX skrev:

Och som vanligt utan monteringsanvisningar. Och får man dom så är dom på ryska.... hmm

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

dARKiE
5 031 Inlägg
10 december 2008
Snälla slå ihop Saab och volvo.

Då slipper man kanske trådarna "saab vs volvo" Volvo vs  saab"
och all pajkastning mellan ägarna. Hade vart trevligt tycker jag, se hur trådarna fortsätter då. haha smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 december 2008
Darkie skrev:

och all pajkastning mellan ägarna. Hade vart trevligt tycker jag, se hur trådarna fortsätter då. haha smile

Precis, kanske bli ett enda stort kram kalas här på forumet.. Kärleken blomstrar.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

81 Inlägg
10 december 2008
Darkie skrev:

Om man slår ihop Volvo och Saab, vilka delar tycker ni man ska använda mest av, Volvo eller Saab delar ?? Vad tycker ni??  Eller Volvo delar vs Saab delar?

MVH
Cobra Jet

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Glader9991 skrev:
Eller så kan Fiat köpa Saab och Opel och göra likadant med de?

Opel mindre premium och Saab som du skrev ovan. Jag kan inte ens tänka mej blandningen mellan Volvo och Saab. Och känns som de kommer bli ett jävla tjafs om vilka delar som ska användas.

Volvo fansen vill ha 99.9% Volvo, resten Saab. Och tvärt om.
Där emot vore de väl inget fel att ha miljöforskning osv tillsammans? Men biltillverkning? Njaaa. Inget som lockar mig.

Fast å andra sidan är det ju inte "fansen" som sätter budgeten. Och så har det ju alltid varit. I så fall skulle saker och ting se rätt annorlunda ut. Och vitsen med att skapa en koncern är ju att man ska vara en stark grupp som jobbar effektivt tillsammans.

1 874 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Darkie skrev:

Det får man nog aldrig stopp på. Blir nog: "Fan, jag tycker att (koncernens namn) satsar för mycket på Saab. Dom ska satsa mer på Volvo", blaha blaha. big_smile

1 874 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Cobrajet skrev:
Om man slår ihop Volvo och Saab, vilka delar tycker ni man ska använda mest av, Volvo eller Saab delar ?? Vad tycker ni??  Eller Volvo delar vs Saab delar?

Nu vet jag inte hur det skulle bli, eftersom att det än så länge bara är teorier. Men bildar man en koncern så består den ju trots allt av Volvo och Saab. Man slår ihop dom till en koncern, men inte till ett gemensamt företag med gemensamt utbud. Utan man är fortfarande Volvo och Saab, var för sig - fast under samma kontroll.

FreddeK
10 december 2008
hehe det vore ju kul med en sammanslagning..fatta alla volvonördar och saabnördar när dom inte kan tracka ner varandra längre. Vore ju asnice!

81 Inlägg
10 december 2008
Hexenhammer skrev:
Cobrajet skrev:

Nu vet jag inte hur det skulle bli, eftersom att det än så länge bara är teorier. Men bildar man en koncern så består den ju trots allt av Volvo och Saab. Man slår ihop dom till en koncern, men inte till ett gemensamt företag med gemensamt utbud. Utan man är fortfarande Volvo och Saab, var för sig - fast under samma kontroll.

Det var bara skrivet på skämt, som en (två) framtids rubrik vid en ev sammanslagning.

MVH
Cobra Jet

956 Inlägg
10 december 2008
Freddeponken skrev:
hehe det vore ju kul med en sammanslagning..fatta alla volvonördar och saabnördar när dom inte kan tracka ner varandra längre. Vore ju asnice!

Ungefär som Hv:s fans skulle slå sig i ihop med Lhc:s fan.
De är inte direkt glada på varandra efter Jämtin fallet.

Sry OT.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 december 2008
Jag tycker det låter som en jättebra idé! Nog för att jag föredrar Saab, men jag skulle helt klart kunna tänka mig en Volvo å, har inget emot dom (förutom nya XC70...). Tror att det skulle kunna bli riktigt bra om dom slog sig ihop och började utveckla bilar tillsammans, för som sagt så delar dom ju redan idag ett flertal underleverantörer, och båda sattsar på samma marknad med samma målsättning (ungefär). Dock då bör dom nog isåfall försöka dela upp marknaden lite mellan sig så dom inte bygger nästan identiska modeller, sånt kommer knappast gynna företaget.

Så nu gäller det väl bara att hitta en lämplig köpare då, någon frivillig? smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
10 december 2008
slå ihop volvo å saab å sen lägg ner skiten...wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

674 Inlägg
10 december 2008
Mortalis skrev:
Hexenhammer skrev:
Mortalis skrev:
De konkurrerar ju med varandra, isf måste nåt av bolagen skapa helt nya modeller, eller lägga ner sina. Behöver inte två stycken V70 så att säga tongue

Tanken är väl den att det ska vara två fristående bolag under samma ägande.

Men varför? De e ju skitpuckat o konkurrera mot varandra

Tror faktiskt inte att det är så puckat.. De har ju inte direkt konkurerat förut.. Att slå dem samman vore att ge ett större utbud av den svenska vagnparken samtidigt som de utmärkt kan komplettera varandra på marknaden!   Tror faktiskt att det är på sikt är väldigt smart!    både inom landet & internationellt!    Gillar iden!  smile
Senast redigerat av Ramrod (10 december 2008)

With great freedom comes great responsebility

674 Inlägg
10 december 2008
Tror riktigt starkt på iden!        SAMANSLAGNING     tack!!      smile

With great freedom comes great responsebility

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 december 2008
evilaudio skrev:
slå ihop volvo å saab å sen lägg ner skiten...wink

Då kan man lika gärna lägga ner hitlerslädarna. wink

Det var för övrigt facket som lade fram propositionen om att slå ihop Volvo och Saab. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök