2982
Sök

För er som har Iphone

200 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
Införskaffade mig en liten julklapp till mig själv dvs en iphone här i dagarna.
Tänkte höra mig för om bra program/spel till iphonen som man kan ladda ner... mycket kostar ju så känns onödigt att slänga ut allt för mycket pengar på saker som är skit.

Kom gärna med tips om spel/program som är bra! Gratis eller inte spelar ingen roll.

1 723 Inlägg
11 december 2008
två kompisar har Iphone... och en av dem har laddat hem nåt program som får din Iphone att låta som ett lasersvärd från Star Wars. Svinga telefonen och det låter som du svingar svärdet. Bara det gör ju det värt att köpa en ny telefon! big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 december 2008
Grattis till världens bästa mobil wink Skitnöjd med min iaf, titta på tex iPhoneinfo.se  (+forumet)
där finns en hel del bra tips.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
11 december 2008
maccswe skrev:
Införskaffade mig en liten julklapp till mig själv dvs en iphone här i dagarna.
Tänkte höra mig för om bra program/spel till iphonen som man kan ladda ner... mycket kostar ju så känns onödigt att slänga ut allt för mycket pengar på saker som är skit.

Kom gärna med tips om spel/program som är bra! Gratis eller inte spelar ingen roll.

Jag skulle vilja tipsa om en del saker... mycket är gratis:

1. Palringo: En MSN, Yahoo! Messenger, ICQ (o.s.v) klient. Funkar oerhört bra
och snabbt. Det är gratis att ladda hem. Det enda man behöver göra är att registrera
sig på Palringo.com (också helt gratis).
Pris: Gratis.

2. Monkey Ball: Rätt nice spel. Visst, det är väl inte det bästa/roligaste. Men jag
tycker verkligen att det har tagit "mobilspel" till en helt ny nivå. Relativt hyfsad 3D-grafik,
många banor, med olika svårighetsgrader, riktigt svårt (men kul) o.s.v. Det kostar visserligen
75 kr (om jag minns rätt). Men det är riktigt skoj, så det får det vara värt tycker jag.
Pris: 75kr.

3. Scribble: Ett typ... ritprogram. Det är väl mest en skojgrej. Men det kan ju vara
lite intressant. Man kan väl likna det med paint. Du kan förstås infoga bilder från din kamera
som du kan redigera och måla på, och sedan spara ut dom igen.
Pris: Gratis.

4. BClassic: Spel ala DX-Ball. Riktigt coolt.
Pris: Lite-versionen är gratis. Fullversionen kostar...

5. Labyrinth: Klassiskt labyrint-spel som man hade när man var mindre. Riktigt coolt.
Känns nästan lite verkligt ibland. Tycker det här är ett riktigt bra tidsfördriv. Riktigt nice.
Pris: Lite-versionen är gratis. Fullversionen kostar.

Sedan finns det ju tusentals andra saker som verkar riktigt roliga, men som jag inte har
vågat köpa. Du kan ju bläddra runt lite och läsa recensionerna i AppStore, för att se vad
andra tycker. Finns ju rätt bra beskrivningar till i princip allt där. De ovanstående har jag
i min lur (har lite mer också, men inget speciellt). De är lite roliga som tidsfördriv, hur som helst!

Hoppas du är nöjd med din lur!

200 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Tack för tipsen!!
Fan aldrig haft en sån bra telefon som denna i hela mitt liv och jag är rätt bra på att byta telefon ofta.
Underbart gränssnitt och sjukt snabb i alla menyer, ända trissta är väll det med mms och kameran är ju ingen höjdare. Men det känns som en struntbit med tanke på allt kul man kan göra med telefonen.

Ända jag inte gillar är ITUNES fyfan vilket skit, skulle va sjukt bra om man bara kunde få upp telefonen som en extern hdd i utforskaren.

Det är nog det mest negativa faktiskt.

Men till alla er som funderar på iphone......KÖP DEN ni kommer inte bli besvikna.

Mata gärna på med mer tips om program och dylikt!

Avstängd
168 Inlägg
12 december 2008
Var köpte du din iPhone och vad betalade du?

200 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
janz0rz skrev:

Tog telias erbjudande dom har nu kostar 379:- i månaden och du betalar inget för mobilen i affären..

115 Inlägg
12 december 2008
air mouse - så man kan styra datorns mus
iAmpRemote - styr winamp
shazam - som SE:s track id, fast funkar 1000 ggr bättre.
Dynolicius - prestandamätare för bilen

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
13 december 2008
Brushes - Måla!
Enigmo - Roligaste spelet so far på iphonen
Google Earth - Hela jorden i iphooonen
Jaadu - Lite som Air Mouse, fast man kan se skärmen också. Alltså ett remoteprogram för iphonen.
Movie Star - IMDB app.
Prisjakt - Kolla upp billigaste priset på en pryl, eller bara kolla faktia.
Res i STHLM - mobil.sl.se fast som ett app.

Meeeeen om man är hyfsat vettig och orkar leka lite mer med fånen så ska man ju Jailbreaka telefonen. Då får man tillgång till så otroligt mycket mer skoj:
Cycorder - Filma
Five Icon Dock - Fem ikoner längst ner. Grymt skönt!
Flashlight - En ficklampa som lyser starkare än Appstore-motsvarighete.
gpSPhone - Game Boy Advance emulator
IntelliScreen - Se kalenderstuff, mail, sms, nyheter, väder etc etc direkt på lås-skärmen.
MxTube - Tanka ner Youtube-filmer och glo på dom precis när du vill.
NES - Nintendo 8-bit emulator
PocketTouch - Mitt mest använda program. Kontrollera musiken med iphonen i fickan.
Doom -  Dock inte helt bäst kontroller
Quake 1 - Samma sak här :P
Quake 3 - Även samma sak här, men man kör det bara för att man kan!
snes4iphone - Super Nintendo emulator
SwirlyMMS - MMS på iphonen.
Winterboard - Ändra tema på hela telefonen. Allså helt andra färger, andra ikoner osv osv.

Sen finns det ju småstuff som t ex svenskt tangentbord (så man slipper hålla in åäö), ta bort volymlåset och vnc för iphonen (kontroller iphonen med datorn, grymt skoj när man skriver riktigt långa sms :P)

Whine whine!

200 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
Urkas skrev:
Brushes - Måla!
Enigmo - Roligaste spelet so far på iphonen
Google Earth - Hela jorden i iphooonen
Jaadu - Lite som Air Mouse, fast man kan se skärmen också. Alltså ett remoteprogram för iphonen.
Movie Star - IMDB app.
Prisjakt - Kolla upp billigaste priset på en pryl, eller bara kolla faktia.
Res i STHLM - mobil.sl.se fast som ett app.

Meeeeen om man är hyfsat vettig och orkar leka lite mer med fånen så ska man ju Jailbreaka telefonen. Då får man tillgång till så otroligt mycket mer skoj:
Cycorder - Filma
Five Icon Dock - Fem ikoner längst ner. Grymt skönt!
Flashlight - En ficklampa som lyser starkare än Appstore-motsvarighete.
gpSPhone - Game Boy Advance emulator
IntelliScreen - Se kalenderstuff, mail, sms, nyheter, väder etc etc direkt på lås-skärmen.
MxTube - Tanka ner Youtube-filmer och glo på dom precis när du vill.
NES - Nintendo 8-bit emulator
PocketTouch - Mitt mest använda program. Kontrollera musiken med iphonen i fickan.
Doom -  Dock inte helt bäst kontroller
Quake 1 - Samma sak här tongue
Quake 3 - Även samma sak här, men man kör det bara för att man kan!
snes4iphone - Super Nintendo emulator
SwirlyMMS - MMS på iphonen.
Winterboard - Ändra tema på hela telefonen. Allså helt andra färger, andra ikoner osv osv.

Sen finns det ju småstuff som t ex svenskt tangentbord (så man slipper hålla in åäö), ta bort volymlåset och vnc för iphonen (kontroller iphonen med datorn, grymt skoj när man skriver riktigt långa sms tongue)

Är det svårt att jailbreaka den???

1 874 Inlägg
15 december 2008
maccswe skrev:
Tack för tipsen!!
Fan aldrig haft en sån bra telefon som denna i hela mitt liv och jag är rätt bra på att byta telefon ofta.
Underbart gränssnitt och sjukt snabb i alla menyer, ända trissta är väll det med mms och kameran är ju ingen höjdare. Men det känns som en struntbit med tanke på allt kul man kan göra med telefonen.

Ända jag inte gillar är ITUNES fyfan vilket skit, skulle va sjukt bra om man bara kunde få upp telefonen som en extern hdd i utforskaren.

Men till alla er som funderar på iphone......KÖP DEN ni kommer inte bli besvikna.

Mata gärna på med mer tips om program och dylikt!

MMS är på G. Det har Telia sagt nu. Anledningen till varför det inte finns MMS från första början är
ju den att den är gjord av Apple, och dom vill tillfredsställa kunderna till max. Och när iPhone skapades
så handlade det förstås om kunder i USA. Och där är intresset av MMS ungefär lika med noll. Telia
kommer dock att fixa en App. som kommer att finnas tillgänglig snart!

Ja, det där med kameran är ju verkligen dåligt, det kan jag hålla med om. Dock finns det ju idag
inga som helst mobilkameror som fungerar bra vid dåligt ljus o.s.v. Så man kommer nog aldrig
att kunna byta ut sin "riktiga" digitalkamera emot sin mobiltelefon, om man säger så.

Jag kan hålla med dig om det där med iTunes. Du kan ju dock ta bort synkroniseringsfunktionen
så att du kan dra & släppa din musik, dina bilder (o.s.v.) direkt till telefonen i iTunes. Då är det inte
lika långt ifrån själva "disk-känslan" längre.

1 874 Inlägg
15 december 2008
maccswe skrev:

Nej, det är det inte. Jag undviker dock jailbreak själv, och det råder jag dig också till. Det finns
sjukt många applikationer ute redan nu, och det lär komma väldigt mycket mer framöver. Att
jailbreaka innebär ofta stora problem vid uppdatering av telefonens firmware. Och uppdaterar
du den utan att kolla så att din jailbreak-version tillåter en uppdatering så kommer din telefon
mer eller mindre att krascha. Det finns en del funktioner som inte finns till en "ojailbreakad" lur.
Men å andra sidan är det mesta på G även för oss "vanliga".

Administratör
11 962 Inlägg
15 december 2008
maccswe skrev:
../

/..

Jag var rätt less på iTunes i början också, men när jag vant mig så har det visat sig vara riktigt bra, tro det eller ej. Det har mängder av fördelar framför Winamp t.ex. Du kan skapa specialanpassade "levande" playlists baserade på en rad olika kriterier som gengre, sökord, årtal osv.

Det är ett lite nytt sätt att se på saker och ting jämfört med PC-tänket. I itunes har du ditt bibliotek med musik, och skapar olika spellistor av det som refererar till musik i din library. "fil-tänket" används inte riktigt på samma sätt som på PC-program där man ofta öppnar upp filerna direkt och lyssnar, en i taget, eller har spellistor baserade på mappstrukturer osv. Du öppnar all din musik en gång, och sen finns allt där.

Det är så soft och komma hem och välja Jazz-spellistan och bara klicka play :-) Lägger jag till en jazz-skiva i bibliotek nån gång så hamnar den i Jazz-playlisten automagiskt också :-)

Sen när du väl har all musik där så blir det bara naturligt att använda det med iPhone eller en iPod också, och slippa hantera filer och mappar hit och dit.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

200 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
chrizz skrev:
maccswe skrev:
../

/..

Jag var rätt less på iTunes i början också, men när jag vant mig så har det visat sig vara riktigt bra, tro det eller ej. Det har mängder av fördelar framför Winamp t.ex. Du kan skapa specialanpassade "levande" playlists baserade på en rad olika kriterier som gengre, sökord, årtal osv.

Det är ett lite nytt sätt att se på saker och ting jämfört med PC-tänket. I itunes har du ditt bibliotek med musik, och skapar olika spellistor av det som refererar till musik i din library. "fil-tänket" används inte riktigt på samma sätt som på PC-program där man ofta öppnar upp filerna direkt och lyssnar, en i taget, eller har spellistor baserade på mappstrukturer osv. Du öppnar all din musik en gång, och sen finns allt där.

Det är så soft och komma hem och välja Jazz-spellistan och bara klicka play :-) Lägger jag till en jazz-skiva i bibliotek nån gång så hamnar den i Jazz-playlisten automagiskt också :-)

Sen när du väl har all musik där så blir det bara naturligt att använda det med iPhone eller en iPod också, och slippa hantera filer och mappar hit och dit.

Jag håller med dig nu när jag har jag suttit och nötat och lärt mig programmet lite mer och måste faktiskt säga att det är ett schysst program. Coolt med cd covers på alla album osv osv, ända som är jobbigt just med iphone/ ipoden är att man inte kan synka på flera olika datorer.
Alla album och dylikt försvinner om du vill lägga in musik från en annan dator som också har itunes, det är det sämsta med det men i övrigt helt okej musikprogram.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
15 december 2008
chrizz skrev:

Kanske iofs har missat det, men snabbtangenter funkar välla ändå inte i itunes? I mitt Winamp kör jag F6 för Play/Puase, F7 för föregående låt och F8 för nästa. Det är nåt jag inte skulle kunna leva utan (och inte mitt platta logitech heller, så jag har inga "riktiga" såna knappar).
Sen är ju snabbsöken det bästa som finns också. Bara klicka på den där lilla flytande grejen högst upp på skärmen och trycka på "j" för att söka. Visst, finns i itunes, men inte riktigt lika nära till hands.
O så finns ju såklart media library i winamp. Så det funkar minst lika bra som itunes på det sättet.

Och föresten, jailbreakar du iphonen så kan du även synca låtar med Winamp. ;)

Hexenhammer skrev:
maccswe skrev:

Nej, det är det inte. Jag undviker dock jailbreak själv, och det råder jag dig också till. Det finns
sjukt många applikationer ute redan nu, och det lär komma väldigt mycket mer framöver. Att
jailbreaka innebär ofta stora problem vid uppdatering av telefonens firmware. Och uppdaterar
du den utan att kolla så att din jailbreak-version tillåter en uppdatering så kommer din telefon
mer eller mindre att krascha. Det finns en del funktioner som inte finns till en "ojailbreakad" lur.
Men å andra sidan är det mesta på G även för oss "vanliga".

Stora problem är att ta i. Bara man backuppar telefonen innan så är det inte så jobbigt. Och telefonen kommer inte att krasha om du uppgraderar utan att senaste firmwaren är jailbreakad. Enda som händer är att du kommer förlora alla jailbreakade program och den kommer fungera likadant som innan du jailbreakade den.
Men "en del" funktioner var väl inte riktigt rätt. Enbart två av dom jailbreakprylarna som jag nämnde finns det en chans att det kommer kunna komma i appstore. Resten kommer ALDRIG komma.
Senast igår hittade jag en väldigt skön grej också. Man kunde döpa alla sina springboardsidor och så fick man även tillgång till genvägar till alla sidor som man kan dumpa längst ner i docken. Så nu är alla sidorna sorterade fint så nu är det ännu lättare och snabbare att hitta programmet jag behöver för tillfället.

Och juste, jailbreakar du så kan du använda din iphone som extern hårddisk.

Whine whine!

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
16 december 2008
maccswe skrev:
janz0rz skrev:

Tog telias erbjudande dom har nu kostar 379:- i månaden och du betalar inget för mobilen i affären..

Var det med eller utan internet? Och så undrar jag om GPS-funktionen i telefonen är gratis.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

1 874 Inlägg
16 december 2008
Urkas skrev:
Stora problem är att ta i. Bara man backuppar telefonen innan så är det inte så jobbigt. Och telefonen kommer inte att krasha om du uppgraderar utan att senaste firmwaren är jailbreakad. Enda som händer är att du kommer förlora alla jailbreakade program och den kommer fungera likadant som innan du jailbreakade den.
Men "en del" funktioner var väl inte riktigt rätt. Enbart två av dom jailbreakprylarna som jag nämnde finns det en chans att det kommer kunna komma i appstore. Resten kommer ALDRIG komma.
Senast igår hittade jag en väldigt skön grej också. Man kunde döpa alla sina springboardsidor och så fick man även tillgång till genvägar till alla sidor som man kan dumpa längst ner i docken. Så nu är alla sidorna sorterade fint så nu är det ännu lättare och snabbare att hitta programmet jag behöver för tillfället.

Och juste, jailbreakar du så kan du använda din iphone som extern hårddisk.

Det kräver mycket mer koll. Jailbreakar du inte så är det bara att köra på som vanligt. Dessutom känner jag själv att det inte är särskilt mycket fördelar med jailbreak. Jag väntar hellre tills det kommer "riktiga" versioner av programmen i fråga - vilket det faktiskt kommer att göra.

Vad jag har hört/läst så finns (eller om det kommer snart, minns inte) det ett system som ska göra att om man uppdaterar en jailbreakad lur, så ska den låsas, förstöras.. eller ja.. kalla det vad du vill.

T.ex vad kommer inte att komma?

1 874 Inlägg
16 december 2008
Mäki skrev:
maccswe skrev:
janz0rz skrev:

Var det med eller utan internet? Och så undrar jag om GPS-funktionen i telefonen är gratis.

Det är duktigt om det är en iPhone utan internet. Internet "ingår" alltid. Du kan surfa via WiFi (trådlöst nätverk) - Vilket är gratis. Eller via 3G nätet (alltså i princip vart som helst) - Kostnaden uppgår till 9kr/dygn i Sverige (beroende på abonnemang.. utomlands är det dock andra priser).

GPS-funktionen är gratis via WiFi. Via 3G-nätet kostar även detta. Dock inga stora pengar, så länge man är i Sverige.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
16 december 2008
Hexenhammer skrev:
Mäki skrev:
maccswe skrev:

Det är duktigt om det är en iPhone utan internet. Internet "ingår" alltid. Du kan surfa via WiFi (trådlöst nätverk) - Vilket är gratis. Eller via 3G nätet (alltså i princip vart som helst) - Kostnaden uppgår till 9kr/dygn i Sverige (beroende på abonnemang.. utomlands är det dock andra priser).

GPS-funktionen är gratis via WiFi. Via 3G-nätet kostar även detta. Dock inga stora pengar, så länge man är i Sverige.

Okej, jag tänkte om du valde med trådlös uppkoppling på telen så du kan surfa hur mycket du vill när du vill osv..För på telia pratade dom om att telefonen kunde få för sig att surfa på 3G nätet trots att man är uppkopplad på hemnätverk. Du vet inte hur det här ligger till?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

200 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
Mäki skrev:
Hexenhammer skrev:
Mäki skrev:

Okej, jag tänkte om du valde med trådlös uppkoppling på telen så du kan surfa hur mycket du vill när du vill osv..För på telia pratade dom om att telefonen kunde få för sig att surfa på 3G nätet trots att man är uppkopplad på hemnätverk. Du vet inte hur det här ligger till?

Det kan man enkelt kolla på hur mycket data som har laddats ner via 3g nätet, men jag har enbart aktiverat wlanet och har fortfarande 3g igång men den använder sig automatiskt av w-lan i första hand så länge du har aktiverat det i inställningar annars kör den 3g

Sök