5735
Sök

Tror ni bensinpriserna kommer hålla sig?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 december 2008
bästa man kan göra e ju å skita i o tanka så får de fortsätta sänka för att få igång efterfrågan tongue inte som alla "nu jävlar ska ja hamstra 500 liter i min friggebod", då blir ju efterfrågan högre, å då går priserna upp tongue kör på som vnaligt bara...inge jävla hamstrande

609 Inlägg
12 december 2008
Svårt att veta (om man inte sitter i styrelsen för OPEC) Men.. jag skulle gissa på att det kommer att bli dyrare när det börjar bli ljusare i USA.

354 Inlägg
12 december 2008
bensinpriserna kommer inte att hålla..

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
12 december 2008
Kommer säkerligen höjas igen när lågkonjunkturen blir bättre. hmm

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

1 062 Inlägg
12 december 2008
En bra sida om man vill hålla koll på råoljepriset: http://www.nymex.com/index.aspx
Crude Oil är vanlig råolja som jag har förstått. Jösses vad det går upp och ner!
Bensinpriset verkar följa samma kurva någorlunda med nån dags eftersläpning.
Går det upp tex 10dollar är det läge att fylla tanken för dagen efter sticker bensinpriset ofta.

M.V.H.

1 228 Inlägg
12 december 2008
Det konstiga är ju att nu när kronan blivit svagare så borde ju egenltigen bensinpriset gå upp, och när kronan blir starkare så borde det gå ner? Förstår egentligen inte hur värdet på bensin följer inflationen och olika valutor..

677 Inlägg
12 december 2008
Jag blir bara rädd när jag tänker på hur sommaren kan bli, i somras låg priset på olja 140 dollar per fat och då var dollarn skit låg.

Nu ligger dollarna på... vi säger 7.50 och till sommaren kanske 8 kr, och då drar alla ut med sommar bilarna... stiger de till samma huttlösa nivå som i somras är 20 kr litern inte långt  i från sad
Nu tror jag inte att det händer men 2010? bara att isne att i sverige ska vi cyckla till jobbet!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 december 2008
I snön idag så kunde man ha oförskämt kul utan att det kostade skjortan iaf smile Men tyvärr så håller det väl inte sig så länge.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
12 december 2008
asså bensinen här e 9,79.... ja fattar fan inte... ja e glad asså men vafan ja e rädd för att de kommer skjuta upp som fan sen

Inspiration comes standard

12 086 Inlägg
12 december 2008
te_wik skrev:
Tror att till sommaren när de flesta kör mer med bilen kommer bensinen kosta 16-17kr/l.

Därför det är så billigt just nu, de vet att de tjänar igen de till sommaren hmm

Min teori.

Mvh Tommy

Så säger dom varje år, så det är inte din teori.
Dessutom stämmer den aldrig.

Priset baseras på 2 grundsaker, oljepriset och skatter. När dessa rör sig, rör sig bensinpriset. Svaret blir; Priset kommer garanterat stiga igen när oljan går upp i pris igen, lr när regeringen lägger på några kronor igen wink

master_lars skrev:
Det konstiga är ju att nu när kronan blivit svagare så borde ju egenltigen bensinpriset gå upp, och när kronan blir starkare så borde det gå ner? Förstår egentligen inte hur värdet på bensin följer inflationen och olika valutor..

Valutan är föga betydlig när priset på olja minskat 65%
Senast redigerat av JapMax (12 december 2008)

BMW ///M3
404 Inlägg
12 december 2008
bensinpris i morse var 9.90 ungefär nu på eftermiddagen 10.20 nästan så det ändras hej vilt här iaf

1 878 Inlägg
12 december 2008
vet inte om det kommer hålla i sig. men var borta och fyllde tanken nyss smile

3 059 Inlägg
12 december 2008
Mortalis skrev:
bästa man kan göra e ju å skita i o tanka så får de fortsätta sänka för att få igång efterfrågan tongue inte som alla "nu jävlar ska ja hamstra 500 liter i min friggebod", då blir ju efterfrågan högre, å då går priserna upp tongue kör på som vnaligt bara...inge jävla hamstrande

Sant !

volvoraggare
4 776 Inlägg
12 december 2008
vi kan ju bara hoppas

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

77 Inlägg
13 december 2008
Visste du att...
... 8 av 10 resor i Sverige görs med bil.
... 60 % av bensinpriset är skatter.
... momsen på bensin är 25 procent men momsen på kollektivtrafik är bara 6 procent.
... vi i Sverige betalar moms både på bensinpriset och på bensinskatten.
... svenska bilister betalar 9 miljoner kr i bilskatter varje timme, sammanlagt 80 miljarder kr i skatt varje år.

Fakta om bensinpriset:
I april 2008 var bensinpriset i genomsnitt 12,79 kr.

Uppdelat i bensin och skatter:
Bensin 5,71 kr
Skatt och moms 7,58 kr
Skatten består av:
Energiskatt 2,80 kr
Koldioxidskatt 2,22 kr
Moms på bensin 1,30 kr
Moms på skatt 1,26 kr

"När världsmarknadspriset låg på 150 dollar per fat var det "förklaringen" till att bensinpriset var uppe och nosade på 14 kronor litern. Nu är brentoljan under 45 dollar per fat. Det vore intressant om några medier kommenterade orsaken till att vårt svenska bensin pris fortfarande ligger på nästan 11 kr/l."

"men bara min åsikt.."

1 062 Inlägg
13 december 2008
För att dollarn är mycket dyrare vilket gör det dyrare för raffenaderierna att köpa in, skatterna är sedan vad jag förstått inte procentuella utan per liter, iaf några av de. Och kostnaden för att raffinera är ju densamma.

M.V.H.

1 772 Inlägg
13 december 2008
viccoA skrev:
Om det fortfarande är lika låg efterfrågan på olja när det är dags att välja regering så kommer priset på bensin alldeles säkert gå upp om sossarna kommer till makten ihop med miljötalibanerna. MPs senaste uttalande var väl att man borde höja skatten på bensin så den kostade över 20kr med motiveringen; det kommer den ändå kosta snart och lika bra att vänja sig...

Hatet till dom där miljömupparna är såhäääääääääääääääär stort just nu!

Hoppas verkligen de håller sig, skulle vara underbart smile Sorligt att allt ska behöva vara så *vla dyrt nuförtiden..
Senast redigerat av NordstromJ (13 december 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 814 Inlägg
13 december 2008
marknadslagen no 1: Tillgång och efterfrågan--> finns mycket bensin i världen just nu och en allt mindre marknad för bensin så jag tror den håller sig här iallafall något år eller så hmm

Teddan
2 495 Inlägg
13 december 2008
expect1991 skrev:
marknadslagen no 1: Tillgång och efterfrågan--> finns mycket bensin i världen just nu och en allt mindre marknad för bensin så jag tror den håller sig här iallafall något år eller så hmm

du har så rätt, går gm i konkurs så kommer oljan gå ner ännu mer.
Ju sämre tider vi får , ju billigare blir bensinen.

Jag har hellre dyr bensin och bra tider än billig bensin och som läget är nu.
många här som tänker fruktansvärt kort och tycker att det är skitbra med lågt bensinpris.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
13 december 2008
de kommer nog alltid att gå upp eller ner med bensin priset

Nissan Silvia

Sök