2331
Sök

Ljudbygge Och Annat Trix [Slutresultat!!!]

603 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Du menar att han ska skicka 1500kr för reparation, eller 200kr för att få tillbaka stereon utan några andra pengar? yikes Hoppas att du får tillbaka pengarna du la på stereon då med, så jag inte snurrar ihop allt i huvudet? roll

Jo självklart ska jag ha dem pengarna också. Skrev lustigt ser jag nu. Då har jag bara gått back 200 kr för frakten som blev när han skickade stereon.

Studerande
219 Inlägg
9 mars 2009
Kompisen köpte sig en 900 talladega precis, tipsade honom om din tråd! smile

Fritidsforskare
344 Inlägg
9 mars 2009
Kör ju inte saab, men en väldigt underhållande guide iaf!. Blir hur bra som helst, bara å jobba på big_smile!.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

430 Inlägg
9 mars 2009
Se där. Finfint! Gillar hur all fokus är på bilen på alla kort där bakgrund finns.

Mkt bra guide att ha sen när det är dags för byte! Den tackar vi för.
Fått reda på om motorn är bytt än? Fråga tidigare ägare kanske?

603 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
c_Hall skrev:
Kompisen köpte sig en 900 talladega precis, tipsade honom om din tråd! smile

Haha vad kul smile Han är välkommen.

Zajpner  skrev:
Kör ju inte saab, men en väldigt underhållande guide iaf!. Blir hur bra som helst, bara å jobba på big_smile!.

Mvh//Robin.

Japp jag ska försöka hålla igång. Men nu ser det faktiskt ganska mörkt ut tyvärr. Får se hur mycket tid jag kan lägga på bilen. Kan bli så att jag får ta en paus i några veckor.

megaman_k  skrev:
Se där. Finfint! Gillar hur all fokus är på bilen på alla kort där bakgrund finns.

Mkt bra guide att ha sen när det är dags för byte! Den tackar vi för.
Fått reda på om motorn är bytt än? Fråga tidigare ägare kanske?

Det var faktiskt skärpa över hela bilden. Men jag ville inte visa upp den stökiga verkstaden så jag la dit linsoskärpa med PS. Blev snyggare så enligt mig. Har faktiskt inte kollat motorn. Men har en ny tändkasett liggandes. Ska snygga till den innan jag byter. Bilen har troligtvis gått över 100 mil med fel tändkasett så då klarar den lite körning ut och in i verkstaden.

Fritidsforskare
344 Inlägg
9 mars 2009
Tråkigt om du behöver ta en paus, men hoppas det går bra iaf!.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

603 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Tjenare nu måste jag avreagera mig lite.

Har försökt komma överens med säljaren av stereon men han vägrar kompromissa eller ta tillbaka den. Han skriver "kom på ett bättre förslag". Jag har skrivit 5 förlsag! mad VAD FAN VILL HAN? Han visar inte ett jävla dugg intresse av att hjälpa till. Han sitter på mina pengar och är jävligt nöjd med det. Han tycker inte att det är sitt fel och skriver "du måste förstå mig oxå". Jaha? det låter ju lågiskt. Han har spelat med stereon i 1.5 år utan några fel. Men jag som haft den mindre än en vecka utan att kunna spela alls, mig är det inte synd om... WHAT? Hur fan tänker han!

4 663 Inlägg
9 mars 2009
haha jadu... han verkar inte riktigt på bra.

430 Inlägg
10 mars 2009
Ajfan. Irriterande med såna säljare, speciellt när det gäller såpass mkt pengar. Bor han mkt långt bort?
Obs, menar inte nå puckla på eller så som får många trådar att spåra ur.

Menar att det är mkt enklare att diskutera ansikte mot ansikte, när man inte gömmer sig bakom datorn.

Hoppas verkligen att det reder sig!

603 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Japp och av någon anledning så kan han inte prata. Så det är en jävla massa sms-skrivande. Nu har han börja ignorera mina sms också. Han tycker att han blev av med ansvaret så fort han sålde den. Det enda han bryr sig om är pengarna och dem har han tyvärr fått redan.

(inget som han sagt rakt ut, men kan inte tolka det på något annat sätt)

59 Inlägg
10 mars 2009
Du har ju tyvärr inte konsumentlagen på din sida som du skrev i ett tidigare inlägg. Eftersom du handlat av en privatperson så gäller istället köplagen (1990:931). Den ger tyvärr inte lika gott skydd som konsumentköplagen, men det finns ändå en del som kan hjälpa dig.

I ditt fall handlar det om ett abstrakt fel (följer inte den allmänna måttstocken) i varan du köpt. Jag kan inte så mycket om lågnivåjord, men om det är som du säger något som måste spelas sönder så var varan troligtvis belagd med felet redan innan säljaren avlämnade varan.

Om felet trots allt uppkommit under transporten av godset så kan tyvärr inte säljaren hållas ansvarig (KöpL § 6 och 13§). Som köpare är du dock skyldig att undersöka varan så fort du erhållit den (§ 31). Denna undersökningsplikt har du sedermera uppfyllt. Du skall vid upptäckten av fel och brist reklamera detta omgående (§32), det har du också gjort.

Det verkar hur som helst troligast att felet funnits redan innan avlämnandet till posten. Jag antar att säljaren, huruvida han nu känt till detta fel eller inte, inte informerat dig om det.

Det framgår inte huruvida ni skrivit något avtal eller om du fått något kvitto. Jag antar ni gjort upp muntligt, eller via mailväxling. Hur det än är, och även om skriftligt avtal/kvitto finns som säger att varan är såld i befintligt skick så gäller inte detta förbehåll eftersom varan du köpt avviker ifråga om egenskap (§ 17) och den dessutom är i "väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till [...] övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta" (§19 p. 3.).

Som du redan varit inne på kan du alltså nu begära:
- Avhjälpande (§ 34)
- Prisavdrag (§ 37)
eller
- Hävning (§ 39)

Du har dessutom troligtvis rätt till skadestånd i form av ersättning för frakten (§ 40)

Detta är dock den teoretiska biten.

När jag diskutera juridiska frågor med verklig anknytning har folk en tendens att hoppa på bevisfrågan först. Vad gäller bevisen har du troligtvis hjälp av följande:

- Ditt kontoutdrag som visar överföringen
- Du kanske har kvar eventuell mail/sms konversation
- Detta forum kan vara till stor hjälp då du med datummärkning berättat om förloppet

Även om säljaren numera vägrar svara kan du fortfarande kräva honom på pengar. Problemet är att du måste stämma in honom i den tingsrätt inom vilken domsaga han tillhör genom vart han är mantalskriven. Det verkar som det är en bit bort för dig. En process tar dessutom mycket tid och kostar en del pengar. Om stereon nu bara kostar 1500-2000 kr att laga är det inte värt det.

Du kanske kan ta vägen direkt genom kronofogden eftersom du har en fordran på säljaren. Den myndigheten kommer nog dock avfärda det eftersom du inte har något skriftligt.

Det jag kan råda dig att göra är att ringa människan igen från ett telefonnummer han inte känner igen (eller dolt) och få honom att konfirmera att han sålt varan till dig mm. Spela in samtalet (det är inte olagligt som vissa tror) i smyg.

Med eller utan inspelning skall du sedan skicka ett rekommenderat brev till säljaren där du hotar ta saken till tingsrätten. Hänvisa till bevisningen. Förhoppningsvis blir han såpass närvös att han går med på ett återköp.

För övrigt kan sägas att bevisen inte måste vara absoluta. I detta fall är sannolikheten att varan gått sönder efter köpet såpass liten att du troligtvis skulle vinna i i en process.

Jag är lite bättre på juridik än billjud roll

Lycka till!

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.

603 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Jo jag har också läst det där, men jag är inte lika insatt som du. Började fundera på vad jag egentligen har nerskrivet skriftligt. Kom fram till att jag har nästan alla bevis skriftligt eftersom han inte kan prata i telefon (någon konstig förkylning). Har svart på vitt där han skriver att "stereon är i utmärkt skick". Det enda som jag inte har skriftligt är när jag ber honom att dubbel-paketera stereon (stereons kartång i en annan kartång som skyddas med luftkuddar). Detta sa han att det inte var något problem eftersom hans flickvänn jobbar på posten. Så han kunde lätt fixa det. Annars är allting dokumenterat.

Nu orkar jag inte starta en rättsprocess. Så jag fixade fram hans fars nummer. Farsgubben gav honom en spark i ändan och det förtjänade han. Så nu besvarar säljaren äntligen mina sms.

Dock så är han omättligt snål fortfarande. Han ska skicka 750 kr vilket är alldeles för lite. Kostar mer att lämna in den på lagning än så. Tyckte det var i minsta laget att begära 1000 kr. Oansvarsfull och snål har fått en ny betydelse för mig nu, tack vare XXXX.

Om man funderar vad jag skulle vara villig att betala för en stereo som är 1.5 år gammal och inte fungerar så skulle jag knappast betala 1950 kr (2700 - 750). Snarare 1000 kr. Men jag orkar inte bry mig om honom mer. Är så jävla less på hans attityd.

Du ska ha ett jättetack för att du skrev detta jakethesnake!

59 Inlägg
10 mars 2009
Inget och tack för, bra för mig att ständigt uppdatera kunskaper från tidigare terminer.

Din taktik att ringa farsan hans, verkade ju mycket effektivare big_smile Ska ta med mig det tipset i bagaget.

Tack själv för en GRYM projekttråd, ska själv bygga billjud i vår och den här tråden är till STOR hjälp!!

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.

603 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
jakethesnake skrev:
Inget och tack för, bra för mig att ständigt uppdatera kunskaper från tidigare terminer.

Din taktik att ringa farsan hans, verkade ju mycket effektivare big_smile Ska ta med mig det tipset i bagaget.

Tack själv för en GRYM projekttråd, ska själv bygga billjud i vår och den här tråden är till STOR hjälp!!

Haha blir kul när du är fullfjädrad advokat och ringer till allas föräldrar big_smile Kul att vi kan hjälpa varandra!

603 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
[Borttaget]
Senast redigerat av polomononen (2 oktober 2014)

140 Inlägg
14 mars 2009
Gött att du fick igång den te slut!
Bilen såg bra ut den med, tycker att den översta bilden var snygg!

603 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
e30racing skrev:

Helt hel är den inte. Den är fusklagad. Ska egentligen dit en ny säkring också. Men nu fungerar den iaf och det är mycket trevligt.

140 Inlägg
14 mars 2009
polomononen skrev:
e30racing skrev:

Helt hel är den inte. Den är fusklagad. Ska egentligen dit en ny säkring också. Men nu fungerar den iaf och det är mycket trevligt.

Låter det bra då?

4 663 Inlägg
14 mars 2009
kul att den är nästna helt lagad då big_smile och de var mycket fina bilder på bilen

R1 driver!
5 128 Inlägg
14 mars 2009
Först och främst, stereon ser RIKTIGT nice ut! smile Och för det andra, din bil ser riktigt trevlig ut i utemiljö smile

Sök