Du har ju tyvärr inte konsumentlagen på din sida som du skrev i ett tidigare inlägg. Eftersom du handlat av en privatperson så gäller istället
köplagen (1990:931). Den ger tyvärr inte lika gott skydd som konsumentköplagen, men det finns ändå en del som kan hjälpa dig.
I ditt fall handlar det om ett abstrakt fel (följer inte den allmänna måttstocken) i varan du köpt. Jag kan inte så mycket om lågnivåjord, men om det är som du säger något som måste spelas sönder så var varan troligtvis belagd med felet redan innan säljaren avlämnade varan.
Om felet trots allt uppkommit under transporten av godset så kan tyvärr inte säljaren hållas ansvarig (
KöpL § 6 och 13§). Som köpare är du dock skyldig att undersöka varan så fort du erhållit den (
§ 31). Denna undersökningsplikt har du sedermera uppfyllt. Du skall vid upptäckten av fel och brist reklamera detta omgående (
§32), det har du också gjort.
Det verkar hur som helst troligast att felet funnits redan innan avlämnandet till posten. Jag antar att säljaren, huruvida han nu känt till detta fel eller inte, inte informerat dig om det.
Det framgår inte huruvida ni skrivit något avtal eller om du fått något kvitto. Jag antar ni gjort upp muntligt, eller via mailväxling. Hur det än är, och även om skriftligt avtal/kvitto finns som säger att varan är såld
i befintligt skick så gäller inte detta förbehåll eftersom varan du köpt avviker ifråga om egenskap (
§ 17) och den dessutom är i "väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till [...] övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta" (
§19 p. 3.).
Som du redan varit inne på kan du alltså nu begära:
- Avhjälpande (
§ 34)
- Prisavdrag (
§ 37)
eller
- Hävning (
§ 39)
Du har dessutom troligtvis rätt till skadestånd i form av ersättning för frakten (
§ 40)
Detta är dock den teoretiska biten.
När jag diskutera juridiska frågor med verklig anknytning har folk en tendens att hoppa på bevisfrågan först. Vad gäller bevisen har du troligtvis hjälp av följande:
- Ditt kontoutdrag som visar överföringen
- Du kanske har kvar eventuell mail/sms konversation
- Detta forum kan vara till stor hjälp då du med datummärkning berättat om förloppet
Även om säljaren numera vägrar svara kan du fortfarande kräva honom på pengar. Problemet är att du måste stämma in honom i den tingsrätt inom vilken domsaga han tillhör genom vart han är mantalskriven. Det verkar som det är en bit bort för dig. En process tar dessutom mycket tid och kostar en del pengar. Om stereon nu bara kostar 1500-2000 kr att laga är det inte värt det.
Du kanske kan ta vägen direkt genom kronofogden eftersom du har en fordran på säljaren. Den myndigheten kommer nog dock avfärda det eftersom du inte har något skriftligt.
Det jag kan råda dig att göra är att ringa människan igen från ett telefonnummer han inte känner igen (eller dolt) och få honom att konfirmera att han sålt varan till dig mm. Spela in samtalet (det är
inte olagligt som vissa tror) i smyg.
Med eller utan inspelning skall du sedan skicka ett rekommenderat brev till säljaren där du hotar ta saken till tingsrätten. Hänvisa till bevisningen. Förhoppningsvis blir han såpass närvös att han går med på ett återköp.
För övrigt kan sägas att bevisen inte måste vara absoluta. I detta fall är sannolikheten att varan gått sönder efter köpet såpass liten att du troligtvis skulle vinna i i en process.
Jag är lite bättre på juridik än billjud
Lycka till!