1741
Sök

Ljudbygge Och Annat Trix [Slutresultat!!!]

Egenföretagare
2 496 Inlägg
23 mars 2009
Riktigt bra att du beskriver allt du gör så bra ! Dessutom så blir det ju riktigt bra det du gör också wink

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

1 036 Inlägg
23 mars 2009
klockren beskrivning smile

603 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Najs du smile Hehe, vi har iaf samma färg på våra meckartröjor ;D

Haha jo gult är den rätta färgen i garaget big_smile

Saab_Robin skrev:
nice kul med en genom gång  hur man gör. lär väl inte vara så annuluda på 9000 lr ?

Ja du, jag har ingen aning. Det borde ju du veta wink

tsdi skrev:
Riktigt bra att du beskriver allt du gör så bra ! Dessutom så blir det ju riktigt bra det du gör också wink

Jo det går bättre än väntat med ljudbygget. Jag har ingen tidigare erfarenhet så jag kör på försiktigt. Men någon gång blir det väl klart smile

Mange__ skrev:
klockren beskrivning smile

Kul att du gillar den. Men man får tänka på att det alltid är något som ska strula. Jag har plockat isär och ihop mina dörrsidor flera gånger. Det är alltid någon småsak som ska dumma sig. Något klipps som sätter sig snätt och liknande. Men är man försiktig så går det bra.

603 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
[Borttaget]
Senast redigerat av polomononen (2 oktober 2014)

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 mars 2009
Riktigt fin guide med asfaltsmattan, är själv sugen på att göra det i mina dörrar smile

4 663 Inlägg
24 mars 2009
ncie kul men dämpning guide med big_smile  helt perfekt

344 Inlägg
24 mars 2009
niiice big_smile

603 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Riktigt fin guide med asfaltsmattan, är själv sugen på att göra det i mina dörrar smile

Ja gör det du. Det blir stor skillnad i ljudet, enligt mig iaf. Men sen så ser ju folk lite olika på den saken.

Elda skrev:
Jag är också sugen på asfaltsmatta...

Att slita väck den alltså! man ska ju lätta bilen, inte tynga med dynga  wink

Lite mer seriöst då; älskar dina guider dom är helt underbara

Haha fint litet rim du gjorde där smile Jo jag har funderat på det där med vikt. Billjud och prestanda är två olika världar som inte riktigt går ihop.

Gällande guiderna så är de väldigt roliga att göra. Men samtidigt så är det väldigt jobbigt att fotografera hela tiden. Går mycket långsammare när man fotar. Tror att intercooler-guiden tog 2-3 timmar extra p.g.a. fotograferingen.

Saab_Robin skrev:
ncie kul men dämpning guide med big_smile  helt perfekt

Ja dämpning är ett måste om man ska ha riktigt bra ljud tongue

Effektiv skrev:
niiice big_smile

Tack smile

603 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Vi får se hur det blir med trim och sånt. I första hand så är det en ljudbil big_smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 mars 2009
Gällande guiderna så är de väldigt roliga att göra. Men samtidigt så är det väldigt jobbigt att fotografera hela tiden. Går mycket långsammare när man fotar. Tror att intercooler-guiden tog 2-3 timmar extra p.g.a. fotograferingen.

Vi andra tycker det är trevligt att du tar den tiden extra big_smile

Fritidsforskare
344 Inlägg
24 mars 2009
Bra tips!, Du har inte ett tips på hur man kan dämpa regnskyltens vibrationer?.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

603 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Zajpner skrev:

Mvh//Robin.

Min är böjd på sådant sätt att alla fyra hörnen gnager emot plåten. Så där har jag satt små dubbelhäftade tejpbitar. Men annars så har jag hört att man kan köpa kardborreband med tejp på baksidan. Alltså att man fäster hela regskylten i kardborre. Då kan den inte hamna i gungning på samma sätt. Dessutom så är kardborren mjuk i sig själft.

ljudfantast
1 372 Inlägg
27 mars 2009
jag har en mazda 323 med en liknande konstruktion i dörrarna som du har. Min dörrsida är dock trä/massonit men själva plåtsidan är liknande som din. Jag har blivit tipsad om att trycka in mina asfaltsmattor innanför yttersidan på dörren så de kan dämpa vägbuller och sedan enbart täta dörrsidan mot plåten med lite skum/plast så det är tätt. Man monterar nämligen högtalaren i dörrsidan som sedan sätts fast mot plåtsidan. Hur tror du att jag kan göra? jättetacksam för svar

mvh

603 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
michieff skrev:
jag har en mazda 323 med en liknande konstruktion i dörrarna som du har. Min dörrsida är dock trä/massonit men själva plåtsidan är liknande som din. Jag har blivit tipsad om att trycka in mina asfaltsmattor innanför yttersidan på dörren så de kan dämpa vägbuller och sedan enbart täta dörrsidan mot plåten med lite skum/plast så det är tätt. Man monterar nämligen högtalaren i dörrsidan som sedan sätts fast mot plåtsidan. Hur tror du att jag kan göra? jättetacksam för svar

mvh

Jag ska inte påstå att jag vet vad som passar för dig. Men jag kan försöka dra lite slutsatser och säga vad jag tror.

#1 Jag skulle försöka få bort vibrerande plåt. Felsöker genom att knacka med knogen över alla plåtdelar. Man ser vart det ser ut att vara tunt. Hör man att det "klangar" dvs att det inte är stumt så sätter man lite asfaltsmatta där. Man får inte snåla för mycket. Om du tycker ett område på t.ex. 5 cm2 (kvadratcentimeter) är för tunt. Ta då gärna och sätt över 7-8 cm2 asfaltsmatta.

#2 Eftersom du har en väldigt hård dörrsida så är det större risk att den kan ligga och slå emot något. Då kan man sätta något mjukt emellan. Ett tipps är ljuddämpningsmatta från biltema (art 36-9214 eller 36-9217). Det är inte så jättedyrt. Men om man vill så kan man testa att häfta fast en gammal filt eller liknande på baksidan. Vet inte om det fungerar men kan vara värt att testa.

#3 Förslag nr 1 är viktigare. Men har du asfaltsmatta över så kan man sätta på yttersta plåten också (som du beskrev i din fråga). Men jag tror att det inte ger så jättemycket. Tror inte det blir så jättemycket vibrationer där som du kommer att höra. Det vägljud som du får bort är så pass lite att det inte är värt det. Kan tänka mig att du hör LITE skillnad ifall du sätter asfaltsmatta över HELA sidan.

Tror också att ljuddämpningsmattan från förslag #2 är bättre för den yttre plåten. Jag grundar det på att jag tror att den positionen är mer utsatt för att släppa igenom ljud utifrån än att den börjar vibrera (p.g.a. högtalaren inne i bilen).

#4 I min senaste uppdatering så visade jag en ojämn skummatta som jag satte bakom högtalaren för att undvika interferens. Kostar inte speciellt mycket och kan vara värt att sätta dit. Dock så är det sällan interferensen blir så pass kraftig att man hör någon större skillnad. Speciellt inte på de lite högre frekvenserna.

#5 Ser ut som att inte det är något problem för dig. Men att skilja högtalarens fram och baksida från varandra är A och O. Allt handlar om tryckförändringar. Alla läckor är dämpande.

#6 Det är JÄTTEVIKTIGT att du bearbetar asfaltsmattan ordentligt. Jag testade för skojs skull att värma fast en bit asfaltsmatta halvdant. Den gjorde knappt någon skillnad. Dörren vibrerade nästan lika mycket som innan. Så värm och pressa ordentligt över hela mattan.

Återigen så är detta vad jag tror. Använd detta som tipps och fundera vad som egentligen stämmer för just dig. Din bil kanske har en jättekraftig dörr som inte får egenresonans. Då är det onödigt att slänga pengar på asfaltsmatta. Men till 99% säkerhet så har du inte en sådan dörr smile

EDIT: Behöver du strömkablar så har jag lite liggandes som jag säljer för ca halva butikspriset.
Senast redigerat av polomononen (27 mars 2009)

Fritidsforskare
344 Inlägg
27 mars 2009
polomononen skrev:
Zajpner skrev:

Mvh//Robin.

Min är böjd på sådant sätt att alla fyra hörnen gnager emot plåten. Så där har jag satt små dubbelhäftade tejpbitar. Men annars så har jag hört att man kan köpa kardborreband med tejp på baksidan. Alltså att man fäster hela regskylten i kardborre. Då kan den inte hamna i gungning på samma sätt. Dessutom så är kardborren mjuk i sig själft.

Tack så mycket för tipset!.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

603 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Zajpner skrev:
polomononen skrev:
Zajpner skrev:

Mvh//Robin.

Tack så mycket för tipset!.

Mvh//Robin.

Finns dock en nackdel med kardborre. Det är när någon river loss reg-skylten och springer iväg med den tongue
Senast redigerat av polomononen (27 mars 2009)

30 Inlägg
27 mars 2009
Det där med nrplåt är en enkel historia att fixa. Köp lite längre skruv och sen köper du lite brickor och lägger mellan plåten och bilen då kan plåten vibrera utan att den tar i bilen. Gjorde så på min POLO jag hade förut

603 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
PUH skrev:
Det där med nrplåt är en enkel historia att fixa. Köp lite längre skruv och sen köper du lite brickor och lägger mellan plåten och bilen då kan plåten vibrera utan att den tar i bilen. Gjorde så på min POLO jag hade förut

Finns massor med lösningar. Finns en hel tråd med förslag. Jag tyckte dock om kardborre-ideen. Den ideen tog jag från den tråden smile
Senast redigerat av polomononen (28 mars 2009)

603 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
Idag försökte jag ge mig på att bygga baslådorna. Det har varit 90% tänkande och 10% byggande. Tyvärr så räckte inte tankeverksamheten till för att få det rätt.

Efter några timmars beräkningar, byggande och tänkande så lyckades jag få fram en konstruktion. Men någonstans gick det helfel för lådan blev ungefär 20 L stor och jag ska ha 40 L.

Men eftersom jag aldrig byggt baslådor tidigare så var det här ändå en nyttig erfarenhet.

Nu tänker jag ge upp för idag. Men jag avslutade trevligt nog med att få en snilleblixt. Nu vet jag hur jag skulle lösa utrymmes problemet.

I had to think outside the box tongue

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 mars 2009
Hehe, du får avslöja lite med några trevliga bilder och bra text så vi vet hur du ska bygga smile

Sök