polomononen skrev:
michieff skrev:
jag har en mazda 323 med en liknande konstruktion i dörrarna som du har. Min dörrsida är dock trä/massonit men själva plåtsidan är liknande som din. Jag har blivit tipsad om att trycka in mina asfaltsmattor innanför yttersidan på dörren så de kan dämpa vägbuller och sedan enbart täta dörrsidan mot plåten med lite skum/plast så det är tätt. Man monterar nämligen högtalaren i dörrsidan som sedan sätts fast mot plåtsidan. Hur tror du att jag kan göra? jättetacksam för svar
mvh
Jag ska inte påstå att jag vet vad som passar för dig. Men jag kan försöka dra lite slutsatser och säga vad jag tror.
#1 Jag skulle försöka få bort vibrerande plåt. Felsöker genom att knacka med knogen över alla plåtdelar. Man ser vart det ser ut att vara tunt. Hör man att det "klangar" dvs att det inte är stumt så sätter man lite asfaltsmatta där. Man får inte snåla för mycket. Om du tycker ett område på t.ex. 5 cm2 (kvadratcentimeter) är för tunt. Ta då gärna och sätt över 7-8 cm2 asfaltsmatta.
#2 Eftersom du har en väldigt hård dörrsida så är det större risk att den kan ligga och slå emot något. Då kan man sätta något mjukt emellan. Ett tipps är ljuddämpningsmatta från biltema (art 36-9214 eller 36-9217). Det är inte så jättedyrt. Men om man vill så kan man testa att häfta fast en gammal filt eller liknande på baksidan. Vet inte om det fungerar men kan vara värt att testa.
#3 Förslag nr 1 är viktigare. Men har du asfaltsmatta över så kan man sätta på yttersta plåten också (som du beskrev i din fråga). Men jag tror att det inte ger så jättemycket. Tror inte det blir så jättemycket vibrationer där som du kommer att höra. Det vägljud som du får bort är så pass lite att det inte är värt det. Kan tänka mig att du hör LITE skillnad ifall du sätter asfaltsmatta över HELA sidan.
Tror också att ljuddämpningsmattan från förslag #2 är bättre för den yttre plåten. Jag grundar det på att jag tror att den positionen är mer utsatt för att släppa igenom ljud utifrån än att den börjar vibrera (p.g.a. högtalaren inne i bilen).
#4 I min senaste uppdatering så visade jag en ojämn skummatta som jag satte bakom högtalaren för att undvika interferens. Kostar inte speciellt mycket och kan vara värt att sätta dit. Dock så är det sällan interferensen blir så pass kraftig att man hör någon större skillnad. Speciellt inte på de lite högre frekvenserna.
#5 Ser ut som att inte det är något problem för dig. Men att skilja högtalarens fram och baksida från varandra är A och O. Allt handlar om tryckförändringar. Alla läckor är dämpande.
#6 Det är JÄTTEVIKTIGT att du bearbetar asfaltsmattan ordentligt. Jag testade för skojs skull att värma fast en bit asfaltsmatta halvdant. Den gjorde knappt någon skillnad. Dörren vibrerade nästan lika mycket som innan. Så värm och pressa ordentligt över hela mattan.
Återigen så är detta vad jag tror. Använd detta som tipps och fundera vad som egentligen stämmer för just dig. Din bil kanske har en jättekraftig dörr som inte får egenresonans. Då är det onödigt att slänga pengar på asfaltsmatta. Men till 99% säkerhet så har du inte en sådan dörr

EDIT: Behöver du strömkablar så har jag lite liggandes som jag säljer för ca halva butikspriset.