2165
Sök

Ljudbygge Och Annat Trix [Slutresultat!!!]

603 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Hehe, du får avslöja lite med några trevliga bilder och bra text så vi vet hur du ska bygga smile

Det är ett svårt val. För om jag visar bilder på hur jag bygger, under tiden som jag bygger. Då kommer det bli svårare att förklara / visa vad det är jag gör. Risken är att jag ger er en uppdatering mitt i bygget som visar sig ge ett dåligt resultat i slutändan. Sedan ska jag riva ner och börja om. Sedan ska jag bygga och göra det rätt tongue

Det andra alternativet är att låta er vänta tills det är klart och sedan lägga upp en snygg genomtänkt bildföljd med förklaringar.

Ska jag fortsätta som jag gjort nu? Lägga upp genomtänkta bilder när det är klart (D.v.s. det tar mer tid men ger mer kvalitet) Eller ska jag slänga upp bilder så snabbt som möjligt med risken att det blir svårt att följa? (D.v.s. det tar kortare tid men kvaliten kan brista).

Jag anser att valet är enkelt. Men nu får ni bestämma smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 mars 2009
Kvalitet före kvantitet smile Kör på dina fina guider igen, dom är toppen smile

140 Inlägg
29 mars 2009
Instämmer, dina guider är kanon!wink

603 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Bra att vi är överens big_smile. Men det är inte helt säkert att kvaliten blir så bra ändå. Som det ser ut nu så kommer det bli väldigt custom. Jag vet knappt själv vad jag ska göra och då är det svårt att planera fotograferingen. Men jag får försöka ta lite bilder då och då.

Det ser ut som att jag kommer att plasta ganska så snart. Då kommer jag förmodligen behöva lägga 99% koncentration på plastningen och 1% till fotograferingen.

På tal om plastning. Nu finns det säkert massor av bra trådar om plastning men jag passar på att fråga er ändå, innan jag söker. Om man vill göra en avgjutning i bilen. T.ex. tyget i bagageluckan. Hur gör man en avgjutning utan att plasta ihop plasten med inredningen?

Alltså, det jag vill göra är att gjuta av en form och sedan kunna ta bort själva plasten, men tyget ( i bagaget i detta fall) blir oförstört.

Funderar på ifall det duger med plastpåsar eller något...
Senast redigerat av polomononen (29 mars 2009)

603 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Elda skrev:
har hört att silvertejp funkar bra..

Okej. Det låter ganska smidigt, men sabbar inte det inredningen?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 mars 2009
Jag brukar använda bred maskeringstape....
Antingen över hela ytan som skall plastas av eller så anv'nder jag dte längst ut på ngn plast jag lägger dit innan...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

603 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Antingen över hela ytan som skall plastas av eller så anv'nder jag dte längst ut på ngn plast jag lägger dit innan...

Jo det låter vättigt. Maskeringstejp kanske är att föredra. Jag är lite försiktig med val av tejp nu för tiden. P.g.a. fjaskot med plåten för några sidor sedan... sad

7 241 Inlägg
29 mars 2009
polomononen skrev:
Lonefox skrev:

Jo det låter vättigt. Maskeringstejp kanske är att föredra. Jag är lite försiktig med val av tejp nu för tiden. P.g.a. fjaskot med plåten för några sidor sedan... sad

Maskeringstapens lim är snällare.....dock kan den kladda av sig lite då man plastar på men den är lätt att få bort från ytan om det skulle hända. (Beror dels på hur mkt plast det hamnar på den och dels värmeutvecklingen)

1 997 Inlägg
29 mars 2009
Mycket intressant tråd för de som inte vet eller kanske är lite osäkra på hur man gör vissa saker.
Bra jobbat! smile

Svetsare
210 Inlägg
29 mars 2009
Maskeringstejp eller plastfolie smile  tejpar du skarvarna på plastfoliet så fungerar det utmärkt smile

603 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Tack för tippsen och kommentarerna. Vi får se hur jag gör. Ska bli väldigt intressant att plasta för första gången big_smile.

ljudfantast
1 372 Inlägg
3 april 2009
tack för att du ville ta dig tid att svara! och vilket svar det blev!

Jag kollade lite idag och dörrarna är väldigt svaga på vissa ställen. plåten ytterst i dörren svajar när man slär igen dörren så där ska det bli asfaltsmattsinferno!!

tack igen

/M

polomononen skrev:
michieff skrev:
jag har en mazda 323 med en liknande konstruktion i dörrarna som du har. Min dörrsida är dock trä/massonit men själva plåtsidan är liknande som din. Jag har blivit tipsad om att trycka in mina asfaltsmattor innanför yttersidan på dörren så de kan dämpa vägbuller och sedan enbart täta dörrsidan mot plåten med lite skum/plast så det är tätt. Man monterar nämligen högtalaren i dörrsidan som sedan sätts fast mot plåtsidan. Hur tror du att jag kan göra? jättetacksam för svar

mvh

Jag ska inte påstå att jag vet vad som passar för dig. Men jag kan försöka dra lite slutsatser och säga vad jag tror.

#1 Jag skulle försöka få bort vibrerande plåt. Felsöker genom att knacka med knogen över alla plåtdelar. Man ser vart det ser ut att vara tunt. Hör man att det "klangar" dvs att det inte är stumt så sätter man lite asfaltsmatta där. Man får inte snåla för mycket. Om du tycker ett område på t.ex. 5 cm2 (kvadratcentimeter) är för tunt. Ta då gärna och sätt över 7-8 cm2 asfaltsmatta.

#2 Eftersom du har en väldigt hård dörrsida så är det större risk att den kan ligga och slå emot något. Då kan man sätta något mjukt emellan. Ett tipps är ljuddämpningsmatta från biltema (art 36-9214 eller 36-9217). Det är inte så jättedyrt. Men om man vill så kan man testa att häfta fast en gammal filt eller liknande på baksidan. Vet inte om det fungerar men kan vara värt att testa.

#3 Förslag nr 1 är viktigare. Men har du asfaltsmatta över så kan man sätta på yttersta plåten också (som du beskrev i din fråga). Men jag tror att det inte ger så jättemycket. Tror inte det blir så jättemycket vibrationer där som du kommer att höra. Det vägljud som du får bort är så pass lite att det inte är värt det. Kan tänka mig att du hör LITE skillnad ifall du sätter asfaltsmatta över HELA sidan.

Tror också att ljuddämpningsmattan från förslag #2 är bättre för den yttre plåten. Jag grundar det på att jag tror att den positionen är mer utsatt för att släppa igenom ljud utifrån än att den börjar vibrera (p.g.a. högtalaren inne i bilen).

#4 I min senaste uppdatering så visade jag en ojämn skummatta som jag satte bakom högtalaren för att undvika interferens. Kostar inte speciellt mycket och kan vara värt att sätta dit. Dock så är det sällan interferensen blir så pass kraftig att man hör någon större skillnad. Speciellt inte på de lite högre frekvenserna.

#5 Ser ut som att inte det är något problem för dig. Men att skilja högtalarens fram och baksida från varandra är A och O. Allt handlar om tryckförändringar. Alla läckor är dämpande.

#6 Det är JÄTTEVIKTIGT att du bearbetar asfaltsmattan ordentligt. Jag testade för skojs skull att värma fast en bit asfaltsmatta halvdant. Den gjorde knappt någon skillnad. Dörren vibrerade nästan lika mycket som innan. Så värm och pressa ordentligt över hela mattan.

Återigen så är detta vad jag tror. Använd detta som tipps och fundera vad som egentligen stämmer för just dig. Din bil kanske har en jättekraftig dörr som inte får egenresonans. Då är det onödigt att slänga pengar på asfaltsmatta. Men till 99% säkerhet så har du inte en sådan dörr smile

EDIT: Behöver du strömkablar så har jag lite liggandes som jag säljer för ca halva butikspriset.

603 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
Hej allihopa. Tänkte bara berätta att jag håller på för fullt med baslådorna. Jag plastar för första gången och det går skapligt. Men det som blir mest spännande att se, är hur många liter lådorna blir på. Har misslyckats totalt med mina beräkningar. Mina gissningar är att lådorna blir på 30 liter var, trotts att de ska vara 40 liter var.

6 558 Inlägg
3 april 2009
å baslåda på g ..spännande hoppas det blir minst lika bra som allt annat du gjort:)
Senast redigerat av racer-putte (3 april 2009)

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

603 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Hej igen

Har kommit längre med baslådan nu. Var rädd att jag bara skulle komma upp i 30 liter. Har nu mätt och det visar sig att den är 36 liter. Men det saknas fortfarande 3.5 liter. Så jag ska plasta om den lite.

En fråga till plastningsexperterna:
Hur lägger man ett nytt lager plast? Det undre lagret är redan torrt. Ska man göra något speciellt innan man börjar på nästa lager?

140 Inlägg
4 april 2009
polomononen skrev:
Hej igen

Har kommit längre med baslådan nu. Var rädd att jag bara skulle komma upp i 30 liter. Har nu mätt och det visar sig att den är 36 liter. Men det saknas fortfarande 3.5 liter. Så jag ska plasta om den lite.

Hur lägger man ett nytt lager plast? Det undre lagret är redan torrt. Ska man göra något speciellt innan man börjar på nästa lager?

Jag är långt ifrån expert, men när jag plastar så kör jag bara på, lager efter lager...

MVH

7 241 Inlägg
4 april 2009
polomononen skrev:
Hej igen

Jag brukar pensla eller rolla ett tunt lager plast och sedan jobba vidare med nästa lager glasfiber....
Rins and repeat...

603 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Okej det var som jag trodde. Tack för hjälpen.

Mitt 500:e inlägg tongue

147 Inlägg
4 april 2009
Känner mig tvungen att skriva en kommentar nu när jag läst igenom hela tråden, tog sådär 3 timmar, men det var intressant läsning smile. Mycket bra beskrivningar du gör wink. Och det verkar som att du är sjukt nogrann med vad du håller på med, det gillas wink, bilen kommer bli grym smile. Ska bli kul att se basarna sen med big_smile.
Mvh

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

603 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
ozcarzzon skrev:
Känner mig tvungen att skriva en kommentar nu när jag läst igenom hela tråden, tog sådär 3 timmar, men det var intressant läsning smile. Mycket bra beskrivningar du gör wink. Och det verkar som att du är sjukt nogrann med vad du håller på med, det gillas wink, bilen kommer bli grym smile. Ska bli kul att se basarna sen med big_smile.
Mvh

Tackar tackar, kul att gillar mitt lilla projekt.

Den ena lådan har fått bra former och väntar bara på några lager till. Men den andra lådan har jag problem med. Vi får se om jag lyckas fixa till det eller om jag måste göra en ny.

Sök