2176
Sök

Ljudbygge Och Annat Trix [Slutresultat!!!]

603 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
paradyne skrev:
shit! suttit här sen kl 10 över 11 o nu öär kl 20 över 12 yikes riktigt fin o intressant tråd big_smile mkt bra förhandsvisningar så att säga om hur man ska göra både här o där!  smile
måste dock bikta mig om att jag inte tycker om saab hmm men din saab är riktigt nice big_smile
klickar på "prenumenera på denna tråd" så keep up the good work och uppdatera i massor! big_smile
puss o kram / Paradyne

Du är så välkommen. Man behöver ju inte gilla en modell för att bli intresserad. Jag har själv letat inspiration och då har det deffenitivt inte bara varit saab som jag kollat på.

Sedan kan dte även vara så att dte vart lite för svalt för det att härda riktigt...kan även vara att det inte var riktigt blandat.
MEn det är svårt att sia om...

Själv brukar jag ställa en kupévärmare som får flåsa på med värme. Då får det både värme och cirkulation wink

För svalt var det inte. Däremot så kan jag ha blandat lite för dåligt. Men jag tycker fan att jag rörde om ordentligt.

Ska man verkligen värma extra på polyestern? Den är väl lättantändlig? Lite för mycket härdare och en kupevärmare kan väl göra så det börjar brinna?

603 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Nu har andra lådan börjat ta form. Den blev ännu bättre än första lådan. Tyvärr har de fått lite olika former med tanke på att bagagets former är olika från sida till sida. Självklart så har jag försökt undvika detta hela tiden. Men det är inte så lätt att göra dem exakt lika. Så jag har börjat fundera på ifall jag ska modifiera första lådan.

Men jag börjar också känna att jag måste ge upp formgivningen snart. För inte nog med att det tar tid att ge lådorna rätt former. Det kommer krävas ett enormt efterarbete för att kunna lackas. Speciellt ifall jag ska pianolacka lådorna.

that's wats going on
Senast redigerat av polomononen (9 april 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 april 2009
polomononen skrev:
paradyne skrev:
shit! suttit här sen kl 10 över 11 o nu öär kl 20 över 12 yikes riktigt fin o intressant tråd big_smile mkt bra förhandsvisningar så att säga om hur man ska göra både här o där!  smile
måste dock bikta mig om att jag inte tycker om saab hmm men din saab är riktigt nice big_smile
klickar på "prenumenera på denna tråd" så keep up the good work och uppdatera i massor! big_smile
puss o kram / Paradyne

Du är så välkommen. Man behöver ju inte gilla en modell för att bli intresserad. Jag har själv letat inspiration och då har det deffenitivt inte bara varit saab som jag kollat på.

Sedan kan dte även vara så att dte vart lite för svalt för det att härda riktigt...kan även vara att det inte var riktigt blandat.

Själv brukar jag ställa en kupévärmare som får flåsa på med värme. Då får det både värme och cirkulation wink

För svalt var det inte. Däremot så kan jag ha blandat lite för dåligt. Men jag tycker fan att jag rörde om ordentligt.

Ska man verkligen värma extra på polyestern? Den är väl lättantändlig? Lite för mycket härdare och en kupevärmare kan väl göra så det börjar brinna?

Sade jag på vilket avstånd jag har den? Hmmmm.......nej big_smile
Beroende på vad jag plastat och hur tjockt jag plastat så allt från en halvmeter till en meter.

Och på tal om brandrisk.....jag tror inte att en kupévärmare är ngn större risk då den är avsedd att vara i bil....och den placeringen den brukar få där är ju mot pass-stolen big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

603 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
polomononen skrev:
paradyne skrev:
puss o kram / Paradyne

Sade jag på vilket avstånd jag har den? Hmmmm.......nej big_smile
Beroende på vad jag plastat och hur tjockt jag plastat så allt från en halvmeter till en meter.

Och på tal om brandrisk.....jag tror inte att en kupévärmare är ngn större risk då den är avsedd att vara i bil....och den placeringen den brukar få där är ju mot pass-stolen big_smile

Okej, jo det har väl helt att göra med hur varm själva polysetern blir. Men jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Jag menar inte att kupevärmaren i sig självt är brandfarlig. Och absolut inte vid pasagerarstolen. Det har jag inte sagt något om.

Det som fick mig att fundera var att du skrev "flåsa på med värme". Fungerar det så är det ju kanon. Men jag har hört att själva polyestern är lättantändlig. Därför så finns det en risk att det börjar brinna ifall det blir för varmt. Speciellt ifall man råkat blanda i för mycket härdare. Och eftersom denna tråd i stora hela går ut på att inspirera / lära andra av mina egna lärdommar och misstag, så tycker jag att det är viktigt att påpeka riskerna som finns.

Dock så har jag en känsla av att det krävs både ett och annat för att få skiten att brinna tongue
Senast redigerat av polomononen (9 april 2009)

678 Inlägg
10 april 2009
NU har jag läst igenom hela! Herregud mycket bra jobbat! gillar baslådan! väntar till den är färdig smile
Kommer det komme en guide på ungefär hur du gjorde? wink

7 241 Inlägg
10 april 2009
Vad jag syftar på är att luften blir inte så varm så att det kan antända polyestern....
Man kan dels ställa in värmen på värmaren (brukar ställa in det så att det är ngt varmare än kroppstemp) och dels iom avståndet så svalnar luften ngt innan den når det man plastat.....

Och enligt de varningstexter jag läser på här hemma så är det härdaren i sig som är brandfarlig wink

603 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
BuRrE08 skrev:
NU har jag läst igenom hela! Herregud mycket bra jobbat! gillar baslådan! väntar till den är färdig smile

Ja självklart smile. Vet dock inte hur bra den kommer bli. Har haft fullt upp med att hålla koll på mig själv och allra minst en kamera.

Lonefox skrev:
Vad jag syftar på är att luften blir inte så varm så att det kan antända polyestern....
Man kan dels ställa in värmen på värmaren (brukar ställa in det så att det är ngt varmare än kroppstemp) och dels iom avståndet så svalnar luften ngt innan den når det man plastat.....

Och enligt de varningstexter jag läser på här hemma så är det härdaren i sig som är brandfarlig

Jag känner ju tyvärr inte dig, men av vad man kan läsa i forumen så vet du vad du pratar om. Så du har garanterat full koll på hur man gör. Det tvivlar jag inte en sekund på.

Det enda jag vill unvika är att någon läser i detta forum och får för sig att det är okej att värma på polyestern. Kanske inte nöjer sig med kupevärmare utan tar en värmepistol och blåser på 100+ från 5 cm avstånd.
Senast redigerat av polomononen (10 april 2009)

603 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
http://www.streetgear.se/index.php?page … mp;lang=sv

Kolla under: Här finns monteringsinstruktioner smile

7 241 Inlägg
15 april 2009
polomononen skrev:
BuRrE08 skrev:

Ja självklart smile. Vet dock inte hur bra den kommer bli. Har haft fullt upp med att hålla koll på mig själv och allra minst en kamera.

Lonefox skrev:

Och enligt de varningstexter jag läser på här hemma så är det härdaren i sig som är brandfarlig

Jag känner ju tyvärr inte dig, men av vad man kan läsa i forumen så vet du vad du pratar om. Så du har garanterat full koll på hur man gör. Det tvivlar jag inte en sekund på.

Det enda jag vill unvika är att någon läser i detta forum och får för sig att det är okej att värma på polyestern. Kanske inte nöjer sig med kupevärmare utan tar en värmepistol och blåser på 100+ från 5 cm avstånd.

Du.....det finns de som gör det med...
Härdar på NOLLTID men med kraftig gasutveckling på köpet och VARMT satans blir det (testat själv men avråder bestämt att folk skall göra det...enda gången de kan göra det är för att se vad som händer för att själva undvika det sedan big_smile ) Men jag har ALDRIG fått ngt att börja brinna....

Men med kupévärmarn på lagom temp (ngt varmare än kringluften) och på 50-100cm avstånd så är det inga som helst problem. Snarare tvärtom.
Och om det luktar mkt plast i bilen...tja låt kupévärmarn stå inne i bilen och värma upp kupén en natt eller två så försvinner doften fortare än vad folk tror. smile
Senast redigerat av Lonefox (15 april 2009)

Svetsare
210 Inlägg
15 april 2009
angående kupé fläkten så är krävs det mycket att plasten ska antända. har man något som blåser bort alla gifter så torkar det. står plasten utan att luften cirkuleras så härdar det aldrig. gjorde själv den tabben när jag började plasta smile bara man har något som sätter fart på luften så härdar skiten big_smile

603 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
Okej men då får jag se till att ha bra cirkulation på luften då. Men om jag ska värma så får det nog bli som du säger Lonefox. 50-100 cm och "lagom" temperatur.

För er som inte orkade gå in på länken här ovan. Så har jag på sätt och vis "sålt" intercooler-guiden till streetgear.

7 241 Inlägg
15 april 2009
polomononen skrev:
För er som inte orkade gå in på länken här ovan. Så har jag på sätt och vis "sålt" intercooler-guiden till streetgear.

Var bara tvungen att kolla pdf:en....
Din bil känns INTE igen roll

wink

R1 driver!
5 128 Inlägg
15 april 2009
Oj oj, någon som är nöjd över att dom ville ha din monteringsanvisning? wink

603 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
polomononen skrev:

Var bara tvungen att kolla pdf:en....
Din bil känns INTE igen roll

wink

Hehe det vore nästan konstigt annars. Så många bilder som jag laddat upp tongue. Det är det som skiljer trogna läsare från resten smile

_DamnIt skrev:

Ja, fast det var jag som frågade dem ifall de var intresserade, inte tvärt om. Så nu är man väl sponsrad... eller någe. Vet inte vad man ska kalla det. Men kul är det smile

7 241 Inlägg
16 april 2009
polomononen skrev:
_DamnIt skrev:

Ja, fast det var jag som frågade dem ifall de var intresserade, inte tvärt om. Så nu är man väl sponsrad... eller någe. Vet inte vad man ska kalla det. Men kul är det smile

Hm......frågan är om du inte jobbat gratis för dem nu wink

59 Inlägg
16 april 2009
Lonefox skrev:
polomononen skrev:
_DamnIt skrev:

Hur skulle det kunna vara gratis när han fick intercoolern som ändå är värd en del? neutral

Eftersom han ändå tagit bilderna och gjort instruktionen till sin projekttråd, kan man ju säga att han fått en intercooler gratis smile

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.

7 241 Inlägg
16 april 2009
jakethesnake skrev:
Lonefox skrev:
polomononen skrev:

Hur skulle det kunna vara gratis när han fick intercoolern som ändå är värd en del? neutral

Eftersom han ändå tagit bilderna och gjort instruktionen till sin projekttråd, kan man ju säga att han fått en intercooler gratis smile

Missade den biten att han FÅTT IC:n....trodde han köpt den själv roll
Nåja....DÅ är det en annan sak smile

603 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
[Borttaget]
Senast redigerat av polomononen (2 oktober 2014)

4 663 Inlägg
16 april 2009
fan de blev ju skit coolt me blå oljekylare big_smile

Sök