1439
Sök

Upplopp i rosengård

687 Inlägg
26 december 2008
KimVsWorld skrev:
Eller du kanske är en sådan person som tror att slanget: Blatte är ett slagord mot invandrare? Det kanske används som det, men det gör bög också. Vad säger du isånnafall om Svenne? Är det också ett slagord vars användare är inkompetenta blöjrasister?
Nej, det där sa ingenting om mig.
Hade du något mer att komma med eller tycker du fortfarande att svenska brottslingar ska kasta skickas till sina hemland?

Edit: Markerat med fetstil

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blatte

Saxat,

"Blatte är en nedsättande benämning på en individ med etnisk bakgrund som uppfattas som icke-central/nord/västeuropeisk, exempelvis en person med sydeuropeiskt, afrikanskt eller arabiskt ursprung.

Under 2000-talet har individer ur företrädesvis invandrade grupper försökt neutralisera ordets pejorativa karaktär genom att aktivt införa det i den egna gruppens språkbruk (jämför "nigger", "bög"). Tidskriften Gringo, vilken gjort sig känd för sitt provocerande språkbruk, har bidragit till att betydelseförskjutningen även fått ett visst genomslag i etablerade media.

Blattens motsats i vardagsspråket är "svennen". De är båda arketyper i populärkulturen. Ursprunget till ordet "blatte" är osäkert."

Ne Kim jag var tydligen inte den enda som ansåg det som ett skällsord.

6 Inlägg
26 december 2008
En väktarkollega som körde igenom på vägen hem fick sin bil vandaliserad. Av 6 bilar irad, tog de hans..och med största sannolikhet för att han hade uniform på sig! Han hade inget där att göra, utan skulle HEM till sitt HUS!!

För j*vligt!

emil1986
26 december 2008
WWJD skrev:
En väktarkollega som körde igenom på vägen hem fick sin bil vandaliserad. Av 6 bilar irad, tog de hans..och med största sannolikhet för att han hade uniform på sig! Han hade inget där att göra, utan skulle HEM till sitt HUS!!

För j*vligt!

Tacka Socialdemokraterna för det!

Yellow bug!
1 640 Inlägg
26 december 2008
emil1986 skrev:
WWJD skrev:

För j*vligt!

Tacka Socialdemokraterna för det!

Moderaterna är väl fan inte så mycket bättre för då skulle de se till att städa upp den här skiten och få ett slut.

Det är tragiskt att sånt här sker i Sverige .
Senast redigerat av Edil_ (26 december 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

741 Inlägg
26 december 2008
Varför är det ingen som klagar på Emil1986 post? han skrev mycket vettiga saker men det brukar ju alltid finnas några som inte är med! eller har han helt enkelt så klockrent rätt?

EDIT: @Nehe; Wikipedia är knappast värt och kalla en källa, då vem som helst kan gå in och skriva vad som helst, jag kan tex gå in nu och skriva under "Volvo fliken" att Saab är bättre än volvo och har alltid varit! liksom vilken idiot som helst kan gå in och förklara ord ur sin vinkel vilket enligt mig man inte kan använda för att rätta någon smile
Senast redigerat av Joo (26 december 2008)

emil1986
26 december 2008
PlatinumRacing skrev:
Media spelar stor roll i det hela ex under strömavbrottet i gbg så skrev tidningarna att banken i hjällbo Angered blivit utsatt för inbrott och att stora delar av hjällbo vandaliserats. Hur var det med sanningen JO det var någon som hade kastat EN sten på en ruta vid banken inget annat blev vandaliserat hur vet jag det JO jag bor i Angered och var i hjällbo under `KRAVALLERNA`

Media förstorar brottens utsträckningar i invandrar täta områden och resultatet blir att fler och fler får en negativ bild av invandrare. Visst finns det brottslingar med invandrarbakgrund men media får oss (oftast)tro att de är fler och våldsammare än de egentligen är.

Har som tidigare nämnt bott i Angered nästan hela mitt liv och har under denna period aldrig blivit utsatt för något brott. Problemet med människor är att vi fruktar det vi anser är okänt för oss ta er tid och lär känna en invandrare så får ni snart se att vi inte är ett gäng idioter...

MVH

Efter att bl a ha bott i ett invandrarområde och arbetat i ett annat invandrarområde vet jag att dessa är mycket värre än det som kommer fram i medierna. Fast det kanske fungerar bättre i andra delar av landet än i Östergötland.
Senast redigerat av emil1986 (27 december 2008)

687 Inlägg
26 december 2008
Joo skrev:
Varför är det ingen som klagar på Emil1986 post? han skrev mycket vettiga saker men det brukar ju alltid finnas några som inte är med! eller har han helt enkelt så klockrent rätt?

EDIT: @Nehe; Wikipedia är knappast värt och kalla en källa, då vem som helst kan gå in och skriva vad som helst, jag kan tex gå in nu och skriva under "Volvo fliken" att Saab är bättre än volvo och har alltid varit! liksom vilken idiot som helst kan gå in och förklara ord ur sin vinkel vilket enligt mig man inte kan använda för att rätta någon smile

Får väl använda min utbildning som referens då men då klankar någon ner på att jag har den.

Duger det åt dig?

1 963 Inlägg
26 december 2008
PlatinumRacing skrev:
Enligt ditt tankesätt så är alla som bor i Sverige "blattar" även du då Sverige från början var obebodlig.  Du är ju svenskfödd men dina föräldrars föräldrars föräldrars föräldrar är utlandsfödda.

I REST MY CASE

Förstår inte helt de där, men du menar alltså att hela världen är afrikaner? Eftersom människan ursprungligen kommer från afrika? Eller va?

Men are not born - Men are made

687 Inlägg
26 december 2008
emil1986 skrev:
De flesta svenskar är för det som händer i Rosengård eftersom de röstar på t ex Socialdemokraterna och Moderaterna.
De flesta svenskar vill även t ex att deras små barn ska bli våldtagna med tanke på valresultaten.

Ok? Vart har du den faktan att de flesta svenskar vill att våra barn ska bli våldtagna?
emil1986 skrev:
Varför hålla på med tillfälliga sk. lösningar t ex övervakningskameror precis överallt som hela tiden bara flyttar på problemen. vi måste ta tag i problemen istället!

Vid förebyggande brottsverksamhet så sker alltid en nettovinst på 70%. Dvs att den så kallade förflyttningen av brottslighet minskar med 70%. Källa: Nationell Bastaktik (polisen)

emil1986 skrev:
Alla har rätt att vara lyckliga och behandlas lika oavsett sexuell läggning.

Där håller jag med.

emil1986 skrev:
Utan invandringen hade Sverige inte varit ett modernt land är ett exempel för invandring som är felaktigt. Innan 60-talet fanns det knappt några invandrare och de flesta var som oss från nära länder med liknande kultur, ändå var flera stora industrier igång i Sverige långt tidigare.

Det där är ju fel, vi började ju med att ta in så mycket invandrare pga att vi behövde arbetskraften. Problemet var att vi inte slutade ta in när arbetstillfällena försvann. Källa: Har refererat innan i nåt av inläggen, läs igenom tråden.

emil1986 skrev:
Adobtion borde förbjudas eftersom sådana barn oftare blir brottslingar och begår självmord.
Också invandrare, barn till invandrare o s v begår oftare brott än svenskar. Det är sann fakta.

Haha ok? Skulle gärna se studien du har läst om att adopterade barn oftare begår självmord eller har större brottsbenägenhet än en annan i samma sits. (etniskt och ekonomiskt samt socialt)

emil1986 skrev:
Dessutom borde dagis och skolan uppmuntra barn till att låta dem skaffa sina egna åsikter istället för att uppfostra barnen i allt från dagis ända upp till gymnasiet till kriminella AFA-anängare. Det är inte demokrati.

Återigen med dina antaganden.

emil1986 skrev:
Vissa får inte måla sitt hus i den färg de vill eftersom det inte passar in i omgivningen. Men hur bra passar en moske in i omgivningen?

Lika bra som kyrkan i mitt område då jag ej är kristen. Men ändå så ligger den där och ringer sina klockar hela tiden precis som han böneroparen gör i mosken. Och hej finns det en kyrka där så varför skulle inte en moske kunna göra det? Båda ger mig lika mycket (dvs 0) men det ger någon annan mer.
emil1986 skrev:
åtminstone rösta på SD år 2010, för ditt bästa och för jordens alla människors bästa!

Förstår inte, hur kan det vara för jordens alla människors bästa när vissa människor inte får komma hit något mer. Det kan ju inte vara så bra för de?

emil1986 skrev:
Allt jag skrivit ovanför är lite snabbt och slarvit skrivet och har inte bara med SD:s politik att göra. Jag får se om jag tar mig tid att förbättra all ovanstånde text. Några av mina åsikter är som ni ser lite mer extrema än SD:s men jag är ändå absolut inte rasist.

För all del, upplys mig bättre nu när jag ställt frågor.

emil1986 skrev:
2: Ett lungnare Sverige och många människor som får hjälp i världen.

Håller faktist med dig där med, tycker bara att du resonerar på helt fel väg om hur vi ska nå dit.

emil1986
26 december 2008
Nehe skrev:
emil1986 skrev:
De flesta svenskar är för det som händer i Rosengård eftersom de röstar på t ex Socialdemokraterna och Moderaterna.
De flesta svenskar vill även t ex att deras små barn ska bli våldtagna med tanke på valresultaten.

Ok? Vart har du den faktan att de flesta svenskar vill att våra barn ska bli våldtagna?

Det senaste valresultatet.

emil1986 skrev:
Varför hålla på med tillfälliga sk. lösningar t ex övervakningskameror precis överallt som hela tiden bara flyttar på problemen. vi måste ta tag i problemen istället!

Vid förebyggande brottsverksamhet så sker alltid en nettovinst på 70%. Dvs att den så kallade förflyttningen av brottslighet minskar med 70%. Källa: Nationell Bastaktik (polisen)

Men det bästa är i längden att ta reda på problemen och försöka lösa dem. Annars blir det katastrof.

emil1986 skrev:

Där håller jag med.

emil1986 skrev:
Utan invandringen hade Sverige inte varit ett modernt land är ett exempel för invandring som är felaktigt. Innan 60-talet fanns det knappt några invandrare och de flesta var som oss från nära länder med liknande kultur, ändå var flera stora industrier igång i Sverige långt tidigare.

Det där är ju fel, vi började ju med att ta in så mycket invandrare pga att vi behövde arbetskraften. Problemet var att vi inte slutade ta in när arbetstillfällena försvann. Källa: Har refererat innan i nåt av inläggen, läs igenom tråden.

Jo, att vi inte slutade ta in folk när vi inte längre behövde invandring var fel.

emil1986 skrev:
Adobtion borde förbjudas eftersom sådana barn oftare blir brottslingar och begår självmord.
Också invandrare, barn till invandrare o s v begår oftare brott än svenskar. Det är sann fakta.

Haha ok? Skulle gärna se studien du har läst om att adopterade barn oftare begår självmord eller har större brottsbenägenhet än en annan i samma sits. (etniskt och ekonomiskt samt socialt)

Minns inte källan förutom att den verkade seriös. Men eftersom jag som sagt inte minns källan måste jag fortsättningsvis hålla tyst om detta påståeende.

emil1986 skrev:
Dessutom borde dagis och skolan uppmuntra barn till att låta dem skaffa sina egna åsikter istället för att uppfostra barnen i allt från dagis ända upp till gymnasiet till kriminella AFA-anängare. Det är inte demokrati.

Under hela min tid i skolan blev vi uppfostrade till att älska invandringen och hade man en annan åsikt gav sig inte läraren förens man spelade att man höll med denne. Helst skulle man vara socialdemokrat också.

emil1986 skrev:
Vissa får inte måla sitt hus i den färg de vill eftersom det inte passar in i omgivningen. Men hur bra passar en moske in i omgivningen?

Lika bra som kyrkan i mitt område då jag ej är kristen. Men ändå så ligger den där och ringer sina klockar hela tiden precis som han böneroparen gör i mosken. Och hej finns det en kyrka där så varför skulle inte en moske kunna göra det? Båda ger mig lika mycket (dvs 0) men det ger någon annan mer.

Delvis håller jag med dig men byggnader som är byggda för muslimer passar inte in i Sverige. Kyrkorna har kommit hit på en mer naturlig väg.

emil1986 skrev:
åtminstone rösta på SD år 2010, för ditt bästa och för jordens alla människors bästa!

Förstår inte, hur kan det vara för jordens alla människors bästa när vissa människor inte får komma hit något mer. Det kan ju inte vara så bra för de?

Jo, det är trist för de som är i Sverige som vill stanna här måste åka hem men nu finns inget alternativ till att skicka hem många av dem för att vi eventuellt ska kunna ta in nya flyktingar. Och många invandre här skulle nog hellre få hjälp till att åka tillbaka till sitt hemland och få ett vettigt liv istället för att sitta i en trång förortslägenhet bland brottslighet och bränder.
Fler människor skulle må bra om vi minskade ned på invandringen. Lugnare i Sverige och mer människor som får hjälp i sina hemländer.

emil1986 skrev:
Allt jag skrivit ovanför är lite snabbt och slarvit skrivet och har inte bara med SD:s politik att göra. Jag får se om jag tar mig tid att förbättra all ovanstånde text. Några av mina åsikter är som ni ser lite mer extrema än SD:s men jag är ändå absolut inte rasist.

emil1986 skrev:

Håller faktist med dig där med, tycker bara att du resonerar på helt fel väg om hur vi ska nå dit.

Nej, jag tror mina åsikter är en del av lösningen.
Senast redigerat av emil1986 (27 december 2008)

Mästare
2 947 Inlägg
26 december 2008
Nehe skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blatte

Saxat,

"Blatte är en nedsättande benämning på en individ med etnisk bakgrund som uppfattas som icke-central/nord/västeuropeisk, exempelvis en person med sydeuropeiskt, afrikanskt eller arabiskt ursprung.

Under 2000-talet har individer ur företrädesvis invandrade grupper försökt neutralisera ordets pejorativa karaktär genom att aktivt införa det i den egna gruppens språkbruk (jämför "nigger", "bög"). Tidskriften Gringo, vilken gjort sig känd för sitt provocerande språkbruk, har bidragit till att betydelseförskjutningen även fått ett visst genomslag i etablerade media.

Blattens motsats i vardagsspråket är "svennen". De är båda arketyper i populärkulturen. Ursprunget till ordet "blatte" är osäkert."

Ne Kim jag var tydligen inte den enda som ansåg det som ett skällsord.

Nyckelord: Media.

Nehe skrev:
emil1986 skrev:

Vi har tillräckligt många för dem 10 närmsta åren iallafall.
Senast redigerat av KimVsWorld (27 december 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

319 Inlägg
27 december 2008
Sveriges folkblandade samhälle är ett levande helvete för många.
Tacka Palme.

Ordning är till för idioter, genier behärskar även kaos.

597 Inlägg
27 december 2008
Felax skrev:
PlatinumRacing skrev:
Enligt ditt tankesätt så är alla som bor i Sverige "blattar" även du då Sverige från början var obebodlig.  Du är ju svenskfödd men dina föräldrars föräldrars föräldrars föräldrar är utlandsfödda.

I REST MY CASE

Förstår inte helt de där, men du menar alltså att hela världen är afrikaner? Eftersom människan ursprungligen kommer från afrika? Eller va?

Det jag menade var: Någon hade tidigare skrivit att blattar är människor födda i sverige men som har utlandsfödda föräldrar, och eftersom Sverige var täckt med snö så måste någon ha invandrat i Sverige när snön försvunnit och därefter fått barn som i sin tur fick barn etc etc altså borde detta innebära att alla som är födda i Sverige är sk blattar enligt ovanståendes tankesätt

597 Inlägg
27 december 2008
Blir lite besviken på att så många av er har en negativ inställning gentemot invandrare visst förstår jag att man blir arg när utlandsfödda kommer till Sverige och begår brott men det jag inte förstår är att många tycker att alla invandrare är brottslingar och inte lika värda. Tycker personligen att man skall betrakta individen genom han/hennes handlingar och inte genom dennes etniska ursprung.

Visst har alla rätt till en åsikt och jag personligen kallar inte någon för rasist bara för att denne skrivit det han/hon tycker dok anser jag att man skall välja orden med omsorg ex istället för att skriva blatte så kan man väll säga invandrare etc

319 Inlägg
27 december 2008
PlatinumRacing skrev:
Felax skrev:
PlatinumRacing skrev:

I REST MY CASE

Det jag menade var: Någon hade tidigare skrivit att blattar är människor födda i sverige men som har utlandsfödda föräldrar, och eftersom Sverige var täckt med snö så måste någon ha invandrat i Sverige när snön försvunnit och därefter fått barn som i sin tur fick barn etc etc altså borde detta innebära att alla som är födda i Sverige är sk blattar enligt ovanståendes tankesätt

Denna tråd handlade väl inte om hur svensken blev svensk, utan om upploppet i Rosengård.
Alla vet vad en blatte är, söner och döttrar till beresta nordeuropéer, födda i Sverige ses inte som blattar, hur mycket folk än sitter och tycker på ett forum.

Ordning är till för idioter, genier behärskar även kaos.

4 637 Inlägg
27 december 2008
Någon som vet om det är "lungt" i Rosengård än? Var ett tag sedan det stod något i tidningen.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
27 december 2008
Nehe skrev:
emil1986 skrev:

emil1986 skrev:

emil1986 skrev:

Där håller jag med.

emil1986 skrev:

emil1986 skrev:

emil1986 skrev:

emil1986 skrev:

emil1986 skrev:

emil1986 skrev:

emil1986 skrev:

1. eftersom man röstar på soc eller moderaterna = för fler invandrare = fler barnvåldtäckter då 95% av våldtäckterna är av invandrare!

2. well där har du rätt.

3. nu är vi tre.

4. ja vi behövde arbetskraft av invandrare? men vi var ett bra växande industriland utan dem med och skulle varit det utan dem! på den tiden kom det cirka 1 000 - 2 000 invandrare per år.. wow! villken arbetskraft vi fick :O sen när industrin börja tona av började vi ta in fler invandrare (villket vi inte behövde!?)

5. har ingen länk men det är helt sant! .. läst det flera gånger på säkra källor.

6. nej där håller jag med han fullständigt. de flesta som jobbar som lärare och sånt är väll sossarsamt dem som "sköter" allt om lärandet i skolan ?

7. va!? varför babblar du om nått så annorlunda?? .. en kyrka är en kristen sak! sverige är och har sedan länge varit ett kristet land! byggnaderna passar mkt väl in i våran omgivning..? .. passa in och ogilla är olika saker!!! 

8. jo .. allt handlar om pengar i den riktiga världen! .. du kan ta hit 1 pers för 1000kr .. men du kan hjälpa 100 på plats för samma pengar? = för allas bästa så är de väll det bäst om vi hjälper så många som möjligt och undviker massinvandrings problem?

9. jag håller inte med dig, din taktik har haft sin chans nu.. "cirka 30 år + 4 nu moderaterna sitter" dags för nått som funkar vid nästa val? .. man blir så trött när folk vill allas bästa men röstar på de som blir sämst för dem flesta :/

10... fram tills för 50år sen var vi det största snyggaste finaste smartaste oslagbara land i norden mkt mkt rikare än våra 3 grann-länder.. hur ser det ut idag? den politik vi fört har gjort oss fattigare/tråkigare/mesigare och mer korkade än våra grann-länder som nu sprungit om oss på alla sätt, dem är rikare än oss! skulle du sagt att danmark en da blir rikare än sverige till en man på 50 talet hade han skrattat så han sket ner sig :rolleyes: ... inge fel i de jag älskar våra 3 bröder och önskar dem all lycka men det visar hur jävla kass vår politik har varit de senaste!

skulle vi skita i att ta hit och försörja invandrare på ett år skulle staten spara in 267 miljader kronor..
då skulle dem inte ha några problem med att ge volvo och saab ett krispaket på 10 miljader var som är mkt pengar och som skulle kunna hjälpa till som fan! för våran framtida industri...och för våra framtida jobb som gör att vi är ett rikt land, nej! istället slösas pengarna bort och vi ignorera det faktum att vi sakta går mot klippans kant.. :/
Senast redigerat av richardoo290 (27 december 2008)

262 Inlägg
28 december 2008
Bra skrivet richardoo290..

Skönt att veta att det finns nån som har koll iaf smile

emil1986
28 december 2008
guwib skrev:
"invandrarna som begår alla brott osv eller är det de som står längst ner på samhällstrappan"

är inte ovanstående samma sak??

nr 2.

det finns inga svenskar i rosengård, inte en enda svensk!

tycker ni  skall ta era palestinasjalar/ konverse skor och che geuvara t-shirts och flytta till rosengård ni verkar ju tycka det är ett ganska så sjysst ställe...kanske ni får kasta sten inte bara på skyltfönster..

tråkig med sådana inskränkta människor..det förtär lite av julstämmningen=D

Och varför skulle svenskarna bli så fattiga att de blev kriminellla för att vi skulle ha mindre invandrare? De fattiga svenskarna skulle bli rikare istället!

Muttley
28 december 2008
richardoo290 skrev:
istället slösas pengarna bort och vi ignorera det faktum att vi sakta går mot klippans kant.. hmm

du som har så bra svar, då kan vi dra in alla fuskare som påstår de är sjuka och lever på så vis ett simpelt liv med ersättning för de är lata smile. finns riktigt många sådana svenskar med. och alla våra missbrukare som kostar miljontals kronor i behandlingshem som inte bryr sig utan om pengarna. smile.

Sök