2994
Sök

Upplopp i rosengård

597 Inlägg
2 januari 2009
Många av er påstår att ni kallas för rasister för att ni är svenskar
FEL MÅNGA UTAV ER KALLAS RASISTER FÖR ATT NI KALLAR INVANDRARE FÖR EX MONKEYS

Sedan var det ngn som nämnde att invandrare : lågavlönade samt längst ner på samhällstrappan
jag som är invandrare är definitivt inte lågavlönad inte heller någon i min familj. Jag säger inte att vi är miljonärer men vi har så det blir över. Nästan alla i familjen är högutbildade och vi har aldrig haft problem med lagen.

Vad gäller samhällstrappan så kan jag garantera att jag står högre upp än personen som påstod ovanstående.

Förövrigt så vill jag säga att några utav mina svenska vänner skumläste tråden och skämdes över vissa inlägg.

Alla har rätt till en åsikt och jag är för att man debatterar över diverse frågor så länge man vidhåller en viss klass. Så för allas trivsel välj orden med omsorg.

MVH

687 Inlägg
2 januari 2009
KimVsWorld skrev:
En fråga: Vem är det som kastar sten då?

Inte vet jag, jag var inte där! Men du kanske var det? Eller någon annan av alla här i tråden som skriver att det var invandrare hit och invandrare dit? De kanske var där och såg allt detta på första parkett eller mest troligt så läste de om det i media vilket jag inte skulle hänga i julgranen som 100%källa.

687 Inlägg
2 januari 2009
Sen så är det helt lönlöst att fortsätta en diskussion här inne då folk ändå tolkar saker hur de själva vill för att kunna skriva något fyndigt tillbaka.

Det jag kan köpa med allt är att man ska ändra om invandringspolitiken (det anser jag också) men med det så försvinner ju inga problem. Man har ju fortfarande alla de invandrare som man har nu kvar i landet och man kan inte kasta ut människor hur som helst. Ingen har ju skrivit om saker som ni ska göra för att förbättra för de som redan finns här.. Utan bara saker för de som kommer hit.

Sen så är det bara en massa okunskap här från folk som har gått ut gymnasiet och sitter där på sin industri eller något annat jobb och knegat sedan de var 18år. Klart att eran syn på saker är lika rakt som motorvägen. Jag fortsätter gärna disskutera men då ska ni ha läst kriminologi, beteendevetenskap, sociologi (stavning) eller något liknande på en högre nivå än komvux och gymnasie. Då när ni har läst om saker som EGENTLIGEN spelar roll till varför folk har det som de har och begår brott så kan vi prata vidare..

Sen så finns det ju också hjältar som han "guwib" som kallar andra människor för monkeys man vet ju ärligt talat inte om man ska skratta eller gråta (åt han eller åt moderatorerna här inne som inte ens ger honom en varning).

Som någon annan sa, hur många upplopp har vi inte haft av fotbolls huliganer i Sverige där det är stenkastning och annan skit på så mycket  högre nivå än det i Rosengård? Och varför finns det inga trådar om det? Och varför skulle vi inte kunna kasta ut de också?

624 Inlägg
2 januari 2009
nehe skrev "Som någon annan sa, hur många upplopp har vi inte haft av fotbolls huliganer i Sverige där det är stenkastning och annan skit på så mycket  högre nivå än det i Rosengård? Och varför finns det inga trådar om det?"

och jag måste säga att jag håller med dig till 110%, det är helt förjävligt det med.!!

skillnaden är väl att så fort det handlar om ngt så viktigt som fotboll,ja då blir det helt plötsligt legitimt till att förstöra och vandalisera, helt jävla sjukt..
orka bry sig om en jävla boll, så till den grad att man måste förstöra allt i sin väg, på väg hem..
gapa och skrika som en dåre,dricka öl svära och skräna=enbart för att passa in med den stora massan unga män i 20-30 åldern som vars liv kretsar kring en läderboll.
nä alkohol och mest/oftast fotbollshuliganer/fanatiker är en lite mindre lyckad kombination ( ofta tom utan alkohol)

who´s the man?

624 Inlägg
2 januari 2009
och jag är inte fotbollshatare! spelat fotboll i lag flera år (yngre)..
grym på hockey etc etc... jag gillar sport.. men det skall inte uppsluka en precis som en viss religion..
det skall inte styra ens liv, vad man gör, när man gör det  och hur man gör det..man skall ej heller kunna skylla på det- " ja men det är ju match på lördag blablablaa..- eller= " det står ju så i sagoboken"..

who´s the man?

blacken
2 januari 2009
Det jag kan köpa med allt är att man ska ändra om invandringspolitiken (det anser jag också) men med det så försvinner ju inga problem. Man har ju fortfarande alla de invandrare som man har nu kvar i landet och man kan inte kasta ut människor hur som helst. Ingen har ju skrivit om saker som ni ska göra för att förbättra för de som redan finns här.. Utan bara saker för de som kommer hit.

Det är inte "viljan" att kasta ut folk ur landet som är den "brännade" frågan. Utan att det faktum över våra politikers vilja att ta bort våran identitet som nation och folkgrupp som sticker mest i folks ögon. Självklart så ska folk och fä få komma hit och bo här men acceptera våra traditioner seder och bruk som är unika för oss, kommer man hit så får man lov att respektera oss för vilka vi är sedan urminnes tider. följa och lyda våra lagar, bestämmelser OCH sk: oskrivna seder och bruk som vi har i vårat land. Vill man inte göra det då så kan man undra vad ens legitimitet för ens närvaro i detta land är.

Jag fortsätter gärna disskutera men då ska ni ha läst kriminologi, beteendevetenskap, sociologi (stavning) eller något liknande på en högre nivå än komvux och gymnasie. Då när ni har läst om saker som EGENTLIGEN spelar roll till varför folk har det som de har och begår brott så kan vi prata vidare..

Säger du så där så stänger du ute majoriteten av dom som "ventilerar" sina åsikter och skapar en "klass" tillhörighet typ "vi är alla jämlika men en del av oss är mer jämlika". I stället för att stänga folk ute så försök att tala om vad det är för "fel" dom har i sina argument i ämnet.

Och du ska kanske "väga dina ord med en silvervåg" som uttrycket heter,  när du "rackar" ner på andra, för du är ju en länsman och använder dig av Speer GDHP som ammunition i ditt tjänstevapen som är FÖRBJUDEN av Genevekonventionen och folkrätten..
Senast redigerat av blacken (2 januari 2009)

687 Inlägg
2 januari 2009
blacken skrev:
Det är inte "viljan" att kasta ut folk ur landet som är den "brännade" frågan. Utan att det faktum över våra politikers vilja att ta bort våran identitet som nation och folkgrupp som sticker mest i folks ögon. Självklart så ska folk och fä få komma hit och bo här men acceptera våra traditioner seder och bruk som är unika för oss, kommer man hit så får man lov att respektera oss för vilka vi är sedan urminnes tider. följa och lyda våra lagar, bestämmelser OCH sk: oskrivna seder och bruk som vi har i vårat land. Vill man inte göra det då så kan man undra vad ens legitimitet för ens närvaro i detta land är...

Hur ska de lära sig seder, traditioner samt oskrivna regler när de bara sätts i områden utan svenskar.. Bästa sättet att lära sig är väl att få integrera sig mer med övriga samhället!..

blacken skrev:
Säger du så där så stänger du ute majoriteten av dom som "ventilerar" sina åsikter och skapar en "klass" tillhörighet typ "vi är alla jämlika men en del av oss är mer jämlika". I stället för att stänga folk ute så försök att tala om vad det är för "fel" dom har i sina argument i ämnet.

Jag stänger inte ute någon, jag har ju faktist försökt att förklara under 16 sidor men det enda som kommer fram utav det är en enorm pajkastning. Alla åsikter är välkomna men man kan inte bli arg när någon som är mer kunnig säger att det är fel. Bara för att en persons åsikt är att det enbart är invandrare som begår brott så betyder det inte att det är rätt. (i bemärkelsen att de skulle vara de enda som begår brott, inte vad en person personligen tycker).

Och om man försökt att argumentera om detta i 16sidor så tröttnar man efter ett tag när man inser att det faktist inte går om man ej har läst de kurser som jag skrev.. Tyvärr..

Det sista om vapen och ammunitaion behöver vi ej ta här.
Senast redigerat av Nehe (2 januari 2009)

blacken
2 januari 2009
Hur ska de lära sig seder, traditioner samt oskrivna regler när de bara sätts i områden utan svenskar.. Bästa sättet att lära sig är väl att få integrera sig mer med övriga samhället!..

Det är just det som jag vill belysa att dom "styrande" har lagt hinder för att kunna "assimilera" invandrarna i vårat samhälle.

Jag stänger inte ute någon, jag har ju faktist försökt att förklara under 16 sidor med det enda som kommer utav det är en enorm pajkastning. Alla åsikter är välkomna men man kan inte bli arg när någon som är mer kunnig säger att det är fel. Bara för att en persons åsikt är att det enbart är invandrare som begår brott så betyder det inte att det är rätt. (i bemärkelsen att de skulle vara de enda som begår brott, inte vad en person personligen tycker).

Du måste väl ändå hålla med om att om man säger som du säger. Så kan det uppfattas som att det skapas en "social nivå/höjdskillnad" i sitt yttrande eller hur?.  Inte att du VILL skapa det. Sedan så att säga att folk har fel?. Visserligen så finns det dom som vill kasta paj, men du kan icke heller förbise det faktumet att en del har faktiskt rätt i sina yttranden eller hur..

687 Inlägg
2 januari 2009
blacken skrev:
Det är just det som jag vill belysa att dom "styrande" har lagt hinder för att kunna "assimilera" invandrarna i vårat samhälle...

En lösning skulle kunna vara tvångsplacering av boende när de kommer till Sverige men då ligger problemet hos kommunerna som inte vill ta emot flyktingar.

Vad jag tycker är att man borde strypa intaget av flyktingar och placera ut de som vill det från Rosengård och andra liknande förorter och sen göra en massiv ombyggnation av stadsdelen så man får bukt på problemet, men tyvärr, smakar det så kostar det och det är ju ingen som är villig att betala.

blacken skrev:
Du måste väl ändå hålla med om att om man säger som du säger. Så kan det uppfattas som att det skapas en "social nivå/höjdskillnad" i sitt yttrande eller hur?.  Inte att du VILL skapa det. Sedan så att säga att folk har fel?. Visserligen så finns det dom som vill kasta paj, men du kan icke heller förbise det faktumet att en del har faktiskt rätt i sina yttranden eller hur..

Visst kan det uppfattas så det säger jag inte emot.

Rätt i yttranden som att problemet finns i våran invandringspolitik och att vi tar emot mer än vad vi klarar av, nej det förbiser jag inte eftersom även jag tycker att problemen ligger där!

Vad vissa av de som skrivit i tråden anser:
Att kasta ut folk enbart för att de begått ett brott och råkar vara invandrare är helt fel OM man inte gör detsamma mot en svensk som begår samma brott.. ALLA ska vi vara lika inför svensk lag. (Invandrare eller svensk)
Senast redigerat av Nehe (2 januari 2009)

emil1986
2 januari 2009
Nehe skrev:
Vad jag tycker är att man borde strypa intaget av flyktingar och placera ut de som vill det från Rosengård och andra liknande förorter och sen göra en massiv ombyggnation av stadsdelen så man får bukt på problemet, men tyvärr, smakar det så kostar det och det är ju ingen som är villig att betala.

Genom  att strypa intaget och få mindre brottslighet p g a att Rosengård skulle bli lugnare betyder att det skulle finnas gott om pengar till att förverkliga ditt förslag. Tyvärr skulle detta innebära att fler kommuner får stora problem med invandrare. Många mindre kommuner har dessutom redan nu problem med att de flesta hyresområden domineras av ett högt antal invandrare.
Senast redigerat av emil1986 (2 januari 2009)

blacken
2 januari 2009
En lösning skulle kunna vara tvångsplacering av boende när de kommer till Sverige men då ligger problemet hos kommunerna som inte vill ta emot flyktingar.

En annan "lösning" skulle vara att säga till dom som kommer hit att "här så gäller dom häringa lagarna och denna hära kulturen vill du acceptera det eller ej", om ej så är färjan/flygplatsen/kajkanten där.

Att kasta ut folk enbart för att de begått ett brott och råkar vara invandrare är helt fel OM man inte gör detsamma mot en svensk som begår samma brott.. ALLA ska vi vara lika inför svensk lag. (Invandrare eller svensk)

Till en början hyfsad retorik om man ska vara helt politiskt "PC", men den faller "lite" på att om man är född i detta land och ens släkt är det sedan generationer så kan man inte dras över/av samma ""kam"visavi en invandrare. dvs om man är en "infödd" brottsling så ska man dömas och straffas av vårat lands lagsystem och avtjäna straffet i vårat land. Om man är en invandrare som ägnar sig åt kriminella aktiviteter i Sverige så ska man utvisas efter avtjänat straff. Eller lite kortare, vi producerar nog med kriminella skitstövlar inom landets gränser, vi ska inte behöva importera några..

1 963 Inlägg
2 januari 2009
Kan man inte ha samma straff på olika människor efter hur straffen ser ut i landet man kommer ifrån? haha mest rättvist ju..
Är man från iran döms man efter iranska lagar, osv.
knäpp tanke men tycker nästan de borde vara så!

Men are not born - Men are made

687 Inlägg
2 januari 2009
blacken skrev:
Till en början hyfsad retorik om man ska vara helt politiskt "PC", men den faller "lite" på att om man är född i detta land och ens släkt är det sedan generationer så kan man inte dras över/av samma ""kam"visavi en invandrare. dvs om man är en "infödd" brottsling så ska man dömas och straffas av vårat lands lagsystem och avtjäna straffet i vårat land. Om man är en invandrare som ägnar sig åt kriminella aktiviteter i Sverige så ska man utvisas efter avtjänat straff. Eller lite kortare, vi producerar nog med kriminella skitstövlar inom landets gränser, vi ska inte behöva importera några..

Beror på hur man definerar en svensk. Jag definerar en svensk som en person med svenskt medborgarskap och skall samma lagar gälla. En flykting utan medborgarskap SKA utvisas.

blacken
2 januari 2009
Nehe skrev:
blacken skrev:

Beror på hur man definerar en svensk. Jag definerar en svensk som en person med svenskt medborgarskap och skall samma lagar gälla. En flykting utan medborgarskap SKA utvisas.

född i detta land och ens släkt är det sedan generationer

Är en bra "defenetion" av "problematiken"..
Är man en sk: första generation, dvs en person/individ som har kommit hit och fått medborgarskap,mao en som inte är född inom landets gränser.  Så ska man kunna få sitt medborgarskap upphävt med tillhörande straff och utvisning, om man inte kan acceptera våra seder och bruk med tillhörande rätts och lagsystem..

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
2 januari 2009
Nehe skrev:
blacken skrev:

idag är det ju så att det finns mkt orättvisor i samhället! även om du har svenskt medborgarskap så klassas du endå som en "folk-grupp" utav myndigheterna om du har utländskt påbrå.

en svensk klassas som svensk och är alltså inte en folk-grupp.

= en utlänning med svenskt medborgarskap kan trakasera en svensk och svensken kan inte ens polis-anmäla detta eftersom det finns idag inget som heter rasism emot svenskar enligt politikerna..

detta är orättvist! vad jag och sverigedemokraterna vill är att lagen ska vara lika för alla! svenskfientlighet ska få förekomma lika mycket som rasism emot utlänningar.

sen vore det väll bra med ett tilfälligt invandrarstop så vi spar en helvetes massa pengar, flyttar ut alla invandrare från rosengård så dem förblandar sig med svenskar.. och bygger om hela rosengård!
sen så öppnar man slussarn igen och ger då alla som kommer hit ett papper som säger: du kommer nu få bo i sverige och bli svensk medborgare, du kommer få precis allt betalat utav oss som jobbat ihop pengarna för vår egna välfärd men skitsamma nu ger vi det till bland annat dig, nu när du blir svensk så ska du lära dig svenska och följa våra lagar och seder, passar inte det så behöver du inte bli svensk det är ditt val. begår du ett brott inom det första året du är här så är det hejdå tillbaka med dig. = du får se till att sköta dig så är du hjärtligt välkommen.
Senast redigerat av richardoo290 (2 januari 2009)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
2 januari 2009
JUSTer skrev:
Jag tycker alla svenskar ska ta tänka om lite,

Hur många aikar, djurgårdare, gnagaer, elr vafan ni hejjar på för lag startar upplopp efter varje jävla match,

NI SPRIDER SKRÄCK I STAN, TUNNELBANOR, BUSSAR,

SKA VI KANSKE TA FRAM EN DEL YOUTUBE FILMER?

jO VAD SER MAN DÄR SVENSKAR SVENSKAR SVENSKAR SVENSKAR SVENSKAR, UTLÄNNING , SVENSKAR SVENSKAR

95% ÄR SVENSKAR

FATTAR NI ? SVENSKAR STÄLLER TILL MED MER PROBLEM SEN TROR NI ATT NI ÄR ÄNGLAR, OCH TROR ATT DET ÄR INVANDRARE SOM FÖRSTÖR ERT LAND

TÄNK OM, OCH GÖR RÄTT, BÖRJAR BLI TRÖTT PÅ ALLA JÄVLA RASISTER HÄR PÅ FORUMET,

NI KANSKE INTE SKRIVER OCH FORMULERAR ER PÅ DET SÄTTET, MEN FAN DET MÄRKS PÅ ER ATT NI INTE HELLER GILLAR ANDRA ICKE SVENSKAR......

jo det är klart vi har problem med svenskar? håller med dig om att det är förjävligt med svenska idioter.. men vi behöver väll inte importera fler kriminella för det? då blir ju våra fängelser överfulla! liksom vi har ju redan nog problem med alla idiotsvenskar som du sa...  alla utlänningar är hjärtligt välkomna så länge dom sköter sig och anpassar sig efter oss?

vad du inte verkar förstå är att vi inte har nått emot just invandare utan vi vill att lagen ska vara lika för alla! och vi vill lösa många problem så det blir bättre för alla, vad är det för fel med det?

visste väll att det skulle komma nån nöt som dig och skrika om rasism bara för att du inte förstår vad vi menar, visst i denna tråd finns säker nån rasist som skriver idiot-inlägg men vad vi "dem flesta" försöker säga är inte rasistiskt utan vi vill allas bästa. tänk till en gång till innan du slänger ur dig massa onödigt..?
vi är mkt väl medvetna om de problem som finns utav svenska idioter.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
2 januari 2009
SD är det parti som har flest invandrare på sina vallistor (runt 13%),
"kopierar in en sak ja hitta på ungsvensk.se - en invandrare som anpassat sig och som röstar SD"

Hejsan!
Först vill jag bara säga att jag är ny på detta forum, och därmed är osäker på ifall jag postar detta inlägg i rätt ämne, men nåja, rätta mig om jag har fel..

Jag heter Milan och kommer ursprungligen från Kroatien.

Är född i Sverige (90a) och talar således flytande Svenska.
Detta kan låta lite dumt, men är det bara jag som är "invandrarkritisk invandrare"

Påstår inte att jag är emot precis allt vad gäller sånt, eftersom jag själv är en invandrare av andra generationen. Fast, börjar det inte bli dags att strypa gränserna markant?

Tycker att man som utlänning skall älska sverige, vilket jag verkligen gör, detta land är en del av mig, eftersom jag har levt här i hela mitt liv, men även Kroatiens rötter finns inom mig, och jag tycker det är bra att man samtidigt inte glömmer sina rötter, och samtidigt anpassar sig till det land man lever i.

Det var allt för mig.

//Milan

Hej igen!

Tusen tack för alla era trevliga svar! Kul att jag anses vara "en av er" så att säga

Måste bara tillägga lite saker;
"Vi" kroater är väldigt måna om vårat land, det är ganska ofta man ser den kroatiska flaggan lite här och där, när man är nere på besök.
På radion spelar de väldigt mycket låtar som hyllar landet.

MEN - när jag gick på mellanstadiet i Sverige (invandrartätskola) fick man inte ens sjunga nationalsången på skolavslutningarna. Ärligt talat blev jag riktigt tjurig.
Hur tusan kan det vara rasistiskt att få älska sitt land egentligen?
ALLA svenskar har rätt till att älska sitt land, man är inte rasist för det!

När folk frågar; "Var kommer du ifrån", svarar jag Kroatien. Det känns liksom lite udda att säga Sverige (då jag inte har blåa ögon o blont hår)
I utlandet säger jag Sverige, utan tvekan.

Sålänge jag lever i Sverige kommer jag alltid att värna om landet och svenskarna här, absolut.
Men men, när jag sitter framför tv:n hejar jag på Kroatien,
skulle jag däremot följa matchen FRÅN kroatien, skulle jag heja på sverige!

P.S -Är dock mer för ishockey (Frölunda)
//milan

Norrlänning
1 453 Inlägg
2 januari 2009
Nehe skrev:
blacken skrev:
Det är just det som jag vill belysa att dom "styrande" har lagt hinder för att kunna "assimilera" invandrarna i vårat samhälle...

blacken skrev:

Rätt i yttranden som att problemet finns i våran invandringspolitik och att vi tar emot mer än vad vi klarar av, nej det förbiser jag inte eftersom även jag tycker att problemen ligger där!

Bli inte livrädd nu nehe, men du har väldigt många åsikter som stämmer överens med SD:s....

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
2 januari 2009
Ellertz skrev:
Nehe skrev:
blacken skrev:

blacken skrev:

Bli inte livrädd nu nehe, men du har väldigt många åsikter som stämmer överens med SD:s....

Detta börjar spåra ur ganska så radikalt... Nu har de mest blivit pajkastning av olikas åsikter hit och dit. För att gå tillbaks till topicen så kan vi väl enas om att det började med att en grupp muslimer vägrade lämna en plats de blivit avvisad ifrån. Vilket resulterade till att det blev lite oroligheter, som leder till att tillresta AFA anhängare tillsammans med en del invandrare från rosengård började med kravallerna.

Så grunden till allt var alltså en grupp muslimer som var missnöjda med ett beslut från en fastighetsägare. Men sen skall man inte skylla all stenkastningen på invandrarna, för de var mycket AFA huliganer där också. 

Men för att gå lite off topic så kan man tycka vad man vill om sveriges mottagning av invandrare. Men för att ge lite fakta så tog vi förra året emot ca 74 000 st. Vilket är en siffra som stiger ca 4% per år. Ca 5% av alla som kom hit hade enligt FN "flyktingsstatus".

Det enda sättet att minska den enorma segregationen är att tvinga de nya svenskar att bo på platser där invandringen är låg. För rosengård är väl ett levande exempel på vad segregationen leder till. För att lyckas med idé att minska segregationen skulle vi behöva frysa all mottagning av invandring några år.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

319 Inlägg
2 januari 2009
http://img371.imageshack.us/img371/399/18815564ek8.jpg

Tycka på forum hjälper inte.

Ordning är till för idioter, genier behärskar även kaos.

Sök