2918
Sök

Upplopp i rosengård

8 156 Inlägg
8 januari 2009
blacken skrev:
Vet du och hur vet du, att de flesta muslimer vill att religionen skall stå över lagen?

Väldigt dum fråga. I Islam så är religionen över "lagen" i och med att religionen ÄR lagen..

Dömer du inte väldigt många nu? Sharia, kulturen och lagen är väldigt skild från själva religionen i de allra flesta regioner.

Däremot är det väl helt uppenbart att väldigt många religiösa ledare missbrukar sin makt och hävdar att en massa hemska saker är kopplade till religionen.

Skillnaden mellan Bibeln och Koranen är inte så stor.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
8 januari 2009
FireTraXX skrev:
blacken skrev:
Och sedan så får man också inse att om man inte tar "skeden i vacker hand" eller "tar seden dit man kommer" så har man ingenting där att hämta.
Om någon oavsett kön, ras, religon eller färg kommer in i mitt hem och börjar att bänga sig gentemot mig i mitt hem, då åker vederbörande ut på skallen oavsett. Och det har jag all moralisk rätt att göra..

Så i Afrika så hade du firat kwanza?
I Pakistan så hade du fastat?
Och i USA så hade du öppnat julklapparna den 25:e?

Och detta efter ett liv inkl. uppfostran i Sverige?

Knappast va?

Man tar inte seden dit man kommer, man tar med sig seden dit man ska.

EDIT:
Med fastan menar jag Ramadan.

Eller så gör du både och? Man behåller sina gamla seder, men anammar även de nya sederna. Iaf de positiva sederna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
8 januari 2009
V10 skrev:
Kan vi alla enas om att religion är en påhittad SKITSAK som förstör människan och får oss att hata varann?

Ni som är troende eller har en gnutta tro i er...titta på filmen Zeitgeist och återkom sen om religionen wink

Jag ser religionen som ett styrelseskick som grundades som en maktorganisation för att styra folket. Mer eller mindre.
Om man läser Bibeln/Koranen så ser man att innehållet beskriver hur livet var på den tiden och hur man skulle leva. En lagbok helt enkelt, fast i en berättarform.

Den stora skillnaden mellan Bibeln och Koranen är att Koranen är skriven utav gud och därför inte går att revidera.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
8 januari 2009
Glader9991 skrev:
Ett tillägg där:

Staten ger pengar till iranska kulturföreningen, vore de inte bättre att ge de till bättre skolmat till våra ungdomar?

Skolmaten upphandlas. Först sätter man generella måltidsregler, typ att minst en basingrediens i måltiderna ska vara krav-märkt, att det ska serveras si och så många sorters bröd, sallad osv. Sen är det upp till företagen att ge ett anbud. Det företaget som kan uppfylla kraven billigast får uppdraget att laga skolmaten. För att spara på skattebetalarnas pengar.
Så det hela handlar egentligen om att politikerna ställer för låga krav.

När det gäller att vissa föreningar får pengar så beror det på att väldigt få föreningar söker bidrag idag.
Det finns en pott att söka för integrationsfrämjande insatser. Snedfördelningen när det gäller bidrag där är stor, men om ingen annan söker så sad

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
8 januari 2009
tkd_rille skrev:
IceEyes skrev:
Är faktiskt imponerad över att tråden inte spårat ur än big_smile

va? har den inte? quwib och nehe har spårat den sjukt mycket mer än vad den ska och ännu har ingen moderator låst den ännu. Det kallar jag skumt!

Jag är lite för debattsugen för att kunna låsa tråden. Jag är visst inte den enda moderatorn som är det heller wink
Dessutom har jag högt tak i debatt-trådar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
8 januari 2009
blacken skrev:
I våra seder och bruk så ingår, ärlighet, hederlighet, att vara rättvis, att stå för det som man gjort, respektera andra och deras egendom, att respektera växter och djur, att var redlig, att ställa upp för dom som har det knapert eller annorstädes ligga "pyrt" till.
Tyvärr så har en del invandrare "lite" svårt att acceptera ett sådant livsyn/livsätt utan vill köra sitt eget race som dom är vana vid i sitt sociala accepterade synsätt ifrån deras samhälles "funktion".

Ärlighet, hederlighet och att vara rättvis ingår väl mer eller mindre i samtliga religioner?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

blacken
8 januari 2009
Phaetoon skrev:
blacken skrev:
I våra seder och bruk så ingår, ärlighet, hederlighet, att vara rättvis, att stå för det som man gjort, respektera andra och deras egendom, att respektera växter och djur, att var redlig, att ställa upp för dom som har det knapert eller annorstädes ligga "pyrt" till.
Tyvärr så har en del invandrare "lite" svårt att acceptera ett sådant livsyn/livsätt utan vill köra sitt eget race som dom är vana vid i sitt sociala accepterade synsätt ifrån deras samhälles "funktion".

Ärlighet, hederlighet och att vara rättvis ingår väl mer eller mindre i samtliga religioner?

Inte på den nivån som vi hade. För vi var högt respekterade över hela världen för våran/vårat sätt att vara gentemot folk och fä.

Muttley
8 januari 2009
Phaetoon skrev:
tkd_rille skrev:
IceEyes skrev:

va? har den inte? quwib och nehe har spårat den sjukt mycket mer än vad den ska och ännu har ingen moderator låst den ännu. Det kallar jag skumt!

Jag är lite för debattsugen för att kunna låsa tråden. Jag är visst inte den enda moderatorn som är det heller wink

klart de förstår jag smile men påhopp på enskild gorg användare borde ni varna för;). så de blir nått vettigt av det.

blacken
8 januari 2009
Den stora skillnaden mellan Bibeln och Koranen är att Koranen är skriven utav gud och därför inte går att revidera.

Där så har du fel,fel,fel. Det är Bibeln som är  INSPIRERAD av Gud och nedtecknad av människor Gud har aldrig "skrivit" en bok.  Koranen kan man se som ett "appendix" till Bibeln, med den skillnaden att den INTE är inspirerad av Gud utan författad av människor..

Dömer du inte väldigt många nu? Sharia, kulturen och lagen är väldigt skild från själva religionen i de allra flesta regioner.

Nej det gör jag inte. Islam ÄR en teokrati och inget annat..

Roliga är att alla härstammar från någon svart människa i sina urtiders dar sen har vi själva utvandrat och startat egna länder, gränser..

Det där är fortfarande långt ifrån styrkt eller på annorstädes sätt "bevisat". Utan en massa teorier som baseras på några ganska så tvetydiga "fynd"..
Senast redigerat av blacken (8 januari 2009)

12 086 Inlägg
8 januari 2009

Frågan är vem som betalar hyran på 6200kr och vem det är som klottrar ner hela trappuppgången, vem är de som ser till att hälften är undommar o barn under 20, jag tror inte det är småkrypen iaf.

I Motala får man en fräsh 4a för 6200kr utan småkryp och fukt, flytta hit då vafan.
Senast redigerat av JapMax (8 januari 2009)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
8 januari 2009
http://www.sverigedemokraterna.net/kamp … ir-okt.pdf

ni kan ju ta o lära er nått innan ni öppnar munnen.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
8 januari 2009
Phaetoon skrev:
tkd_rille skrev:
IceEyes skrev:

Intressant dock att en viss användare gång på gång fått härja med propaganda utan att ens bli varnad...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
8 januari 2009
blacken skrev:
Phaetoon skrev:
blacken skrev:

Inte på den nivån som vi hade. För vi var högt respekterade över hela världen för våran/vårat sätt att vara gentemot folk och fä.

Men nu är det ju inte 1800-talet längre... du vet, samhällsförändringar sker ständigt.
Det är önsketänkande att resonera "det var bättre förr", när vi alla är med och skapar & förändrar historien.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

blacken
8 januari 2009
jonesono skrev:
blacken skrev:
Phaetoon skrev:

Men nu är det ju inte 1800-talet längre... du vet, samhällsförändringar sker ständigt.
Det är önsketänkande att resonera "det var bättre förr", när vi alla är med och skapar & förändrar historien.

Det var inte 1800 talet som jag refererade till utan 1900 talet, ända fram till slutet av 1970 talet sedan så blev vi "mångkulturella" som det så fint heter. Vi har faktisk vare sig du vill erkänna det eller ej, ett kynne i Skandinavien som inte har sin paritet eller motsvarighet någon annanstans i världen..
Senast redigerat av blacken (8 januari 2009)

huh?
10 427 Inlägg
8 januari 2009
JapMax skrev:
I Motala får man en fräsh 4a för 6200kr utan småkryp och fukt, flytta hit då vafan.

Kommuner ute i landet har ju knappt råd att ha hyreshus ståendes utan hyresgäster.. så dom rivs istället wink
Kanske tom bättre standard i lägenheter där ingen bort i 10 år än där i Rosengård. Får man inget jobb
så spelar det väl ingen större roll om man bor ute i skogen istället för ghettot.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
8 januari 2009
jonesono skrev:
blacken skrev:
Phaetoon skrev:

han pratar om fram till 70-talet.. därefter har det gått utför pga dålig politik! vi har störst skattetryck men ändå dålig sjukvård.. knappt nått försvar & de äldre som kämpat för att bygga landet får leva på existens-minimum.. brottsligheten ökar kraftigt m.m. hmm

kom inte och tjöta om 1800-tal när vi lägger upp fakta!

A ska inte ta pengar från B och sedan ge till C utan att ens ha frågat B. så vi har inte alls alla vart med och förändrat historien, det har gjorts emot vår vilja genom lögner och att man tystar ner alla som ifrågasätter politiken genom att genast hävda att dem är rasister och man förknippar dem gärna med hitler...

EDIT: oj blacken du han före tongue
Senast redigerat av richardoo290 (8 januari 2009)

8 156 Inlägg
8 januari 2009
blacken skrev:
Där så har du fel,fel,fel. Det är Bibeln som är  INSPIRERAD av Gud och nedtecknad av människor Gud har aldrig "skrivit" en bok.  Koranen kan man se som ett "appendix" till Bibeln, med den skillnaden att den INTE är inspirerad av Gud utan författad av människor...

Vad jag menar är att muslimer anser att Koranen är guds ord och att Bibeln bara är en mänsklig tolkning av guds ord.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
8 januari 2009
blacken skrev:
Nej det gör jag inte. Islam ÄR en teokrati och inget annat..

I vilka delar av världen? För det är ju rätt stor skillnad mellan alla 1.5 miljarder muslimer. Vi hör ju bara om dom negativa sidorna. Det är som dra alla kristendomens grenar över en kam.
Katoliker, protestanter, anglikaner osv. Skillnaden är större inom Islam anser jag.
Men det är ju klart. Kristendomen är ju fortfarande en teokrati på vissa ställen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
8 januari 2009
jonesono skrev:
Phaetoon skrev:
tkd_rille skrev:

Intressant dock att en viss användare gång på gång fått härja med propaganda utan att ens bli varnad...

Jag har lite av en policy att inte moderera trådar som jag är insyltad i.
Inget fel att propagera för något, så länge det inte är olagligt...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
8 januari 2009
richardoo290 skrev:
http://www.sverigedemokraterna.net/kampanj2007/sdkurir-okt.pdf

ni kan ju ta o lära er nått innan ni öppnar munnen.

Problemet är ju att dom totalt missar utvandringen? Av dessa hundratusen invandrare man pratar om så får man dra bort cirka 40 000 - 50 000 utvandrare per år. Sen så är det en hel del svenskar som återvänder till Sverige och skrivs in i statistiken som invandrare. Utan invandringen så skulle Sveriges befolkning minska varje år.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Sök