3598
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

96 Inlägg
27 februari 2013
Hej!

Har en fråga, väldigt dum kanske men vet fasen inte hur jag ska göra.
Det är så att jag håller på kopplar in mitt framsystem och jag vet inte hur jag ska dra högtalarkablarna.
http://img191.imageshack.us/img191/3564/image1361979806277073.jpg

Tänkte först dra dom tillsammans med alla andra kablarna från dörren men som ni er försvinner ju dom in nånstans bakom som jag inte vet vart eller hur jag ska komma åt. Så någon som har några idéer? :-)

Mvh

2 712 Inlägg
27 februari 2013
Enklaste är att ta bort plastkåpan under ratten och se vart kablarna kommer ut smile

Är rätt simpelt, va de på min Saab iaf smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

610 Inlägg
27 februari 2013
Mattii skrev:
Hej!

Det är så att jag håller på kopplar in mitt framsystem och jag vet inte hur jag ska dra högtalarkablarna.
http://img191.imageshack.us/img191/3564 … 277073.jpg

Tänkte först dra dom tillsammans med alla andra kablarna från dörren men som ni er försvinner ju dom in nånstans bakom som jag inte vet vart eller hur jag ska komma åt. Så någon som har några idéer? :-)

Mvh

I min så drog ja kablarna i den gummi "ledningen" som är där i mitten av dörren.

96 Inlägg
27 februari 2013
amoreex skrev:
Enklaste är att ta bort plastkåpan under ratten och se vart kablarna kommer ut smile

Hade en plastkåpa där under som jag kunde ta bort men kunde inte se vart sladdarna kom fram. hmm

Ljud-fan skrev:
I min så drog ja kablarna i den gummi "ledningen" som är där i mitten av dörren.

Vart kommer dom fram inne i bilen sen? tog bort en plastkåpa under ratten men jag kunde inte se eller känna vart som sladdarna kom fram.

610 Inlägg
27 februari 2013
Mattii skrev:
amoreex skrev:

Hade en plastkåpa där under som jag kunde ta bort men kunde inte se vart sladdarna kom fram. hmm

Ljud-fan skrev:

Vart kommer dom fram inne i bilen sen? tog bort en plastkåpa under ratten men jag kunde inte se eller känna vart som sladdarna kom fram.

De ser ju ut olika på de flästa bilar, men du vet ju vilken höjd hålet är på eftersom de är samma höjd som där man ser de från utsidan. så de är bara att kolla på samma höjd och ta bort allt som är ivägen.

Fotograf
1 319 Inlägg
28 februari 2013
Mattii skrev:
Hej!

http://img191.imageshack.us/img191/3564 … 277073.jpg

Mvh

det är rätt trångt att få isär sockerbiten som är på insidan i bilen. men annars så är de bara ta isär den å dra kabeln sen montera ihop den igen.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

2 Inlägg
1 mars 2013
hej!

tänkte höra vad som är bäst för en öppen baslåda, då jag tänkte isolera den invändigt
någon som är kunnig och vet vad som blir bäst och ger ifrån sig bäst ljud?

610 Inlägg
1 mars 2013
Mickemodin skrev:
hej!

tänkte höra vad som är bäst för en öppen baslåda, då jag tänkte isolera den invändigt
någon som är kunnig och vet vad som blir bäst och ger ifrån sig bäst ljud?

öppen låda = portad låda?

det är en smaksak när de gäller portade lådor. med dämpning så blir ljudet lika mjukare men kan då upplevas "trög".
kör du utan så blir den hårdare och upplevs "rappare" med lite mer snärt i slagen.

2 Inlägg
1 mars 2013
så du tycker att jag inte borde ha något material invändigt alls? för vill få "rapp" ljud ungefär

610 Inlägg
1 mars 2013
Mickemodin skrev:
så du tycker att jag inte borde ha något material invändigt alls? för vill få "rapp" ljud ungefär

i min mening ja, sen beror du ju på va det är för bas också. men generellt blir de "rappare" utan dämp material

983 Inlägg
1 mars 2013
Tja söker någon som kan hjälpa mig med lådvolym tipps till min Re Mt10 2x2ohm.
Vet att det inte finns några specc alls till dessa basar så ska man chansa lite å bara bygga en låda med volym ca 60l netto sen en 6" port till den och stämma av tills de låter bra ?
Tippsa gärna!

35 Inlägg
2 mars 2013
Fråga om säkringar. Nu e det så att jag har 2 extra batterier i skuffen och 2 slutsteg. Använder 35kvadrat kabel överallt förutom till lilla slutsteget där det är 20mm.

Jag har 150 amp säkring inom 30cm av originalbatteriet i fram, behöver jag säkra av innan kabeln landar hos de bakre batterierna igen?. Har säkrat innan båda stegen efter de bakre batterierna. mvh.

818 Inlägg
2 mars 2013
jockejr skrev:
Fråga om säkringar. Nu e det så att jag har 2 extra batterier i skuffen och 2 slutsteg. Använder 35kvadrat kabel överallt förutom till lilla slutsteget där det är 20mm.

Jag har 150 amp säkring inom 30cm av originalbatteriet i fram, behöver jag säkra av innan kabeln landar hos de bakre batterierna igen?. Har säkrat innan båda stegen efter de bakre batterierna. mvh.

Ja du borde ha en säkring före de bakre batterierna

35 Inlägg
2 mars 2013
rasurbo skrev:
jockejr skrev:

Ja du borde ha en säkring före de bakre batterierna

Ok tackar, ännu ett par hundralappar som försvann till bilen smile.

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
3 mars 2013
är dls OA8 något att hänga i granen ?

Har nämligen utag för två 8 tummare i hatthyllan i audin, högtalarna som sitter där idag är ej inkopplade och känner att det fattas lite sub i bilen.

Är i övrigt ganska nöjd med ljudet i bilen och är absolut inte ute efter att det ska spela högt

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
3 mars 2013
Finns det nåt bra snabbt sätt att mäta om ett steg fortfarande är helt utan att behöva koppla in det?

Lobster knife fight

Gladen Audio
2 388 Inlägg
3 mars 2013
Jeqpe skrev:
Finns det nåt bra snabbt sätt att mäta om ett steg fortfarande är helt utan att behöva koppla in det?

Har du ett måttband i närheten och vet hur långt det ska va så går det att mäta. :-)
Annars ska man kunna kolla med multimeter och mäta inne i steget om det är kontakt igenom alla komponenter men det är mer avancerad metod.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
3 mars 2013
Frippe_L skrev:
Jeqpe skrev:

Har du ett måttband i närheten och vet hur långt det ska va så går det att mäta. :-)
Annars ska man kunna kolla med multimeter och mäta inne i steget om det är kontakt igenom alla komponenter men det är mer avancerad metod.

okej då är de enklare o bara koppla in de o lyssna om de funkar hehe :p

Lobster knife fight

2 024 Inlägg
3 mars 2013
jockejr skrev:
Bakfull och ger mig på att koppla in mitt andra slutsteg i skuffen vilket ger mig ännu mera huvudvärk... Har en vanlig RCA Hane-Hane från HU till skuffen. Har en extra Hane-Hane kabel som jag tänkt skulle gå från det andra slutsteget. Vart kan jag hitta en splitter som går från 2 hona till 4 hona? För det är väl det jag behöver?

Köpte mig en 2 hane till 4 hona splitter fast den e ju värdelös för mig just nu. eller?

Går lika bra att använda den.
Sätt hanen på splittern i steget och anslut de andra kablarna till honorna på splittern.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

35 Inlägg
3 mars 2013
okej, testade att göra så fast fick fortfarande inget ljud till det andra steget. Steget är på men ändå inget, ska prova låna en annan RCA kabel av en polare, kan ju vara så att den e kass.

Sök