5441
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 523 Inlägg
18 april 2013
Tokken skrev:
F4S4N skrev:
Tokken skrev:

Nej.. jag håller inte med dig tyvärr.. 12-15mm är i alla fall vad JAG rekommenderar.
Men vad vet jag.. tongue

Självklart blir det bättre med tjockare skiva. Sedan finns det ju en väldans massa olika plexiskivor med olika hårdhet också.

Men det blir ju som sagt iaf mindre tryck mot väggarna i en portad låda där luften evakueras smile

En massa olika plexiglasskivor med olika hårdhet.. ofan.. Som vilka då till exempel?

Hahaha detta kan bli intressant!
F4S4N, försök läxa upp Robban nu!  wink

17 Inlägg
18 april 2013
Ska koppla in nya ljudet i helgen, men står i valet och kvalet mellan högnivå & lågnivå.
Ska jag köpa en omvandlare från högnivå till lågnivå? Eller kan jag koppla in mig rakt på högtalaren i en av bakdörrarna, för att ta signalen till steget? Räcker det med att ta från en sida eller behöver jag båda sidorna?
Bra att veta:
Volvo V70 -00 med stora ljudpaketet.
Orginalstereon som sitter i är en SC-805.
Ska koppla in ett DLS CA12, som redan har både högnivå-ingång & lågnivå-ingång.
Vilket blir lättast? Högnivå direkt från bakdörren eller köpa en omvandlare?
Har hört att omvandlare kan ge sämre ljudresultat, stämmer det?

61 Inlägg
18 april 2013
Är det värt att skicka ett Mds T5 steg på reparation, har gått sönder pga spänninfall? smile

493 Inlägg
19 april 2013
Drönirettab skrev:
Hassman skrev:
Eventuellt dags för ny bas i bilen, basen i fråga är en DLS MW110 som kommer drivas av ett DLS X-D25 som ger ut 550W bryggat.

Jag har kikat upp lådor lite och DLS rekommenderar INTE sluten låda till dom här, tänkte då försöka mig på att göra en enklare bandpass låda och fick då rekommendationen om det här:

VB1 - 16,81L
VB2 - 13,48L
Port - 1x10,2x34 cm

Detta är alltså med basen och porten inräknat, nu är det bara så att jag kan ingenting om sånt här, är det någon som vet om det spelar någon roll om porten är inuti lådan eller om den kan vara utanför lådan, eller delvis inuti och utanför lådan?

Tanken var isåfall att försöka få till en höjd att dra porten upp genom hatthyllan.

Hur kan detta tänkas spela i en odämpad Opel Vectra -91:a?

I teorin spelar det där lådförslaget väldigt jämnt, ingen markerad baspeak alls. Den går ganska högt upp i frekvens också, 90-100 Hz verkar man kunna dela om det skulle behövas. Fast en bilbaslåda brukar ju delas betydligt lägre förstås, tex 60-70 Hz.

Lite större låda hade jag nog byggt för att få aningen mer verkningsgrad, men gör en sån där låda och se hur det blir.

Porten kan sitta helt inuti lådan, delvis utanför eller helt utanför. Det spelar ingen roll så länge man kommer ihåg att lägga till eller dra ifrån den plats som porten tar upp. DLS har redan lagt till plats för porten, vilket gör att om du låter en del av porten sitta utanför lådan så får portade kammaren byggas litegrann mindre om lådan ska spela precis som det är tänkt. smile

Stort tack! Vet du någon bra sida där man kan räkna lite på bandpasslådor? Och när du säger att du hade byggt lite större låda, menar du VB1 där basen sitter eller VB2 där porten sitter? Gör hellre en för stor låda där jag kan minska volymen om det skulle behövas smile

Sponsor: www.12vled.se

907 Inlägg
19 april 2013
F4S4N skrev:
Tokken skrev:
F4S4N skrev:

Är det en portad låda borde en ganska tunn skiva fungera. I en sluten låda blir det ju bra mycket mer tryck.

Nej.. jag håller inte med dig tyvärr.. 12-15mm är i alla fall vad JAG rekommenderar.
Men vad vet jag.. tongue

Självklart blir det bättre med tjockare skiva. Sedan finns det ju en väldans massa olika plexiskivor med olika hårdhet också.

Men det blir ju som sagt iaf mindre tryck mot väggarna i en portad låda där luften evakueras smile

Innan du börjar diskutera plexi med Tokken så ta redan på vad han jobbar med bara ett litet tips i all välmening smile

493 Inlägg
19 april 2013
Är det någon som har erfarenhet av DLS MW110 basen? Är det prisvärt att byta en sådan med kosmetiska fel mot dubbla Gas silver 10" i nyskick med hemmabyggd sluten låda?

Sponsor: www.12vled.se

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
19 april 2013
Tokken skrev:
F4S4N skrev:
Tokken skrev:

Men vad vet jag.. tongue

En massa olika plexiglasskivor med olika hårdhet.. ofan.. Som vilka då till exempel?

Ja vad jag kan hitta hos olika tillverkare så finns det skivor med en helvetes massa olika shore-värden på PMMA...

Det är ju inte bara ett företag i värden som producerar plast. Och alla företag har inte samma process. Härdtider, temperatur, tillsatser osv spelar in. http://www.rtpcompany.com/info/data/6000/

Plexiglas är ju egentligen bara ett "vardagsnamn" på PMMA. Biltema t.ex har en akrylplast som skulle kunna kallas för plexiglas, men består av en annan sammansättning än vanligt plexiglas...

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
19 april 2013
primeramannen skrev:
Innan du börjar diskutera plexi med Tokken så ta redan på vad han jobbar med bara ett litet tips i all välmening smile

Bara för att han gillar att såga i plast betyder väl inte det att han kan allt om den? I ALL VÄLMENING smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 april 2013
F4S4N skrev:
Tokken skrev:
F4S4N skrev:

Ja vad jag kan hitta hos olika tillverkare så finns det skivor med en helvetes massa olika shore-värden på PMMA...

Det är ju inte bara ett företag i värden som producerar plast. Och alla företag har inte samma process. Härdtider, temperatur, tillsatser osv spelar in. http://www.rtpcompany.com/info/data/6000/

Plexiglas är ju egentligen bara ett "vardagsnamn" på PMMA. Biltema t.ex har en akrylplast som skulle kunna kallas för plexiglas, men består av en annan sammansättning än vanligt plexiglas...

Plexiglas är ett varumärke.. som volvo eller SAAB. Det vanlige gemene man får tag i idag är vanligt hederligt plexiglas tillverkat av evonik.
När det gäller PMMA så är de skillnaderna försvinnande små, och visst går det att få tag i en mängd olika typer av acrylglas.
Det biltema säljer och även bauhaus vad jag vet är ju ett XT-material, och är nog det billigaste skitalternativet
man kan få tag på. MEN som fönster på en baslåda fungerar det alldeles utmärkt med båda extruderad och gjuten acryl.
I just DETTA fallet kvarstår ändå mitt svar.. 12-15mm är att rekommendera.
Kan också kasta fram en massa tjusiga länkar till en massa fakta som ingen ändå fattar.
Men vad hjälper det.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 april 2013
F4S4N skrev:
primeramannen skrev:

Bara för att han gillar att såga i plast betyder väl inte det att han kan allt om den? I ALL VÄLMENING smile

Jobbat med det på heltid sen 20 år tillbaka och familjeföretaget har snart 50 år på nacken..
Så LITE kan jag om det i alla fall. Skit samma dock.. inte för att kliva på några tår men
en 8mm acrylskiva skulle näst intill fungera som ett slavbaselement när det blir bra tryck i lådan.
ÄVEN om det är portat. Egenresonansen i acrylen är fullt hörbar och plonkljud är inte helt ovanligt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
19 april 2013
Tokken skrev:
Plexiglas är ett varumärke.. som volvo eller SAAB. Det vanlige gemene man får tag i idag är vanligt hederligt plexiglas tillverkat av evonik.
När det gäller PMMA så är de skillnaderna försvinnande små, och visst går det att få tag i en mängd olika typer av acrylglas.
Det biltema säljer och även bauhaus vad jag vet är ju ett XT-material, och är nog det billigaste skitalternativet
man kan få tag på. MEN som fönster på en baslåda fungerar det alldeles utmärkt med båda extruderad och gjuten acryl.
Kan också kasta fram en massa tjusiga länkar till en massa fakta som ingen ändå fattar.
Men vad hjälper det.

Bara för att förtydliga lite så visar länken en sida med olika tillsatser för bl.a PMMA.
Dock har jag ingen aning om det finns någon som klarar att behålla transparensen hos plasten..

För övrigt så verkar det vara en dubbelventilerad bandpasslåda som ska byggas. Av Pilz900 alltså. Jag har ganska dålig koll på bandpasslådor så ni får gärna råda/avråda honom! smile

138 Inlägg
19 april 2013
Tjäna ska införskaffa mig en v50 hade jag tänkt fast stereon i den går inte stt byta så jag tänkte montera slutsteg å baslåda med hjälp av hög->lågnivå omvandlare .
Fast då är nästa problem att få in ljud från min iphone in i systemet då v50-05 saknar aux'
Aå tänkte montera en till stereo i handsfacket å dra bak låg nivå till steget så jag kan koppla in min iphone å köra spotify samtidigt som man kan använda vanlig stereon till radio

Så 2 st olika stereo till samma slutsteg med hjälp utav en lågnivå förgrening
  Vad tro ni som är lite kunniga inom ämnet om det ? smile kom med tips

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
19 april 2013
andre_Oopel skrev:
Tjäna ska införskaffa mig en v50 hade jag tänkt fast stereon i den går inte stt byta så jag tänkte montera slutsteg å baslåda med hjälp av hög->lågnivå omvandlare .
Fast då är nästa problem att få in ljud från min iphone in i systemet då v50-05 saknar aux'
Aå tänkte montera en till stereo i handsfacket å dra bak låg nivå till steget så jag kan koppla in min iphone å köra spotify samtidigt som man kan använda vanlig stereon till radio

Varför inte en aux-adapter?

367 Inlägg
19 april 2013
Tjena! Införskaffade mig ett nytt åk för ett tag sedan och tänkte att man kan ju lika bra kasta in ljudet man har hemma. Har köpt allt jag behöver osv, men nu är frågan vart jag smidigast kan dra kabeln genom torpeden? Bilen ifråga är en Saab 9-3 2.0t -02. Kabel storlek =21mm2!

Tack på förhand smile

More Bass To The People!

1 523 Inlägg
19 april 2013
Warsore skrev:
Tjena! Införskaffade mig ett nytt åk för ett tag sedan och tänkte att man kan ju lika bra kasta in ljudet man har hemma. Har köpt allt jag behöver osv, men nu är frågan vart jag smidigast kan dra kabeln genom torpeden? Bilen ifråga är en Saab 9-3 2.0t -02. Kabel storlek =21mm2!

Tack på förhand smile

Du har ett hål runt bromspedalen, kommer inte ihåg exakt vart.
men börja leta lite i det området

1 160 Inlägg
19 april 2013
nllsson skrev:
Ska koppla in nya ljudet i helgen, men står i valet och kvalet mellan högnivå & lågnivå.
Ska jag köpa en omvandlare från högnivå till lågnivå? Eller kan jag koppla in mig rakt på högtalaren i en av bakdörrarna, för att ta signalen till steget? Räcker det med att ta från en sida eller behöver jag båda sidorna?
Bra att veta:

lågnivå från stereon. tar du högnivå skall den kopplas från stereon högtalarutgång direkt till omvandlaren
EJ via högtalare roll

1 523 Inlägg
19 april 2013
horbybonnen skrev:
nllsson skrev:
Bra att veta:

lågnivå från stereon. tar du högnivå skall den kopplas från stereon högtalarutgång direkt till omvandlaren
EJ via högtalare roll

Originalstereon har inte lågnivå vad jag vet.....

138 Inlägg
19 april 2013
F4S4N skrev:
andre_Oopel skrev:

Varför inte en aux-adapter?

Länk/bild på denna sak?

16 197 Inlägg
19 april 2013
F4S4N skrev:
Tokken skrev:
Men vad hjälper det.

Bara för att förtydliga lite så visar länken en sida med olika tillsatser för bl.a PMMA.
Dock har jag ingen aning om det finns någon som klarar att behålla transparensen hos plasten..

För övrigt så verkar det vara en dubbelventilerad bandpasslåda som ska byggas. Av Pilz900 alltså. Jag har ganska dålig koll på bandpasslådor så ni får gärna råda/avråda honom! smile

säger bara GLAS..   garanterat mycke billigare än acryl om man bara ska ha en 4-kanlig "ruta"..

hade 12mm glas i baslådan i min svarta spl-jetta..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
19 april 2013
Hassman skrev:
Stort tack! Vet du någon bra sida där man kan räkna lite på bandpasslådor? Och när du säger att du hade byggt lite större låda, menar du VB1 där basen sitter eller VB2 där porten sitter? Gör hellre en för stor låda där jag kan minska volymen om det skulle behövas smile

Jag har inte provat att räkna ut bandpasslådor i något annat program än det jag har själv (BassBox Pro) så jag kan tyvärr inte ge bra svar på det. Både slutna och portade kammaren skulle göras litegrann större i så fall. smile

Om jag ska vara extra petig så är egentligen inte 4:e ordningens bandpass så där jättevettig låda till den basen om man vill ha bra verkningsgrad, då är 6:e ordningens bandpass bättre.

Sök